Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie założeń różnych teorii przywództwa oraz charakterystyka kompetencji przywódczych w kontekście organizacji wiedzochłonnych (knowledge‑intensive organisations, KIOs). Punkt wyjścia prowadzonych rozważań stanowiły studia krajowej i zagranicznej literatury, ukazujące ewolucję teorii przywództwa w podziale na teorie tradycyjne i współczesne oraz wskazujące na specyfikę organizacji wiedzochłonnych. Przeprowadzone analizy wykazały, że przywództwo w organizacjach wiedzochłonnych różni się od przywództwa w organizacjach tradycyjnych. Egzemplifikację prowadzonych rozważań stanowił polski oddział międzynarodowego koncernu. Wyniki zrealizowanych w nim badań jakościowych wykazały, że w tego rodzaju organizacjach przywództwo zawiera przede wszystkim elementy charakterystyczne dla przywództwa transformacyjnego, strategicznego i autentycznego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Alvesson, M. (2004). Knowledge Work and Knowledge‑Intensive Firms. Oxford: OxfordUniversity Press.
2. Amar, A.D., Hlupic, V. (2016). Leadership for Knowledge Organizations. EuropeanJournal of Innovation Management, 19(2), 239–253.
3. Bass, B.M. (1990). Bass and Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, andManagerial Applications. New York: Free Press.
4. Berson, J., Avolio, B.J. (2004). Transformational Leadership and the Disseminationof Organizational Goals. A Case Study of a Telecommunication Firm. LeadershipQuarterly, 15, 625–646.
5. Blikle, A. (2014). Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion.
6. Conger, J.A., Kanungo, R.N. (1998). Charismatic Leadership in Organizations. ThousandOaks, CA: Sage Publications.
7. Fiedler, F.E. (1967). A Theory of Leadership Effectiveness. New York: McGraw‑Hill.
8. Gardner, W.L., Avolio, B.J., Luthans, F., May, D.R., Walumbwa, F. (2005). Can You Seethe Real Me? A Self‑Based Model of Authentic Leader and Follower Development. Leadership Quarterly, 16(3), 343–372.
9. Goffee, R., Jones, G. (2006). Autentyczne przywództwo. Harvard Business ReviewPolska, 10(44), 94–104.
10. Hair, J.F., Money, A.H., Samouel, P., Page, M. (2007). Research Methods forBusiness. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons Inc.
11. Hersey, P., Blanchard, K.H. (1977). The Management of Organizational Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
12. Higson, P., Sturgess, A. (2014). Uncommon Leadership. London–Philadelphia–NewDelhi: Kogan Page.
13. Hollander, E.P. (1995). Ethical Challenges in the Leader‑Follower Relationship. Business Ethics Quarterly, 5(1), 55–65.
14. Horwitz, F.M., Heng, C.T., Quazi, H.A. (2003). Finders, Keepers? Attracting, Motivatingand Retaining Knowledge Workers. Human Resource Management Journal, 13,23–44.
15. Iszatt‑White, M., Saunders, C. (2017). Leadership. Oxford: Oxford University Press.
16. Jansen, J.J.P., Bosch van den, F.A.J., Volberda, H.W., (2005). Exploratory Innovation,Exploitative Innovation, and Ambidexterity: The Impact of Environmental andOrganizational Antecedents. Schmalenbach Business Review, 57(4), 351–363.
17. Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzyna przykładzie organizacji high‑tech. Warszawa: Wydawnictwa Akademickiei Profesjonalne.
18. Juchnowicz, M. (2017). Organizacja samoangażująca w realiach polskich. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(45), 11–22.
19. Kelley, R.E. (1985). The Gold Collar Worker: Harnessing the Brainpower of the NewWorkforce. Reading, MA: Addison‑Wesley.
20. Koźmiński, A.K. (2013). Ograniczone przywództwo. Studium empiryczne. Warszawa:Wydawnictwo Poltext.
21. Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
22. Krzyworzeka, P. (2010). Wiedzochłonne organizacje. e‑mentor, 3(35). http://www.e‑mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/35/id/758 (5.11.2017).
23. Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
24. Mikuła, B. (2006). Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi do wymagańzarządzania wiedzą. e‑mentor, 4(16). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/16/id/339 (7.11.2017).
25. Newell, S., Robertson, M., Scarbrough, H., Swan, J. (2002). Managing Knowledge Work. New York: Palgrave.
26. Northouse, P. (2016). Leadership Theory and Practice. Thousand Oaks, CA: SagePublications.
27. Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
28. Robertson, M., Swan, J. (2003). Control – What Control? Culture and Ambiguity withinKnowledge Intensive Firm. Journal of Management Studies, 40(4), 831–858.
29. Rowe, G., Nejad, H. (2009). Strategic Leadership: Short‑Term Stability and Long‑TermViability. Ivey Business Journal, 73(5), 6–11.
30. Schoemaker, P.J.H., Krupp, S., Howland, S. (2013). Strategic Leadership: The EssentialSkills. Harvard Business Review, January–February, 131–134. https://harvardbusiness.org/sites/default/files/HBR_Strategic_Leadership.pdf (26.10.2017)
31. Shin, S.J., Zhou, J. (2003) Transformational Leadership, Conservation and Creativity:Evidence from Korea. Academy of Management Journal, 46(6), 703–714.
32. Stodgill, R.M. (1974). Handbook of Leadership: A Survey of the Literature. New York: FreePress.
33. Tenbrunsel, A.E., Messick, D.M. (2004). Ethical Fading: The Role of Self‑Deception inUnethical Behavior. Social Justice Research, 17(2), 223–236.
