Treść głównego artykułu

Abstrakt

Przedsiębiorczość ma charakter wielowymiarowy, dlatego poznanie czynników, które kształtują postawy przedsiębiorcze, wymaga zastosowania różnorodnych perspektyw badawczych. Artykuł zawiera próbę systematyzacji wiedzy na temat uwarunkowań przedsiębiorczości. Uwzględniono w nim interdyscyplinarny charakter problemu, przedstawiając istotę i przejawy przedsiębiorczości z perspektywy nauk ekonomicznych oraz psychologii. Wyeksponowano badania nad przedsiębiorczością podejmowane na gruncie teorii kompetencji. Zaprezentowano fragmenty wyników międzynarodowego projektu badawczego GUESSS z 2016 r., diagnozującego skłonność studentów do przedsiębiorczości. Skupiono się głównie na analizie następujących uwarunkowań przedsiębiorczości studentów: wpływ uczelni (oferowanych programów kształcenia przedsiębiorczości) i wpływ domu rodzinnego.

Słowa kluczowe

przedsiębiorczość uwarunkowania przedsiębiorczości postawy przedsiębiorcze

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Leszczewska, K. ., & M. Moczydłowska , . J. (2018). Wybrane uwarunkowania przedsiębiorczości studentów (w świetle wyników badania GUESSS). Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 48(2), 79–91. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.2080

Referencje

    1. Chełpa, S. (2005). Samorealizacja talentów – możliwości i ograniczenia intrapersonal‑ ne. W: S. Borkowska (red.), Zarządzanie talentami. Warszawa: Difin, 20–38.
    2. Cieślik, J. (2008). Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
    3. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
    4. Glinka, B., Gudkova, S. (2012). Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przed‑ siębiorczości. W: B. Glinka, S. Gudkova (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarzą‑ dzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 580–596.
    5. Harrison, J.E., Huntington, S.P. (2003). Kultura ma znaczenie. Poznań: Zysk i S‑ka.
    6. Instytut Biznesu Rodzinnego. Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych. Poznań. http://www.ibrpolska.pl/raporty/guesss/ (27.07.2017).
    7. Kapusta, F. (2006). Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe.
    8. Kolonowska‑Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekono‑ micznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.
    9. Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    10. Moczydłowska, J.M. (2009). Kompetencje przedsiębiorcze mikroprzedsiębiorcy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 34, 388–394.
    11. Moczydłowska, J.M. (2013). Nauki o przedsiębiorczości. O potrzebie interdyscypli‑ narnej płaszczyzny badawczej. W: J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 9–17.
    12. Moczydłowska, J.M. (2010). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
    13. Moczydłowska, J.M., Szydło, J. (2016). Uwarunkowania rozwoju przedsiębior‑ czości w ocenie studentów polskich i ukraińskich – analiza porównawcza. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (9, II), 202–222.
    14. Oniszczuk‑Jastrząbek, A. (2013). Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
    15. Ornarowicz, U. (2008). Menedżer XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
    16. Rollnik‑Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Difin.
    17. Romanowska, M. (2008). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na studiach eko‑ nomicznych. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Studia ekonomiczne – czy tylko wiedza i umiejętności? Łódź: Fundacja Edukacji Przedsiębiorczości, 149–164.
    18. Shane, S. (2004). Academic Entrepreneurship. Cheltenham: Edward Elgar.
    19. Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
    20. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2011). Entrepreneurial Intentions and Activities of Students across the World. International Report of the Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey Project (GUESSS 2011). http://www.ricobal‑ degger.ch/sites/default/files/GUESSS%202011%20INT%20%28English%29.pdf (26.07.2017).
    21. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2016). International GUESSS Report 2016. http://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/GUESSS_2016_INT_ Report_final5.pdf (24.07.2017).
    22. Smith, A. (2007). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    23. Tarnawa, A., Węcławska, D., Zadura‑Lichota, P., Zbierowski, P. (2016). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2015. Warszawa: PARP.
    24. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw‑Hill.
    25. Wasilewska, J., Otoka, M. (2007). Przedsiębiorczość a ubóstwo. W: D. Perło (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty ubóstwa w województwie podlaskim. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 96–110.
    26. Zhao, H., Seibert, S.E., Lumpkin, G.T. (2010). The Relationship of Personality to Entrepreneurial Intentions and Performance: A Meta‑Analytic Review. Journal of Management, 36(2), 381–404.