Filar II i organizacje pozarządowe zajmujące się Sprawiedliwością podatkową: 10 krytycznych uwag o globalnym podatku minimalnym

Autor

  • Anna F. Gunn Uniwersytet w Maastricht, Gunn Tax Communication, HHP Chambers

DOI:

https://doi.org/10.33119/ASCASP.2025.1.3

Słowa kluczowe:

filar II, erozja bazy podatkowej i transfer zysków, Organizacja Współ- pracy Gospodarczej i Rozwoju, sprawiedliwość podatkowa, ruch społeczny, organizacja pozarządowa, społeczeństwo obywatelskie, sprawiedliwa część, Sieć na rzecz Sprawiedliwości Podatkowej, prawa człowieka, dziennikarstwo, Organizacja Narodów Zjednoczonych, JEL: K34

Abstrakt

W ostatnich latach ruch na rzecz Sprawiedliwości podatkowej odgrywa coraz ważniejszą rolę w obszarze międzynarodowego opodatkowania, w tym w projekcie OECD dotyczącym filaru II. Grupy takie jak Tax Justice Network (TJN) były bardzo krytyczne wobec globalnego minimalnego podatku. Skąd się to bierze? Niniejszy artykuł przedstawia dziesięć (technicznych i politycznych) zarzutów wobec filaru II z perspektywy Sprawiedliwości podatkowej.
Artykuł omawia również samą koncepcję Sprawiedliwości podatkowej, strukturę ruchu na rzecz Sprawiedliwości podatkowej w odniesieniu do filaru II, powiązania z prawami człowieka oraz relacje z pracami Organizacji Narodów Zjednoczonych w tym obszarze.

Bibliografia

Amnesty International et al. (2024). Second CSO letter to OECD re: Human rights experts [Drugi list organizacji społecznych do OECD re: eksperci ds. praw człowieka], https://taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/ 11/19-August-2024-Civil-Society-Letter-to-the-OECD- regarding-adverse-human-rights-impact-of-two-pil- lar-proposals-1.pdf (dostęp: 24.02.2025).

APMDD (2023). Asia Days of Action for Tax Justice 18-22 September 2023 [Azjatyckie Dni Działania na rzecz Sprawiedliwości Podatkowej, 18-22 września 2023 r.], https://apmdd.org/?s=asia+days+of+action&submit =Searchhttps://apmdd.org/?s=asia+days+of+action& submit=Search (dostęp: 24.02.2025).

Bank Światowy (b.d.). Civil society [Społeczeństwo oby- watelskie], https://www.worldbank.org/en/about/ partners/civil-society (dostęp: 23.02.2025).

Biały Dom (2025). The Organization for Economic Co-ope- ration and Development (OECD) Global Tax Deal (Glo- bal Tax Deal) [Globalny układ podatkowy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)], https:// www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/ the-organization-for-economic-co-operation-and- -development-oecd-global-tax-deal-global-tax-deal/ (dostęp: 23.02.2025).

Britannica money (b.d.). https://www.britannica.com/ money/Washington-consensus (dostęp: 23.02.2025).

Brown, C. (2023). A global minimum tax: is Pillar Two fair for developing countries? [Globalny podatek mini- malny: czy filar II jest sprawiedliwy dla krajów roz- wijających się?] – ICTD, https://www.ictd.ac/blog/ global-minimum-tax-pillar-two-fair-developing- -countries (dostęp: 24.02.2025).

Center for Economic and Social Rights et al. (2024). Let- ter to OECD on failure to respond to UN human rights experts [List do OECD w sprawie nieudzielenia odpo- wiedzi ekspertom ONZ ds. praw człowieka], https:// taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/11/CSO_let- ter_OECD_may2024.pdf (dostęp: 24.02.2025).

Chaparro-Hernandez, S. (2025). Trump’s walkout fum- ble is a golden window to push ahead with a UN tax convention [Nieporadne wyjście Trumpa wspaniałą okazją do pchnięcia do przodu konwencji podatko- wej ONZ], https://taxjustice.net/2025/02/05/trumps- -walkout-fumble-is-a-golden-window-to-push-ahead- -with-a-un-tax-convention/ (dostęp: 24.02.2025).

