Main Article Content
Abstract
Współczesna gospodarka, oparta na usługach, wymaga od absolwentów szkół wyższych umiejętności sprawnego komunikowania się nie tylko w mowie, lecz także pisemnie. W polskim szkolnictwie wyższym, poza przygotowaniem prac dyplomowych, obszarowi temu poświęca się niewiele zainteresowania. Dla odróżnienia, w wyższym szkolnictwie brytyjskim esej stanowi jedno z podstawowych narzędzi nauczania i sprawdzania wiedzy. W artykule przedstawiono formy wykorzystania eseju w London School of Economics. Następnie przedstawiono problemy, z którymi jest związane jego potencjalne upowszechnienie w Polsce oraz sposoby ich rozwiązania.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Andrews, R. (2003). The End of the Essay? Teaching in Higher Education, 8(1), 117–128.
2. Gramer, R. (2015). The Best International Relations Schools in the World. Foreign Policy. https://foreignpolicy.com/2015/02/03/top‑twenty‑five‑schools‑interna‑ tional‑relations/ (29.03.2017).
3. Kaczmarczyk, A. (2012). Wywiad z prof. Grażyną Habrajską. Rozmowa dnia – 30 lip‑ ca 2012. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. http://www.sdp.pl/wywiady /1866,rozmowa‑dnia‑30‑lipca‑2012,1343614164 (27.03.2017).
4. Kaliszewska, M. (2010). Bogacenie warsztatu pedagoga o esej. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 123–144.
5. Lawson, G. (2015). Theories of International Relations 2015–16. https://www.acade‑ mia.edu/8451197/Theories_of_International_Relations_2015‑16 (14.03.2017).
6. LSE (2016a). EH472 Essay in Quantitative Economic History. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/EH/2016_EH472.htm (14.03.2017).
7. LSE (2016b). EH483 The Development and Integration of the World Economy in the 19th and 20th Centuries. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/ca‑ lendar/courseGuides/EH/2016_EH483.htm (14.03.2017).
8. LSE (2016c). IR416 The EU in the World. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR416.htm (15.03.2017).
9. LSE (2016d). IR443 Strategy in a Changing World. LSE Course Guides. http://www.lse. ac.uk/resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR443.htm (15.03.2017).
10. LSE (2016e). LN991 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN991.htm (4.01.2017).
11. LSE (2016f). LN995 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN995.htm (28.03.2017).
12. LSE (2016g). MG404 Behavioural Fundamentals for Marketing and Management. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_ MG404.htm (15.03.2017).
13. LSE (2016h). MG411 Firms and Markets. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG411.htm (15.03.2017).
14. LSE (2016i). MG417 Extended Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resour‑ ces/calendar2017‑2018/courseGuides/MG/2016_MG417.htm (14.03.2017).
15. LSE (2016j). MG425 Global Business Management. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG425.htm (15.03.2017).
16. LSE (2016k). SA465 Criminal Justice Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA465.htm (14.03.2017).
17. LSE (2016l). SA466 European and Comparative Social Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA466. htm (14.03.2017).
18. LSE (2016m). SA471 Social Policy and Planning – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA471. htm (14.03.2017).
19. LSE (2016n). SA4C1 Long Essay and the Research Process. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA /2016_ SA4C1.htm (14.03.2017).
20. Maciejowska, I. (2009). Pisanie esejów jako metoda kształcenia studentów ochrony środowiska. Chemistry – Didactics – Ecology – Metrology, 14(1–2), 95–100.
21. Norton, L.S. (1990). Essay‑writing: What really counts? Higher Education, 20(4), 411–442.
22. Przybyłowska, I., Krzewińska, A. (2012). Patologiczne zachowania studentów zwią‑ zane ze studiowaniem. W: J. Zamecka (red.), Normy, dewiacje i kontrola społeczna. Warszawa: IPSiR UW, 313–337.
23. Sieńczyło‑Chlabicz, J. (2010). Odpowiedzialność nauczycieli akademickich, doktoran‑ tów i studentów z tytułu popełnienia plagiatu. Transformacje Prawa Prywatnego, 1, 133–158.
24. Słowik, P. (2016). Sędziowie nie potrafią pisać. Dlatego nie rozumiemy orzeczeń. ga‑ zetaprawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/948858,sedziowie‑nie‑pot rafia‑pisac‑dlatego‑nie‑rozumiemy‑orzeczen.html (23.03.2017).
