Treść głównego artykułu

Abstrakt

Współpraca nauki i biznesu nabiera w obecnych czasach coraz większego znaczenia. Zmieniająca się rola szkoły wyższej powoduje konieczność nawiązywania współpracy z otoczeniem gospodarczym, w tym w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych. Problematyka prezentowanego artykułu dotyczy kompetencji przedsiębiorczych naukowców, rozpatrywanych w kontekście współpracy między szkołą wyższą a przedsiębiorcami. Celem przeprowadzonego badania była próba identyfikacji kompetencji naukowców, które determinują podjęcie oraz realizację współpracy z przedstawicielami przedsiębiorstw. Badanie empiryczne przeprowadzono w 2017 r. w Lublinie za pomocą metody case study, z zastosowaniem obserwacji bezpośredniej oraz wywiadu. Analiza wyników badania pozwoliła na konceptualizację modelu kompetencji przedsiębiorczych naukowców – aktywnych uczestników procesu komercjalizacji.

Słowa kluczowe

kompetencje przedsiębiorcze naukowców komercjalizacja wyników badań naukowych współpraca nauki i biznesu rola szkoły wyższej interesariusze uczelni

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Jakubiak, M., & Chrapowicki , P. . (2018). Wpływ kompetencji przedsiębiorczych naukowców na współpracę nauki i biznesu. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 48(2), 95–111. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.2079