Christensen, R.C., Hearson, M., Randriamanalina, T. (2020). At the table, off the menu?: Assessing the Par- ticipation of Lower-Income Countries in Global Tax Negotiations [Przy stole, ale nie w menu? Ocena uczestnictwa krajów o niższych dochodach w glo- balnych negocjacjach podatkowych], International Centre for Tax & Development, https://www.ictd.ac/ publication/at-table-off-menu-assessing-participa- tion-lower-income-countries-global-tax-negotiations/ (dostęp: 24.02.2025).

Christian Aid and Tax Justice Network Africa (2014).

Africa rising?: Inequalities and the essential role of fair taxation [Afryka powstaje? Nierówności i zasadnicza rola sprawiedliwego opodatkowania], https://www. christianaid.org.uk/sites/default/files/2022-09/africa-

-rising-inequalities-essential-role-fair-taxation-febru- ary-2014.pdf (dostęp: 23.02.2025).

Christians, A. (2013). Tax activists and the global move- ment for development through transparency [Działacze podatkowi i globalny ruch na rzecz rozwoju poprzez transparentność]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi.org/10.4337/9780857930019.00024.

Christians, A. (2017). Trust in the tax system: The prob- lem of lobbying [Zaufanie do systemu podatko- wego: problem lobbingu]. W: Building Trust in Taxa- tion [Budowanie zaufania wobec opodatkowania], Peeters, H. Gribnau, Badisco (eds.). Intersentia, s. 151–172. https://doi.org/10.1017/9781780684734.009.

Christians, A., Van Apeldoorn, L. (2018). The OECD Inclusive framework [Otwarte ramy OECD], SSRN Electronic Journal [preprint], https://doi.org/10.2139/ ssrn.3393140.

Corporate Europe Observatory (2018). Accounting for influence: How the Big four are embedded in EU pol- icy-making on tax avoidance [Wyjaśnienie wpływu: w jaki sposób Wielka czwórka uczestniczy w kształto- waniu polityki UE w zakresie unikania opodatkowa- nia], https://corporateeurope.org/sites/default/files/ tax-avoidance-industry-lobby-low-res.pdf (dostęp: 24.02.2025).

Dallyn, S. (2016). An examination of the political salience of corporate tax avoidance: A case study of the Tax Justice Network [Badanie politycznego znaczenia uni- kania podatku dochodowego od osób prawnych: stu- dium przypadku organizacji Tax Justice Network], Accounting Forum, 41(4), s. 336–352, https://doi. org/10.1016/j.accfor.2016.12.002.

De Cogan, D., Harris, P. (2020). Tax justice and tax law: Understanding Unfairness in Tax Systems [Sprawied- liwość podatkowa i prawo podatkowe: zrozumieć niesprawiedliwość w systemach podatkowych]. Hart Publishing.

Elbra, A. (2018). Activism and the ‘new’ politics of tax justice [Aktywizm i „nowa” polityka sprawiedliwo- ści podatkowej]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi.org/10.4337/9781788114974.00011.

Englisch, J. (2023). Pillar 2: QDMTT or Safe Harbour Dome- stic Minimum Top-Up Tax (SHDMTT)? [Filar II: QDMTT czy minimalny podatek wyrównawczy Safe Harbour (SHDMTT)?], https://kluwertaxblog.com/2023/11/02/ pillar-2-qdmtt-or-safe-harbour-domestic-minimum- -top-up-tax-shdmtt/ (dostęp: 23.02.2025).

Essers, P.H.J. (2014). International tax justice between Machiavelli and Habermas (Klaus Vogel Lecture 2013) [Międzynarodowa sprawiedliwość podatkowa mię- dzy Machiavellim a Habermasem], Bulletin for Inter- national Taxation, 68, s. 54–66, https://research. tilburguniversity.edu/en/publications/internatio- nal-tax-justice-between-machiavelli-and-habermas- -klaus-.

