Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest wskazanie istotnej roli kompetencji w procesie budowania i rozwijania trwałych relacji międzykulturowych przez pracowników globalnych korporacji hotelowych. W celu zgromadzenia materiału badawczego przeprowadzono badanie wśród 148 pracowników hoteli, z działów zajmujących się obsługą nabywców usług i kontrahentów, w okresie od czerwca do września 2017 r., przy wykorzystaniu sondażu diagnostycznego. Zrealizowano je za pomocą metody ankietowej, wykorzystując samodzielnie opracowany kwestionariusz. Z analizy wynika, że do najbardziej rozwiniętych kompetencji badani zaliczyli umiejętność budowania relacji międzykulturowych i komunikowania się, znajomość języków obcych oraz tolerancję różnorodności.

Słowa kluczowe

kompetencje relacje międzykulturowe aspekty zarządzania zasobami ludzkimi międzykulturowość model J. Boltena

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Sztorc, M. . (2018). Budowanie trwałych relacji międzykulturowych przez pracowników korporacji hotelowych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 47(1), 159–173. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1423

Referencje

    1. Bennett, M.J. (2011). A Developmental Model of Intercultural Sensitivity. InterculturalDevelopment Research, 26(3), 29–36.
    2. Bolten, J. (2012). Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Druckerei Sömmerda GmbH.
    3. Bolten, J. (2001). Interkulturelles Coaching, Mediation, Training und Consulting als Aufgaben des Personalmanagements internationaler Unternehmen. W: A. Clermont, W. Schmeisser, D. Krimphove (red.), Strategisches Personalmanagement in Globalen Unternehmen. München: Vahlen, 909–926.
    4. Caganova, D., Cambal, M., Weidlichova Luptakova, S. (2010). Intercultural Management – Trend of Contemporary Globalized World. Electronics and Electrical Engineering, 102(6), 126–138.
    5. Cooper, D., Doucet, L., Pratt, M. (2007). Understanding “appropriateness” in multinational organization. Journal of Organizational Behavior, 28(3), 17–26.
    6. Fantini, A. (2007). Exploring and Assessing Intercultural Competence. Washington: Washington University in St. Louis.
    7. Gertsen, M.C., Søderberg, A.M., Zølner, M. (2012). Global Collaboration: Intercultural Experiences and Learning. London: Palgrave Macmillan UK.
    8. Gorynia, M., Samelak, O. (2013). Przegląd badań nad funkcjonowaniem filii korporacji transnarodowych w Polsce. Gospodarka Narodowa, 10(266), 70–81.
    9. Ietto‑Gillies, G. (2005). Transnational Corporations and International Production. Concepts, Theories and Effects. Cheltenham: Edward Elgar.
    10. Ioannides, Y.M. (2006). Topologies of social interactions. Economic Theory, 28(3), 16–23.
    11. Lloyd, S.L., Hartel, C.E.J. (2003). Modelling the intercultural competencies required for culturally diverse work teams. Harrogate: Knowledge in Practice: Conference Proceedings.
    12. Matveev, A.V., Milter, R.G. (2004). The value of intercultural competence for performance of multicultural teams. Team Performance Management, 10(6), 506–512.
    13. Okumus, F., Altinay, L., Chathoth, P. (2010). Strategic management for hospitality and tourism. Amsterdam: Elsevier.
    14. Prahalad, C.K. (1998). Rola menedżerów nowej ery na konkurencyjnym rynku. W: F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard (red.), Organizacja przyszłości. Warszawa: Bussinesman Book, 136–182.
    15. Rakhimova, A.E. (2017). Sociocultural competence as one of the core competencies of the individual. Revista Espacios, 38(45), 119–129.
    16. Rakotomena, M.H. (2005). Les ressources individuelles pour la competence interculturelle individuelle. Revue internationale sur le travail et la societe, 3(2), 668–691.
    17. Repeckiene, A., Kvedaraite, N., Jankauskiene, V. (2011). Intercultural competence as precondition for cultural diversity management. Economics and Management, 16, 882–891.
    18. Rozkwitalska, M. (2011). Barriers of cross‑cultural interactions according to the research findings. Journal of Intercultural Management, (3)2, 840–851.
    19. Sala, J. (2007). Formy współczesnego hotelarstwa. Kraków: UEK.
    20. Sala, J. (2017). Rola i paradygmaty rozwoju międzynarodowych korporacji hotelowych na rynku polskim. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 473, 498–506.
    21. Sandberg, J. (2000). Understanding human competence at work: An interpretative approach. Academy of Management Journal, 43(1), 9–25.
    22. Sarkiunaite, I., Rocke, D. (2015). The Expatriate Experience: The Factors of International Assignment Success. Transformations in Business & Economics, (14)1, 98–109.
    23. Schonhuth, M. (2005). Glossar Kultur und Entwicklung: ein Vademecum durch den Kulturdschungel. Trierer Materialien zur Ethnologie. Frankfurt: GTZ Universität Trier.
    24. Stevens, F.G., Plaut, V.C., Sanchez‑Burks, J. (2008). Unlocking the benefits of diversity. All‑inclusive multiculturalism and positive organizational change. The Journal of Applied Behavioral Science, 44, 116–133.
    25. Sztorc, M. (2013). Strategie konkurencji międzynarodowych grup i koncernów hotelarskich na rynku polskim. Kraków: UEK.
    26. Zaorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: PWE.
    27. Zorlu, K., Hacıoğlu, U. (2012). The conflict issue in international business and the global leadership. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 41(1), 62–229.