Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem badania prezentowanego w artykule jest poznanie oczekiwań pracowników wobec przyszłego pracodawcy w świetle koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility, CSR). W badaniu wykorzystano metodę sondażu, próba liczyła 153 studentów jednej z uczelni warszawskich. Respondenci oczekują przede wszystkim korzyści dla siebie: sprawiedliwej oceny osiągnięć w pracy, równowagi praca–życie, braku dyskryminacji w zakresie wynagrodzeń i awansów, wsparcia w dalszej edukacji oraz tego, by firma była postrzegana jako wiarygodna. W mniejszym stopniu oczekiwania ich wiążą się z wymiarem filantropijnym i ekologicznym. Wiedza respondentów na temat CSR nie różnicuje ich oczekiwań wobec przedsiębiorstw w świetle koncepcji CSR.

Słowa kluczowe

oczekiwania potencjalnych pracowników społeczna odpowiedzialność biznesu

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zaleśna , A. . (2018). Oczekiwania potencjalnych kandydatów do pracy wobec przyszłego pracodawcy w świetle koncepcji CSR. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 47(1), 175–189. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1426

Referencje

    1. Backhaus, K.B., Stone, B.A., Heiner, K. (2002). Exploring the Relationship between Corporate Social Performance and Employer Attractiveness. Business and Society, 41(3), 292–318.
    2. Berniak‑Woźny, J. (2015). CSR jako narzędzie budowy marki pracodawcy. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 44(6), 24–36.
    3. Campbell, J.L. (2007). Why Would Corporations Behave in Socially Responsible Ways? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility. Academy of Management Review, 32(3), 946–967.
    4. Carroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48.
    5. Carroll, A.B., Shabana, K.M. (2010). The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Reviews, 12(1), 85–105.
    6. Fombrun, C., Shanley, M. (1990). What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy. Academy of Management Journal, 33(2), 233–258.
    7. Glavas, A., Kelley, K. (2014). The Effects of Perceived Corporate Social Responsibility on Employee Attitudes. Business Ethics Quarterly, 24(2), 165–202.
    8. Jones, D.A., Willness, C.R., Madey, S. (2014). Why Are Job Seekers Attracted by Corporate Social Performance? Experimental and Field Tests of Three Signal‑Based Mechanisms. Academy of Management Journal, 57(2), 383–404.
    9. Kim, S., Park, H. (2011). Corporate Social Responsibility as an Organizational Attractiveness for Prospective Relations Practitioners. Journal of Business Ethics, 103(4), 639–653.
    10. Klimkiewicz, K. (2014). Społeczna odpowiedzialność pracodawców – perspektywa teoretyczna a oczekiwania uczestników rynku pracy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 338, 97–106
    11. KPMG (2014). Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/03/Ra port‑Spoleczna‑odpowiedzialnosc‑binesu‑fakty‑a‑opinie‑KPMG‑FOB‑2014.pdf(19.06.2017).
    12. Kudłak, R. (2017). O przyszłości społecznej odpowiedzialności biznesu – wyniki badań europejskich. Organizacja i Kierowanie, 1, 71–86.
    13. Lis, B. (2012). The Relevance of Corporate Social Responsibility for a Sustainable Human Resource Management: An Analysis of Organizational Attractiveness as a Determinant in Employees’ Selection of a (Potential) Employer. Management Revue, 23(3), 279–295.
    14. Maignan, I., Ferrell, O.C. (2000). Measuring Corporate Citizenship in Two Countries: The Case of the United States and France. Journal of Business Ethics, 23(3), 283–297. Öberseder, M., Schlegelmilch, B.B., Murphy, P.E., Gruber, V. (2014). Consumers’ Perceptions of Corporate Social Responsibility: Scale Development and Validation. Journal of Business Ethics, 124(1), 101–115.
    15. Pérez, A., Bosque del, I.R. (2013). Measuring CSR Image: Three Studies to Develop and to Validate a Reliable Measurement Tool. Journal of Business Ethics, 118(2), 265–286.
    16. Płoszajski, P. (red.) (2013). Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce. Warszawa: Open Links.
    17. Porter, M.E., Kramer, M.R. (2006). Strategy and Society. The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78–92.
    18. Raczkowski, K., Sułkowski, Ł., Fijałkowska, J. (2016). Comparative Critical Review of Corporate Social Responsibility Business Management Models. International Journal of Contemporary Management, 15(2), 123–150.
    19. Roszkowska‑Śliż, M., Szumniak‑Samolej, J. (2013). Społeczna odpowiedzialność biznesu w czasach hiperarchii i globalnej współpracy. W: P. Płoszajski (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce. Warszawa: Open Links, 73–115.
    20. Saeidi, S.P., Sofian, S., Saeidi, P., Saeidi, S.P., Saeidi, S.A. (2015). How Does Corporate Social Responsibility Contribute to Firm Financial Performance? The Mediating Role of Competitive Advantage, Reputation, and Customer Satisfaction. Journal of Business Research, 68(2), 341–350.
    21. Turban, D.B., Greening, D.W. (1996). Corporate Social Performance and Organizational Attractiveness to Prospective Employees. Academy of Management Journal, 40(3), 658–672.
    22. Turker, D. (2009a). How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment. Journal of Business Ethics, 89(2), 189–204.
    23. Turker, D. (2009b). Measuring Corporate Social Responsibility: A Scale Development Study. Journal of Business Ethics, 85(4), 411–427.
    24. Woźniak, J. (2017). Wpływ informacji o działaniach CSR firmy na decyzje jej potencjalnych pracowników różnej płci. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1(114), 118–134.