Eurodad (2020). CSO submission to the public consul- tation on the reports on the Pillar One and Pillar Two blueprints [Przekazanie informacji przez organizacje społeczne dla celów konsultacji publicznych spra- wie raportów na temat planów dotyczących filaru I i filaru II], https://www.eurodad.org/cso_submission_ to_the_public_consultation_on_the_reports_on_the_pillar_one_and_pillar_two_blueprints (dostęp: 23.02.2025).

Eurodad (2024). Financing Development? An assessment of domestic resource mobilisation, illicit financial flows and debt management [Finansowanie rozwoju? Ocena mobilizacji zasobów krajowych, niedozwolonych przepływów finansowych i zarządzania długiem], https://www.eurodad.org/financing_development_ an_assessment_of_domestic_resource_mobilisa- tion_illicit_financial_flows_and_debt_management (dostęp: 24.02.2025).

Forstater, M., Christensen, R.C. (2017). New players, new game, The role of the public and political debate in the development of action on international tax issues [Nowi gracze, nowa gra. Rola debaty publicznej i poli- tycznej w rozwoju działań w zakresie międzynarodo- wych zagadnień podatkowych], dokument badawczy Europejskiego Forum Polityki Podatkowej [preprint].

Fung, S. (2017). The questionable legitimacy of the OECD/G20 BEPS project [Wątpliwa legitymizacja projektu OECD/G20 w zakresie BEPS], Erasmus Law Review, 10(2), https://doi.org/10.5553/elr.000085.

GATJ (2023). Why is tax justice an integral part of the struggle for women’s rights? – Global Tax Justice [Dla- czego sprawiedliwość podatkowa jest integralną częś- cią walki o prawa kobiet? Globalna sprawiedliwość podatkowa], https://globaltaxjustice.org/news/why- -is-tax-justice-an-integral-part-of-the-struggle-for-wo- mens-rights/ (dostęp: 24.02.2025).

GATJ (b.d. a). Our members – Global Tax Justice [Nasi członkowie – globalna sprawiedliwość podatkowa], https://globaltaxjustice.org/our-members/ (dostęp: 23.02.2025).

GATJ (b.d. b). About GATJ – Global Tax Justice [O GATJ – globalna sprawiedliwość podatkowa], https://global- taxjustice.org/about-gatj/ (dostęp: 23.02.2025).

GATJ (b.d. c). The “deal of the rich” will not benefit developing countries, GATJ statement on the forthcoming G7-G20- OECD deal [„Układ bogaczy” nie przyniesie korzyści krajom rozwijającym się; oświadczenie GATJ w spra- wie nadchodzącego porozumienia G7-G20-OECD], https://globaltaxjustice.org/wp-content/uploads/ 2022/08/2021-10-08-GATJ-Statement-on-the-G7-G20- OECD-tax-deal-081021-EN-PDF.pdf (dostęp: 23.02.2025).

Grilli, S., Weber, D. (eds.) (2024). Annotations on the OECD Global Anti-Base Erosion Model Rules [Adno- tacje dotyczące globalnych modelowych zasad OECD przeciwdziałających erozji podstawy opodatkowa- nia]. Wolters Kluwer.

Grupa monitorująca BEPS (2020). Submission on the Pil- lar One and Pillar Two blueprints — the BEPS Monito- ring Group [Przekazanie informacji w sprawie planów działania dotyczących filaru I i filaru II – Grupa moni- torująca BEPS], https://www.bepsmonitoringgroup. org/news/2020/12/15/submission-on-the-pillar-one- -and-pillar-two-blueprints (dostęp: 23.02.2025).

Haslehner, W. (2023). The costs of Pillar 2: Legitimacy, Legality, and lock-in [Koszty filaru II: legitymiza- cja, legalność i blokada technologiczna], INTERTAX, 51(10).

Hearson, M. (2021). Imposing Standards: The North- -South dimension to global tax politics [Narzucanie

standardów: wymiar Północ-Południe globalnej poli- tyki podatkowej], https://estadisticas.repositorioin- stitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/12987.

