Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza roli liderów w kształtowaniu różnego typu dopasowań pracowników w miejscu pracy. Realizacji tego celu służyły zarówno studia literatury przedmiotu, jak i wyniki dotychczas przeprowadzonych badań empirycznych, poświęconych tej problematyce. Kluczowymi działaniami lidera, które zwiększają dopasowanie człowiek– praca, są: modyfikowanie środowiska pracy, dostarczanie zasobów, udzielanie podwładnym wsparcia, rozwijanie ich kompetencji oraz kształtowanie postaw. Wzmacnianiu dopasowania do zespołu służy socjalizacja, budowanie pozytywnych relacji grupowych oraz facylitacja interakcji, a także kreowanie pozytywnego klimatu organizacyjnego. W przypadku zwiększania dopasowania pracownika do organizacji istotne jest wzmacnianie identyfikacji z firmą i kształtowanie spójności grupowej.

Słowa kluczowe

lider dopasowanie do pracy dopasowanie do zespołu dopasowanie do organizacji dopasowanie do lidera

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wojtczuk‑Turek , A. . (2018). Rola liderów w dopasowaniu pracowników do organizacji, pracy i zespołu. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 47(1), 25–41. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1425

Referencje

    1. Atwater, L., Dionne, S. (2012). A Process Model of Leader–Follower Fit. W: C. Ostroff, T.A. Judge (red.), Perspectives on Organizational Fit. New York: Taylor & Francis Group, 183–208.
    2. Babakus, E., Yavas, U., Ashill, N.J. (2011). Service Worker Burnout and Turnover Intentions: Roles of Person–Job Fit, Servant Leadership, and Customer Orientation. Service Marketing Quarterly, 32, 17–31.
    3. Barry, B. (2009). Wywieranie wpływu w organizacjach z perspektywy oczekiwań społecznych. W: A.Y. Lee‑Chai, J.A. Bargh (red.), Władza. Pokusy i zagrożenia, Gdańsk: GWP, 35–57.
    4. Berg, J.M., Dutton, J.E., Wrześniewski, A. (2013). Job Crafting and Meaningful Work. W: B. Dik, Z. Byrne, M. Steger (red.), Purpose and Meaning in the Workplace, Washington, DC: APA Books, 81–104.
    5. Boon, C., Biron, M. (2016). Temporal Issues in Person–Organization Fit, Person–Job Fit and Turnover: The Role of Leader–Member Exchange. Human Relations, 1–24.
    6. Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: GWP.
    7. Cable, D.M., DeRue, D.S. (2002). The Convergent and Discriminant Validity of Subjective Fit Perceptions. Journal of Applied Psychology, 87, 875–884.
    8. Chuang, A., Shen, Ch.-T., Judge, T.A. (2016). Development of a Multimensional Instrument of Person-Environment Fit: The Perceived Person-Environment Fit Scale (PPEFS). Applied Psychology, 65(1), 66–98.
    9. Dansereau, F., Graen, G., Haga, W.J. (1975). A Vertical Dyad Linkage Approach to Leadership within Formal Organizations: A Longitudinal Investigation of the Role Making Process. Organizational Behavior and Human Performance, 13, 46–78.
    10. Henderson, D.J., Liden, R.C., Glibkowski, B.C., Chaudhry, A. (2009). LMX Differentiation: A Multilevel Review of its Antecedents and Outcomes. TheLeadership Quarterly, 20(4), 517–534.
    11. Hogg, M.A., Reid, S.A. (2009). Tożsamość społeczna, przywództwo i władza. W: A.Y. Lee- ‑Chai, J.A. Bargh (red.), Władza. Pokusy i zagrożenia. Gdańsk: GWP, 193–215.
    12. Kammeyer‑Mueller, J.D., Schilpzand, P., Rubenstein, A.L. (2013). Dyadic fit and the process of organizational socialization. W: A.L. Kristof‑Brown, J. Billsberry (red.), Organizational fit. Key issues and new directions. Oxford: John Wiley & Sons, 50–73.
    13. Kozlowski, W.J., Doherty, M.L. (1989). Integration of climate and leadership: Examination of a neglected issue. Journal of Applied Psychology, 74, 546–553.
    14. Kristof, A.L. (1996). Person–organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications. Personnel Psychology, 4, 1–49.
    15. Kristof‑Brown, A.L., Zimmerman, R.D., Johnson, E.C. (2005). Consequences of Individuals’ Fit at Work: A Meta‑Analysis of Person–Job, Person–Organization, Person–Group, and Person–Supervisor Fit. Personnel Psychology, 58, 281–342.
    16. Liden R.C., Maslyn, J.M. (1998). Multidimensionality of Leader–Member Exchange:An Empirical Assessment through Scale Development. Journal of Management, 24(1), 43–72.
    17. Lord, R.G., Brown, D.J., Harvey, J.L. (2001). System Constraints on Leadership Perceptions, Behavior and Influence: An Example of Connectionist Level Processes. W: M.A. Hoog, R.S. Tindale (red.), Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes. Oxford, UK: Blackwell.
    18. Luthans, F., Youssef, C.M., Avolio, B.J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford: Oxford University Press.
    19. Ohly, S., Sonnentag, S., Pluntke, F. (2006). Routinization, Work Characteristics and their Relationships with Creative and Proactive Behaviors. Journal of Organizational Behavior, 27, 257–279.
    20. Ostroff, C., Schulte, M. (2012). Multiple Perspectives of Fit in Organizations Across Levels of Analysis. W: C. Ostroff, T.A. Judge (red.), Perspectives on Organizationa lFit. New York: Taylor & Francis Group, 3–69.
    21. Rank, J., Nelson, N., Allen, T., Xu, X. (2009). Leadership Predictors of Innovation and Task Performance: Subordinates’ Self‑Esteem and Self‑Presentation as Moderators. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82, 465–489.
    22. Raven, B.H. (2009). Władza w interakcjach i oddziaływanie interpersonalne. Badania eksperymentalne oraz studia przypadków. W: A.Y. Lee‑Chai, J.A. Bargh (red.), Władza. Pokusy i zagrożenia, Gdańsk: GWP, 257–284.
    23. Rupprecht, E.A., Kueny, C.R., Shoss, M.K., Metzger, A.J. (2016). Getting What You Want: How Fit between Desired and Received Leader Sensitivity Influences Emotion and Counterproductive Work Behavior. Journal of Occupational Health Psychology, 18, 1–12.
    24. Tajfel, H., Turner, J.C. (1986). The Social Identity Theory of Intergroup Behaviour. W: S. Worchel, W.G. Austin (red.), Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson Hall, 7–24.
    25. Wheeler, A.R., Halbesleben, J.R.B., Shanine, K. (2013). Exploring the Middle Range of Person–Environment Fit Theories through a Conservation of Resource Perspective. W: A.L. Kristof‑Brown, J. Billsberry (red.), Organizational Fit. Key Issues and New Directions. Oxford: John Wiley & Sons, 170–194.
    26. Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP.
    27. Wojtczuk‑Turek, A. (2013). Jakość relacji lider–podwładny a kreowanie innowacyjności pracowników – empiryczna analiza zależności. Acta Universitatis Lodziensis – Folia Oeconomica, 283, 221–231.
    28. Wojtczuk‑Turek, A. (2016). Wspieranie produktywności pracowników wiedzy. Rola zarządzania zasobami ludzkimi i dopasowania człowiek–organizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    29. Yukl, G., O’Donnell, M., Taber, T. (2009). Influence of Leader Behaviors on the Leader– – Member Exchange Relationship. Journal of Managerial Psychology, 24(4), 289–299.