Zasady GloBE i pewność prawa: kiedy polityka fiskalna zastępuje zasady prawne
DOI:
https://doi.org/10.33119/ASCASP.2025.1.1Słowa kluczowe:
modelowe zasady GloBE, pewność prawa, hermeneutyka, polityka fiskalna, zasady prawne, JEL: K34Abstrakt
Niniejsza publikacja ma na celu dokonanie oceny tego, do jakiego stopnia przepisy filaru II są zgodne z wymogami wynikającymi z zasady pewności prawa. Pewność prawa stanowi zasadę, która powinna wskazywać kierunek wykładni i stosowania prawa. Mimo istnienia skrajnych stanowisk, które negują pewność prawa (realizm amerykański), literatura podkreśla, że pewność prawa wymaga, aby prawa i obowiązki obywateli wynikały z przepisów prawnych oraz funkcjonowały w przewidywalnym otoczeniu prawnym.
Ponieważ nie sposób uniknąć pewnej dozy niepewności w naszych systemach prawnych, odwoływanie się do zasad prawnych ma kluczowe znaczenie dla zagwarantowania przewidywalnego otoczenia prawnego i zmniejszenia marginesu nieokreśloności, jaki występuje w każdym systemie prawnym. W złożonych sytuacjach regulacyjnych zasady prawne potrafią lepiej niż reguły zapewnić pewność prawa ze względu na potrzebę elastyczności i możliwości reagowania na zmiany gospodarcze, społeczne, technologiczne i kulturowe.
Jednakże zasady GloBE są raczej odpowiedzią na cele polityki fiskalnej i nie odwołują się do zasad prawnych. Mało prawdopodobne jest, aby zasady GloBE były oceniane w świetle zasad prawnych, takich jak proporcjonalność czy przeciwdziałanie nadużyciom itp. Jedynie interpretacja językowa w połączeniu z uwzględnianiem celów fiskalnych stanowią tutaj hermeneutyczne narzędzia wykładni prawniczej. W związku z tym sędziowie staną przed zadaniem interpretowania rozbieżnych celów politycznych, co postawi spójne i jednolite stosowanie filaru II przez sądy krajowe pod znakiem zapytania. Pewność prawa jest poświęcana na rzecz osiągnięcia celów politycznych.
Bibliografia
Alexy, R. (2000). On the Structure of Legal Principles [O strukturze zasad prawnych], Ratio Juris, 13(3), s. 294–304.
Arginelli, P., Reboli, F. (2024). Tax Credits and Pillar 2: An Assessment in the Light of the Upcoming Imple- mentation of the Global Minimum Tax [Ulgi podat- kowe i filar 2: ocena w świetle nadchodzącego wdroże- nia globalnego podatku minimalnego]. W: Complexity and Sustainability in Megaprojects [Złożoność i zrów- noważony rozwój w megaprojektach], L. Corazza et al. (eds.). Cham: Springer, s. 70–88.
Avery-Jones, J. (1996). Tax Law: Rules or Principles [Prawo podatkowe: normy czy zasady], Fiscal Studies, 17(3), s. 63–89.
Avi-Yonah, R. (2011). Taxation as Regulation: Carbon Tax, Health Care Tax, Bank Tax and Other Regula- tory Taxes [Opodatkowanie jako regulacja: podatek węglowy, zdrowotny, bankowy i inne podatki regula- cyjne], Accounting, Economics and Law, 1(1).
Avi-Yonah, R. (2023a). The UTPR and the Treaties [UTPR i traktaty], Tax Notes International, 2 stycznia, s. 45.
Avi-Yonah, R. (2023b). Pillar 2 and the Bits [Filar 2 i dwu- stronne umowy inwestycyjne], Canadian Tax Journal, 71(3), s. 949.
Backes, C., Eliantonio, M. (2014). Administrative law [Prawo administracyjne]. W: Introduction to Law [Wprowadzenie do prawa], J. Hage, B. Akkermans (red.). Heidelberg: Springer, s. 189–209.