Holland, L. (2024). Joint statement: It’s time for the OECD to walk the talk on human rights [Wspólne oświad- czenie: nadszedł czas, aby OECD przekuła słowa na temat praw człowieka w czyn], https://taxjustice.net/ 2024/11/21/joint-statement-its-time-for-the-oecd-to- -walk-the-talk-on-human-rights/ (dostęp: 24.02.2025).

Holland, L. (2024). OECD tax reforms risk violating human rights law, UN experts warn in special interven- tion – Tax Justice Network [Reformy podatkowe OECD stwarzają ryzyko naruszenia praw człowieka – eks- perci ONZ ostrzegają w specjalnej interwencji; orga- nizacja Tax Justice Network], https://taxjustice. net/press/oecd-tax-reforms-risk-violating-human- -rights-law-un-experts-warn-in-special-intervention (dostęp: 24.02.2025).

ICRICT (2024). ICRICT evaluation of the OECD/G2O two-pil- lar solution [Ocena ICRICT rozwiązania dwufilarowego OECD/G2O], https://www.icrict.com/international -tax-reform/icrict-evaluation-of-the-oecd-g2o-two-pil- lar-solution-2/ (dostęp: 23.02.2025).

ICRICT (2025). Talking tax justice at the Vatican [Roz- mowy o sprawiedliwości podatkowej w Watykanie], https://www.icrict.com/corporate-taxation/talking- -tax-justice-at-the-vatican (dostęp: 07.02.2025).

Initiative for Human Rights Principles in Fiscal Policy [Inicjatywa na rzecz zasad dotyczących praw czło- wieka w polityce fiskalnej] (2021). Principles for Human Rights in Fiscal Policy [Zasady dotyczące praw człowieka w polityce fiskalnej], https://derechosypo- liticafiscal.org/en/ (dostęp: 24.02.2025).

Kokott, J., Pistone, P. (2022). Taxpayers in international law: International minimum standards for the protec- tion of taxpayers’ rights [Podatnicy w prawie między- narodowym: międzynarodowe minimalne standardy ochrony praw podatników]. Hart Publishing.

Krebs, J., et al. (2021). Report in the BEPS Inclusive fra- mework of the OECD [Sprawozdanie w sprawie Otwar- tych ram OECD w zakresie BEPS], https://www.somo. nl/wp-content/uploads/2021/11/Final-Report-IRSP- SOMO-August-2021.pdf.

Kurian, A. (2022). The evolution of international tax regime and the OECD Two-Pillar solution: Analy- sis from a developing country perspective [Ewolucja międzynarodowego reżimu podatkowego i rozwiąza- nie dwufilarowe OECD: analiza z perspektywy krajów rozwijających się], Journal of Economic Issues, 1(1), s. 61–71, https://doi.org/10.56388/ei220808.

Kuźniacki, B. (2024). Post w serwisie LinkedIn na temat listu ekspertów ONZ w dziedzinie praw czło- wieka do OECD, https://www.linkedin.com/posts/ blazejkuzniacki_on-22-december-2023-the-group-of- -united-activity-7153362229109604353-yFJS (dostęp: 24.02.2025).

Latindadd (2021). OECD-led inclusive framework: behind closed doors and outside the UN – Latindadd [Otwarte ramy z OECD na czele: za zamkniętymi drzwiami i poza ONZ – Latindadd], https://latindadd.org/justi- cia-fiscal/oecd-led-inclusive-framework-behind-clo- sed-doors-and-outside-the-un/ (dostęp: 23.02.2025).

Mansour, M.B. (2020). Addressing the tax challenges of the digitalisation of the economy: our submission to OECD consultation [Mierzenie się z wyzwaniami podatkowymi związanymi z cyfryzacją gospodarki: nasz wkład w konsultacje z OECD], https://taxjustice. net/2019/03/15/submission-to-oecd-consultation-on- -addressing-the-tax-challenges-of-the-digitalisation- -of-the-economy%E2%80%8B/.

Medina, B. (2025). „Trump pulled the US out of global tax agreements and negotiations. It may backfire. – ICIJ” [Trump odsunął USA od globalnych porozu- mień i negocjacji podatkowych. To może być strzał w kolano – ICIJ], Międzynarodowe Konsorcjum Dzien- nikarstwa Śledczego, 19 lutego, https://www.icij.org/ news/2025/02/trump-pulled-the-u-s-out-of-global- -tax-agreements-and-negotiations-it-may-backfire/.