34. Trevelyan, R. (2001). The Paradox of Autonomy: A Case of Academic ResearchScientists. Human Relations, 54(4), 495–525.
35. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rolazarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
36. Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
37. Zenger, J.H., Folkman, J.R., Edinger, S.E. (2011). Making Yourself Indispensable. Harvard Business Review, 89(10), 84–92. https://www.harvardbusiness.org/sites/default/files/Making_Yourself_Indispensable.pdf (26.10.2017).
Referencje
2. Amar, A.D., Hlupic, V. (2016). Leadership for Knowledge Organizations. EuropeanJournal of Innovation Management, 19(2), 239–253.
3. Bass, B.M. (1990). Bass and Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, andManagerial Applications. New York: Free Press.
4. Berson, J., Avolio, B.J. (2004). Transformational Leadership and the Disseminationof Organizational Goals. A Case Study of a Telecommunication Firm. LeadershipQuarterly, 15, 625–646.
5. Blikle, A. (2014). Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion.
6. Conger, J.A., Kanungo, R.N. (1998). Charismatic Leadership in Organizations. ThousandOaks, CA: Sage Publications.
7. Fiedler, F.E. (1967). A Theory of Leadership Effectiveness. New York: McGraw‑Hill.
8. Gardner, W.L., Avolio, B.J., Luthans, F., May, D.R., Walumbwa, F. (2005). Can You Seethe Real Me? A Self‑Based Model of Authentic Leader and Follower Development. Leadership Quarterly, 16(3), 343–372.
9. Goffee, R., Jones, G. (2006). Autentyczne przywództwo. Harvard Business ReviewPolska, 10(44), 94–104.
10. Hair, J.F., Money, A.H., Samouel, P., Page, M. (2007). Research Methods forBusiness. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons Inc.
11. Hersey, P., Blanchard, K.H. (1977). The Management of Organizational Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
12. Higson, P., Sturgess, A. (2014). Uncommon Leadership. London–Philadelphia–NewDelhi: Kogan Page.
13. Hollander, E.P. (1995). Ethical Challenges in the Leader‑Follower Relationship. Business Ethics Quarterly, 5(1), 55–65.
14. Horwitz, F.M., Heng, C.T., Quazi, H.A. (2003). Finders, Keepers? Attracting, Motivatingand Retaining Knowledge Workers. Human Resource Management Journal, 13,23–44.
15. Iszatt‑White, M., Saunders, C. (2017). Leadership. Oxford: Oxford University Press.
16. Jansen, J.J.P., Bosch van den, F.A.J., Volberda, H.W., (2005). Exploratory Innovation,Exploitative Innovation, and Ambidexterity: The Impact of Environmental andOrganizational Antecedents. Schmalenbach Business Review, 57(4), 351–363.
17. Jemielniak, D. (2008). Praca oparta na wiedzy. Praca w przedsiębiorstwach wiedzyna przykładzie organizacji high‑tech. Warszawa: Wydawnictwa Akademickiei Profesjonalne.
18. Juchnowicz, M. (2017). Organizacja samoangażująca w realiach polskich. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 3(45), 11–22.
19. Kelley, R.E. (1985). The Gold Collar Worker: Harnessing the Brainpower of the NewWorkforce. Reading, MA: Addison‑Wesley.
20. Koźmiński, A.K. (2013). Ograniczone przywództwo. Studium empiryczne. Warszawa:Wydawnictwo Poltext.
21. Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
22. Krzyworzeka, P. (2010). Wiedzochłonne organizacje. e‑mentor, 3(35). http://www.e‑mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/35/id/758 (5.11.2017).
23. Laloux, F. (2015). Pracować inaczej. Warszawa: Studio EMKA.
24. Mikuła, B. (2006). Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi do wymagańzarządzania wiedzą. e‑mentor, 4(16). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/16/id/339 (7.11.2017).
25. Newell, S., Robertson, M., Scarbrough, H., Swan, J. (2002). Managing Knowledge Work. New York: Palgrave.
26. Northouse, P. (2016). Leadership Theory and Practice. Thousand Oaks, CA: SagePublications.
27. Robbins, S.P., Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
28. Robertson, M., Swan, J. (2003). Control – What Control? Culture and Ambiguity withinKnowledge Intensive Firm. Journal of Management Studies, 40(4), 831–858.
29. Rowe, G., Nejad, H. (2009). Strategic Leadership: Short‑Term Stability and Long‑TermViability. Ivey Business Journal, 73(5), 6–11.
30. Schoemaker, P.J.H., Krupp, S., Howland, S. (2013). Strategic Leadership: The EssentialSkills. Harvard Business Review, January–February, 131–134. https://harvardbusiness.org/sites/default/files/HBR_Strategic_Leadership.pdf (26.10.2017)
31. Shin, S.J., Zhou, J. (2003) Transformational Leadership, Conservation and Creativity:Evidence from Korea. Academy of Management Journal, 46(6), 703–714.
32. Stodgill, R.M. (1974). Handbook of Leadership: A Survey of the Literature. New York: FreePress.
33. Tenbrunsel, A.E., Messick, D.M. (2004). Ethical Fading: The Role of Self‑Deception inUnethical Behavior. Social Justice Research, 17(2), 223–236.
34. Trevelyan, R. (2001). The Paradox of Autonomy: A Case of Academic ResearchScientists. Human Relations, 54(4), 495–525.
35. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rolazarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.
36. Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
37. Zenger, J.H., Folkman, J.R., Edinger, S.E. (2011). Making Yourself Indispensable. Harvard Business Review, 89(10), 84–92. https://www.harvardbusiness.org/sites/default/files/Making_Yourself_Indispensable.pdf (26.10.2017).