Treść głównego artykułu

Abstrakt

Problematyka kontraktu psychologicznego jest przedmiotem badań naukowych na świecie od kilkudziesięciu lat. W Polsce jest to pojęcie relatywnie słabo znane. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych elementów teorii dotyczących genezy, istoty, głównych rodzajów i dynamiki kontraktów oraz prezentacja wyników przeprowadzonych badań empirycznych obejmujących wpływ czterech wybranych cech charakteryzujących badanych pracowników (płeć, wiek, stanowisko i forma zatrudnienia) na treść zawieranych przez nich kontraktów psychologicznych. Badania wykazały występowanie w analizowanych wymiarach istotnych różnic. Powinno to skłonić pracodawców do bardziej aktywnego uwzględniania tej różnorodności w zarządzaniu ludźmi w organizacjach.

Słowa kluczowe

kontrakt psychologiczny typy kontraktów dynamika kontraktów wiek płeć stanowisko i forma zatrudnienia a treść zawieranych kontraktów psychologicznych

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ludwiczyński, A. ., & Szmidt , C. . (2017). Różnorodność kontraktów psychologicznych i ich uwarunkowania. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 45(3), 119–139. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6279

Referencje

    1. Adams, S., Quagrainie, F., Mensah Klobodu, E.K. (2014). Psychological contract for‑ mation: The influence of demographic factors. International Area Studies Review, 17(3), 279–294.
    2. Argyris, C. (1960). Understanding Organizational Behaviour. Homewood, IL: The Dorsey Press.
    3. Bal, M. (2015). Age and Psychological Contract. W: Encyclopedia of Geropsychology. Singapore: Springer Science.
    4. Conway, N., Brinner, R. (2005). Understanding Psychological Contract at Work: A Critical Evaluation of Theory and Research. Oxford: Oxford University Press.
    5. George, Ch. (2009). The Psychological Contract. Managing and Developing Professional Groups. Glasgow: Open University Press.
    6. Heery, E., Noon, M. (2001). A Dictionary of Human Resource Management. Oxford: Oxford University Press.
    7. Levinson, H., Price, C.R., Munden, K.J., Mandl, H.J., Solley, Ch.M. (1962). Men, Management and Mental Health. Cambridge, MA: Harvard University Press.
    8. Low, C.H., Bordia, P., Bordia, S. (2016). What do employees want and why? An explo‑ ration of employees’ preferred psychological contract elements across career sta‑ ges. Human Relations, 69(7), 1457–1481.
    9. Patrick, H.A. (2008). Psychological Contract and Employment Relationship. The Icfai University Journal of Organizational Behavior, VII(4), 7–24.
    10. Randman, L. (2013). Managers on the Both Sides of Psychological Contract. Journal of Management and Change, 30/31, 124–144.
    11. Rousseau, D.M. (1995). Psychological Contracts in Organizations: Understanding Written and Unwritten Agreements. Newbury Park, CA: Sage Publications.
    12. Rousseau, D.M. (2001). Schema, promise and mutuality: The building blocks of the psychological contract. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 74, 511–541.
    13. Rousseau, D.M., Greller, M.M. (1994). Human Resource Practices: Administrative Contract Makers. Human Resource Management, 33(3), 388–390.
    14. Scheel, T.E., Rigotti, T., Mohr, G. (2013). HR practices and their impact on the psycho‑ logical contracts of temporary and permanent workers. The International Journal of Human Resource Management, 24(2), 285–307.
    15. Schein, E. (1965). Organisational Psychology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
    16. Żołnierczyk‑Zreda, D. (2016). Kontrakt psychologiczny w świetle elastycznego za‑ trudnienia pracowników – przegląd badań. Medycyna Pracy, 4(67), 529–536.