Mosioma, A., et al. (2020). Time for developing coun- tries to go beyond the OECD-led tax reform! [Czas, aby kraje rozwijające się wyszły poza ramy reformy podatkowej pod przewodnictwem OECD!], https:// globaltaxjustice.org/news/time-for-developing-coun- tries-to-go-beyond-the-oecd-led-tax-reform/ (dostęp: 23.02.2025).

Mosquera Valderrama, I. (2023). Global Tax Governance: Legitimacy and inclusiveness: [Globalne sprawowanie rządów w zakresie podatków: legitymizacja i inkluzyw- ność], wykład inauguracyjny, Uniwersytet w Lejdzie.

Murphy, R. (2023). The Tax Justice Network’s State of Tax Justice Report is hopelessly misleading, yet again.

Funding the future [Raport organizacji Tax Justice Network o stanie sprawiedliwości podatkowej znów jest beznadziejnie mylący. Finansowanie przyszłości], 25 lipca 2023 r., https://www.taxresearch.org.uk/Blog/ 2023/07/25/the-tax-justice-networks-state-of-tax- -justice-report-is-hopelessly-misleading-yet-again/ (dostęp: 23.02.2025).

Neidle, D. (2023). Does tax abuse by multinationals and the wealthy cost the world $5 trillion? [Czy nad- użycia podatkowe międzynarodowych koncernów i bogaczy kosztują świat pięć bilionów dolarów?], Tax Policy Associates, 25 lipca, https://taxpolicy.org.uk/ 2023/07/25/tjn/ (dostęp: 23.02.2025).

OECD (2015). Measuring and Monitoring BEPS, Action 11 – 2015 Final report, OECD/G20 base erosion and profit shifting project [Ocena i monitorowanie BEPS, Działanie 11 – Raport końcowy z 2015 r., projekt OECD/G20 doty- czący erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysków], https://doi.org/10.1787/9789264241343-en.

OECD (2020). Tax Challenges Arising from Digitalisa- tion – Report on Pillar Two Blueprint, OECD/G20 base erosion and profit shifting project [Wyzwania podat- kowe wynikające z cyfryzacji – Raport w sprawie planu odnoszącego się do filaru II, projekt OECD/G20 dotyczący erozji podstawy opodatkowania i przeno- szenia zysków], https://doi.org/10.1787/abb4c3d1-en.

OECD (2021). Statement on a Two-Pillar solution to address the tax challenges arising from the digitalisa- tion of the economy [Oświadczenie w sprawie rozwią- zania dwufilarowego mającego na celu zmierzenie się z wyzwaniami podatkowymi wynikającymi z cyfry- zacji gospodarki], https://doi.org/10.21684/2412-2343- 2022-9-4-41-63.

OECD (2023). The Pillar Two Rules in a Nutshell [Zasady filaru II w pigułce], https://www.oecd.org/content/ dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/global-mini- mum-tax/pillar-two-model-rules-in-a-nutshell.pdf (dostęp: 23.02.2025).

OECD (2024). Letter by M. Corwin responding to CSO letter on UN human rights experts: Ref:MC/MH/ lc(2024)39 [List M. Corwina w odpowiedzi na list organizacji społecznych dotyczący ekspertów ONZ ds. praw człowieka: nr: MC/MH/lc(2024)39], https:// taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/11/OECD_ reply_CSOs_2July2024.pdf (dostęp: 24.02.2025).

OECD (b.d.). Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) [Ero- zja podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków (BEPS)], https://www.oecd.org/en/topics/policy-issues/ base-erosion-and-profit-shifting-beps.html (dostęp: 23.02.2025).

OECD Watch (b.d. a). O nas – Globalna sieć społeczeń- stwa obywatelskiego – OECD Watch, https://www. oecdwatch.org/about-us/ (dostęp: 24.02.2025).

