Filar II i organizacje pozarządowe zajmujące się Sprawiedliwością podatkową: 10 krytycznych uwag o globalnym podatku minimalnym
DOI:
https://doi.org/10.33119/ASCASP.2025.1.3Słowa kluczowe:
filar II, erozja bazy podatkowej i transfer zysków, Organizacja Współ- pracy Gospodarczej i Rozwoju, sprawiedliwość podatkowa, ruch społeczny, organizacja pozarządowa, społeczeństwo obywatelskie, sprawiedliwa część, Sieć na rzecz Sprawiedliwości Podatkowej, prawa człowieka, dziennikarstwo, Organizacja Narodów Zjednoczonych, JEL: K34Abstrakt
W ostatnich latach ruch na rzecz Sprawiedliwości podatkowej odgrywa coraz ważniejszą rolę w obszarze międzynarodowego opodatkowania, w tym w projekcie OECD dotyczącym filaru II. Grupy takie jak Tax Justice Network (TJN) były bardzo krytyczne wobec globalnego minimalnego podatku. Skąd się to bierze? Niniejszy artykuł przedstawia dziesięć (technicznych i politycznych) zarzutów wobec filaru II z perspektywy Sprawiedliwości podatkowej.
Artykuł omawia również samą koncepcję Sprawiedliwości podatkowej, strukturę ruchu na rzecz Sprawiedliwości podatkowej w odniesieniu do filaru II, powiązania z prawami człowieka oraz relacje z pracami Organizacji Narodów Zjednoczonych w tym obszarze.
Bibliografia
Amnesty International et al. (2024). Second CSO letter to OECD re: Human rights experts [Drugi list organizacji społecznych do OECD re: eksperci ds. praw człowieka], https://taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/ 11/19-August-2024-Civil-Society-Letter-to-the-OECD- regarding-adverse-human-rights-impact-of-two-pil- lar-proposals-1.pdf (dostęp: 24.02.2025).
APMDD (2023). Asia Days of Action for Tax Justice 18-22 September 2023 [Azjatyckie Dni Działania na rzecz Sprawiedliwości Podatkowej, 18-22 września 2023 r.], https://apmdd.org/?s=asia+days+of+action&submit =Searchhttps://apmdd.org/?s=asia+days+of+action& submit=Search (dostęp: 24.02.2025).
Bank Światowy (b.d.). Civil society [Społeczeństwo oby- watelskie], https://www.worldbank.org/en/about/ partners/civil-society (dostęp: 23.02.2025).
Biały Dom (2025). The Organization for Economic Co-ope- ration and Development (OECD) Global Tax Deal (Glo- bal Tax Deal) [Globalny układ podatkowy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)], https:// www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/ the-organization-for-economic-co-operation-and- -development-oecd-global-tax-deal-global-tax-deal/ (dostęp: 23.02.2025).
Britannica money (b.d.). https://www.britannica.com/ money/Washington-consensus (dostęp: 23.02.2025).
Brown, C. (2023). A global minimum tax: is Pillar Two fair for developing countries? [Globalny podatek mini- malny: czy filar II jest sprawiedliwy dla krajów roz- wijających się?] – ICTD, https://www.ictd.ac/blog/ global-minimum-tax-pillar-two-fair-developing- -countries (dostęp: 24.02.2025).
Center for Economic and Social Rights et al. (2024). Let- ter to OECD on failure to respond to UN human rights experts [List do OECD w sprawie nieudzielenia odpo- wiedzi ekspertom ONZ ds. praw człowieka], https:// taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/11/CSO_let- ter_OECD_may2024.pdf (dostęp: 24.02.2025).
Chaparro-Hernandez, S. (2025). Trump’s walkout fum- ble is a golden window to push ahead with a UN tax convention [Nieporadne wyjście Trumpa wspaniałą okazją do pchnięcia do przodu konwencji podatko- wej ONZ], https://taxjustice.net/2025/02/05/trumps- -walkout-fumble-is-a-golden-window-to-push-ahead- -with-a-un-tax-convention/ (dostęp: 24.02.2025).
