Popularność mediów społecznościowych w Polsce – analiza według płci
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstrakt
Popularność mediów społecznościowych w ostatnich latach znacząco wzrosła, co wiąże się z upowszechnieniem
Internetu w niemal wszystkich sferach życia społecznego i gospodarczego. Celem artykułu jest analiza aktywności
kobiet i mężczyzn w wybranych mediach społecznościowych w Polsce na podstawie danych za 2022 r. oraz wskazanie możliwych konsekwencji wynikających ze zróżnicowanej konsumpcji mediów przez przedstawicieli danej płci. Pytania badawcze postawione w pracy brzmią następująco:
• Osoby której płci częściej korzystają z mediów społecznościowych?
• Które serwisy społecznościowe są najczęściej wybierane przez kobiety, a które przez mężczyzn?
• Jak kształtuje się średnia miesięczna liczba kontaktów reklamowych (ang. Ad Contacts) w zależności od
płci?
W artykule wykorzystano niereaktywne metody badawcze, takie jak analiza dostępnej literatury przedmiotu o funkcji mediów społecznościowych w dzisiejszym świecie, analiza dostępnych danych statystycznych dotyczących aktywności kobiet i mężczyzn w najpopularniejszych mediach społecznościowych oraz raportów firm prowadzących badania w tym zakresie. Przeprowadzona w pracy analiza danych pokazuje, że kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z mediów społecznościowych, za ich pośrednictwem wyrażają opinię na różne tematy, dzięki czemu firmy prowadzące działalność w Internecie mogą lepiej dostosować ofertę sprzedażową do ich potrzeb i preferencji.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC
Bibliografia
Ahlgren M. [2023], Ponad 55 statystyk, faktów i trendów na Facebooku na rok 2023, https://www.websiterating.com/pl/rese¬arch/facebook-statistics/, dostęp: 7.08.2023.
Amaral I. [2016], The SAGE encyclopedia of economics and so¬ciety. Instagram, Thousand Oaks.
Bauer Z. [2009], Nowe media, w: Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa.
Bielawski R.A., Ziółkowska A. [2018], Media społecznościowe, a kształtowanie bezpieczeństwa państwa, Tygiel, Lublin.
Blakley J. [2010], Social media and the end of gender, TEDTalks, TedWomen 2010: https://www.youtube.com/watch?v=ZR4Ldn¬FGzPk, dostęp: 13.08.2023.
Bogacka B. [2017], Problematyka gender w mediach społecz¬nościowych – studium przypadku, w: Media społecznościowe: dialog w cyberprzestrzeni, red. K. Doktorowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Breczko B. [2023], TikTok, czyli „maszynka do mielenia mó¬zgu”. Wiadomo, jak działa jego niszczycielska siła, https://wy¬borcza.biz/biznes/7,177150,29348128,tiktok-czyli-maszynka-do-mielenia-mozgu.html, dostęp: 07.08.2023.
Budzanowska-Drzewiecka M. [2010], Reklama w Internecie jako instrument komunikacji marketingowej z młodymi odbior¬cami, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Bursztynsky J. [2021], TikTok says 1 billion people use the app each month, https://www.cnbc.com/2021/09/27/tiktok-reaches¬-1-billion-monthly-users.html, dostęp: 7.08.2023.
Czarnota P. [2017], Wykorzystanie portalu społecznościowego In¬stagram w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie” 1, nr 25.
Digital Poland [2023], https://datareportal.com/reports/digital¬-2023-poland, dostęp: 13.08.2023.
Dominowski A. [2016], Facebook jako miejsce upowszechniania wiedzy, https://www.academia.edu/29277104/Facebook_jako_ miejsce_upowszechniania_wiedzy, dostęp: 03.08.2023.
Doyle B. [2023], TikTok statistics – updated March 2023, https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/, dostęp: 7.08.2023.
Frost K. [2017], Facebook we współczesnym świecie komuni¬kacji społecznej, w: Media społecznościowe: dialog w cyber¬przestrzeni, red. K. Doktorowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Grębosz M., Siuda D., Szymański G. [2016], Social media mar¬keting, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
IndaHash [2017], Women are the new media. How influencers became publishers, https://labs.indahash.com/wp-content/uploads/ 2017/06/indaHash_LABS_report_2017.pdf, dostęp: 12.08.2023.