OECD Watch (b.d. b). Grupy doradcze – OECD Watch, https://www.oecdwatch.org/oecd-ncps/stakehol- ders/ (dostęp: 24.02.2025).

Oei, S., Ring, D.M. (2024). The conflictual core of global tax cooperation [Konfliktowy rdzeń globalnej współ- pracy podatkowej], World Tax Journal, 16(4), https:// doi.org/10.59403/1attv49.

On Think Tanks (2023). Tracing the history of tax justice: An Independent Assessment of 20 Years of the Tax Justice Network [Śladami historii sprawiedliwości podatko- wej: niezależna ocena 20 lat działalności organizacji Tax Justice Network], 2003–2023, https://onthinktanks. org/project/20-year-evaluation-for-the-tax-justice- network/.

Oxfam International (2021). OECD tax deal is a mockery of fairness [Układ podatkowy OECD to kpina ze spra- wiedliwości], https://www.oxfam.org/en/press-rele- ases/oecd-tax-deal-mockery-fairness-oxfam (dostęp: 23.02.2025).

Peters, C. (2023). The legitimacy of the OECD’S work on Pillar two: An analysis of the overconfidence in a ‘Devilish Logic [Legitymizacja prac OECD nad fila- rem II: analiza pokładania nadmiernej pewności w diabelską logikę], Intertax, 51(Issue 8/9), s. 554–571. https://doi.org/10.54648/taxi2023057.

PSI (2021). G20 Agreement on international taxation [Porozumienie G20 w sprawie opodatkowania między- narodowego], https://publicservices.international/ resources/publications/g20-agreement-on-internatio- nal-taxation?id=12176&lang=en (dostęp: 23.02.2025).

PSI (b.d.). Network of Unions for Tax Justice [Sieć związków na rzecz sprawiedliwości podatkowej], https://pub- licservices.international/resources/page/network- of-unions-for-tax-justice?id=14392&lang=en (dostęp: 23.02.2025).

Raport w sprawie Zrównoważonego Rozwoju (b.d.).

Holandia, https://dashboards.sdgindex.org/profiles/ netherlands (dostęp: 23.02.2025).

Rita, E., Mataba, K. (2025). UN convention on tax: What happened at recent negotiations, and what’s next? [Konwencja ONZ w sprawie opodatkowania: co się wydarzyło podczas ostatnich negocjacji i co dalej?]

Międzynarodowy Instytut Zrównoważonego Rozwoju (IISD), https://www.iisd.org/articles/explainer/Uni- ted-Nations-International-Tax-Convention-Negotia- tions (dostęp: 26.02.2025).

Ryding, T. (2021). Who is really at the table when glo- bal tax rules get decided? [Kto naprawdę ma głos, gdy ustalane są globalne przepisy podatkowe?], Eurodad, 18 sierpnia, https://www.eurodad.org/who_is_at_the_ table_global_tax_rules_aug_21 (dostęp: 23.02.2025).

Ryding, T. (2025). „United States walks out of UN tax convention process” [Stany Zjednoczone odcinają się od prac nad konwencją podatkową ONZ], Eurodad, 4 lutego, https://www.eurodad.org/us-walks-out-tax- -convention (dostęp: 24.02.2025).

Seabrooke, L., Wigan, D. (2018). Tax justice activists in global wealth chains [Działacze na rzecz sprawiedli- wości podatkowej w globalnych łańcuchach majątko- wych]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi. org/10.4337/9781788114974.00013.

Seabrooke, L., Wigan, D. (2024). Getting action for global economic justice: the micro-foundations of transna- tional activism [Działania na rzecz globalnej sprawied- liwości gospodarczej: mikro fundamenty aktywizmu ponadnarodowego], Socio-Economic Review, 22(3), s. 1313–1334, https://doi.org/10.1093/ser/mwad077.

Tandon, S. (2022). Policy note: Assessing the impact of Pillar two on developing countries [Uwagi dotyczące polityki: ocena wpływu filaru II na kraje rozwijające się], Intertax, 50 (wyd. 12), s. 923–935, https://doi.org/ 10.54648/taxi2022094.