Baez Moreno, A. (2024). Computation of Taxable Busi- ness Profits: Book-Tax-Conformity and Other Issues
[Obliczanie zysków przedsiębiorstw podlegających opodatkowaniu: zgodność w obszarze ksiąg i podat- ków oraz inne kwestie]. W: Computation of Taxable Business Profits [Obliczanie zysków przedsiębiorstw podlegających opodatkowaniu], A. Baez Moreno (red.). Amsterdam: IBFD, s. 3–60.
Bammens, N., Bettens, D. (2023). The Potential Impact of Pillar Two on Tax Incentives [Potencjalny wpływ filaru II na bodźce podatkowe], Intertax, 51(2), s. 155– 169.
Bendlinger, V. (2023). The OECD’s Global Minimum Tax and Its Implementation in the EU – A Legal Analysis of Pillar Two in the Light of Tax Treaty and EU Law [Globalny podatek minimalny OECD i jego wdrożenie w UE – analiza prawna filaru II w świetle przepisów dotyczących umów podatkowych i prawa UE]. Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International.
Braithwaite, J. (2002). Rules and Principles: Theory of Legal Certainty [Normy i zasady: teoria pewności prawnej], Australian Journal of Legal Philosophy, 27, s. 47–82.
Brauner, Y. (2023). The Rule of Law and Rule of Reason in the Aftermath of BEPS [Praworządność i reguła roz- sądku po BEPS], Intertax, 51(4), s. 268–271.
Chand, V., Turina, A., Romanovska, K. (2022). Tax Treaty Obstacles in Implementing the Pillar Two Global Min- imum Tax Rules and a Possible Solution for Elimi- nating the Various Challenges [Przeszkody wynika- jące z umów podatkowych we wdrażaniu globalnych zasad dotyczących podatków minimalnych w ramach filaru II oraz możliwe rozwiązania pozwalające wyeli- minować różne problemy], World Tax Journal, 14(1).
Collier, R., Vella, J. (2024). Formative Politics and Policies of Pillar Two [Polityka formacyjna i wytyczne filaru II]. W: The Pillar Two Global Minimum Tax [Globalny podatek minimalny w ramach filaru II], W. Haslehner et al. (red.). Cheltenham: Edward Elgar, s. 1–27.
Danon, R., Gutmann, D., Maisto, G., Martín Jiménez, A. (2022). The OECD/G20 Global Minimum Tax and Dis- pute Resolution: A Workable Solution Based on Arti- cle 25(3) of the OECD Model, the Principle of Reciproc- ity and the GloBE Model Rules [OECD/G20 – globalny podatek minimalny i rozstrzyganie sporów: wyko- nalne rozwiązanie oparte na art. 25 ust. 3 modelu OECD, zasadzie wzajemności i regułach modelowych GloBE], World Tax Journal, 14(3).
De Wilde, M., Wisman, C. (2019). OECD Consultations on the Digital Economy: “Tax Base Reallocation” and “I’ll Tax If You Don’t”? [Konsultacje OECD w sprawie gospodarki cyfrowej: „Realokacja bazy podatkowej” i „jak nie ty, to ja opodatkuję”?]. W: Taxing the Dig- ital Economy: The EU Proposals and Other Insights [Opodatkowanie gospodarki cyfrowej: propozycje UE i inne spostrzeżenia], P. Pistone, D. Weber (eds.), (s. 3–23). Amsterdam: IBFD.
Den Ridder, L., Puige, P., De Wilde, M. (2023). Fiscal Subsidies Aspirers Beware of the No Benefit Require- ment in Pillar Two [Wnioskujący o subsydia fiskalne uważajcie na wymóg braku świadczeń w filarze II]. [online] SSRN, https://ssrn.com/abstract=4564923 (dostęp: 11.12.2024).
Devereux, M., Vella, J., Wardell-Burrus, H. (2022). Pil- lar 2: Rule Order, Incentives, and Tax Competition [Filar II: reguły, zachęty i konkurencja podatkowa], Oxford University Centre for Business Taxation [online], https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_ id=4009002 (dostęp: 12.09.2024).
Dietrich, M., Golden, C. (2022). Consistency versus “Gold Plating”: The EU Approach to Implementing the OECD Pillar Two [Spójność kontra zjawisko „gold plating”: podejście UE do wdrażania drugiego filaru II OECD], Bulletin for International Taxation, 76(4), (dostęp: 14.10.2024).
