Gender-based analysis of social media popularity

Main Article Content

Aleksandra Chmielewska
Marlena Kondrat

Abstract

Social media have significantly risen in popularity in recent years, which is linked to the internet becoming commonplace in almost all spheres of social and economic life. This paper analyses the activity of women and men in selected social media in Poland based on 2022 data, with the aim to identify possible consequences of different media consumption by gender. The research questions posed in the paper are as follows:
• Which gender is more likely to use social media?
• Which social media sites are most frequently chosen by women, and which by men?
• What is the average monthly number of advertising contacts (Ad Contacts) by gender?
Non-reactive research methods are applied in this paper, such as an analysis of the available literature on the function of social media in today’s world, an analysis of the available statistical data on the activity of women and men in the most popular social media, and reports from companies conducting research in the area. Data analysis in the study shows that women use social media more frequently than men, and that they express their opinions on various topics through them. This knowledge allows e-commerce companies to better adapt their sales offer to women’s needs and preferences. 

Article Details

How to Cite
Chmielewska, A., & Kondrat, M. (2024). Gender-based analysis of social media popularity. Women and Business, (1-4). Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/KiB/article/view/4311
Section
Artykuły

References

Ahlgren M. [2023], Ponad 55 statystyk, faktów i trendów na Facebooku na rok 2023, https://www.websiterating.com/pl/rese¬arch/facebook-statistics/, dostęp: 7.08.2023.

Amaral I. [2016], The SAGE encyclopedia of economics and so¬ciety. Instagram, Thousand Oaks.

Bauer Z. [2009], Nowe media, w: Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa.

Bielawski R.A., Ziółkowska A. [2018], Media społecznościowe, a kształtowanie bezpieczeństwa państwa, Tygiel, Lublin.

Blakley J. [2010], Social media and the end of gender, TEDTalks, TedWomen 2010: https://www.youtube.com/watch?v=ZR4Ldn¬FGzPk, dostęp: 13.08.2023.

Bogacka B. [2017], Problematyka gender w mediach społecz¬nościowych – studium przypadku, w: Media społecznościowe: dialog w cyberprzestrzeni, red. K. Doktorowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Breczko B. [2023], TikTok, czyli „maszynka do mielenia mó¬zgu”. Wiadomo, jak działa jego niszczycielska siła, https://wy¬borcza.biz/biznes/7,177150,29348128,tiktok-czyli-maszynka-do-mielenia-mozgu.html, dostęp: 07.08.2023.

Budzanowska-Drzewiecka M. [2010], Reklama w Internecie jako instrument komunikacji marketingowej z młodymi odbior¬cami, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Bursztynsky J. [2021], TikTok says 1 billion people use the app each month, https://www.cnbc.com/2021/09/27/tiktok-reaches¬-1-billion-monthly-users.html, dostęp: 7.08.2023.

Czarnota P. [2017], Wykorzystanie portalu społecznościowego In¬stagram w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie” 1, nr 25.

Digital Poland [2023], https://datareportal.com/reports/digital¬-2023-poland, dostęp: 13.08.2023.

Dominowski A. [2016], Facebook jako miejsce upowszechniania wiedzy, https://www.academia.edu/29277104/Facebook_jako_ miejsce_upowszechniania_wiedzy, dostęp: 03.08.2023.

Doyle B. [2023], TikTok statistics – updated March 2023, https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/, dostęp: 7.08.2023.

Frost K. [2017], Facebook we współczesnym świecie komuni¬kacji społecznej, w: Media społecznościowe: dialog w cyber¬przestrzeni, red. K. Doktorowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Grębosz M., Siuda D., Szymański G. [2016], Social media mar¬keting, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.

IndaHash [2017], Women are the new media. How influencers became publishers, https://labs.indahash.com/wp-content/uploads/ 2017/06/indaHash_LABS_report_2017.pdf, dostęp: 12.08.2023.