25. SMG/KRC Poland Media S.A. (2010). Analiza zasobów kadrowych w uczelniach na po‑ szczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Raport końcowy. Warszawa.
26. The Complete University Guide (2017). Top UK University League Tables and Rankings 2017 – Complete University Guide. https://www.thecompleteuniversityguide. co.uk/league‑tables/rankings?o=Student‑Staff+Ratio (28.03.2017).
27. Womack, P. (1993). What Are Essays for? English in Education, 27(272), 42–48.
References
2. Gramer, R. (2015). The Best International Relations Schools in the World. Foreign Policy. https://foreignpolicy.com/2015/02/03/top‑twenty‑five‑schools‑interna‑ tional‑relations/ (29.03.2017).
3. Kaczmarczyk, A. (2012). Wywiad z prof. Grażyną Habrajską. Rozmowa dnia – 30 lip‑ ca 2012. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. http://www.sdp.pl/wywiady /1866,rozmowa‑dnia‑30‑lipca‑2012,1343614164 (27.03.2017).
4. Kaliszewska, M. (2010). Bogacenie warsztatu pedagoga o esej. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 123–144.
5. Lawson, G. (2015). Theories of International Relations 2015–16. https://www.acade‑ mia.edu/8451197/Theories_of_International_Relations_2015‑16 (14.03.2017).
6. LSE (2016a). EH472 Essay in Quantitative Economic History. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/EH/2016_EH472.htm (14.03.2017).
7. LSE (2016b). EH483 The Development and Integration of the World Economy in the 19th and 20th Centuries. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/ca‑ lendar/courseGuides/EH/2016_EH483.htm (14.03.2017).
8. LSE (2016c). IR416 The EU in the World. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR416.htm (15.03.2017).
9. LSE (2016d). IR443 Strategy in a Changing World. LSE Course Guides. http://www.lse. ac.uk/resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR443.htm (15.03.2017).
10. LSE (2016e). LN991 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN991.htm (4.01.2017).
11. LSE (2016f). LN995 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN995.htm (28.03.2017).
12. LSE (2016g). MG404 Behavioural Fundamentals for Marketing and Management. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_ MG404.htm (15.03.2017).
13. LSE (2016h). MG411 Firms and Markets. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG411.htm (15.03.2017).
14. LSE (2016i). MG417 Extended Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resour‑ ces/calendar2017‑2018/courseGuides/MG/2016_MG417.htm (14.03.2017).
15. LSE (2016j). MG425 Global Business Management. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG425.htm (15.03.2017).
16. LSE (2016k). SA465 Criminal Justice Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA465.htm (14.03.2017).
17. LSE (2016l). SA466 European and Comparative Social Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA466. htm (14.03.2017).
18. LSE (2016m). SA471 Social Policy and Planning – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA471. htm (14.03.2017).
19. LSE (2016n). SA4C1 Long Essay and the Research Process. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA /2016_ SA4C1.htm (14.03.2017).
20. Maciejowska, I. (2009). Pisanie esejów jako metoda kształcenia studentów ochrony środowiska. Chemistry – Didactics – Ecology – Metrology, 14(1–2), 95–100.
21. Norton, L.S. (1990). Essay‑writing: What really counts? Higher Education, 20(4), 411–442.
22. Przybyłowska, I., Krzewińska, A. (2012). Patologiczne zachowania studentów zwią‑ zane ze studiowaniem. W: J. Zamecka (red.), Normy, dewiacje i kontrola społeczna. Warszawa: IPSiR UW, 313–337.
23. Sieńczyło‑Chlabicz, J. (2010). Odpowiedzialność nauczycieli akademickich, doktoran‑ tów i studentów z tytułu popełnienia plagiatu. Transformacje Prawa Prywatnego, 1, 133–158.
24. Słowik, P. (2016). Sędziowie nie potrafią pisać. Dlatego nie rozumiemy orzeczeń. ga‑ zetaprawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/948858,sedziowie‑nie‑pot rafia‑pisac‑dlatego‑nie‑rozumiemy‑orzeczen.html (23.03.2017).
25. SMG/KRC Poland Media S.A. (2010). Analiza zasobów kadrowych w uczelniach na po‑ szczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Raport końcowy. Warszawa.
26. The Complete University Guide (2017). Top UK University League Tables and Rankings 2017 – Complete University Guide. https://www.thecompleteuniversityguide. co.uk/league‑tables/rankings?o=Student‑Staff+Ratio (28.03.2017).
27. Womack, P. (1993). What Are Essays for? English in Education, 27(272), 42–48.