Dourado, A.P. (2023). Pillar Two and the Principles of Ability-to-Pay, Legality, and Symmetry [Filar II i zasady zdolności do zapłaty, legalności i symetrii], Intertax, 51(6–7), s. 448–450.
Dourado, A.P. (2024). The Pillar Two Top-Up Taxes and Tax Treaties [Podatki wyrównawcze i umowy podat- kowe w ramach filaru II]. W: The Pillar Two Global Minimum Tax [Globalny podatek minimalny w ramach filaru II], W. Haslehner et al. (eds.). (s. 282–303). Chel- tenham: Edward Elgar.
Eberhartinger, E. (2023). The Future of Book-Tax Con- formity: Book-Tax Conformity, The Pillars and BEFIT [Przyszłość zgodności ksiąg rachunkowych i podatko- wych: zgodność ksiąg rachunkowych i podatkowych, filary i BEFIT]. W: Computation of Taxable Business Profits [Obliczanie zysków przedsiębiorstw podlegają- cych opodatkowaniu], A. Baez Moreno (red.), (s. 113– 129). Amsterdam: IBFD.
Eberhartinger, E., Winkler, G. (2023). Pillar Two and the Accounting Standards [Filar II i standardy rachunko- wości], Intertax, 51(2), s. 134–154.
Englisch, J. (2022). GloBE Rules and Tax Competition [Zasady GloBE i konkurencja podatkowa], Intertax, 50, s. 859–872.
Fenwick, M., Wrbka, S. (2016). The Shifting Meaning of Legal Certainty [Zmieniające się znaczenie pewności prawa]. W: Legal Certainty in a Contemporary Con- text [Pewność prawa we współczesnym kontekście], M. Fenwick, S. Wrbka (eds.), (s. 1–9). Singapur: Sprin- ger Science and Business Media.
Freedman, J. (2010). Improving (Not Perfecting) Tax Legislation: Rules and Principles Revisited [Ulepsza- nie (a nie doskonalenie) przepisów podatkowych: normy i zasady – zrewidowane], British Tax Review, 6, s. 717–736.
Galendi, R.A. Jr. (2023). The Single Top-Up Tax Princi- ple: Justification, Content and Functions upon the Design of QDMTTs [Zasada jednego podatku wyrów- nawczego: uzasadnienie, treść i funkcje w ramach projektowania krajowego podatku wyrównawczego (QDMTT)], World Tax Journal, 15(4). Journal Articles & Opinion Pieces IBFD [źródła elektroniczne].
Gribnau, H. (2013). Legal Certainty: A Matter of Princi- ple [Pewność prawa: kwestia zasad]. W: Retroactiv- ity of Tax Legislation [Działanie wstecz prawa podat- kowego], H. Gribnau, M. Pauwels (eds.), (s. 69–93).
Amsterdam: EATLP International Tax Series IBFD.
Gribnau, H., Dusarduijn, S. (2018). Principles-Based Leg- islation in Context: A Dworkinian Perspective [Prawo- dawstwo oparte na zasadach w kontekście: perspek- tywa Dworkina]. Dokument roboczy SSRN. Dostępne w SSRN lub DOI (Dostęp uzyskano 14.11.2024 r.).
Grilli, S., Busia, M., Patti, G. (2024). The Implementation of the Global Minimum Tax in Italy [Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego we Włoszech], Belt and Road Initiative Tax Journal, 5(2), s. 82–88.
Haslehner, W. (2023). The Costs of Pillar 2: Legitimacy, Legality, and Lock-In [Koszty filaru II: legitymizacja, legalność i efekt „lock-in”], Intertax, 51(10), s. 634–637.
Herzfeld, M. (2022). Tax Credits and Incentives Under A Global Minimum Tax Regime [Ulgi i zachęty podat- kowe w ramach globalnego systemu minimalnego podatku], International Tax Notes, 106(czerwiec 27), s. 1605–1609.