Kaplan A.M., Haenlein M. [2010], Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, „Business Horizons”, 53(1).

Kaznowski D. [2008], Social media – społeczny wymiar Inter¬netu, w: Nowy Marketing, red. J. Królewski, P. Sala, VFP Com¬munications, Warszawa.

Kemp S. [2023], Datareportal, Digital 2023 Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-ove¬rview-report, dostęp: 7.08.2023.

Krakus P. [2017], Na czasie i na żywo, czyli jak wykorzystać Facebook live w marketingu, https://interaktywnie.com/biznes/ artykuly/social-media/na-czasie-i-na-zywo-czyli-jak-wykorzystac-facebook-live-w-marketingu-256324, dostęp: 7.07.2023.

KS [2023], Messenger co to jest – definicja, https://ks.pl/slownik/ messenger-co-to-jest, dostęp: 7.08.2023.

Lamberti M., Theus M. [2016], Media społecznościowe w pol¬skich bibliotekach, archiwach i muzeach, Uniwersytet Ekono¬miczny w Poznaniu, „Biblioteka Uniwersytecka”, nr 20 (29).

Laskowska M. [2012], Naprawdę jaka jesteś? Aktywność ko¬biet w social mediach na wybranych przykładach, w: Media au¬diowizualne wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski, A. Gralczyk, K. Kwasik, M. Laskowska, Elipsa, Warszawa.

Marciuk J. [2016], Instagram stories – pierwsze wrażenia i jak to działa, https://duolook.pl/instagramstories-pierwsze-wrazenia/, dostęp: 7.08.2023.

Mayko [2023], Słownik e-marketingu, https://mayko.pl/slownik¬-e-marketingu/fanpage/, dostęp: 7.08.2023.

Mazurek G. [2016], Ewolucja wykorzystania mediów społecz¬nościowych w marketingu, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 45 (1).

Mediapanel [2022], https://pbi.org.pl/badanie-mediapanel/ wyniki-badania-mediapanel-za-grudzien-2022-informacja-prasowa/, dostęp: 13.08.2023.

Pacut M. [2016], Media społecznościowe w komunikacji mar¬ketingowej organizacji non profit, „Handel Wewnętrzny”, nr 3.

Piersiala L. [2014], Strategie zakupowe konsumentów uwarun¬kowane płcią, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 68.

Piranda D.R., Sinaga D.Z., Putri E.E. [2022], Online marketing strategy in Facebook Marketplace as a digital marketing tool, „Journal of Humanities, Social Sciences and Business”, vol. 2.

Projekt [2015], Tablety w twojej bibliotece, Opis aplikacji Insta¬gram, Miejska Biblioteka Publiczna w Morągu.

Raport e-commerce [2022], https://www.iab.org.pl/aktualnosci/ raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/, dostęp: 13.08.2023.

Ratajczak Z., Ochnik D. [2015], Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy, Difin, Warszawa.

Social Media [2023], https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/social¬-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-gemius-pbi-i-iab-polska-juz-dostepna/, dostęp: 13.08.2023.

Sotrender [2023], Facebook trends Polska Lipiec 2023, https:// www.sotrender.com/trends/facebook/poland/202307, dostęp: 13.08.2023.

Standro A. [2018], Musical.ly łączy się z Tik Tok. Powstanie wielka platforma, dostęp: 7.08.2023.

Statista [2023], Number of social network users of select so¬cial media platforms worldwide in 2019 and 2023, https://www. statista.com/statistics/1109866/number-social-media-users-worldwide-select-platforms/, dostęp: 13.08.2023.

Veneo [2023], Tworzenie grup i wydarzeń na Facebooku, https:// veneo.pl/uslugi/social-media/tworzenie-grup-i-wydarzen-na-face¬booku, dostęp: 7.08.2023.

Verdugo M. [2020], Historia de Tiktok, https://www.academia. edu/44438072/Historia_de_Tiktok