The imbalance in numbers between men and women on boards of directors and supervisory boards of the main TV broadcasters in Poland
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to demonstrate the imbalance in employment of men and women on boards of directors and supervisory boards of selected media companies: Telewizja Polska, Grupa TVN, Canal+ Polska and Grupa Polsat Plus. This choice of TV broadcasters is dictated by their size and popularity on the Polish TV market as well as the availability of data necessary to conduct the research. This article uses non-reactive research methods such as analysis of available subject literature concerning inequalities on the labour market, review of legal instruments, and analysis of Central Statistical Office data and documents of selected media entities that are publicly available online.(fragment of text)
Article Details
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree for publishing their email adresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.
Author agrees to share his work under CC-BY-NC license.
References
2. Business Insider [2019], https://businessinsider.com.pl/biznes/ media/platforma-nc-zmieni-nazwe-na-canal/3vljf1b, dostęp: 19.09.2022.
3. Deloitte [2021], Wpływ pandemii na kobiety w biznesie, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Re- ports/pl_Raport_Wplyw_pandemii_na_kobiety_w_biznesie_Deloitte.pdf, dostęp: 15.08.2022.
4. Deloitte [2022], Women in the boardroom: A global perspective, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Docu- ments/gx-women-in-the-boardroom-seventh-edition.pdf, dostęp: 15.08.2022.
5. Eurostat [2019], Gender statistics, https://ec.europa.eu/euro- stat/statistics-explained/index.php?title=Gender_statistics, dostęp: 1.03.2022.
6. Eurostat [2021], Women remain outnumbered in management, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20210305-2#:~:text=In Q3 2020 more than,represented amongst managers (34 ),dostęp: 27.08.2022.
7. GroupM [2020], Agencje reklamowe i domy mediowe. Media Marketing Polska, https://nowymarketing.pl/a/37223,73-ws- zystkich-ekspertow-w-marketingu-to-kobiety-czy-marketing-to-domena-kobiet, dostęp: 16.10.2022.
8. GUS [2020], Aktywność ekonomiczna ludności Polski 2006-2019, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracu- jacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekon-omiczna-ludnosci-polski-iii-iv-kwartal-2006-r-,4,1.html, dostęp: 2.08.2022.
9. GUS [2021], https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pra-cy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/badanie- aktywnosci-ekonomicznej-ludnosci-folder-dla-rodzin-bioracych-udzial-w-badaniu-aktywnosci-ekonomicznej-ludnosci-i-kwartal-2021-r-,17,10.html, dostęp: 19.09.2022.
10. GUS [2022], Aktywność ekonomiczna ludności Polski 2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracuja-cy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekono-miczna-ludnosci-polski-i-kwartal-2022-roku,4,46.html, dostęp: 20.08.2022.
11. Haponiuk M. [2013], Sytuacja kobiet na ryku pracy w Polsce, w: Rynek pracy wobec zmian demograficznych, red. nauk. M. Kiełkowska, Instytut Obywatelski, Warszawa.
12. Ipsos [2021], Creative excellence, creative challenge: Cultural fluency, https://www.contagious.com/news-and-views/why-brands-should-learn-cultural-fluency, dostęp: 14.08.2022.
13. Jaegher K. [2011], Report on impact of fixed-mobile substitution in market definition, BEREC, Ryga.
14. Komisja Europejska [2015], Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci na lata 2016-2019, https://op.eu- ropa.eu/pl/publication-detail/-/publication/24968221-eb81-11e5-8a81- 01aa75ed71a1/language-pl, dostęp: 10.08.2022.
15. Kondrat M. [2021], Aktywność zawodowa kobiet w województwie podlaskim po 2004 roku i jej kulturowe uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
16. Lisowska E. [2010], Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
17. Lisowska E. [2013], Zasada parytetu płci na stanowiskach kierowniczych, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4: 147-161.
18. Lisowska E. [2016], Gender equality in the labour market and in the workplace. The case of Poland, w: Gender equality and quality of life. Perspectives from Poland and Norway, red. M. Warat, E. Krzaklewska, A. Ratecka, K. Slany, Peter Lang Edition, Berlin-Warszawa.
19. Materiały źródłowe Grupy CANAL+ Polska [2020], dane na 30 czerwca 2020 r.
20. Musiał-Karg M. (red.) [2009], Kobiety we współczesnej Europie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
21. Projekt Europa 2030, https://www.consilium.europa.eu/me- dia/30767/qc3210249plc.pdf, dostęp: 22.08.2022.
22. Prospekt emisyjny Grupy CANAL+ Polska [2022], https://corporate.pl.canalplus.com/pl-pl/wladze-firmy.
23. PwC [2022], Women in work; index 2022, https://www.pwc.co.uk/womeninwork, dostęp: 27.08.2022.
24. Raport Równość [2022], https://postroniekobiet.pl/wpcon- tent/uploads/2022/04/Raport_PoStronieKobiet.pdf, dostęp: 20.08.2022.
25. Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy Polsat Plus [2021], https://grupapolsatplus.pl/sites/default/files/documents/2021/ra- port_zrownowazonego_rozwoju_grupy_polsat_plus_2021_0.pdf, dostęp: 10.08.2022.
26. Revenga A., Sudhir S. [2012], Empowering women is smart economics, Finance & Development, vol. 49 (1): 40-43.
27. Uchwała [2007], Uchwała nr 82/V/2007 Rady Nadzorczej TVP SA z dnia 3 kwietnia 2007 r.
28. Wasilczuk J.E. [2005], Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
29. Wirtualne Media [2022], https://www.wirtualnemedia.pl/arty- kul/telewizja-polska-praca-zarobki-ile-zarabiaja-dziennikarze, dostęp: 8.08.2022.
30. Wolf M.J. [1999], The entertainment economy: How mega-media forces are transforming our lives, Times Business, New York.
31. Woolley A., Malone T. [2012], Jak podnieść inteligencję zespołu? Dołącz do niego więcej kobiet, Harvard Business Review Polska, nr 4: 30-36.
32. WUP [2017], Kobieta na rynku pracy, Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi, htps://wuplodz.praca.gov.pl/documents/58203/870404/ Poradnik Kobieta na r ynku pracy - - WCAG 2.0.pdf/9bc90fdd-90ce-4b8d-b377-8c5e- 95ee1a0a?t=1531732460314, dostęp: 17.08.2022.
33. Zachorowska-Mazurkiewicz A. [2006], Kobiety i instytucje. Kobiety na rynku pracy w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i w Polsce, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.