Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule autorki wskazują na znaczenie paradoksów eksploracji i eksploatacji w realizacji procesu zarządzania różnorodnością. Zwrócono uwagę na wybrane determinanty zarządzania organizacjami opartego na różnorodności, wpływające na wzmocnienie realizacji działań nakierowanych na innowacyjność i/lub produktywność. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie tych cech w obszarze wieku, płci i kulturowości pracowników, które zwiększają skuteczność, pozornie sprzecznych ze sobą, działań eksploracyjnych i eksploatacyjnych we współczesnych organizacjach.

Słowa kluczowe

zarządzanie różnorodnością paradoksy eksploatacja eksploracja

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gruszczyńska‑Malec, G. ., & Waligóra , Łucja . (2017). Paradoksy eksploatacji i eksploracji w zarządzaniu różnorodnością w organizacjach. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 45(3), 23–36. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6275

Referencje

    1. Anand, R., Winters, M.A. (2008). Retrospective View of Corporate Diversity Training from 1964 to the Present. Academy of Management Learning and Education, 7(3), 356–372.
    2. Arredondo, P. (1996). Successful Diversity Management Initiatives: A Blueprint for Planning and Implementation. London: Sage Publications.
    3. Baskiewicz, N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 161, 27–25. https:// www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight‑67af550b‑62d7‑48ec‑aeb0 ‑23f523995698 (10.01.2017).
    4. Benner, M.T., Tushman, M.L. (2003). Exploitation, Exploration and Process Management: The productivity Dilemma Revisited. Academy of Management Review, 28(2), 238–256.
    5. Bombiak, E. (2014). Zarządzanie różnorodnością – wyzwaniem dla współcze‑ snych menedżerów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 29, 109–122.
    6. Bratnicki, M. (2001). Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania. Katowice: Wydawnictwo GNOME.
    7. Budzyńska‑Biernat, A. (2015). Pracownik młody czy doświadczony? Sytuacja osób bezrobotnych w Wielkopolsce. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 8, 33–49. http:// www.pwe.com.pl/files/723397080/file/3_pracownik_mlody_czy_doswiadczony. pdf (4.04.2017).
    8. Clegg, S.R., Cunha da, J.V., Cunha e, M.P. (2002). Management paradoxes: A relational view. Human Relations, 55(5), 483–502
    9. Curtis, M. (2012). Gender Diversity and Corporate Performance. www.credit‑suisse.com (16.01.2017).
    10. Czakon, W. (2012). Równowaga a wzrost – relacja odwróconego U w naukach o zarzą‑ dzaniu. Przegląd Organizacji, 10, 7–10.
    11. Czarnecki, M. (2013). Eksploracja i eksploatacja a wyniki firmy – przegląd literatury. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 53, 199–208.
    12. Czarnecki, M. (2013). Eksploracja i eksploatacja jako dylemat organizacyjnego uczenia się. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, 31, 32–42.
    13. Deloitte (2015). Women in the Boardroom. A Global Perspective. www.deloitte.com (16.01.2017).
    14. Field, H. (2003). A revenge‑immune solution to the semantic paradoxes. Journal of Philosophical Logic, 32, 139–177.
    Google Scholar
    15. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Karta Różnorodności. http://odpowiedzialnybiz‑ nes.pl/karta‑roznorodnosci/dokument/ (31.12.2016).
    16. Gruszczyńska‑Malec, G., Rutkowska, M. (2014). Refleksje nad paradoksami w proce‑ sie motywacji do pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 183, 230–242.
    17. He, Z.L., Wong, P.K. (2004). Exploration vs. Exploitation: An Empirical Test of the Ambidexterity Hypothesis. Organization Science, 15(4), 481–494.
    18. Holmqvist, M. (2004). Experiential Learning Processes of Exploitation and Exploration within and between Organizations: An Empirical Study of Product Development. Organization Science, 15(1), 70–81.
    19. Jansen, J.J.P., Bosch VanDen, F.A.J., Wolberda, H.W. (2006). Exploratory, Innovation, Exploitative Innovation and Performance: Effects of Organizational Antecedents and Environmental Moderators. Management Science, 52(11), 147–161.
    20. Keil, M., Ameshi, B., Holmes, S., Jablonski, H., Luthi, E., Matoba, K., Plett, A., Unruh von, K., International Society for Diversity Management. http://www.idm‑diversity. org/files/EU0708‑TrainingManual‑it.pdf (31.12.2016).
    21. Kołodziejczyk‑Olczak, I. (2014). Zaangażowanie pracowników w różnym wieku. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 84–96.
