Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest zidentyfikowanie zmian, jakie zaszły w jednostkach lokalnych korporacji międzynarodowych (KMN) w Europie Środkowej w zakresie różnorodności źródeł wiedzy oraz strukturyzowania i pozyskiwania kompetencji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) ze względu na zmieniające się uwarunkowania makroekonomiczne w ostatniej dekadzie. Dodatkowym celem jest ustalenie, jak takie zmiany przebiegały w Polsce i czy są one podobne do tych, które zaistniały w Europie Środkowej ogółem. W artykule zaprezentowano wyniki badań empirycznych z pięciu krajów środkowoeuropejskich. Ogólnie można skonstatować, że zmiany koniunkturalne w gospodarce światowej wymagały od KMN przeformułowania strategii działania, co znalazło swoje odzwierciedlenie nie tylko w praktykach odnoszących się do różnorodności źródeł wiedzy oraz do strukturyzowania i pozyskiwania kompetencji w obszarze ZZL, lecz także w ocenie tych praktyk przez kadrę menedżerską.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bartlett, C.A., Ghoshal, S. (1989). Managing Across Boundaries: The Transnational Solution. Boston, MA: Harvard Business School.
2. Bergenhenegouwen, G.J. (1996). Competence development – A challenge for HRM professionals: Core competences of organizations as guidelines for the develop‑ ment of employees. Journal of European Industrial Training, 20(9), 29–35.
3. BMC Agency, EYGM Limited (2016). EY’s Attractiveness Survey. Europe 2016. How can Europe’s investors turn resilience into growth? http://www.ey.com/Publication/ vwLUAssets/ey‑EY‑s‑2016‑attractiveness‑survey‑europe/$FILE/ey‑EY‑s‑2016‑at‑ tractiveness‑survey‑europe.pdf (11.02.2017).
4. Boselie, P., Paauwe, J. (2005). Human Resource Function Competencies in European Companies. Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations, Center for Advanced Human Resource Studies.
5. Brewster, C. (2007). A European perspective on HRM. European Journal of International Management, 1(3), 239–259.
6. Brewster, C.J., Morley, M., Buciuniene, I. (2010). The reality of human resource management in Central and Eastern Europe. Baltic Journal of Management, 5(2), 145–155.
7. Dowling, M., Henderson, I. (2009). Managing Personal Competencies, MBA Module. Edinburgh: Edinburgh Business School–Heriot‑Watt University.
8. Farndale, E., Paauwe, J. (2005). The Role of Corporate HR Functions in MNCs: The Interplay between Corporate, Regional/National and Plant Level. Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations, International Programs.
9. Harzing, A., Noorderhaven, N.G. (2005). Images of the HQ‑subsidiary relationship: Has the country‑of‑origin effect disappeared. Images of the multinational firm. Oxford: Blackwell.
10. Hunger, J.D., Wheelen, T.L. (1984). Strategic management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
11. Hunger, J.D., Wheelen, T.L. (2011). Strategic management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
12. International Monetary Found (2016). Regional Economic Issues. Central, Eastern and Southeastern Europe. How to Get Back on the Fast Track. Washington.
13. Janowska, Z. (2010). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWE.
14. nkowania zarządzania zasobami ludzkimi. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 120–158.
15. Listwan, T. (2004). Modele i składniki strategicznego zarządzania kadrami. W: T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami. Warszawa: C.H. Beck, 38–58.
16. Listwan, T., Pocztowski, A., Stor, M. (2009). Human Resources Management in Poland. W: M.J. Morley, N. Heraty, S. Michailova (red.), Human Resources Management in Eastern and Central Europe. London: Routledge, 90–131.
17. Mayrhofer, W., Brewster, C., Morley, M.J., Ledolter, J. (2011). Hearing a different drummer? Convergence of human resource management in Europe – A longitudi‑ nal analysis. Human Resource Management Review, 21(1), 50–67.
18. Morley, M.J., Heraty, N., Michailova, S. (2009) (red.). Human Resources Management in Eastern and Central Europe. London: Routledge.
19. Owens, B., Mullaney, E., Peters, D., Lins, J., Rendell, M., Stubbings, C., Johnson, A., Cappelle, H., Schofield, W., Lijeski, J., Kwok, M. (2010). Managing Tomorrow’s People. Talent Mobility 2020. The Next Generation of International Assignments. London: PricewaterhouseCoopers LLP.
20. Perlmutter, H.V. (1995). The Tortuous Evolution of the Multinational Corporation. W: C.A. Bartlett, S. Ghoshal (red.), Transnational Management. Text, Cases, and Readings in Cross‑border Management. Chicago: Irwin, 73–82.
21. Poór, J., Slavić, A., Berber, N. (2015). The competences of HR managers and their impact on the organizational success of MNCs’ subsidiaries in the CEE region. Central European Business Review, 4(1), 5–13.
