Kobiety i mężczyźni w zarządach i radach nadzorczych głównych nadawców telewizyjnych w Polsce
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie dysproporcji w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn w zarządach i radach nadzorczych wybranych spółek mediowych: Telewizji Polskiej, Grupie TVN, Canal+ Polska, Grupie Polsat Plus. Wybór nadawców telewizyjnych wiąże się z ich wielkością oraz popularnością na polskim rynku telewizyjnym, a także dostępnością danych niezbędnych do przeprowadzenia badań. W artykule wykorzystano niereaktywne metody badawcze, takie jak analiza dostępnej literatury przedmiotu o nierównościach na rynku pracy, przegląd aktów prawnych, analiza danych GUS oraz dokumentów wybranych podmiotów mediowych publicznie dostępnych w Internecie.(fragment tekstu)
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
2. Business Insider [2019], https://businessinsider.com.pl/biznes/ media/platforma-nc-zmieni-nazwe-na-canal/3vljf1b, dostęp: 19.09.2022.
3. Deloitte [2021], Wpływ pandemii na kobiety w biznesie, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Re- ports/pl_Raport_Wplyw_pandemii_na_kobiety_w_biznesie_Deloitte.pdf, dostęp: 15.08.2022.
4. Deloitte [2022], Women in the boardroom: A global perspective, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Docu- ments/gx-women-in-the-boardroom-seventh-edition.pdf, dostęp: 15.08.2022.
5. Eurostat [2019], Gender statistics, https://ec.europa.eu/euro- stat/statistics-explained/index.php?title=Gender_statistics, dostęp: 1.03.2022.
6. Eurostat [2021], Women remain outnumbered in management, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20210305-2#:~:text=In Q3 2020 more than,represented amongst managers (34 ),dostęp: 27.08.2022.
7. GroupM [2020], Agencje reklamowe i domy mediowe. Media Marketing Polska, https://nowymarketing.pl/a/37223,73-ws- zystkich-ekspertow-w-marketingu-to-kobiety-czy-marketing-to-domena-kobiet, dostęp: 16.10.2022.
8. GUS [2020], Aktywność ekonomiczna ludności Polski 2006-2019, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracu- jacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekon-omiczna-ludnosci-polski-iii-iv-kwartal-2006-r-,4,1.html, dostęp: 2.08.2022.
9. GUS [2021], https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pra-cy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/badanie- aktywnosci-ekonomicznej-ludnosci-folder-dla-rodzin-bioracych-udzial-w-badaniu-aktywnosci-ekonomicznej-ludnosci-i-kwartal-2021-r-,17,10.html, dostęp: 19.09.2022.
10. GUS [2022], Aktywność ekonomiczna ludności Polski 2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracuja-cy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekono-miczna-ludnosci-polski-i-kwartal-2022-roku,4,46.html, dostęp: 20.08.2022.
11. Haponiuk M. [2013], Sytuacja kobiet na ryku pracy w Polsce, w: Rynek pracy wobec zmian demograficznych, red. nauk. M. Kiełkowska, Instytut Obywatelski, Warszawa.
12. Ipsos [2021], Creative excellence, creative challenge: Cultural fluency, https://www.contagious.com/news-and-views/why-brands-should-learn-cultural-fluency, dostęp: 14.08.2022.
13. Jaegher K. [2011], Report on impact of fixed-mobile substitution in market definition, BEREC, Ryga.
14. Komisja Europejska [2015], Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci na lata 2016-2019, https://op.eu- ropa.eu/pl/publication-detail/-/publication/24968221-eb81-11e5-8a81- 01aa75ed71a1/language-pl, dostęp: 10.08.2022.
15. Kondrat M. [2021], Aktywność zawodowa kobiet w województwie podlaskim po 2004 roku i jej kulturowe uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
16. Lisowska E. [2010], Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
17. Lisowska E. [2013], Zasada parytetu płci na stanowiskach kierowniczych, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4: 147-161.
18. Lisowska E. [2016], Gender equality in the labour market and in the workplace. The case of Poland, w: Gender equality and quality of life. Perspectives from Poland and Norway, red. M. Warat, E. Krzaklewska, A. Ratecka, K. Slany, Peter Lang Edition, Berlin-Warszawa.
19. Materiały źródłowe Grupy CANAL+ Polska [2020], dane na 30 czerwca 2020 r.
20. Musiał-Karg M. (red.) [2009], Kobiety we współczesnej Europie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
21. Projekt Europa 2030, https://www.consilium.europa.eu/me- dia/30767/qc3210249plc.pdf, dostęp: 22.08.2022.
22. Prospekt emisyjny Grupy CANAL+ Polska [2022], https://corporate.pl.canalplus.com/pl-pl/wladze-firmy.
23. PwC [2022], Women in work; index 2022, https://www.pwc.co.uk/womeninwork, dostęp: 27.08.2022.
24. Raport Równość [2022], https://postroniekobiet.pl/wpcon- tent/uploads/2022/04/Raport_PoStronieKobiet.pdf, dostęp: 20.08.2022.
25. Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy Polsat Plus [2021], https://grupapolsatplus.pl/sites/default/files/documents/2021/ra- port_zrownowazonego_rozwoju_grupy_polsat_plus_2021_0.pdf, dostęp: 10.08.2022.
26. Revenga A., Sudhir S. [2012], Empowering women is smart economics, Finance & Development, vol. 49 (1): 40-43.
27. Uchwała [2007], Uchwała nr 82/V/2007 Rady Nadzorczej TVP SA z dnia 3 kwietnia 2007 r.
28. Wasilczuk J.E. [2005], Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
29. Wirtualne Media [2022], https://www.wirtualnemedia.pl/arty- kul/telewizja-polska-praca-zarobki-ile-zarabiaja-dziennikarze, dostęp: 8.08.2022.
30. Wolf M.J. [1999], The entertainment economy: How mega-media forces are transforming our lives, Times Business, New York.
31. Woolley A., Malone T. [2012], Jak podnieść inteligencję zespołu? Dołącz do niego więcej kobiet, Harvard Business Review Polska, nr 4: 30-36.
32. WUP [2017], Kobieta na rynku pracy, Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi, htps://wuplodz.praca.gov.pl/documents/58203/870404/ Poradnik Kobieta na r ynku pracy - - WCAG 2.0.pdf/9bc90fdd-90ce-4b8d-b377-8c5e- 95ee1a0a?t=1531732460314, dostęp: 17.08.2022.
33. Zachorowska-Mazurkiewicz A. [2006], Kobiety i instytucje. Kobiety na rynku pracy w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i w Polsce, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.