Treść głównego artykułu
Abstrakt
Tezą wyjściową artykułu jest stwierdzenie, że udział kobiet w zarządzaniu nie jest w pełni doceniany. Celem empirycznym jest udzielenie odpowiedzi na pytanie – dlaczego potencjał kobiet w roli menedżerów okazuje się kluczowy choć nieoczywisty, i jak środowiska pracy reagują na potrzeby współczesnych pracowników i zespołów. Skupiono się na ustaleniu, czy istnieją zauważalne różnice w stylu zarządzania kobiet i mężczyzn pełniących funkcje kierownicze. Przedstawiono zjawiska dyskryminacji kobiet oraz stereotypów uniemożliwiających rozwój kobiet na wysokich szczeblach w strukturach organizacyjnych. Zaprezentowano również słabe strony organizacji w promowaniu kobiet na stanowiskach menedżerskich. Wyniki analizy pokazały, że mimo podejmowania działań lokalnie ale też przez organizacje globalne, nadal widoczne są dysproporcje w uznaniu roli kobiet na stanowiskach menedżerskich i kierowniczych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
![]()
Referencje
- Deloitte.(2020). Raport Przemysł 4.0 w Polsce – rewolucja czy ewolucja? Pierwsza edycja badania Deloitte
- o skali i poziomie Przemysłu 4.0 w Polsce, https://branden.biz/wp-content/uploads/2020/04/Przemysł-4.0-w-Polsce_-rewolucja -czy – ewolucja_Deloitte.pdf ( dostęp 22.03.2024).
- Dźwigoł – Barosz, M.(2003). Style zarzadzania kobiet i mężczyzn w biznesie, Wydział Organizacji i Zarządzania,
- Politechnika Śląska.
- Fisher, H. ( 2023). Pierwsza płeć. Jak wrodzone talenty kobiet zmieniają nasz świat, Warszawa:
- Wydawnictwo Jacek Santorski& Co.
- Fundacja Liderek Biznesu.(2020).Model Przywództwa Nowej Rzeczywistości – „ Leading Woman”,
- https://www.fundacjaliderekbiznesu.pl/s/raporty-raporty/ ( dostęp: 13.05.2024).
- Hofstede, G., Minkov, M. ( 2011) Kultury i organizacje, Warszawa: Polskie Wydawnictwo
- Ekonomiczne.
- Iddekinge van, C.H., Aguinis, H., Mackey, J.D., DeOrtentiis, P.S. (2017). A Meta-Analysis of
- the Interactive, Additive, and Relative Effects of Cognitive Ability and Motivation on Performance - Journal of Management Vol.44 No.1, January 2028 249-279, https:hermanaguinis.com/pdf/JOMmeta.pdf ( dostęp 30.03.2024).
- Kwiatek A., Robak E., ( 2013 ). Kobiety na stanowiskach kierowniczych, ich role zawodowe a role rodzinne, https://www.sbc.org.pl/Content/359441/kwiatek.pdf ( dostęp 04.06.2025)
- Kupczyk, T. ( 2009). Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów, Wrocław: Wyższa Szkoła
- Handlowa.
- Mambiznes.pl.(2022).Kobiety muszą przebijać szklany klif. Co to oznacza?,
- https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/kobiety-musza-przebijac--szklany-klif-oznacza-107047,
- ( dostęp: 08.03.2024).
- McKinsey&Company.(2018),Delivering through diversity,
- https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/delivering-throgh-diversity ( dostęp 02.04.2024).
- PwC. ( 2015) . Raport: Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym
- kształtowaniu liderek, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/assets/kobiety- menedzerkami-przyszlosci.pdf ( dostęp: 17.04.2024).
- Rosner, J.B. (2023). Przywództwo i paradoks płci, W:M.R.Walsh(red), Kobiety, mężczyźni i
- płeć, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
- Schwab,K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
- Titkow, A ,Budrowska, D. Duch, (2003). Szklany sufit: bariery i ograniczenia karier polskich
- kobiet. Warszawa: Raport z badań jakościowych, Instytut Spraw Publicznych.
- Vanitystyle.(2024).Raport: Siła kobiet. Jak wspierać dobrostan kobiet w organizacji?,
- https://vanitystyle.pl/_ftp/pdf/raport-sila-kobiet.pdf ( dostęp: 18.05.2024).
- Wojtczuk-Turek, A.(2020). Perspektywa pracownika i organizacji, Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
Deloitte.(2020). Raport Przemysł 4.0 w Polsce – rewolucja czy ewolucja? Pierwsza edycja badania Deloitte
o skali i poziomie Przemysłu 4.0 w Polsce, https://branden.biz/wp-content/uploads/2020/04/Przemysł-4.0-w-Polsce_-rewolucja -czy – ewolucja_Deloitte.pdf ( dostęp 22.03.2024).
Dźwigoł – Barosz, M.(2003). Style zarzadzania kobiet i mężczyzn w biznesie, Wydział Organizacji i Zarządzania,
Politechnika Śląska.
Fisher, H. ( 2023). Pierwsza płeć. Jak wrodzone talenty kobiet zmieniają nasz świat, Warszawa:
Wydawnictwo Jacek Santorski& Co.
Fundacja Liderek Biznesu.(2020).Model Przywództwa Nowej Rzeczywistości – „ Leading Woman”,
https://www.fundacjaliderekbiznesu.pl/s/raporty-raporty/ ( dostęp: 13.05.2024).
Hofstede, G., Minkov, M. ( 2011) Kultury i organizacje, Warszawa: Polskie Wydawnictwo
Ekonomiczne.
Iddekinge van, C.H., Aguinis, H., Mackey, J.D., DeOrtentiis, P.S. (2017). A Meta-Analysis of
the Interactive, Additive, and Relative Effects of Cognitive Ability and Motivation on Performance - Journal of Management Vol.44 No.1, January 2028 249-279, https:hermanaguinis.com/pdf/JOMmeta.pdf ( dostęp 30.03.2024).
Kwiatek A., Robak E., ( 2013 ). Kobiety na stanowiskach kierowniczych, ich role zawodowe a role rodzinne, https://www.sbc.org.pl/Content/359441/kwiatek.pdf ( dostęp 04.06.2025)
Kupczyk, T. ( 2009). Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów, Wrocław: Wyższa Szkoła
Handlowa.
Mambiznes.pl.(2022).Kobiety muszą przebijać szklany klif. Co to oznacza?,
https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/kobiety-musza-przebijac--szklany-klif-oznacza-107047,
( dostęp: 08.03.2024).
McKinsey&Company.(2018),Delivering through diversity,
https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/delivering-throgh-diversity ( dostęp 02.04.2024).
PwC. ( 2015) . Raport: Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym
kształtowaniu liderek, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/assets/kobiety- menedzerkami-przyszlosci.pdf ( dostęp: 17.04.2024).
Rosner, J.B. (2023). Przywództwo i paradoks płci, W:M.R.Walsh(red), Kobiety, mężczyźni i
płeć, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Schwab,K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Titkow, A ,Budrowska, D. Duch, (2003). Szklany sufit: bariery i ograniczenia karier polskich
kobiet. Warszawa: Raport z badań jakościowych, Instytut Spraw Publicznych.
Vanitystyle.(2024).Raport: Siła kobiet. Jak wspierać dobrostan kobiet w organizacji?,
https://vanitystyle.pl/_ftp/pdf/raport-sila-kobiet.pdf ( dostęp: 18.05.2024).
Wojtczuk-Turek, A.(2020). Perspektywa pracownika i organizacji, Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.