Social and administrative law analysis of Trends in Tourism Study Programs in Poland from 2014 to 2021
DOI:
https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-13Keywords:
tourism, trends, tourism law, tourism studiesAbstract
This article touches on the area of research on tourism education and the role played by universities in this process. The legal conditions and social trends that prevailed in tourist destinations in 2014-2021 were analyzed. At the legal level, the place of tourism in the taxonomy of scientific fields and disciplines was analyzed. The authors attempted to conduct a comparative law analysis, using in this area the acquired knowledge in the field of legal regulations of the Republic of Bulgaria. The deliberations included de lege lata and de lege ferenda conclusions.
Downloads
References
Algarve 2023, https://www.educations.es/institutions/university-of- algarve/doctorado-en-turismo
Barczak M, Borek D. (2023) Analiza rynku pracy w sektorze hogatur z perspektywy absolwentów kierunków turystycznych w Polsce, rozważania administracyjnoprawne. (w:) Rynek Pracy. (2023);187(4):81-100.
Barczak M. (2022) Kształcenie kadr branży turystycznej w Polsce, Rynek pracy 2022; 181 (2): 11-31;
Davidson R. (1996), Turystyka, Warszawa 1996;
Ławińska O., Korombel A. (2023), Pokolenie Z jako wyzwanie współczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. relacje, media społecznościowe i crowdsourcing, Czestochowa 2023;
Martínez-Roget, F., Rodríguez, X.A. (2021). Academic Tourism: Conceptual and Theoretical Issues. In: Cerdeira Bento, J.P., Martínez-Roget, F., Pereira, E.T., Rodríguez, X.A. (eds) Academic Tourism. Tourism, Hospitality & Event Management. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57288-4_2 Pilch-Szatanik, A. (2008). Jak przygotować profesjonalistów hotelarstwa zgodnie z wyzwaniami rynku pracy. (w:)W: H. Raspond, Kierunki rozwoju kształcenia kadr dla turystyki, a jakość usług turystycznych. Iwonicz-Zdrój.
Wasiluk, A, Bańkowska, M.(2021). Przesłanki dotyczące wyboru miejsca pracy przez pracowników pokolenia X, Y i Z. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 8(14).
Carnevale, A.P., Smith, N. and Melton, M. (2011) STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics. Georgetown University Center on Education and the Workforce.
Page, S.J. and Connell, J. (2006) Tourism: A Modern Synthesis. Cengage Learning.
www.ela.nauka.gov.pl
www.cpp.amu.edu.pl/pdf/SSW2020_strategia.pdf
LEX 2010 A, https://lex.bg/laws/ldoc/2135696665
LEX 2010 B, https://lex.bg/laws/ldoc/2135680028
https://rynekpracy.praca.gov.pl/article/01.3001.0054.0901/pl
URJC 2023, https://en.urjc.es/estudios/programas-de-doctorado/6601- programa-de-doctorado-en-turismo#normativa;
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych;
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku;
Zasady z dnia 10 września 2010 r. dot. wdrażania ustawy o rozwoju kadry akademickiej w Republice Bułgarii;
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2010 r. o rozwoju kadry akademickiej w Republice Bułgarii