Christensen, R.C., Hearson, M., Randriamanalina, T. (2020). At the table, off the menu?: Assessing the Par- ticipation of Lower-Income Countries in Global Tax Negotiations [Przy stole, ale nie w menu? Ocena uczestnictwa krajów o niższych dochodach w glo- balnych negocjacjach podatkowych], International Centre for Tax & Development, https://www.ictd.ac/ publication/at-table-off-menu-assessing-participa- tion-lower-income-countries-global-tax-negotiations/ (dostęp: 24.02.2025).
Christian Aid and Tax Justice Network Africa (2014).
Africa rising?: Inequalities and the essential role of fair taxation [Afryka powstaje? Nierówności i zasadnicza rola sprawiedliwego opodatkowania], https://www. christianaid.org.uk/sites/default/files/2022-09/africa-
-rising-inequalities-essential-role-fair-taxation-febru- ary-2014.pdf (dostęp: 23.02.2025).
Christians, A. (2013). Tax activists and the global move- ment for development through transparency [Działacze podatkowi i globalny ruch na rzecz rozwoju poprzez transparentność]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi.org/10.4337/9780857930019.00024.
Christians, A. (2017). Trust in the tax system: The prob- lem of lobbying [Zaufanie do systemu podatko- wego: problem lobbingu]. W: Building Trust in Taxa- tion [Budowanie zaufania wobec opodatkowania], Peeters, H. Gribnau, Badisco (eds.). Intersentia, s. 151–172. https://doi.org/10.1017/9781780684734.009.
Christians, A., Van Apeldoorn, L. (2018). The OECD Inclusive framework [Otwarte ramy OECD], SSRN Electronic Journal [preprint], https://doi.org/10.2139/ ssrn.3393140.
Corporate Europe Observatory (2018). Accounting for influence: How the Big four are embedded in EU pol- icy-making on tax avoidance [Wyjaśnienie wpływu: w jaki sposób Wielka czwórka uczestniczy w kształto- waniu polityki UE w zakresie unikania opodatkowa- nia], https://corporateeurope.org/sites/default/files/ tax-avoidance-industry-lobby-low-res.pdf (dostęp: 24.02.2025).
Dallyn, S. (2016). An examination of the political salience of corporate tax avoidance: A case study of the Tax Justice Network [Badanie politycznego znaczenia uni- kania podatku dochodowego od osób prawnych: stu- dium przypadku organizacji Tax Justice Network], Accounting Forum, 41(4), s. 336–352, https://doi. org/10.1016/j.accfor.2016.12.002.
De Cogan, D., Harris, P. (2020). Tax justice and tax law: Understanding Unfairness in Tax Systems [Sprawied- liwość podatkowa i prawo podatkowe: zrozumieć niesprawiedliwość w systemach podatkowych]. Hart Publishing.
Elbra, A. (2018). Activism and the ‘new’ politics of tax justice [Aktywizm i „nowa” polityka sprawiedliwo- ści podatkowej]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi.org/10.4337/9781788114974.00011.
Englisch, J. (2023). Pillar 2: QDMTT or Safe Harbour Dome- stic Minimum Top-Up Tax (SHDMTT)? [Filar II: QDMTT czy minimalny podatek wyrównawczy Safe Harbour (SHDMTT)?], https://kluwertaxblog.com/2023/11/02/ pillar-2-qdmtt-or-safe-harbour-domestic-minimum- -top-up-tax-shdmtt/ (dostęp: 23.02.2025).
Essers, P.H.J. (2014). International tax justice between Machiavelli and Habermas (Klaus Vogel Lecture 2013) [Międzynarodowa sprawiedliwość podatkowa mię- dzy Machiavellim a Habermasem], Bulletin for Inter- national Taxation, 68, s. 54–66, https://research. tilburguniversity.edu/en/publications/internatio- nal-tax-justice-between-machiavelli-and-habermas- -klaus-.