Kaplan A.M., Haenlein M. [2010], Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, „Business Horizons”, 53(1).
Kaznowski D. [2008], Social media – społeczny wymiar Inter¬netu, w: Nowy Marketing, red. J. Królewski, P. Sala, VFP Com¬munications, Warszawa.
Kemp S. [2023], Datareportal, Digital 2023 Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-ove¬rview-report, dostęp: 7.08.2023.
Krakus P. [2017], Na czasie i na żywo, czyli jak wykorzystać Facebook live w marketingu, https://interaktywnie.com/biznes/ artykuly/social-media/na-czasie-i-na-zywo-czyli-jak-wykorzystac-facebook-live-w-marketingu-256324, dostęp: 7.07.2023.
KS [2023], Messenger co to jest – definicja, https://ks.pl/slownik/ messenger-co-to-jest, dostęp: 7.08.2023.
Lamberti M., Theus M. [2016], Media społecznościowe w pol¬skich bibliotekach, archiwach i muzeach, Uniwersytet Ekono¬miczny w Poznaniu, „Biblioteka Uniwersytecka”, nr 20 (29).
Laskowska M. [2012], Naprawdę jaka jesteś? Aktywność ko¬biet w social mediach na wybranych przykładach, w: Media au¬diowizualne wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski, A. Gralczyk, K. Kwasik, M. Laskowska, Elipsa, Warszawa.
Marciuk J. [2016], Instagram stories – pierwsze wrażenia i jak to działa, https://duolook.pl/instagramstories-pierwsze-wrazenia/, dostęp: 7.08.2023.
Mayko [2023], Słownik e-marketingu, https://mayko.pl/slownik¬-e-marketingu/fanpage/, dostęp: 7.08.2023.
Mazurek G. [2016], Ewolucja wykorzystania mediów społecz¬nościowych w marketingu, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 45 (1).
Mediapanel [2022], https://pbi.org.pl/badanie-mediapanel/ wyniki-badania-mediapanel-za-grudzien-2022-informacja-prasowa/, dostęp: 13.08.2023.
Pacut M. [2016], Media społecznościowe w komunikacji mar¬ketingowej organizacji non profit, „Handel Wewnętrzny”, nr 3.
Piersiala L. [2014], Strategie zakupowe konsumentów uwarun¬kowane płcią, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 68.
Piranda D.R., Sinaga D.Z., Putri E.E. [2022], Online marketing strategy in Facebook Marketplace as a digital marketing tool, „Journal of Humanities, Social Sciences and Business”, vol. 2.
Projekt [2015], Tablety w twojej bibliotece, Opis aplikacji Insta¬gram, Miejska Biblioteka Publiczna w Morągu.
Raport e-commerce [2022], https://www.iab.org.pl/aktualnosci/ raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/, dostęp: 13.08.2023.
Ratajczak Z., Ochnik D. [2015], Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy, Difin, Warszawa.
Social Media [2023], https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/social¬-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-gemius-pbi-i-iab-polska-juz-dostepna/, dostęp: 13.08.2023.
Sotrender [2023], Facebook trends Polska Lipiec 2023, https:// www.sotrender.com/trends/facebook/poland/202307, dostęp: 13.08.2023.
Standro A. [2018], Musical.ly łączy się z Tik Tok. Powstanie wielka platforma, dostęp: 7.08.2023.
Statista [2023], Number of social network users of select so¬cial media platforms worldwide in 2019 and 2023, https://www. statista.com/statistics/1109866/number-social-media-users-worldwide-select-platforms/, dostęp: 13.08.2023.
Veneo [2023], Tworzenie grup i wydarzeń na Facebooku, https:// veneo.pl/uslugi/social-media/tworzenie-grup-i-wydarzen-na-face¬booku, dostęp: 7.08.2023.
Verdugo M. [2020], Historia de Tiktok, https://www.academia. edu/44438072/Historia_de_Tiktok