Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja propozycji metodycznej, dotyczącej pomiaru i oceny postaw przedsiębiorczych oraz zaangażowania studentów w proces doskonalenia kompetencji zawodowych. Przedstawiono w nim wyniki badania pilotażowego, przeprowadzonego wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. A. Silesiusa w Wałbrzychu, które posłużyły do weryfikacji opracowanego narzędzia – formularza ankietowego. Wyniki badania mogą stanowić inspirację dla osób przygotowujących pro‑ gramy kształcenia w szkołach wyższych (zwłaszcza na kierunkach o profilach praktycznych), tak aby odpowiadały na współczesne wyzwania rynku pracy oraz potrzeby studentów. Badanie ankietowe pozwoliło na prezentację graficzną wyników w postaci macierzy zaangażowania studentów w prace zespołowe oraz powstanie listy najczęstszych przyczyn braku ich zaangażowania zarówno w pracę grupową, jak i w rozwój własny.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Badania rynku edukacji wyższej i kształcenia ustawicznego na terenie Dolnego Śląska. Raport podsumowujący badania realizowane w ramach projektu „Obserwatorium Dolnośląskiego Rynku Pracy i Edukacji” (2013). Wrocław: Wydawnictwo DWUP. http://dwup.pl/leonardo/pliki/OBSERWATORIUM.pdf (27.07.2017).
2. Chrabąszcz, K. (2011). Przedsiębiorczość akademicka – drogą do sukcesu absolwen‑ tów uczelni wyższych. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 18(1), 197–208.
3. Dąbrowska, K., Skowron, M. (2015). Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów studiów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 18(3), 121–131.
4. Detyna, B. (2015). Aktywność naukowa studentów PWSZ im. Angelusa Silesiusa na przykładzie KN Młodych Logistyków „Just in Time” (lata 2009–2015). W: S. Bielawska (red.), Nowa Kronika Wałbrzyska, t. 3. Wałbrzych: Fundacja „MUSEION”, 121–142.
5. Detyna, B. (2014). Analiza postaw studentów kierunku logistyka wobec pracy. W: J. Szołtysek, B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, nr 5. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 21–42.
6. Detyna, B. (2013a). Profile kształcenia na kierunku logistyka – nowe wyzwania sto‑ jące przed uczelniami wyższymi. Logistyka, 1, 67–71.
7. Detyna, B. (2013b). Realizacja praktyk zawodowych przez studentów studiów inży‑ nierskich kierunku logistyka – ocena i oczekiwania pracodawców. W: J. Szołtysek, B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, nr 3. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 145–157.
8. Detyna, B. (2013c). Rola uczelni wyższych w budowaniu marki i promocji Regionu Wałbrzyskiego. W: K. Malicki (red.), Marka i promocja jednostek terytorialnych. Dylematy i wyzwania współczesności. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 203–218.
9. Detyna, B. (2016). Studia dualne jako źródło potencjalnych korzyści dla różnych grup interesariuszy, w tym rozwoju postaw przedsiębiorczych i kompetencji za‑ wodowych studentów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(40), 81–98.
10. Drucker, P. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE.
11. Fafaliou, I. (2012). Students propensity to entrepreneurship: An exploratory study from Greece. International Journal Innovation and Regional Development, 4(3–4), 293–311.
12. Fundacja Inicjatyw Młodzieżowych Nowoczesne Zarządzanie Biznesem (2016). Start na rynku pracy, skrót raportu. Warszawa, 2–25.
13. Goleman, D. (2015). Inteligencja społeczna. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
14. Gordon, M.E. (2009). Przedsiębiorczość. Gliwice: Helion
15. Górniak, J. (red.). (2015). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
16. Instytut Badań Edukacyjnych (2014). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyż‑ szych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa.
17. Kabaj, M. (2012). Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży. Projekt programu wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: IPiSS.
18. Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wy‑ brane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27–46.
19. Maresch, D., Harms, R., Kailer, N., Wimmer‑Wurm, B. (2016). The impact of entrepre‑ neurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting & Social Change, 104, 172–179.
20. Marszałek, A. (2012). Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów. e‑mentor, 3(45). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/932 (19.01.2017).
21. Miller, D. (2010). Zespoły. Warszawa: PWE.
22. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (2014). Analiza kwalifikacji i kompetencji klu‑ czowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Warszawa. http:// www.uj.edu.pl/documents/102715934/001bcfee‑7b59‑4983‑9eaf‑2ca7adbc7ad2 (27.07.2017).
23. PARP (2016). Raport kończący cykl badań w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego (2010–2015). https://bkl.parp.gov.pl/ (26.07.2017).
24. Patrz w przyszłość. Dolnoślązacy w programie Horyzont 2020 (2015). Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej.
25. Roos, G.H. (2005). Trump strategies for real estate. Hoboken: John Wiley & Sons.
26. Skała, A. (2015). Przedsiębiorczość – wyzwanie dla edukacji. W: A. Pastuła, J. Majczyk, M. Darecki (red.), Przedsiębiorczość: jednostka, organizacja, kontekst. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 11–31.
