Analiza społeczna i administracyjnoprawna trendów w kierunkach studiów turystycznych w Polsce w latach 2014–2021
DOI:
https://doi.org/10.61016/TZAP-2956-8048-13Słowa kluczowe:
turystyka, trendy, prawo turystyki, studia turystyczneAbstrakt
Niniejszy artykuł dotyka sfery badań nad edukacją turystyczną i rolą, jaką pełnią uczelnie wyższe w tym procesie. Analizie poddano warunki prawne i społeczne trendów, jakie panowały na kierunkach turystycznych w latach 2014-2021. W warstwie prawnej przeanalizowano miejsce turystyki w systematyce dziedzin i dyscyplin naukowych.
Autorzy pokusili się o analizę prawnoporównawczą (komparatystyczną) wykorzystując w tym obszarze pozyskaną wiedzę z zakresu regulacji prawnych Republiki Bułgarii. W ramach rozważań nie zabrakło wniosków de lege lata oraz de lege ferenda.
Downloads
Bibliografia
Algarve 2023, https://www.educations.es/institutions/university-of- algarve/doctorado-en-turismo
Barczak M, Borek D. (2023) Analiza rynku pracy w sektorze hogatur z perspektywy absolwentów kierunków turystycznych w Polsce, rozważania administracyjnoprawne. (w:) Rynek Pracy. (2023);187(4):81-100.
Barczak M. (2022) Kształcenie kadr branży turystycznej w Polsce, Rynek pracy 2022; 181 (2): 11-31;
Davidson R. (1996), Turystyka, Warszawa 1996;
Ławińska O., Korombel A. (2023), Pokolenie Z jako wyzwanie współczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. relacje, media społecznościowe i crowdsourcing, Czestochowa 2023;
Martínez-Roget, F., Rodríguez, X.A. (2021). Academic Tourism: Conceptual and Theoretical Issues. In: Cerdeira Bento, J.P., Martínez-Roget, F., Pereira, E.T., Rodríguez, X.A. (eds) Academic Tourism. Tourism, Hospitality & Event Management. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57288-4_2 Pilch-Szatanik, A. (2008). Jak przygotować profesjonalistów hotelarstwa zgodnie z wyzwaniami rynku pracy. (w:)W: H. Raspond, Kierunki rozwoju kształcenia kadr dla turystyki, a jakość usług turystycznych. Iwonicz-Zdrój.
Wasiluk, A, Bańkowska, M.(2021). Przesłanki dotyczące wyboru miejsca pracy przez pracowników pokolenia X, Y i Z. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 8(14).
Carnevale, A.P., Smith, N. and Melton, M. (2011) STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics. Georgetown University Center on Education and the Workforce.
Page, S.J. and Connell, J. (2006) Tourism: A Modern Synthesis. Cengage Learning.
www.ela.nauka.gov.pl
www.cpp.amu.edu.pl/pdf/SSW2020_strategia.pdf
LEX 2010 A, https://lex.bg/laws/ldoc/2135696665
LEX 2010 B, https://lex.bg/laws/ldoc/2135680028
https://rynekpracy.praca.gov.pl/article/01.3001.0054.0901/pl
URJC 2023, https://en.urjc.es/estudios/programas-de-doctorado/6601- programa-de-doctorado-en-turismo#normativa;
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych;
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku;
Zasady z dnia 10 września 2010 r. dot. wdrażania ustawy o rozwoju kadry akademickiej w Republice Bułgarii;
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2010 r. o rozwoju kadry akademickiej w Republice Bułgarii
