Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie transformatywnych zachowań organizacji jako wsparcie we wprowadzeniu mediacji do rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy. Współczesne organizacje coraz częściej zwracają uwagę na efektywne metody rozwiązywania konfliktów pracowniczych. Mediacja jako proces pozasądowego rozstrzygania sporów dopiero teraz zdobywa coraz większą popularność. Na wstępie skupiono się na przybliżeniu procesu mediacji, jej zasad, celu, form prowadzenia oraz obszarów, w których ma najczęstsze zastosowanie. Przedstawiono również postać mediatora i jego istotnej roli w mediacji. W niniejszym opracowaniu w szczególnym stopniu została skupiona uwaga na mediacjach pracowniczych, która występuje w relacjach pracownik–pracownik, pracownik–przełożony oraz przełożony– pracownik.  Następnie omówione zostały główne obszary działalności organizacji, które dzięki transformatywnym postawom wspierają wprowadzanie zmian. Na końcu przedstawione zostały wnioski, które wskazują, iż stosowanie transformatywnych zachowań jest bardzo istotne w wspieraniu organizacji, w promowaniu mediacji i tworzeniu pozytywnego środowiska pracy. W niniejszym opracowaniu, które jest typowo teoretyczne, ale oparte o doświadczenie zawodowe autora, zostały też przedstawione kroki, które powinny być podjęte przez organizacje w celu zaimplementowania mediacji jako podstawowego sposobu rozwiązywania konfliktów pracowniczych.

Słowa kluczowe

wip

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Boś, E. (2024). Mediacje jako alternatywna metoda rozwiązywania konfliktów w transformatywnych organizacjach. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 72(2). https://doi.org/10.33119/EEIM.2024.72.2

Referencje

  1. Aniszewska, G. (red.) (2007). Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
  2. Bill, M. (2021). Mediacje. Rozważania o pracy socjalnej. Warszawa: Ridero IT Solution.
  3. Cetera, M., Tabernacka, M. (red.) (2023). Leksykon mediacji. Warszawa: Difin.
  4. Chamilton, C. (2011). Skuteczna komunikacja w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Collins, J., Lazier, B. (2022). Twoja firma 2.0. Od dobrej do wielkiej. Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
  6. Filaber, J. (red.) (2024). Mediacje. Podstawy prawne i praktyka stosowania. Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.
  7. Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina Sp. z o.o.
  8. Grzelakowski, R. (2019). Siła mediacji w konfliktach o dziecko. Studium psychologiczno-prawne.
  9. Wydanie II (uaktualnione i uzupełnione). Warszawa: Wydawnictwo e-bookowo.
  10. Haman, W., Gut, J. (2008). Docenić Konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Wydanie 3. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  11. Juchniewicz, M. (2022). Koncepcja doskonalenia organizacji – ewolucja, krytyka, perspektywa rozwoju. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 463, 34–45.
  12. Leonard, M. (2022). Wiek nie-pokoju. Współzależność jako źródło konfliktu. Warszawa: Krytyka Polityczna.
  13. Mediacja transformacyjna (2024). Pobrane z: https://mediacjatransformatywna.pl/mediacja-transformatywna/ (dostęp: 11.06.2024).
  14. Ministerstwo Sprawiedliwości. (2024). Postępowanie mediacyjne w świetle danych statystycznych: Sądy rejonowe i okręgowe w latach 2006–2023. Warszawa: Departament Strategii i Funduszy Europejskich. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/dane-statystyczne-dotyczace-mediacji (dostęp: 13.06.2024).
  15. Osika, G. (2000). Negocjacje – charakterystyka problemu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, 1, 55–63.
  16. Pink, D. (2012). Kompletnie nowe spojrzenie na motywację. Wydawnictwo: Wydawnictwo Studio EMKA.
  17. Sierocka, I. (2016). Postępowanie mediacyjne w sprawach z zakresu prawa pracy. Białostockie Studia Prawnicze, 21, 203–214. DOI: 10.15290/bsp.2016.21.15.
  18. Szmurło, A. (2013). Kultura organizacyjna jako czynnik wpływający na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Management and Administration Journal, 26 (99), 367–378.
  19. Tabernacka, M. (2008). Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.