Hey, J. (2021). The 2020 Pillar Two Blueprint: What Can the GloBE Income Inclusion Rule Do That CFC Legis- lation Can’t Do? [Plan filaru II z 2020 roku: co można uzyskać dzięki zasadzie włączenia dochodu do opo- datkowania (IIR) w ramach GloBE, czego nie można uzyskać przepisami o kontrolowanych spółkach zagranicznych (CFC)?], Intertax, 49(1), s. 7–13.
Hrdlicka, L. (2024). The Pillar 2 Directive and the Qual- ified Domestic (Minimum) Top-up [Dyrektywa doty- cząca filaru II i kwalifikowany (minimalny) krajowy podatek wyrównawczy], Intertax, 52(10), s. 602–620.
Komisja Wenecka (Rada Europy). (2016). Lista kontrolna praworządności. Dostępne w Radzie Europy (dostęp: 12.11.2024).
Kress, K. (1989). Legal Indeterminacy [Nieokreśloność prawa], California Law Review, 77, 283.
Kuzniacki, B. (2023). Pillar 2 and International Invest- ment Agreements: ‘QDMTT Payable’ Seals an Inter- nationally Wrongful Act [Filar II i międzynarodowe umowy inwestycyjne: krajowy podatek wyrównawczy „QDMTT” pieczętuje działanie niezgodne z prawem międzynarodowym], International Tax Notes, Special Report, 9 października.
Kuzniacki, B., Van Weeghel, S. (2025). VCLT and the Peace- ful Coexistence of Tax and Investment Treaties: A Case Study of Limited MFN Clauses and the FET Standard [KWPT i harmonijne współistnienie traktatów podat- kowych i inwestycyjnych: studium przypadku ogra- niczonej zasady największego uprzywilejowania oraz standardu sprawiedliwego i równego traktowania], World Tax Journal, 17(1) [źródło elektroniczne].
Kuzniacki, B., Visser, E. (2024). Tax and Non-Tax-Related Challenges of Pillar 2 for Non-Advanced Economies [Wyzwania podatkowe i niepodatkowe wynikające z filaru II dla gospodarek nierozwiniętych], Interna- tional Tax Notes, 114(6 maja), s. 881–898.
Lamer, E. (2025). Belgian CFC Rules’ Interaction with Pil- lar 2 Surprises Observers [Interakcja belgijskich prze- pisów o kontrolowanych spółkach zagranicznych (CFC) z filarem II zaskakuje obserwatorów], Interna- tional Tax Notes, 117(6 stycznia), s. 116–117.
Lenaerts, K., Gutiérrez-Fons, J. (2013). To Say What the Law of the EU Is: Methods of Interpretation and the European Court of Justice [Czym jest prawo UE: metody wykładni prawa i Europejski Trybunał Sprawiedli- wości]. EUI AEL; wybitne wykłady uniwersyteckie, 2013/09. Dostępne w Cadmus (dostęp: 14.11.2024).
Magalhaes, T. (2022). UTPR Opposition: A Game of Whack-a-Mole [Sprzeciw wobec UTPR: gra w „O rety, krety!”], Tax Notes International, 108(19 grudnia).
Martín Jiménez, A. (2021). La Nueva Arquitectura de la Fiscalidad Internacional y Precios de Transferencia: Los Acuerdo de la OCDE Inclusive Framework, G-20 yG-7. Dostępne w SSRN (dostęp: 14.10.2024).
Maxeiner, J. (2006). Legal Indeterminacy Made in Amer- ica: U.S. Legal Methods and The Rule of Law [Nieokre- śloność prawna w wydaniu amerykańskim: amery- kańskie metody prawne i praworządność], Valparaiso University Law Review, 41, s. 517–520.
Maxeiner, J. (2007). Legal Certainty and Legal Methods: A European Alternative to American Legal Indeter- minacy? [Pewność prawa i metody prawne: europej- ska alternatywa dla amerykańskiej nieokreśloności prawa?], Tulane Journal of International & Compara- tive Law, 15, s. 541–607.
Nogueira, J., Pistone, P., Andrade, B., Turina, A. (2020).
