Treść głównego artykułu

Abstrakt

Współczesna gospodarka, oparta na usługach, wymaga od absolwentów szkół wyższych umiejętności sprawnego komunikowania się nie tylko w mowie, lecz także pisemnie. W polskim szkolnictwie wyższym, poza przygotowaniem prac dyplomowych, obszarowi temu poświęca się niewiele zainteresowania. Dla odróżnienia, w wyższym szkolnictwie brytyjskim esej stanowi jedno z podstawowych narzędzi nauczania i sprawdzania wiedzy. W artykule przedstawiono formy wykorzystania eseju w London School of Economics. Następnie przedstawiono problemy, z którymi jest związane jego potencjalne upowszechnienie w Polsce oraz sposoby ich rozwiązania.

Słowa kluczowe

prace pisemne esej metody nauczania rozwój umiejętności pisarskich szkolnictwo wyższe

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Hacaga , M. . (2018). Esej naukowy jako podstawowa forma wypowiedzi studenta – różnice między brytyjskim a polskim systemem edukacji wyższej w podejściu do krótkich prac pisemnych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 48(2), 145–158. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.2078

Referencje

    1. Andrews, R. (2003). The End of the Essay? Teaching in Higher Education, 8(1), 117–128.
    2. Gramer, R. (2015). The Best International Relations Schools in the World. Foreign Policy. https://foreignpolicy.com/2015/02/03/top‑twenty‑five‑schools‑interna‑ tional‑relations/ (29.03.2017).
    3. Kaczmarczyk, A. (2012). Wywiad z prof. Grażyną Habrajską. Rozmowa dnia – 30 lip‑ ca 2012. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. http://www.sdp.pl/wywiady /1866,rozmowa‑dnia‑30‑lipca‑2012,1343614164 (27.03.2017).
    4. Kaliszewska, M. (2010). Bogacenie warsztatu pedagoga o esej. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 123–144.
    5. Lawson, G. (2015). Theories of International Relations 2015–16. https://www.acade‑ mia.edu/8451197/Theories_of_International_Relations_2015‑16 (14.03.2017).
    6. LSE (2016a). EH472 Essay in Quantitative Economic History. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/EH/2016_EH472.htm (14.03.2017).
    7. LSE (2016b). EH483 The Development and Integration of the World Economy in the 19th and 20th Centuries. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/ca‑ lendar/courseGuides/EH/2016_EH483.htm (14.03.2017).
    8. LSE (2016c). IR416 The EU in the World. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR416.htm (15.03.2017).
    9. LSE (2016d). IR443 Strategy in a Changing World. LSE Course Guides. http://www.lse. ac.uk/resources/calendar/courseGuides/IR/2016_IR443.htm (15.03.2017).
    10. LSE (2016e). LN991 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN991.htm (4.01.2017).
    11. LSE (2016f). LN995 Academic Writing Skills. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/LN/2016_LN995.htm (28.03.2017).
    12. LSE (2016g). MG404 Behavioural Fundamentals for Marketing and Management. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_ MG404.htm (15.03.2017).
    13. LSE (2016h). MG411 Firms and Markets. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/ resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG411.htm (15.03.2017).
    14. LSE (2016i). MG417 Extended Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resour‑ ces/calendar2017‑2018/courseGuides/MG/2016_MG417.htm (14.03.2017).
    15. LSE (2016j). MG425 Global Business Management. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/MG/2016_MG425.htm (15.03.2017).
    16. LSE (2016k). SA465 Criminal Justice Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www. lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA465.htm (14.03.2017).
    17. LSE (2016l). SA466 European and Comparative Social Policy – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA466. htm (14.03.2017).
    18. LSE (2016m). SA471 Social Policy and Planning – Long Essay. LSE Course Guides. http://www.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA/2016_SA471. htm (14.03.2017).
    19. LSE (2016n). SA4C1 Long Essay and the Research Process. LSE Course Guides. http:// w w w.lse.ac.uk/resources/calendar/courseGuides/SA /2016_ SA4C1.htm (14.03.2017).
    20. Maciejowska, I. (2009). Pisanie esejów jako metoda kształcenia studentów ochrony środowiska. Chemistry – Didactics – Ecology – Metrology, 14(1–2), 95–100.
    21. Norton, L.S. (1990). Essay‑writing: What really counts? Higher Education, 20(4), 411–442.
    22. Przybyłowska, I., Krzewińska, A. (2012). Patologiczne zachowania studentów zwią‑ zane ze studiowaniem. W: J. Zamecka (red.), Normy, dewiacje i kontrola społeczna. Warszawa: IPSiR UW, 313–337.
    23. Sieńczyło‑Chlabicz, J. (2010). Odpowiedzialność nauczycieli akademickich, doktoran‑ tów i studentów z tytułu popełnienia plagiatu. Transformacje Prawa Prywatnego, 1, 133–158.
    24. Słowik, P. (2016). Sędziowie nie potrafią pisać. Dlatego nie rozumiemy orzeczeń. ga‑ zetaprawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/948858,sedziowie‑nie‑pot rafia‑pisac‑dlatego‑nie‑rozumiemy‑orzeczen.html (23.03.2017).
    25. SMG/KRC Poland Media S.A. (2010). Analiza zasobów kadrowych w uczelniach na po‑ szczególnych kierunkach i wypracowanie zasad etatyzacji. Raport końcowy. Warszawa.
    26. The Complete University Guide (2017). Top UK University League Tables and Rankings 2017 – Complete University Guide. https://www.thecompleteuniversityguide. co.uk/league‑tables/rankings?o=Student‑Staff+Ratio (28.03.2017).
    27. Womack, P. (1993). What Are Essays for? English in Education, 27(272), 42–48.