Treść głównego artykułu
Abstrakt
Cel niniejszego artykułu stanowi próba odpowiedzi na pytanie, jaką rolę powinien pełnić kierownik zespołu zadaniowego w polskich realiach – dobrego menedżera (koordynatora) czy też przywódcy (mentora). W artykule zaprezentowano wybrane koncepcje teoretyczne roli, zadań oraz pożądanych kompetencji kierownika projektu, a następnie porównano je z praktyką polskich przedsiębiorstw.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bajcar, B. (2002). Znaczenie czasu w organizacji: kompetencje temporalne menedżera. Organizacja i Kierowanie, 3, 49–58.
2. Cobb, A.T. (2006). Leading Project Teams. The Basics of Project Management and TeamLeadership. London: Sage Publications.
3. Chrościcki, Z. (2001). Zarządzanie projektem – zespołami zadaniowymi. Warszawa:C.H. Beck.
4. Denison, D., Hooiberg, R., Lane, N., Lief, C. (2012). Leading Culture Change in GlobalOrganizations. Aligning Culture and Strategy. San Francisco: Jossey‑Bass.
5. Frame, J.D. (2001). Zarządzanie projektami w organizacjach. Czyli jak sprostać wymaganiomklienta na czas, nie przekraczając budżetu. Warszawa: WIG Press.
6. Grzesik, K., Piwowar‑Sulej, K. (2013). Kierownik projektu – menedżer czy przywódca?Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4(36), 97–114.
7. Kerzner, H. (2006). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling, andControlling. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.
8. Kubicka‑Daab, J. (2001). Człowiek z właściwościami. Zastosowanie modeli kompetencjiw zarządzaniu zasobami ludzkimi. Personel i Zarządzanie, 23, 24–27.
9. Kummer, W., Spühler, R., Wyssen, R. (1998). Projektmanagement. Zurich: VerlagIndustrielle Organisation.
10. Lichtarski, J.M. (2011a). Struktury zadaniowe. Składniki, własności i uwarunkowania. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny.
11. Lichtarski, J.M. (2011b). Zakres zadań i profil kompetencyjny kierownika zespołuzadaniowego – wyniki badań empirycznych. Zeszyty Naukowe UniwersytetuEkonomicznego w Poznaniu, 187, 216–225.
12. Listwan, T. (2002). Zarządzanie kadrami. Warszawa: C.H. Beck.
13. Lock, D. (2009). Podstawy zarządzania projektami. Warszawa: PWE.
14. Moczydłowska, J.M. (2006). Zachowania organizacyjne w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
15. Musioł‑Urbańczyk, A. (2010). Kompetencje kierownika projektu i możliwości ich kształtowania. Gliwice: Politechnika Śląska.
16. Ogonek, K. (2004). Zarządzanie projektem. W: P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza,K. Ogonek (red.), Kierowanie zespołem projektowym. Warszawa: Difin, 15–25.
17. Oleksyn, T. (2001). Sztuka kierowania. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzaniai Przedsiębiorczości.
18. Opolska, A. (2014). Osobowość, kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna menedżerów. Determinanty stylu kierowania. Warszawa: CeDeWu.
19. Pawlak, M. (2006). Zarządzanie projektami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. Piwowar‑Sulej, K. (2011). Zarządzanie projektem jako pożądana kompetencja kierownicza. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 187, 295–302.
21. Rakowska, A., Sitko‑Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22. Robbins, S.P., DeCenzo, D.A. (2002). Podstawy zarządzania. Warszawa: PWE.
23. Shtub, A.F., Bard, J.F., Globerson, S. (2005). Project management: Processes, methodologies,and economics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
24. Sidor‑Rządkowska, M. (2011). Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie,wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL. Warszawa: Wolters Kluwer.
25. Sikorski, C. (2001). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo NaukowePWN.
26. Stowarzyszenie Project Management Polska, NCB National Competence Baseline. Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wersja 3.0. https://ipma.pl/sites/default/files/certyfikacja/NCB_v3_PL.pdf (10.11.2017).
27. Turner, J.R., Müller, R. (2005). The Project Manager’s Leadership Style as a SuccessFactor on Projects: A Literature Review. Project Management Journal, 36(2), 49–61.
28. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. Nr 173,poz. 1807 z późn. zm.
29. Wyrozębski, P. (2009). Modele kompetencji w zarządzaniu projektami. e‑mentor, 2(29). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/29/id/637 (10.11.2017).
Referencje
2. Cobb, A.T. (2006). Leading Project Teams. The Basics of Project Management and TeamLeadership. London: Sage Publications.
3. Chrościcki, Z. (2001). Zarządzanie projektem – zespołami zadaniowymi. Warszawa:C.H. Beck.
4. Denison, D., Hooiberg, R., Lane, N., Lief, C. (2012). Leading Culture Change in GlobalOrganizations. Aligning Culture and Strategy. San Francisco: Jossey‑Bass.
5. Frame, J.D. (2001). Zarządzanie projektami w organizacjach. Czyli jak sprostać wymaganiomklienta na czas, nie przekraczając budżetu. Warszawa: WIG Press.
6. Grzesik, K., Piwowar‑Sulej, K. (2013). Kierownik projektu – menedżer czy przywódca?Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 4(36), 97–114.
7. Kerzner, H. (2006). Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling, andControlling. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.
8. Kubicka‑Daab, J. (2001). Człowiek z właściwościami. Zastosowanie modeli kompetencjiw zarządzaniu zasobami ludzkimi. Personel i Zarządzanie, 23, 24–27.
9. Kummer, W., Spühler, R., Wyssen, R. (1998). Projektmanagement. Zurich: VerlagIndustrielle Organisation.
10. Lichtarski, J.M. (2011a). Struktury zadaniowe. Składniki, własności i uwarunkowania. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny.
11. Lichtarski, J.M. (2011b). Zakres zadań i profil kompetencyjny kierownika zespołuzadaniowego – wyniki badań empirycznych. Zeszyty Naukowe UniwersytetuEkonomicznego w Poznaniu, 187, 216–225.
12. Listwan, T. (2002). Zarządzanie kadrami. Warszawa: C.H. Beck.
13. Lock, D. (2009). Podstawy zarządzania projektami. Warszawa: PWE.
14. Moczydłowska, J.M. (2006). Zachowania organizacyjne w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
15. Musioł‑Urbańczyk, A. (2010). Kompetencje kierownika projektu i możliwości ich kształtowania. Gliwice: Politechnika Śląska.
16. Ogonek, K. (2004). Zarządzanie projektem. W: P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza,K. Ogonek (red.), Kierowanie zespołem projektowym. Warszawa: Difin, 15–25.
17. Oleksyn, T. (2001). Sztuka kierowania. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzaniai Przedsiębiorczości.
18. Opolska, A. (2014). Osobowość, kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna menedżerów. Determinanty stylu kierowania. Warszawa: CeDeWu.
19. Pawlak, M. (2006). Zarządzanie projektami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. Piwowar‑Sulej, K. (2011). Zarządzanie projektem jako pożądana kompetencja kierownicza. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 187, 295–302.
21. Rakowska, A., Sitko‑Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
22. Robbins, S.P., DeCenzo, D.A. (2002). Podstawy zarządzania. Warszawa: PWE.
23. Shtub, A.F., Bard, J.F., Globerson, S. (2005). Project management: Processes, methodologies,and economics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
24. Sidor‑Rządkowska, M. (2011). Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie,wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL. Warszawa: Wolters Kluwer.
25. Sikorski, C. (2001). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: Wydawnictwo NaukowePWN.
26. Stowarzyszenie Project Management Polska, NCB National Competence Baseline. Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wersja 3.0. https://ipma.pl/sites/default/files/certyfikacja/NCB_v3_PL.pdf (10.11.2017).
27. Turner, J.R., Müller, R. (2005). The Project Manager’s Leadership Style as a SuccessFactor on Projects: A Literature Review. Project Management Journal, 36(2), 49–61.
28. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. Nr 173,poz. 1807 z późn. zm.
29. Wyrozębski, P. (2009). Modele kompetencji w zarządzaniu projektami. e‑mentor, 2(29). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/29/id/637 (10.11.2017).