The OECD Public Consultation Document ‘Global Anti-Base Erosion (GloBE) Proposal – Pillar Two’: An Assessment (November 28, 2019) [Dokument kon- sultacyjny OECD pt. „Propozycja w sprawie global- nych zasad przeciwdziałania erozji bazy podatkowej (GloBE) – filar II”: ocena] (28.11.2019 r.)], Bulletin for International Taxation, 2.
Noked, N. (2022). Designing Minimum Taxes in Response to the Global Minimum Tax [Projektowanie minimal- nych podatków w odpowiedzi na globalny podatek minimalny], Intertax, 50, s. 678–682.
OECD. (1998). Harmful Tax Competition: An Emerging Global Issue [Szkodliwa konkurencja podatkowa: nowy problem globalny]. Dostępne w: OECD iLibrary (dostęp: 19.11.2024).
OECD. (2024). Tax Certainty and Policy Implementation [Pewność podatkowa i wdrażanie polityki]. Dostępne w: OECD (dostęp: 03.09.2024).
Otwarte ramy OECD/G20 w zakresie BEPS. (2019).
Addressing the Challenges of the Digitalisation of the Economy [Próby sprostania wyzwaniom podatko- wym wynikającym z cyfryzacji gospodarki]. Dostępne w: OECD (dostęp: 19.11.2024).
Otwarte ramy OECD/G20 w zakresie BEPS. (2020). Tax Challenges Arising from Digitalisation – Report on Pillar Two Blueprint [Wyzwania podatkowe wynika- jące z cyfryzacji – sprawozdanie w sprawie planu dotyczącego filaru II]. Dostępne w: OECD (dostęp: 16.10.2024).
Otwarte ramy OECD/G20 w zakresie BEPS. (2021). State- ment on a Two-Pillar Solution to Address the Tax Chal- lenges Arising from the Digitalisation of the Economy [Oświadczenie w sprawie rozwiązania dwufilarowego mającego sprostać wyzwaniom podatkowym wyni- kającym z cyfryzacji gospodarki]. OECD. Dostępne w: OECD (dostęp: 03.09.2024).
Otwarte ramy OECD/G20 w zakresie BEPS. (2023). Anti- -Base Erosion Model Rules (Pillar Two) [Modelowe zasady przeciwdziałania erozji bazy podatkowej (filar II)]. Dostępne w: OECD (dostęp: 14.10.2024).
Otwarte ramy OECD/G20 w zakresie BEPS. (2024).
Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Consolidated Commentary to the Global Anti-Base Erosion Model Rules (2023) [Wyzwania podatkowe wynikające z cyfryzacji gospodarki – skonsolidowany komentarz do modelowych global- nych zasad przeciwdziałania erozji bazy podatkowej (2023 r.)]. Dostępne w: OECD (dostęp: 14.10.2024).
Pantazatou, K.J. (2024). Pillar Two and EU Law [Filar II a prawo UE]. W: The Pillar Two Global Minimum Tax [Globalny podatek minimalny w ramach filaru II], W. Haslehner et al. (eds.), (s. 304–324). Cheltenham: Edward Elgar.
Plunkett, J. (2016). Principle and Policy in Private Law Reasoning [Zasada i polityka w świetle prawa prywat- nego], The Cambridge Law Journal, 75(2), s. 366–397.
Rada Unii Europejskiej (2023). Two-Pillar Solution to Address the Tax Challenges Arising from the Digital- isation of the Economy [Rozwiązanie dwufilarowe mające sprostać wyzwaniom podatkowym wynikają- cym z cyfryzacji gospodarki]. [Online] https://www. consilium.europa.eu/media/67850/st14732-re01-en23. pdf (dostęp: 10.12.2024).
Rizzo, A., Das, P. (2024). Effective Tax Rates and the Min- imum Rate [Efektywne stawki podatkowe i stawka minimalna]. W: Pillar Two of the Inclusive Framework on BEPS [Filar II Otwartych ram w zakresie BEPS], C. Garbarino (ed.), (s. 166–193). Cheltenham: Edward Elgar.
Schoueri, L.E. (2021). Some Considerations on the Lim- itation of Substance-Based Carve-Out in the Income Inclusion Rule of Pillar Two [Niektóre rozważania dotyczące ograniczenia wyodrębnienia działalno- ści na podstawie posiadanego substratu majątkowo- -osobowego w ramach zasady włączania dochodu do opodatkowania w filarze II], Bulletin for International Taxation, 75(11/12).