Eurodad (2020). CSO submission to the public consul- tation on the reports on the Pillar One and Pillar Two blueprints [Przekazanie informacji przez organizacje społeczne dla celów konsultacji publicznych spra- wie raportów na temat planów dotyczących filaru I i filaru II], https://www.eurodad.org/cso_submission_ to_the_public_consultation_on_the_reports_on_the_pillar_one_and_pillar_two_blueprints (dostęp: 23.02.2025).
Eurodad (2024). Financing Development? An assessment of domestic resource mobilisation, illicit financial flows and debt management [Finansowanie rozwoju? Ocena mobilizacji zasobów krajowych, niedozwolonych przepływów finansowych i zarządzania długiem], https://www.eurodad.org/financing_development_ an_assessment_of_domestic_resource_mobilisa- tion_illicit_financial_flows_and_debt_management (dostęp: 24.02.2025).
Forstater, M., Christensen, R.C. (2017). New players, new game, The role of the public and political debate in the development of action on international tax issues [Nowi gracze, nowa gra. Rola debaty publicznej i poli- tycznej w rozwoju działań w zakresie międzynarodo- wych zagadnień podatkowych], dokument badawczy Europejskiego Forum Polityki Podatkowej [preprint].
Fung, S. (2017). The questionable legitimacy of the OECD/G20 BEPS project [Wątpliwa legitymizacja projektu OECD/G20 w zakresie BEPS], Erasmus Law Review, 10(2), https://doi.org/10.5553/elr.000085.
GATJ (2023). Why is tax justice an integral part of the struggle for women’s rights? – Global Tax Justice [Dla- czego sprawiedliwość podatkowa jest integralną częś- cią walki o prawa kobiet? Globalna sprawiedliwość podatkowa], https://globaltaxjustice.org/news/why- -is-tax-justice-an-integral-part-of-the-struggle-for-wo- mens-rights/ (dostęp: 24.02.2025).
GATJ (b.d. a). Our members – Global Tax Justice [Nasi członkowie – globalna sprawiedliwość podatkowa], https://globaltaxjustice.org/our-members/ (dostęp: 23.02.2025).
GATJ (b.d. b). About GATJ – Global Tax Justice [O GATJ – globalna sprawiedliwość podatkowa], https://global- taxjustice.org/about-gatj/ (dostęp: 23.02.2025).
GATJ (b.d. c). The “deal of the rich” will not benefit developing countries, GATJ statement on the forthcoming G7-G20- OECD deal [„Układ bogaczy” nie przyniesie korzyści krajom rozwijającym się; oświadczenie GATJ w spra- wie nadchodzącego porozumienia G7-G20-OECD], https://globaltaxjustice.org/wp-content/uploads/ 2022/08/2021-10-08-GATJ-Statement-on-the-G7-G20- OECD-tax-deal-081021-EN-PDF.pdf (dostęp: 23.02.2025).
Grilli, S., Weber, D. (eds.) (2024). Annotations on the OECD Global Anti-Base Erosion Model Rules [Adno- tacje dotyczące globalnych modelowych zasad OECD przeciwdziałających erozji podstawy opodatkowa- nia]. Wolters Kluwer.
Grupa monitorująca BEPS (2020). Submission on the Pil- lar One and Pillar Two blueprints — the BEPS Monito- ring Group [Przekazanie informacji w sprawie planów działania dotyczących filaru I i filaru II – Grupa moni- torująca BEPS], https://www.bepsmonitoringgroup. org/news/2020/12/15/submission-on-the-pillar-one- -and-pillar-two-blueprints (dostęp: 23.02.2025).
Haslehner, W. (2023). The costs of Pillar 2: Legitimacy, Legality, and lock-in [Koszty filaru II: legitymiza- cja, legalność i blokada technologiczna], INTERTAX, 51(10).
Hearson, M. (2021). Imposing Standards: The North- -South dimension to global tax politics [Narzucanie
standardów: wymiar Północ-Południe globalnej poli- tyki podatkowej], https://estadisticas.repositorioin- stitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/12987.