27. Szerląg, A. (2015). Kompetencje społeczne jako atrybut edukacji dla społeczeństwa wiedzy w edukacji akademickiej i w oczekiwaniach pracodawców. W: Ż. Kaczmarek (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność w procesie kształcenia w szkol‑ nictwie wyższym. Pytania o efektywność kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek & Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, 29–51.
28. Związek Banków Polskich (2016). Portfel studenta – raport. Warszawa.
Referencje
2. Chrabąszcz, K. (2011). Przedsiębiorczość akademicka – drogą do sukcesu absolwen‑ tów uczelni wyższych. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 18(1), 197–208.
3. Dąbrowska, K., Skowron, M. (2015). Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów studiów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 18(3), 121–131.
4. Detyna, B. (2015). Aktywność naukowa studentów PWSZ im. Angelusa Silesiusa na przykładzie KN Młodych Logistyków „Just in Time” (lata 2009–2015). W: S. Bielawska (red.), Nowa Kronika Wałbrzyska, t. 3. Wałbrzych: Fundacja „MUSEION”, 121–142.
5. Detyna, B. (2014). Analiza postaw studentów kierunku logistyka wobec pracy. W: J. Szołtysek, B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, nr 5. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 21–42.
6. Detyna, B. (2013a). Profile kształcenia na kierunku logistyka – nowe wyzwania sto‑ jące przed uczelniami wyższymi. Logistyka, 1, 67–71.
7. Detyna, B. (2013b). Realizacja praktyk zawodowych przez studentów studiów inży‑ nierskich kierunku logistyka – ocena i oczekiwania pracodawców. W: J. Szołtysek, B. Detyna (red.), Logistyka. Współczesne wyzwania, nr 3. Wałbrzych: Wydawnictwo Uczelniane PWSZ AS w Wałbrzychu, 145–157.
8. Detyna, B. (2013c). Rola uczelni wyższych w budowaniu marki i promocji Regionu Wałbrzyskiego. W: K. Malicki (red.), Marka i promocja jednostek terytorialnych. Dylematy i wyzwania współczesności. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 203–218.
9. Detyna, B. (2016). Studia dualne jako źródło potencjalnych korzyści dla różnych grup interesariuszy, w tym rozwoju postaw przedsiębiorczych i kompetencji za‑ wodowych studentów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2(40), 81–98.
10. Drucker, P. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE.
11. Fafaliou, I. (2012). Students propensity to entrepreneurship: An exploratory study from Greece. International Journal Innovation and Regional Development, 4(3–4), 293–311.
12. Fundacja Inicjatyw Młodzieżowych Nowoczesne Zarządzanie Biznesem (2016). Start na rynku pracy, skrót raportu. Warszawa, 2–25.
13. Goleman, D. (2015). Inteligencja społeczna. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
14. Gordon, M.E. (2009). Przedsiębiorczość. Gliwice: Helion
15. Górniak, J. (red.). (2015). Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
16. Instytut Badań Edukacyjnych (2014). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyż‑ szych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa.
17. Kabaj, M. (2012). Wpływ systemów kształcenia zawodowego na zatrudnienie i bezrobocie młodzieży. Projekt programu wdrożenia dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Warszawa: IPiSS.
18. Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wy‑ brane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27–46.
19. Maresch, D., Harms, R., Kailer, N., Wimmer‑Wurm, B. (2016). The impact of entrepre‑ neurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting & Social Change, 104, 172–179.
20. Marszałek, A. (2012). Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów. e‑mentor, 3(45). http://www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/932 (19.01.2017).
21. Miller, D. (2010). Zespoły. Warszawa: PWE.
22. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (2014). Analiza kwalifikacji i kompetencji klu‑ czowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Warszawa. http:// www.uj.edu.pl/documents/102715934/001bcfee‑7b59‑4983‑9eaf‑2ca7adbc7ad2 (27.07.2017).
23. PARP (2016). Raport kończący cykl badań w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego (2010–2015). https://bkl.parp.gov.pl/ (26.07.2017).
24. Patrz w przyszłość. Dolnoślązacy w programie Horyzont 2020 (2015). Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej.
25. Roos, G.H. (2005). Trump strategies for real estate. Hoboken: John Wiley & Sons.
26. Skała, A. (2015). Przedsiębiorczość – wyzwanie dla edukacji. W: A. Pastuła, J. Majczyk, M. Darecki (red.), Przedsiębiorczość: jednostka, organizacja, kontekst. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 11–31.
27. Szerląg, A. (2015). Kompetencje społeczne jako atrybut edukacji dla społeczeństwa wiedzy w edukacji akademickiej i w oczekiwaniach pracodawców. W: Ż. Kaczmarek (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność w procesie kształcenia w szkol‑ nictwie wyższym. Pytania o efektywność kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek & Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, 29–51.
28. Związek Banków Polskich (2016). Portfel studenta – raport. Warszawa.