    22. Konfederacja Lewiatan (2011). Diversity Index. Raport z analizy inicjatyw badawczych i wskaźników zarządzania różnorodnością na świecie. http://www.diversityindex.pl/ (25.01.2017).
    23. Koźmiński, A.K. (1999). Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej. Warszawa: PWE.
    24. Kwiatek, A. (2014). Społeczna odpowiedzialność a różnorodność w organizacjach. http:// www.ue.katowice.pl (30.01.2017).
    25. Leja, K. (2011). Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
    26. Leja, K. (2013). Paradoksy w zarządzaniu organizacją. Wejście do czy wyjście z labi‑ ryntu? Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13, 53–64.
    27. Leśniowska, E., Andrejczuk, M. (2016). Łączy nas różnorodność! Przewodnik po Karcie Różnorodności. https://odpowiedzialnybiznes.pl/ (31.12.2017).
    28. Lewis, M. (2000). Exploring Paradox: Toward a More Comprehensive Guide. Academy of Management Rewiew, 25(4), 760–776.
    29. Lisowska, E. (red.) (2007). Gender Index. Monitorowanie równości kobiet i mężczyzn w miejscu pracy. Warszawa: EQUAL UNND.
    30. Liwiński, J., Sztanderska, U. (2010). Wstępne standardy zarządzania wiekiem w przed‑ siębiorstwach. http://pokl.parp.gov.pl/files/74/150/226/10730.pdf (16.01.2017).
    31. Maj, J. (2013). Równość płci a innowacyjność w gospodarce. Diagnoza sytuacji kobiet w sferze edukacji w obszarze STEM oraz w sferze przedsiębiorczości. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 161, 184–192. http://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_upload‑ s/19_J.Maj_Rownosc_plci.pdf (13.01.2017).
    32. March, J.G. (1991). Exploration and expiation in organizational learning. Organization Science, 2(1), 71–87.
    33. Martin, R., Kemper, A. (2012). Saving the Planet: A Tale of Two Strategies. Harvard Business Review, 26, 69–78.
    34. Peters, T.J., Waterman, R.H. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America’s Best Run Companies. New York: Harper & Row.
    35. Polowczyk, J. (2013). Zarządzanie strategiczne jako wielowymiarowa przestrzeń pa‑ radoksów. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(2), 107–124.
    36. Przytuła, S. (2011). Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych. Problemy Zarządzania, 9(4), 26–42.
    37. Ratajczak, M. (2010). Podróż ku międzykulturowości. Kultura – Historia – Globalizacja, 15, 209–219.
    38. Rozkwitalska, M. (2006). Kultura organizacyjna korporacji transnarodowych oparta o społeczną odpowiedzialność. Organizacja i Kierowanie, 2(24), 26–40.
    39. Rozkwitalska, M. (2007). Różnorodność jako wartość kultury organizacyjnej na przykładzie pięciu największych korporacji transnarodowych świata. Organizacja i Kierowanie, 2(128), 22–32.
    40. Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    41. Sidhu, J.S., Commandeur, H.R., Volberda, H.W. (2003). Measuring exploration orientation and its impact on innovation. Academy of Management Proceedings, 12, D1–D6.
    42. Smith, W., Lewis, M. (2011). Toward o theory of paradox: A dynamic equilibrium mo‑ del or organizing. Academy of Management Review, 36(2), 381–403.
    43. Stachowicz, J. (2008). Presja innowacji w zarządzaniu: w kierunku nowego paradyg‑ matu organizacyjnego zarządzania. W: J. Rokita (red.), Ku nowym paradygmatom nauk o zarządzaniu. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, 27–52.
    44. Sułkowski, Ł. (2002). Kulturowa zmienność organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    45. Syguła, M. (2010). Zarządzanie różnorodnością jako element doskonalenia zarządza‑ nia zasobami ludzkimi w nowoczesnym społeczeństwie. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1(72), 55–62.
    46. Thomas, D., Ely, R. (1996). Making Differences Matter: A New Paradigm for Managing Diversity. Harvard Business Review, 74(5), 79–90.
    47. Trompenaars, F., Hampden‑Turner, Ch. (2002). Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    48. Walczak, W. (2011). Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania potencja‑ łu kapitału ludzkiego organizacji. e‑mentor, 3(40), 11–19.
    49. Zakrzewska‑Bielawska, A. (red.) (2014). Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high‑tech. Determinanty i dynamika. Warszawa: Placet.
    50. Zakrzewska‑Bielawska, A. (2016). Paradoks eksploracji i eksploatacji – ambidexteri‑ ty w zarządzaniu strategicznym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Strategie. Procesy i praktyki, 420, 435–449.