Holland, L. (2024). Joint statement: It’s time for the OECD to walk the talk on human rights [Wspólne oświad- czenie: nadszedł czas, aby OECD przekuła słowa na temat praw człowieka w czyn], https://taxjustice.net/ 2024/11/21/joint-statement-its-time-for-the-oecd-to- -walk-the-talk-on-human-rights/ (dostęp: 24.02.2025).
Holland, L. (2024). OECD tax reforms risk violating human rights law, UN experts warn in special interven- tion – Tax Justice Network [Reformy podatkowe OECD stwarzają ryzyko naruszenia praw człowieka – eks- perci ONZ ostrzegają w specjalnej interwencji; orga- nizacja Tax Justice Network], https://taxjustice. net/press/oecd-tax-reforms-risk-violating-human- -rights-law-un-experts-warn-in-special-intervention (dostęp: 24.02.2025).
ICRICT (2024). ICRICT evaluation of the OECD/G2O two-pil- lar solution [Ocena ICRICT rozwiązania dwufilarowego OECD/G2O], https://www.icrict.com/international -tax-reform/icrict-evaluation-of-the-oecd-g2o-two-pil- lar-solution-2/ (dostęp: 23.02.2025).
ICRICT (2025). Talking tax justice at the Vatican [Roz- mowy o sprawiedliwości podatkowej w Watykanie], https://www.icrict.com/corporate-taxation/talking- -tax-justice-at-the-vatican (dostęp: 07.02.2025).
Initiative for Human Rights Principles in Fiscal Policy [Inicjatywa na rzecz zasad dotyczących praw czło- wieka w polityce fiskalnej] (2021). Principles for Human Rights in Fiscal Policy [Zasady dotyczące praw człowieka w polityce fiskalnej], https://derechosypo- liticafiscal.org/en/ (dostęp: 24.02.2025).
Kokott, J., Pistone, P. (2022). Taxpayers in international law: International minimum standards for the protec- tion of taxpayers’ rights [Podatnicy w prawie między- narodowym: międzynarodowe minimalne standardy ochrony praw podatników]. Hart Publishing.
Krebs, J., et al. (2021). Report in the BEPS Inclusive fra- mework of the OECD [Sprawozdanie w sprawie Otwar- tych ram OECD w zakresie BEPS], https://www.somo. nl/wp-content/uploads/2021/11/Final-Report-IRSP- SOMO-August-2021.pdf.
Kurian, A. (2022). The evolution of international tax regime and the OECD Two-Pillar solution: Analy- sis from a developing country perspective [Ewolucja międzynarodowego reżimu podatkowego i rozwiąza- nie dwufilarowe OECD: analiza z perspektywy krajów rozwijających się], Journal of Economic Issues, 1(1), s. 61–71, https://doi.org/10.56388/ei220808.
Kuźniacki, B. (2024). Post w serwisie LinkedIn na temat listu ekspertów ONZ w dziedzinie praw czło- wieka do OECD, https://www.linkedin.com/posts/ blazejkuzniacki_on-22-december-2023-the-group-of- -united-activity-7153362229109604353-yFJS (dostęp: 24.02.2025).
Latindadd (2021). OECD-led inclusive framework: behind closed doors and outside the UN – Latindadd [Otwarte ramy z OECD na czele: za zamkniętymi drzwiami i poza ONZ – Latindadd], https://latindadd.org/justi- cia-fiscal/oecd-led-inclusive-framework-behind-clo- sed-doors-and-outside-the-un/ (dostęp: 23.02.2025).
Mansour, M.B. (2020). Addressing the tax challenges of the digitalisation of the economy: our submission to OECD consultation [Mierzenie się z wyzwaniami podatkowymi związanymi z cyfryzacją gospodarki: nasz wkład w konsultacje z OECD], https://taxjustice. net/2019/03/15/submission-to-oecd-consultation-on- -addressing-the-tax-challenges-of-the-digitalisation- -of-the-economy%E2%80%8B/.
Medina, B. (2025). „Trump pulled the US out of global tax agreements and negotiations. It may backfire. – ICIJ” [Trump odsunął USA od globalnych porozu- mień i negocjacji podatkowych. To może być strzał w kolano – ICIJ], Międzynarodowe Konsorcjum Dzien- nikarstwa Śledczego, 19 lutego, https://www.icij.org/ news/2025/02/trump-pulled-the-u-s-out-of-global- -tax-agreements-and-negotiations-it-may-backfire/.
