Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule omówiono implikacje teorii autodeterminacji w sposobach pozafinansowego motywowania pracowników w przedsiębiorstwach. Teoria autodeterminacji oraz badania z nią powiązane sugerują, że aby rozwijać motywację wewnętrzną oraz zintegrowaną motywację zewnętrzną, niezbędne jest zaspokojenie trzech uniwersalnych potrzeb życiowych: autonomii, kompetencji i relacyjności. W artykule przedstawiono przykłady organizacji pracy oraz sytuacji w pracy, w których uniwersalne potrzeby rozwojowe nie są zaspokajane, a także sposoby komunikacji między menedżerem a pracownikami, które pomagają rozwijać pożądane formy motywacji wśród pracowników poprzez wspieranie uniwersalnych potrzeb.

Słowa kluczowe

motywacja pozafinansowa autodeterminacja autonomia kompetencja relacyj‑ ność motywacja wewnętrzna pracowników

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Szulawski, M. . (2017). Pozafinansowe metody motywowania pracowników – ujęcie perspektywy teorii autodeterminacji. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 44(2), 69–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5939

Referencje

    1. Benware, C.A., Deci, E.L. (1984). Quality of Learning with an Active versus Passive Motivational Set. American Educational Research Journal, 21(4), 755–765.
    2. Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., William, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
    3. Broeck Van den, A., Ferris, D.L., Chang, C., Rosen, C.C. (2016). A review of self‑de‑ termination theory’s basic psychological needs at work. Journal of Management, 42(5), 1195–1229.
    4. Cerasoli, C.P., Nicklin, J.M., Ford, M.T. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: A 40‑year meta‑analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 980–1008.
    5. Cheema, F., Shujaat, S., Alam, A. (2013). Impact of non‑monetary rewards on employ‑ ees’ motivation. Journal of Management and Social Sciences, 9(2), 1–5.
    6. Corporate Leadership Council (2009). Preparing for the Turnaround: Engaging the Workforce for Future Growth. Washington, DC.
    7. Crabtree, S. (2013). Worldwide, 13% of Employees Are Engaged at Work. Gallup Raport. http://www.gallup.com/poll/165269/worldwide‑employees‑engaged‑work.aspx
    8. Deci, E.L., (1976). Notes on the theory and meta-theory of intrinsic motivation. Organizational Behavior and Human Performance, 15, 130–145.
    9. Deci, E.L., Connell, J.P., Ryan, R.M. (1989). Self‑determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74, 580–590.
    10. Deci, E.L., Koestner, R., Ryan, R.M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Educational Research, 71, 1–27.
    11. Deci, E.L., Olafsen, A.H., Ryan, R.M. (2017). Self‑determination theory in work organizations: The state of a science. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4(1), 19–43.
    12. Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000). The ’What’ and ’Why’ of Goal Pursuits: Human Needs and the Self‑Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
    13. Doliński, D. (1998). Ciemna strona rywalizacji. Przegląd Psychologiczny, 41, 181–200.
    14. Fernandez, S., Moldogaziev, T. (2015). Employee empowerment and job satisfaction in the US Federal Bureaucracy: A self‑determination theory perspective. The American Review of Public Administration, 45(4), 375–401.
    15. Grant, A.M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational sy‑ nergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93, 48–58.
    16. Haivas, S., Hofmans, J., Pepermans, R. (2014). What Motivates You Doesn’t Motivate Me’: Individual Differences in the Needs Satisfaction‑Motivation Relationship of Romanian Volunteers. Applied Psychology: An International Review, 63(2), 326–343.
    17. Kumar, M., Jauhari, H. (2016). Satisfaction of learning, performance, and relatedness needs at work and employees’ organizational identification. International Journal of Productivity & Performance Management, 65(6), 760–772.
    18. Lam, C.F., Gurland, S.T. (2008). Self‑determined work motivation predicts job outco‑ mes, but what predicts self‑determined work motivation? Journal of Research in Personality, 42(4), 1109–1115.
    19. Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. II. Gdańsk: GWP, 427–440.
    20. Nick, M., Robison, J. (2016). Can Bad Managers Be Saved? Gallup Institute. http:// www.gallup.com/businessjournal/200153/bad‑managers‑saved.aspx?g_source‑ =EMPLOYEE_ENGAGEMENT&g_medium=topic&g_campaign=tiles
    21. Nie, Y., Chua, B.L., Yeung, A.S., Ryan, R.M., Chan, W.Y. (2015). The importance of au‑ tonomy support and the mediating role of work motivation for well‐being: Testing self‐determination theory in a Chinese work organisation. International Journal of Psychology, 50(4), 245–255.
    22. Olafsen, A.H., Halvari, H., Forest, J., Deci, E.L. (2015). Show them the money? The role of pay, managerial need support, and justice in a self‐determination theory model of intrinsic work motivation. Scandinavian Journal of Psychology, 56(4), 447–457.
    23. Patall, E.A., Cooper, H., Robinson, J.C. (2008). The effects of choice on intrinsic mo‑ tivation and related outcomes: A meta‑analysis of research findings. Psychological Bulletin, 134, 270–300.
    24. Petersen, L.A., Woodard, L.D., Urech, T., Daw, C., Sookanan, S. (2006). Does pay‑for‑performance improve the quality of health care? Annals of Internal Medicine, 145, 265–272.
    25. Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
    26. Sebire, S.J., Kesten, J.M., Edwards, M.J., May, T., Banfield, K., Tomkinson, K., Jago, R. (2016). Using self‑determination theory to promote adolescent girls’ physical activity: Exploring the theoretical fidelity of the Bristol Girls Dance Project. Psychology of Sport and Exercise, 24, 100–110.
    27. Springer, M.G., Ballou, D., Hamilton, L., Le, V., Lockwood, J.R., McCaffrey, D.F., Stecher, B.M. (2011). Teacher pay for performance: Experimental evidence from the Project on Incentives in Teaching (POINT). Nashville: Vanderbilt University.
    28. Tyszka, T. (1998). Jasne strony rywalizacji. Przegląd Psychologiczny, 41, 201–212.
    29. Vansteenkiste, M., Lens, W., Deci, E.L. (2006). Intrinsic Versus Extrinsic Goal Contents in Self‑Determination Theory: Another Look at the Quality of Academic Motivation. Educational Psychologist, 41(1), 19–31.
    30. Weibel, A., Rost, K., Osterloh, M. (2010). Pay for performance in the public sector – Benefits and (hidden) costs. Journal of Public Administration Research and Theory, 20, 387–412.