Tax Justice Network (2020a). What is tax justice? – Tax Justice Network [Czym jest sprawiedliwość podatkowa? – Organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice. net/faq/what-is-Tax%20Justice/ (dostęp: 23.02.2025).

Titus, A. (2022). Global Minimum Corporate Tax: A death knell for African country tax policies? [Globalny minimalny podatek dochodowy od osób prawnych: dzwony pogrzebowe dla polityki podatkowej w kra- jach afrykańskich?], Intertax, 50 (wyd. 5), s. 414–423. https://doi.org/10.54648/taxi2022038.

TJN (2019). The Tax Justice Network submission to the OECD consultation – Tax Justice Network [Przedłoże- nie informacji przez organizację Tax Justice Network w związku z konsultacjami z OECD – organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice.net/reports/the- -tax-justice-network-submission-to-the-oecd-consul- tation/ (dostęp: 23.02.2025).

TJN (2020b). UN tax convention – Tax Justice Network [Konwencja podatkowa ONZ – organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice.net/topics/un-tax-con- vention (dostęp: 24.02.2025).

TJN (2021). Tax Justice & Human Rights [Sprawiedliwość podatkowa i prawa człowieka], https://taxjustice.net/ reports/tax-justice-human-rights-the-4-rs-and-the- -realisation-of-rights/ (dostęp: 23.02.2025).

TJN (2023a). Response to erroneous claims about the State of Tax Justice report [Odpowiedź na błędne twierdzenia dotyczące raportu o stanie sprawiedli- wości podatkowej], https://taxjustice.net/2023/08/24/ response-to-erroneous-claims-about-the-state-of-tax- -justice-report/.

TJN (2023b). The State of Tax Justice 2023 – Tax Justice Network [Stan sprawiedliwości podatkowej 2023 – orga- nizacja Tax Justice Network], 25 lipca 2023 r., https:// taxjustice.net/reports/the-state-of-tax-justice-2023/ (dostęp: 23.02.2025).

TJN (2024a). Litany of failure: the OECD’s stewardship of international taxation [Litania porażek: opodatkowanie międzynarodowe pod rządami OECD], https://taxju- stice.net/reports/litany-of-failure-the-oecds-stewar- dship-of-international-taxation/ (dostęp: 23.02.2025).

TJN (2024b). Podcasty organizacji Tax Justice Network, Tax Justice Network podcasts. https://podcasts.taxju- stice.net/.

TJN (b.d. b). Financial Secrecy Index 2022 [Ranking państw o najbardziej restrykcyjnych zasadach tajemnicy finan- sowej], https://fsi.taxjustice.net/ (dostęp: 26.02.2025).

TJN (b.d.). Corporate Tax haven Index (CTHI) [Wykaz rajów podatkowych w zakresie podatku od osób prawnych], https://cthi.taxjustice.net/full-list (dostęp: 25.02.2025).

UN Web TV (2025). (2. posiedzenie) Międzyrządowy Komi- tet negocjacyjny ds. Ramowej konwencji Narodów Zjed- noczonych o międzynarodowej współpracy podatko- wej, https://webtv.un.org/en/asset/k17/k178apsmqg (dostęp: 24.02.2025).

Warris, A., et al. (2022). Letter dated 4 November 2022: Ref.: OL OTH 107/2022 [Pismo z dnia 4 listopada 2022 r. nr. OL OTH 107/2022], https://spcommreports.ohchr. org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicatio nFile?gId=27648 (dostęp: 24.02.2025).

Warris, A., et al. (2023). Letter dated 22 December 2023, Ref.: OL OTH 145/2023 [Pismo z dnia 22 grudnia 2023 r. nr. OL OTH 145/2023], https://spcommreports.ohchr. org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicatio nFile?gId=28676 (dostęp: 24.02.2025).

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

[1]
Gunn, A.F. 2025. Filar II i organizacje pozarządowe zajmujące się Sprawiedliwością podatkową: 10 krytycznych uwag o globalnym podatku minimalnym. Analizy i Studia CASP. 19, 1 (cze. 2025), 45–63. DOI:https://doi.org/10.33119/ASCASP.2025.1.3.