Referencje

    1. Antonacopoulou, E.P., Fitzgerald, L. (1996). Reframing competency in management development. Human Resource Management Journal, 6(1), 27–48.
    2. Argyle, M. (1967). The Psychology of Interpersonal Behaviour. Harmondsworth: Penguin.
    3. Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    4. Baxter, P., Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544–559.
    5. Białoń, L., Werner, E. (2012). Społeczna odpowiedzialność szkoły wyższej w kontek‑ ście jej wizerunku. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(39), 142–161.
    6. Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley & Sons.
    7. Brzozowska, A., Glinka, B., Postuła, A. (2014). Rola uniwersytetu w kształtowaniu intencji przedsiębiorczych. Horyzonty Wychowania, 13(26), 51–72.
    8. Cieślik, J., Matusiak, K.B., Guliński, J., Skala‑Poźniak, A. (2011). Edukacja dla przedsiębiorczości akademickiej. Poznań–Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
    9. Creswell, J.W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Second Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
    10. Dyduch, W. (2004). Wpływ kapitału społecznego na przedsiębiorczość i efektywność organizacji. W: M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczo‑ ści. Warszawa: Poltext, 44–55.
    11. Gibson, D., Stiles, Ch.E. (2000). Technopolies, technology transfer and global ne‑ twork, entrepreneurship. W: P. Conceição, D.V. Gibson, M.V. Heitor, S. Shariq (red.), Science Technology and Innovation Policy. Opportunity and Challenges for the Knowledge Economy. London: Quorum Books.
    12. Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer business.
    13. Gwarda‑Gruszczyńska, E. (2013). Uwarunkowania procesów komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych. Zeszyty Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 795(109), 139–160.
    14. Jakubiak, M., Mażewska, M. (2014). Analiza możliwości wdrożenia międzyuczelniane‑ go programu inkubowania i rozwoju innowacyjnych firm w branżach inteligentnych specjalizacji województwa lubelskiego. Lublin: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie.
    15. Juceviciene, P., Lepaitte, D. (2004). Competences as derived from acidity: The problem of their level correspondence. Kaunas: Kaunas University of Technology, Institute of Educational Studies.
    16. Juchnowicz, M. (2004). Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. Warszawa: Poltext.
    17. Kwiatkowski, S. (2002). Intellectual Entrepreneurship. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    18. Lange, D., Belinko, K., Kalligatsi, K. (2000). Building successful technology commer‑ cialization teams: Pilot empirical support for the theory of cascading commit‑ ment. Journal of Technology Transfer, 25, 169–180.
    19. Laszuk, M. (2016). Entrepreneurship Education – A Handful of Experiences. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 42, 99–109
    20. Maliszewski, T., Kacprzak, A. (2009). Etyczni – ekonomiczni – efektywni. Odpowiedzialne kształcenie menedżerów przez szkoły wyższe. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(34), 44–59.
    21. Matusiak, K.B., Guliński, J. (2011). Kierunki doskonalenia systemu transferu tech‑ nologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce – zadania dla rządu i administracji cen‑ tralnej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 64, 27–57.
    22. Matusiak, K.B., Zasiadły, K. (2005). Rekomendacje dla Polski. W: J. Guliński, K. Zasiadły (red.), Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka – światowe doświadcze‑ nia. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 145–148.
    23. Multan, E., Wójcik‐Augustyniak, M. (2016). Research Methodology of Entrepreneurship and Innovativeness of Higher Education Institutions. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 4(42), 83–98.
    24. Olczak, A., Kołodziejczyk‑Olczak, I. (red.) (2006). Leksykon zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno‑Ekonomicznej w Łodzi.
    25. Olearnik, J. (2007). Obszary i formy działań dla wykształcenia przedsiębiorczego absolwenta. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 114–119.
    26. Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
    27. Osiri, J.K., McCarty, M.M. (2013). Entrepreneurial culture in institutions of higher education: Impact on academic entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Education, 16, Special Issue, 4–11.
    28. Patton, E., Appelbaum, S.H. (2003). The Case for Case Studies in Management Research. Management Research News, 26(5), 60–71.
    29. Piasecka, A. (2015). Społeczna odpowiedzialność uczelni w kontekście wewnętrznego zapewnienia jakości. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 378, 309–319.
    30. Plewa, C., Korff, N., Johnson, C., Macpherson, G., Baaken, Th., Rampersad, G.C. (2013). The evolution of university–industry linkages – A framework. Journal of Engineering and Technology Management, 30(1), 21–44.
    31. Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka – cechy i znaczenie w gospo‑ darce światowej i polskiej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 183, 164–172.
    32. Prien, E.P. (1977). The Function of Job Analysis in Content Validation. Personnel Psychology, 30(2), 167–174.
    33. Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego poko‑ lenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 405–415.
    34. Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
    35. Rakowska, A., Sitko‑Lutek, A. (2000). Doskonalenie kompetencji menedżerskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    36. Sajkiewicz, A. (2004). Zarządzanie kapitałem ludzkim a przedsiębiorczość – wyzwania XXI wieku. W: M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczo‑ ści. Warszawa: Poltext, 13–24.
    37. Schulte, P., Živković, D., Graef, M., Vadnjal, J., Trisca, G., Mihajlović, I., Pavlov, D., Živković, Ž., Dimitrova, M., Zečić, D., Halebić, J., Tantau, A. (2013). Resita ne‑ twork: Academic entrepreneurship and innovation network of South Eastern European universities: An example of successful networking in entrepreneurship and innovation at academic level. Serbian Journal of Management, 8(1), 117–130.
    38. Shattock, M. (2005). European universities for entrepreneurship: Their role in the Europe of knowledge. The theoretical context. Higher Education Management and Policy, 17(3), 13–25.
    39. Sitko‑Lutek, A. (red.) (2007). Polskie firmy wobec globalizacji. Luka kompetencyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    40. Stawasz, E. (2007). Stymulowanie przedsiębiorczości środowiska naukowego w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 453(8), 265–276.
    41. Szarucki, M. (2012). Analiza czynników determinujących decyzję o komercjalizacji wyników badań naukowych (na przykładzie Niemiec i Szwecji). Rekomendacje dla Polski. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 8, 205–222.
    42. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw‑Hill.
    43. Trzmielak, D.M., Grzegorczyk, M. (2014). Transfer wiedzy i technologii z uczelni do biznesu – determinanty współpracy przedsiębiorstw i naukowców. Handel Wewnętrzny, 5(352), 293–306.
    44. Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz.U. Nr 84, poz. 455. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110840455 (10.11.2017).
    45. Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno‑gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246–257.
    46. Warwas, I., Gzik, M., Wiktorowicz, J. (2017). Badanie opinii i oczekiwań pracowni‑ ków – studium przypadku uczelni wyższej. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(43), 85–101.
    47. Wernerfelt, B. (1984). A Resource‑Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5, 171–180.
    48. Wu, Y., Welch, E.W., Huang, W.L. (2015). Commercialization of university inven‑ tions: Individual and institutional factors affecting licensing of university pa‑ tents. Technovation, 36–37, 12–25.