Mosioma, A., et al. (2020). Time for developing coun- tries to go beyond the OECD-led tax reform! [Czas, aby kraje rozwijające się wyszły poza ramy reformy podatkowej pod przewodnictwem OECD!], https:// globaltaxjustice.org/news/time-for-developing-coun- tries-to-go-beyond-the-oecd-led-tax-reform/ (dostęp: 23.02.2025).
Mosquera Valderrama, I. (2023). Global Tax Governance: Legitimacy and inclusiveness: [Globalne sprawowanie rządów w zakresie podatków: legitymizacja i inkluzyw- ność], wykład inauguracyjny, Uniwersytet w Lejdzie.
Murphy, R. (2023). The Tax Justice Network’s State of Tax Justice Report is hopelessly misleading, yet again.
Funding the future [Raport organizacji Tax Justice Network o stanie sprawiedliwości podatkowej znów jest beznadziejnie mylący. Finansowanie przyszłości], 25 lipca 2023 r., https://www.taxresearch.org.uk/Blog/ 2023/07/25/the-tax-justice-networks-state-of-tax- -justice-report-is-hopelessly-misleading-yet-again/ (dostęp: 23.02.2025).
Neidle, D. (2023). Does tax abuse by multinationals and the wealthy cost the world $5 trillion? [Czy nad- użycia podatkowe międzynarodowych koncernów i bogaczy kosztują świat pięć bilionów dolarów?], Tax Policy Associates, 25 lipca, https://taxpolicy.org.uk/ 2023/07/25/tjn/ (dostęp: 23.02.2025).
OECD (2015). Measuring and Monitoring BEPS, Action 11 – 2015 Final report, OECD/G20 base erosion and profit shifting project [Ocena i monitorowanie BEPS, Działanie 11 – Raport końcowy z 2015 r., projekt OECD/G20 doty- czący erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysków], https://doi.org/10.1787/9789264241343-en.
OECD (2020). Tax Challenges Arising from Digitalisa- tion – Report on Pillar Two Blueprint, OECD/G20 base erosion and profit shifting project [Wyzwania podat- kowe wynikające z cyfryzacji – Raport w sprawie planu odnoszącego się do filaru II, projekt OECD/G20 dotyczący erozji podstawy opodatkowania i przeno- szenia zysków], https://doi.org/10.1787/abb4c3d1-en.
OECD (2021). Statement on a Two-Pillar solution to address the tax challenges arising from the digitalisa- tion of the economy [Oświadczenie w sprawie rozwią- zania dwufilarowego mającego na celu zmierzenie się z wyzwaniami podatkowymi wynikającymi z cyfry- zacji gospodarki], https://doi.org/10.21684/2412-2343- 2022-9-4-41-63.
OECD (2023). The Pillar Two Rules in a Nutshell [Zasady filaru II w pigułce], https://www.oecd.org/content/ dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/global-mini- mum-tax/pillar-two-model-rules-in-a-nutshell.pdf (dostęp: 23.02.2025).
OECD (2024). Letter by M. Corwin responding to CSO letter on UN human rights experts: Ref:MC/MH/ lc(2024)39 [List M. Corwina w odpowiedzi na list organizacji społecznych dotyczący ekspertów ONZ ds. praw człowieka: nr: MC/MH/lc(2024)39], https:// taxjustice.net/wp-content/uploads/2024/11/OECD_ reply_CSOs_2July2024.pdf (dostęp: 24.02.2025).
OECD (b.d.). Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) [Ero- zja podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków (BEPS)], https://www.oecd.org/en/topics/policy-issues/ base-erosion-and-profit-shifting-beps.html (dostęp: 23.02.2025).
OECD Watch (b.d. a). O nas – Globalna sieć społeczeń- stwa obywatelskiego – OECD Watch, https://www. oecdwatch.org/about-us/ (dostęp: 24.02.2025).
OECD Watch (b.d. b). Grupy doradcze – OECD Watch, https://www.oecdwatch.org/oecd-ncps/stakehol- ders/ (dostęp: 24.02.2025).
Oei, S., Ring, D.M. (2024). The conflictual core of global tax cooperation [Konfliktowy rdzeń globalnej współ- pracy podatkowej], World Tax Journal, 16(4), https:// doi.org/10.59403/1attv49.
On Think Tanks (2023). Tracing the history of tax justice: An Independent Assessment of 20 Years of the Tax Justice Network [Śladami historii sprawiedliwości podatko- wej: niezależna ocena 20 lat działalności organizacji Tax Justice Network], 2003–2023, https://onthinktanks. org/project/20-year-evaluation-for-the-tax-justice- network/.
Oxfam International (2021). OECD tax deal is a mockery of fairness [Układ podatkowy OECD to kpina ze spra- wiedliwości], https://www.oxfam.org/en/press-rele- ases/oecd-tax-deal-mockery-fairness-oxfam (dostęp: 23.02.2025).
Peters, C. (2023). The legitimacy of the OECD’S work on Pillar two: An analysis of the overconfidence in a ‘Devilish Logic [Legitymizacja prac OECD nad fila- rem II: analiza pokładania nadmiernej pewności w diabelską logikę], Intertax, 51(Issue 8/9), s. 554–571. https://doi.org/10.54648/taxi2023057.
PSI (2021). G20 Agreement on international taxation [Porozumienie G20 w sprawie opodatkowania między- narodowego], https://publicservices.international/ resources/publications/g20-agreement-on-internatio- nal-taxation?id=12176&lang=en (dostęp: 23.02.2025).
PSI (b.d.). Network of Unions for Tax Justice [Sieć związków na rzecz sprawiedliwości podatkowej], https://pub- licservices.international/resources/page/network- of-unions-for-tax-justice?id=14392&lang=en (dostęp: 23.02.2025).
Raport w sprawie Zrównoważonego Rozwoju (b.d.).
Holandia, https://dashboards.sdgindex.org/profiles/ netherlands (dostęp: 23.02.2025).
Rita, E., Mataba, K. (2025). UN convention on tax: What happened at recent negotiations, and what’s next? [Konwencja ONZ w sprawie opodatkowania: co się wydarzyło podczas ostatnich negocjacji i co dalej?]
Międzynarodowy Instytut Zrównoważonego Rozwoju (IISD), https://www.iisd.org/articles/explainer/Uni- ted-Nations-International-Tax-Convention-Negotia- tions (dostęp: 26.02.2025).
Ryding, T. (2021). Who is really at the table when glo- bal tax rules get decided? [Kto naprawdę ma głos, gdy ustalane są globalne przepisy podatkowe?], Eurodad, 18 sierpnia, https://www.eurodad.org/who_is_at_the_ table_global_tax_rules_aug_21 (dostęp: 23.02.2025).
Ryding, T. (2025). „United States walks out of UN tax convention process” [Stany Zjednoczone odcinają się od prac nad konwencją podatkową ONZ], Eurodad, 4 lutego, https://www.eurodad.org/us-walks-out-tax- -convention (dostęp: 24.02.2025).
Seabrooke, L., Wigan, D. (2018). Tax justice activists in global wealth chains [Działacze na rzecz sprawiedli- wości podatkowej w globalnych łańcuchach majątko- wych]. Edward Elgar Publishing eBooks, https://doi. org/10.4337/9781788114974.00013.
Seabrooke, L., Wigan, D. (2024). Getting action for global economic justice: the micro-foundations of transna- tional activism [Działania na rzecz globalnej sprawied- liwości gospodarczej: mikro fundamenty aktywizmu ponadnarodowego], Socio-Economic Review, 22(3), s. 1313–1334, https://doi.org/10.1093/ser/mwad077.
Tandon, S. (2022). Policy note: Assessing the impact of Pillar two on developing countries [Uwagi dotyczące polityki: ocena wpływu filaru II na kraje rozwijające się], Intertax, 50 (wyd. 12), s. 923–935, https://doi.org/ 10.54648/taxi2022094.
Tax Justice Network (2020a). What is tax justice? – Tax Justice Network [Czym jest sprawiedliwość podatkowa? – Organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice. net/faq/what-is-Tax%20Justice/ (dostęp: 23.02.2025).
Titus, A. (2022). Global Minimum Corporate Tax: A death knell for African country tax policies? [Globalny minimalny podatek dochodowy od osób prawnych: dzwony pogrzebowe dla polityki podatkowej w kra- jach afrykańskich?], Intertax, 50 (wyd. 5), s. 414–423. https://doi.org/10.54648/taxi2022038.
TJN (2019). The Tax Justice Network submission to the OECD consultation – Tax Justice Network [Przedłoże- nie informacji przez organizację Tax Justice Network w związku z konsultacjami z OECD – organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice.net/reports/the- -tax-justice-network-submission-to-the-oecd-consul- tation/ (dostęp: 23.02.2025).
TJN (2020b). UN tax convention – Tax Justice Network [Konwencja podatkowa ONZ – organizacja Tax Justice Network], https://taxjustice.net/topics/un-tax-con- vention (dostęp: 24.02.2025).
TJN (2021). Tax Justice & Human Rights [Sprawiedliwość podatkowa i prawa człowieka], https://taxjustice.net/ reports/tax-justice-human-rights-the-4-rs-and-the- -realisation-of-rights/ (dostęp: 23.02.2025).
TJN (2023a). Response to erroneous claims about the State of Tax Justice report [Odpowiedź na błędne twierdzenia dotyczące raportu o stanie sprawiedli- wości podatkowej], https://taxjustice.net/2023/08/24/ response-to-erroneous-claims-about-the-state-of-tax- -justice-report/.
TJN (2023b). The State of Tax Justice 2023 – Tax Justice Network [Stan sprawiedliwości podatkowej 2023 – orga- nizacja Tax Justice Network], 25 lipca 2023 r., https:// taxjustice.net/reports/the-state-of-tax-justice-2023/ (dostęp: 23.02.2025).
TJN (2024a). Litany of failure: the OECD’s stewardship of international taxation [Litania porażek: opodatkowanie międzynarodowe pod rządami OECD], https://taxju- stice.net/reports/litany-of-failure-the-oecds-stewar- dship-of-international-taxation/ (dostęp: 23.02.2025).
TJN (2024b). Podcasty organizacji Tax Justice Network, Tax Justice Network podcasts. https://podcasts.taxju- stice.net/.
TJN (b.d. b). Financial Secrecy Index 2022 [Ranking państw o najbardziej restrykcyjnych zasadach tajemnicy finan- sowej], https://fsi.taxjustice.net/ (dostęp: 26.02.2025).
TJN (b.d.). Corporate Tax haven Index (CTHI) [Wykaz rajów podatkowych w zakresie podatku od osób prawnych], https://cthi.taxjustice.net/full-list (dostęp: 25.02.2025).
UN Web TV (2025). (2. posiedzenie) Międzyrządowy Komi- tet negocjacyjny ds. Ramowej konwencji Narodów Zjed- noczonych o międzynarodowej współpracy podatko- wej, https://webtv.un.org/en/asset/k17/k178apsmqg (dostęp: 24.02.2025).
Warris, A., et al. (2022). Letter dated 4 November 2022: Ref.: OL OTH 107/2022 [Pismo z dnia 4 listopada 2022 r. nr. OL OTH 107/2022], https://spcommreports.ohchr. org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicatio nFile?gId=27648 (dostęp: 24.02.2025).
Warris, A., et al. (2023). Letter dated 22 December 2023, Ref.: OL OTH 145/2023 [Pismo z dnia 22 grudnia 2023 r. nr. OL OTH 145/2023], https://spcommreports.ohchr. org/TMResultsBase/DownLoadPublicCommunicatio nFile?gId=28676 (dostęp: 24.02.2025).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Autor zgadza się na dalsze udostępnianie pracy wg wymagań licencji CC-BY-NC