22. Przytuła, S. (2016). Bariery i dysfunkcje w transferze wiedzy pomiędzy centralą korpo‑ racji a filią zagraniczną. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajo‑ wych i międzynarodowych. Problemy zarządczo‑ekonomiczne, 429, 163–172.
23. Ramlall, S.J. (2006). Identifying and Understanding HR Competencies and Their Relationship to Organizational Practices. Applied H.R.M. Research, 11(1), 27–38.
24. Reiche, B.S., Harzing, A., Pudelko, M. (2015). Why and how does shared language affect subsidiary knowledge inflows? A social identity perspective. Journal of International Business Studies, 46(5), 529–551.
25. Rendell, M., Yildirim, L., Vander, L.K., Caplan, J. (2009). Managing Tomorrow’s People. How the Downturn Will Change the Future of Work. London: PricewaterhouseCoopers LLP.
26. Schroeder, J. (2010). Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
27. Scullion, H., Starkey, K. (2000). In search of the changing role of the corporate human resource function in the international firm. The International Journal of Human Resource Management, 11(6), 1061–1081.
28. Society for Human Resource Management (2016). Workforce Analytics Report. Huh? We’re Switching Back Again? How Centralized and Decentralized HR Department Structures Influence HR Metrics. Alexandria.
29. Stavrou, E., Brewster, C.J., Charalambous, C. (2010). Human resource management and firm performance in Europe through the lens of business systems: Best fit, best practice or both? The International Journal of Human Resource Management, 21(7), 933–962.
30. Stor, M. (2011). Niedowartościowane obszary ZZL w korporacjach międzynarodo‑ wych w Polsce na tle innych organizacji w czasie ogólnoświatowego kryzysu go‑ spodarczego – wyniki badań empirycznych. W: Z. Janowska (red.), Dysfunkcje i pa‑ tologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 187–215.
31. Stor, M. (2008). Strategie personalne zarządzania kadrą menedżerską. W: T. Listwan, M. Stor (red.), Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 21–102.
32. Stor, M., Poór, J., Szabo, K., Slavić, A., Zaharie, M., Machova, R. (2016). The Emerging Outline of Selected HRM Business Practices in MNC in Central Europe – The Empirical Research Findings. Journal of Intercultural Management, 8(3), 105–138.
33. Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., Younger, J. (2007). Human Resource Competencies: Responding to Increased Expectations. Employment Relations Today, 34(3), 1–12.
34. Ulrich, D., Younger, J., Brockbank, W., Ulrich, M. (2012). HR talent and the new HR competencies. Strategic HR Review, 11(4), 217–222.
35. UNCTAD (2016). World Investment Report 2016. Investor Nationality: Policy Challenges. Geneva.
36. Yamao, S., Cieri De, H., Hutchings, K. (2009). Transferring subsidiary knowledge to global headquarters: Subsidiary senior executives’ perceptions of the role of HR configurations in the development of knowledge stocks. Journal of International Business Studies, 48(4), 531–554.
37. Zając, C. (2011). Kulturowy kontekst międzynarodowego zarządzania zasobami ludz‑ kimi. Problemy Zarządzania, 9(4), 43–60.
Referencje
2. Bergenhenegouwen, G.J. (1996). Competence development – A challenge for HRM professionals: Core competences of organizations as guidelines for the develop‑ ment of employees. Journal of European Industrial Training, 20(9), 29–35.
3. BMC Agency, EYGM Limited (2016). EY’s Attractiveness Survey. Europe 2016. How can Europe’s investors turn resilience into growth? http://www.ey.com/Publication/ vwLUAssets/ey‑EY‑s‑2016‑attractiveness‑survey‑europe/$FILE/ey‑EY‑s‑2016‑at‑ tractiveness‑survey‑europe.pdf (11.02.2017).
4. Boselie, P., Paauwe, J. (2005). Human Resource Function Competencies in European Companies. Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations, Center for Advanced Human Resource Studies.
5. Brewster, C. (2007). A European perspective on HRM. European Journal of International Management, 1(3), 239–259.
6. Brewster, C.J., Morley, M., Buciuniene, I. (2010). The reality of human resource management in Central and Eastern Europe. Baltic Journal of Management, 5(2), 145–155.
7. Dowling, M., Henderson, I. (2009). Managing Personal Competencies, MBA Module. Edinburgh: Edinburgh Business School–Heriot‑Watt University.
8. Farndale, E., Paauwe, J. (2005). The Role of Corporate HR Functions in MNCs: The Interplay between Corporate, Regional/National and Plant Level. Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations, International Programs.
9. Harzing, A., Noorderhaven, N.G. (2005). Images of the HQ‑subsidiary relationship: Has the country‑of‑origin effect disappeared. Images of the multinational firm. Oxford: Blackwell.
10. Hunger, J.D., Wheelen, T.L. (1984). Strategic management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
11. Hunger, J.D., Wheelen, T.L. (2011). Strategic management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
12. International Monetary Found (2016). Regional Economic Issues. Central, Eastern and Southeastern Europe. How to Get Back on the Fast Track. Washington.