Schoueri, L.E., Ferreira Liotti, B. (2024). Selected Chal- lenges in the Implementation of Pillar Two in Brazil [Wybrane wyzwania związane z wdrażaniem filaru II w Brazylii], Belt and Road Initiative Tax Journal, 5(2), s. 89–97.
Sehra, S.V., Tiwari, A. (2023). Theoretical Underpinnings and Practical Considerations in Taxing Excess Profits [Opodatkowanie nadmiernych zysków: teoretyczne podstawy i praktyczne rozważania], Bulletin for Inter- national Taxation, 77(12) [źródło elektroniczne].
Soong, S. (2025). Global Minimum Taxes Could Decrease Profit Shifting, Paper Says [Podobno globalne podatki minimalne mogą ukrócić przenoszenie zysków], Inter- national Tax Notes, 117, s. 325.
Sullivan, M. (2024). Will Singapore’s Refundable Invest- ment Credit Trigger Pillar 2 Tax? [Czy singapurski zwrotny kredyt inwestycyjny spowoduje naliczenie podatku w ramach filaru II?], Tax Notes International, 114, s. 995–998.
Theophilou, C., Loucaidou, A. (2024). Individual GLOBE Income or Loss [Dochód lub strata podmiotu w ramach GloBE]. W: Pillar Two of the Inclusive Framework on BEPS [Filar II Otwartych ram w zakre- sie BEPS], C. Garbarino (ed.), (s. 61–124). Cheltenham: Edward Elgar.
Tomassini, A., De Rosa, M. (2023). Uncertainties Hold Back Achievement of OECD Pillar 2 Goals [Niepew- ność hamuje osiągnięcie celów filaru II OECD], Inter- tax, 51(2), s. 183–190.
Toubes Muñiz, J. (1997). Legal Principles and Legal Theory [Zasady prawne i teoria prawa], Ratio Juris, 10(3), s. 267–355.
Tridimas, T. (2006). The General Principles of EU Law [Ogólne zasady prawa UE]. Oksford: Oxford Univer- sity Press.
TSUE (2006). C-196/04 Cadbury Schweppes i Cadbury Schweppes Overseas, 12.09.
TSUE (2006). C-255/02 Halifax i in., 21.02.
TSUE (2009). C-345/06 Heinrich, 10.03.
TSUE (2010). C-528/08 Komisja Europejska przeciwko Wielkiej Brytanii, 15.07.
TSUE (2014). Opinia 2/13, Przystąpienie UE do EKPC, 18.12.
TSUE (2017). C-90/16 The English Bridge Union, 26.10.
TSUE (2024). C-243/23 Drebers, 12.09.
Van Meerbeeck, J. (2016). The Principle of Legal Certainty in the Case Law of the European Court of Justice: From Certainty to Trust [Zasada pewności prawa w orzecz- nictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości: od pewności do zaufania], European Law Review, 41(41), s. 275–288.
Vann, R. (1995). Improving Tax Law Improvement: An International Perspective [Ulepszanie ulepszeń w pra- wie podatkowym: perspektywa międzynarodowa], Australian Tax Forum, 12(2), s. 193–246.
Wilkie, S. (2023). Pillar 2 — ‘What’s It All About?’ [Filar II – o co tu chodzi?], Tax Notes International, 110(24 kwietnia).
Wrbka, S. (2016). Comments on Legal Certainty from the Perspective of European, Austrian, and Japanese Private Law [Uwagi na temat pewności prawa z per- spektywy europejskiego, austriackiego i japońskiego prawa prywatnego]. W: Legal Certainty in a Contempo- rary Context [Pewność prawa we współczesnym kon- tekście], M. Fenwick, S. Wrbka (eds.), (s. 9–31). Singa- pur: Springer Science and Business Media.
Yen, J., Chung, B. (2024). Treatment of U.S. Multinational IP Transfers in a Pillar 2 World [Traktowanie amery- kańskich międzynarodowych transferów własności intelektualnej w świecie filaru II], Tax Notes Interna- tional, 10 października.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC