Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedsiębiorczość ma charakter wielowymiarowy, dlatego poznanie czynników, które kształtują postawy przedsiębiorcze, wymaga zastosowania różnorodnych perspektyw badawczych. Artykuł zawiera próbę systematyzacji wiedzy na temat uwarunkowań przedsiębiorczości. Uwzględniono w nim interdyscyplinarny charakter problemu, przedstawiając istotę i przejawy przedsiębiorczości z perspektywy nauk ekonomicznych oraz psychologii. Wyeksponowano badania nad przedsiębiorczością podejmowane na gruncie teorii kompetencji. Zaprezentowano fragmenty wyników międzynarodowego projektu badawczego GUESSS z 2016 r., diagnozującego skłonność studentów do przedsiębiorczości. Skupiono się głównie na analizie następujących uwarunkowań przedsiębiorczości studentów: wpływ uczelni (oferowanych programów kształcenia przedsiębiorczości) i wpływ domu rodzinnego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Chełpa, S. (2005). Samorealizacja talentów – możliwości i ograniczenia intrapersonal‑ ne. W: S. Borkowska (red.), Zarządzanie talentami. Warszawa: Difin, 20–38.
2. Cieślik, J. (2008). Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
3. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
4. Glinka, B., Gudkova, S. (2012). Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przed‑ siębiorczości. W: B. Glinka, S. Gudkova (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarzą‑ dzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 580–596.
5. Harrison, J.E., Huntington, S.P. (2003). Kultura ma znaczenie. Poznań: Zysk i S‑ka.
6. Instytut Biznesu Rodzinnego. Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych. Poznań. http://www.ibrpolska.pl/raporty/guesss/ (27.07.2017).
7. Kapusta, F. (2006). Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe.
8. Kolonowska‑Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekono‑ micznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.
9. Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Moczydłowska, J.M. (2009). Kompetencje przedsiębiorcze mikroprzedsiębiorcy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 34, 388–394.
11. Moczydłowska, J.M. (2013). Nauki o przedsiębiorczości. O potrzebie interdyscypli‑ narnej płaszczyzny badawczej. W: J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 9–17.
12. Moczydłowska, J.M. (2010). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
13. Moczydłowska, J.M., Szydło, J. (2016). Uwarunkowania rozwoju przedsiębior‑ czości w ocenie studentów polskich i ukraińskich – analiza porównawcza. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (9, II), 202–222.
14. Oniszczuk‑Jastrząbek, A. (2013). Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
15. Ornarowicz, U. (2008). Menedżer XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
16. Rollnik‑Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Difin.
17. Romanowska, M. (2008). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na studiach eko‑ nomicznych. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Studia ekonomiczne – czy tylko wiedza i umiejętności? Łódź: Fundacja Edukacji Przedsiębiorczości, 149–164.
18. Shane, S. (2004). Academic Entrepreneurship. Cheltenham: Edward Elgar.
19. Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
20. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2011). Entrepreneurial Intentions and Activities of Students across the World. International Report of the Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey Project (GUESSS 2011). http://www.ricobal‑ degger.ch/sites/default/files/GUESSS%202011%20INT%20%28English%29.pdf (26.07.2017).
21. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2016). International GUESSS Report 2016. http://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/GUESSS_2016_INT_ Report_final5.pdf (24.07.2017).
22. Smith, A. (2007). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23. Tarnawa, A., Węcławska, D., Zadura‑Lichota, P., Zbierowski, P. (2016). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2015. Warszawa: PARP.
24. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw‑Hill.
25. Wasilewska, J., Otoka, M. (2007). Przedsiębiorczość a ubóstwo. W: D. Perło (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty ubóstwa w województwie podlaskim. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 96–110.
26. Zhao, H., Seibert, S.E., Lumpkin, G.T. (2010). The Relationship of Personality to Entrepreneurial Intentions and Performance: A Meta‑Analytic Review. Journal of Management, 36(2), 381–404.
Referencje
2. Cieślik, J. (2008). Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
3. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
4. Glinka, B., Gudkova, S. (2012). Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przed‑ siębiorczości. W: B. Glinka, S. Gudkova (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarzą‑ dzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 580–596.
5. Harrison, J.E., Huntington, S.P. (2003). Kultura ma znaczenie. Poznań: Zysk i S‑ka.
6. Instytut Biznesu Rodzinnego. Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych. Poznań. http://www.ibrpolska.pl/raporty/guesss/ (27.07.2017).
7. Kapusta, F. (2006). Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Forum Naukowe.
8. Kolonowska‑Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekono‑ micznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.
9. Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Moczydłowska, J.M. (2009). Kompetencje przedsiębiorcze mikroprzedsiębiorcy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 34, 388–394.
11. Moczydłowska, J.M. (2013). Nauki o przedsiębiorczości. O potrzebie interdyscypli‑ narnej płaszczyzny badawczej. W: J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 9–17.
12. Moczydłowska, J.M. (2010). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
13. Moczydłowska, J.M., Szydło, J. (2016). Uwarunkowania rozwoju przedsiębior‑ czości w ocenie studentów polskich i ukraińskich – analiza porównawcza. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (9, II), 202–222.
14. Oniszczuk‑Jastrząbek, A. (2013). Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
15. Ornarowicz, U. (2008). Menedżer XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
16. Rollnik‑Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Difin.
17. Romanowska, M. (2008). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na studiach eko‑ nomicznych. W: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.), Studia ekonomiczne – czy tylko wiedza i umiejętności? Łódź: Fundacja Edukacji Przedsiębiorczości, 149–164.
18. Shane, S. (2004). Academic Entrepreneurship. Cheltenham: Edward Elgar.
19. Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
20. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2011). Entrepreneurial Intentions and Activities of Students across the World. International Report of the Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey Project (GUESSS 2011). http://www.ricobal‑ degger.ch/sites/default/files/GUESSS%202011%20INT%20%28English%29.pdf (26.07.2017).
21. Sieger, P., Fueglistaller, U., Zellweger, T. (2016). International GUESSS Report 2016. http://www.guesssurvey.org/resources/PDF_InterReports/GUESSS_2016_INT_ Report_final5.pdf (24.07.2017).
22. Smith, A. (2007). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23. Tarnawa, A., Węcławska, D., Zadura‑Lichota, P., Zbierowski, P. (2016). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2015. Warszawa: PARP.
24. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw‑Hill.
25. Wasilewska, J., Otoka, M. (2007). Przedsiębiorczość a ubóstwo. W: D. Perło (red.), Ekonomiczne i społeczne aspekty ubóstwa w województwie podlaskim. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 96–110.
26. Zhao, H., Seibert, S.E., Lumpkin, G.T. (2010). The Relationship of Personality to Entrepreneurial Intentions and Performance: A Meta‑Analytic Review. Journal of Management, 36(2), 381–404.