13. Janowska, Z. (2010). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWE.
14. nkowania zarządzania zasobami ludzkimi. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 120–158.
15. Listwan, T. (2004). Modele i składniki strategicznego zarządzania kadrami. W: T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami. Warszawa: C.H. Beck, 38–58.
16. Listwan, T., Pocztowski, A., Stor, M. (2009). Human Resources Management in Poland. W: M.J. Morley, N. Heraty, S. Michailova (red.), Human Resources Management in Eastern and Central Europe. London: Routledge, 90–131.
17. Mayrhofer, W., Brewster, C., Morley, M.J., Ledolter, J. (2011). Hearing a different drummer? Convergence of human resource management in Europe – A longitudi‑ nal analysis. Human Resource Management Review, 21(1), 50–67.
18. Morley, M.J., Heraty, N., Michailova, S. (2009) (red.). Human Resources Management in Eastern and Central Europe. London: Routledge.
19. Owens, B., Mullaney, E., Peters, D., Lins, J., Rendell, M., Stubbings, C., Johnson, A., Cappelle, H., Schofield, W., Lijeski, J., Kwok, M. (2010). Managing Tomorrow’s People. Talent Mobility 2020. The Next Generation of International Assignments. London: PricewaterhouseCoopers LLP.
20. Perlmutter, H.V. (1995). The Tortuous Evolution of the Multinational Corporation. W: C.A. Bartlett, S. Ghoshal (red.), Transnational Management. Text, Cases, and Readings in Cross‑border Management. Chicago: Irwin, 73–82.
21. Poór, J., Slavić, A., Berber, N. (2015). The competences of HR managers and their impact on the organizational success of MNCs’ subsidiaries in the CEE region. Central European Business Review, 4(1), 5–13.
22. Przytuła, S. (2016). Bariery i dysfunkcje w transferze wiedzy pomiędzy centralą korpo‑ racji a filią zagraniczną. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajo‑ wych i międzynarodowych. Problemy zarządczo‑ekonomiczne, 429, 163–172.
23. Ramlall, S.J. (2006). Identifying and Understanding HR Competencies and Their Relationship to Organizational Practices. Applied H.R.M. Research, 11(1), 27–38.
24. Reiche, B.S., Harzing, A., Pudelko, M. (2015). Why and how does shared language affect subsidiary knowledge inflows? A social identity perspective. Journal of International Business Studies, 46(5), 529–551.
25. Rendell, M., Yildirim, L., Vander, L.K., Caplan, J. (2009). Managing Tomorrow’s People. How the Downturn Will Change the Future of Work. London: PricewaterhouseCoopers LLP.
26. Schroeder, J. (2010). Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
27. Scullion, H., Starkey, K. (2000). In search of the changing role of the corporate human resource function in the international firm. The International Journal of Human Resource Management, 11(6), 1061–1081.
28. Society for Human Resource Management (2016). Workforce Analytics Report. Huh? We’re Switching Back Again? How Centralized and Decentralized HR Department Structures Influence HR Metrics. Alexandria.
29. Stavrou, E., Brewster, C.J., Charalambous, C. (2010). Human resource management and firm performance in Europe through the lens of business systems: Best fit, best practice or both? The International Journal of Human Resource Management, 21(7), 933–962.
30. Stor, M. (2011). Niedowartościowane obszary ZZL w korporacjach międzynarodo‑ wych w Polsce na tle innych organizacji w czasie ogólnoświatowego kryzysu go‑ spodarczego – wyniki badań empirycznych. W: Z. Janowska (red.), Dysfunkcje i pa‑ tologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 187–215.
31. Stor, M. (2008). Strategie personalne zarządzania kadrą menedżerską. W: T. Listwan, M. Stor (red.), Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowych w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 21–102.
32. Stor, M., Poór, J., Szabo, K., Slavić, A., Zaharie, M., Machova, R. (2016). The Emerging Outline of Selected HRM Business Practices in MNC in Central Europe – The Empirical Research Findings. Journal of Intercultural Management, 8(3), 105–138.
33. Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., Younger, J. (2007). Human Resource Competencies: Responding to Increased Expectations. Employment Relations Today, 34(3), 1–12.
34. Ulrich, D., Younger, J., Brockbank, W., Ulrich, M. (2012). HR talent and the new HR competencies. Strategic HR Review, 11(4), 217–222.
35. UNCTAD (2016). World Investment Report 2016. Investor Nationality: Policy Challenges. Geneva.
36. Yamao, S., Cieri De, H., Hutchings, K. (2009). Transferring subsidiary knowledge to global headquarters: Subsidiary senior executives’ perceptions of the role of HR configurations in the development of knowledge stocks. Journal of International Business Studies, 48(4), 531–554.
37. Zając, C. (2011). Kulturowy kontekst międzynarodowego zarządzania zasobami ludz‑ kimi. Problemy Zarządzania, 9(4), 43–60.