Treść głównego artykułu

Abstrakt

W dobie dynamicznego rozwoju i szybko zmieniających się warunków, którym muszą sprostać współczesne organizacje oraz ich pracownicy, kluczową kompetencją staje się elastyczność. W niektórych teoriach przywództwa podkreśla się także znaczenie posiadania przez liderów szerokiego zakresu możliwych do wykazania zachowań oraz umiejętności ich adekwatnego wyboru w różnorodnych sytuacjach. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie analizy jednej z tych teorii, jaką jest koncepcja przywództwa wszechstronnego. Autor artykułu podjął próbę umiejscowienia tej koncepcji pośród innych modeli teoretycznych kładących nacisk na elastyczność przywódcy oraz przeanalizowania potencjalnego wkładu, jaki koncepcja ta może mieć dla lepszego zrozumienia efektywności działań lidera. Dodatkowo, w artykule zaproponowano obiecujące kierunki dalszych badań z wykorzystaniem opisywanego podejścia.

Słowa kluczowe

przywództwo przywództwo wszechstronne elastyczność lider role lidera

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ziemiański, P. (2018). Koncepcja przywództwa wszechstronnego jako model opisujący elastyczność liderów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 47(1), 13–24. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1427

Referencje

    1. Bass, B.M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18(3), 19–31
    2. Bremmer, I. (2015). The new world of business. Fortune, 171(2), 86–92.
    3. Dierdorff, E.C., Rubin, R.S., Morgeson, F.P. (2009). The milieu of managerial work: An integrative framework linking work context to role requirements. Journal of Applied Psychology, 94(4), 972–988.
    4. Fiedler, F.E. (1964). A contingency model of leadership effectiveness. Advances in Experimental Social Psychology, 1, 149–190.
    5. Graen, G.B., Uhl‑Bien, M. (1995). Relationship‑based approach to leadership: Development of leader–member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi‑level multi‑domain perspective. The Leadership Quarterly, 6(2), 219–247.
    6. Hart, S.L., Quinn, R.E. (1993). Roles executives play: CEOs, behavioral complexity, and firm performance. Human Relations, 46, 543–574.
    7. Haslam, S.A., Reicher, S.D., Platow, M.J. (2010). The new psychology of leadership: Identity, influence and power. Hove: Psychology Press.
    8. Hersey, P., Blanchard, K.H. (1977). Management of organization behavior: Utilizing human resources. Englewood Cliffs, NJ: Prentice‑Hall.
    9. House, R.J. (1971). A Path Goal Theory of Leader Effectiveness. Administrative Science Quarterly, 16(3), 321. https://doi.org/10.2307/2391905 (10.11.2017).
    10. Hryniewicz, J.T. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
    11. Kaiser, R.B., Overfield, D.V. (2010). Assessing flexible leadership as a mastery of opposites. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(2), 105–118.
    12. Kaplan, B., Kaiser, R. (2010). Wszechstronny lider. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business.
    13. Kaplan, R.E., Kaiser, R.B. (2003). Rethinking a classic distinction in leadership: Implications for the assessment and development of executives. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 55, 15–25.
    14. Lawrence, K.A., Lenk, P., Quinn, R.E. (2009). Behavioral complexity in leadership: The psychometric properties of a new instrument to measure behavioral repertoire. The Leadership Quarterly, 20(2), 87–102.
    15. Miller, D., Hartwick, J., Breton‑Miller Le, I. (2004). How to detect a management fad and distinguish it from a classic. Business Horizons, 47(4), 7–16.
    16. Mintzberg, H. (1973). The nature of managerial work. New York: Harper & Row.
    17. Parris, D.L., Peachey, J.W. (2013). A systematic literature review of servant leadership theory in organizational contexts. Journal of Business Ethics, 113(3), 377–393.
    18. Puszcz, H., Dąbrowski, Ł., Zaborek, M. (2011). Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej. Gliwice: Helion.
    19. Quinn, R.E. (1984). Applying the Competing Values Approach to Leadership. W: J. Hunt, D. Hosking, C. Schriesheim, R. Steward (red.), Leaders and Managers: International Perspectives on Managerial Behavior and Leadership. New York: Pergamon, 10–27.
    20. Rath, T., Conchie, B. (2008). Strengths based leadership: Great leaders, teams, and why people follow. New York: Gallup Press.
    21. Seifert, C.F., Yukl, G. (2010). Effects of repeated multi‑source feedback on the influence behavior and effectiveness of managers: A field experiment. The Leadership Quarterly, 21(5), 856–866.
    22. Shamir, B., House, R.J., Arthur, M.B. (1993). The motivational effects of charismatic leadership: A self‑concept based theory. Organization Science, 4(4), 577–594.
    23. Sharma, R. (2017). The next economic powerhouse? Poland. The New York Times, 5 July. https://www.nytimes.com/2017/07/05/opinion/poland‑economy‑trump--russia.html?mcubz=1 (10.11.2017).
    24. Strebel, P. (1996). Why do employees resist change? Harvard Business Review, 74(3), 85–92.
    25. Tett, R.P., Guterman, H.A., Bleier, A., Murphy, P.J. (2000). Development and content validation of a “hyperdimensional” taxonomy of managerial competence. Human Performance, 13, 205–251.
    26. Yukl, G., Mahsud, R. (2010). Why flexible and adaptive leadership is essential. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(2), 81–93.
    27. Zaccaro, S.J. (2001). The nature of executive leadership: A conceptual and empirical analysis of success. Washington: American Psychological Association.
    28. Zacher, H., Clark, M., Anderson, E.C., Ayoko, O.B. (2015). A lifespan perspective on leadership. W: P.M. Bal, D. Kooij, D.M. Rousseau (red.), Aging workers and the employee‑employer relationship. Cham: Springer International Publishing, 87–104.