Treść głównego artykułu
Abstrakt
Jedną z istotnych barier funkcjonowania systemów zarządzania jakością (SZJ) są nieporozumienia (konflikty) na linii audytor–personel. Można przypuszczać, że u podłoża owych zjawisk leży fakt, iż pracownicy utożsamiają audyt z kontrolą, której niemal zawsze towarzyszą emocje, utrudniające obiektywny ogląd zasadności przeprowadzanego sprawdzianu. Nasuwa się pytanie, na ile ta sytuacja wynika z zachowań audytora. Na tym tle podjęto próbę wskazania, w jakim zakresie stosunki między audytorem a audytowanymi pracownikami mogą być kształtowane przez specjalistę HR. Odnosząc się do literatury przedmiotu oraz własnych doświadczeń z badań empirycznych prowadzonych w przedsiębiorstwach, w których wdrożono SZJ oparty na serii norm ISO 9000, autorzy starali się scharakteryzować zadania, jakie powinien realizować specjalista HR, aby zapobiegać konfliktom między audytorem wewnętrznym a personelem.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bednarek, P. (2016). Niestandardowe wyznaczniki jakości audytu wewnętrznego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 424, 41–49.
2. Boydell, T., Leary, M. (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
3. Byrka-Siewieja, M., Lesiów, T. (2012). Rola audytów wewnętrznych w doskonaleniu systemu zarządzania jakością na przykładzie Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kaliszu. Nauki Inżynierskie i Technologie, 2 (5), 9–26.
4. Czapla, T. P. (2012). Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
5. Gołębiowski, M. (2013). Cechy i rola menedżera jakości w organizacji. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 1 (34), 187–197.
6. Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
7. Juchnowicz, M., Mazurek-Kucharska, B., Turek, D. (2018). Diagnoza jakości kapitału ludzkiego w organizacji. Metody i narzędzia pomiaru. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
8. Ligarski, M. J. (2008). Dlaczego systemy zarządzania jakością mogą nie działać. W: J. Pyka (red.), Metody i narzędzia nowoczesnego zarządzania. Katowice: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa (Oddział w Katowicach), 468–476.
9. Ligarski, M. J. (2015). Dobór i przygotowanie kandydatów do pełnienia funkcji audytora jakości – analiza krytyczna. Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 3 (12), 99–108.
10. Lisiecka, K., Lisiecka-Biełanowicz, M. (2016). Kryteria oceny jakości audytu w organizacjach. Quarterly Journal, 2 (17), 39–53.
11. Mindor, K. (2011). Rola audytów w systemie zarządzania jakością. Studium przypadku. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 40, 252–262.
12. Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
13. Pietroń-Pyszczek, A. (2015). Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.
14. Rogala, P. (2012). Mechanizmy doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 272, 27–34.
15. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business.
16. Suchacka, M., Dziuba, S., Sygut, P. (2017). Rola menedżera a jakość w procesie doskonalenia produkcji. Częstochowa: Oficyna Wydawnicza Stowarzyszenia Inżynierów Produkcji i Jakości.
17. Szczerbak, M. (2016). Audyt wewnętrzny (jakości) jako narzędzie zapewniające bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Logistyka, 1, 128–133.
18. Szostek, D., Glińska-Neweś, A. (2017). Identyfikacja wymiarów jakości relacji interpersonalnych w organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 11–24.
19. Szulawski, M. (2017). Pozafinansowe metody motywowania pracowników – ujęcie perspektywy teorii autodeterminacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 44 (2), 69–82.
20. Toruński, J. (2013). Znaczenie audytu w procesie zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, seria: Administracja i Zarządzanie, 98, 51–60.
21. Ulrich, D. (1998). A New Mandate for Human Resources. Harvard Business Review, January– February, 125–134.
22. Winiarska, K. (2015). Zasoby kadrowe audytu wewnętrznego na świecie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 892, 157–172.
23. Winiarska, K. (2017). Kwalifikacje audytorów wewnętrznych na świecie. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 3(87/1), 205–215.
24. Wojtoszek, K. (2014). Zarządzanie przez konflikt. Teoria przeciwko praktyce. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 26 (1), 53–64.
25. Woźniakowski, A. (2012). Ewolucja funkcjonowania i zadań działów HR. Nowe wyzwania dla dyrektorów HR. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 137–152.
Referencje
2. Boydell, T., Leary, M. (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
3. Byrka-Siewieja, M., Lesiów, T. (2012). Rola audytów wewnętrznych w doskonaleniu systemu zarządzania jakością na przykładzie Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kaliszu. Nauki Inżynierskie i Technologie, 2 (5), 9–26.
4. Czapla, T. P. (2012). Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
5. Gołębiowski, M. (2013). Cechy i rola menedżera jakości w organizacji. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 1 (34), 187–197.
6. Hargrove, R. (2006). Mistrzowski coaching. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
7. Juchnowicz, M., Mazurek-Kucharska, B., Turek, D. (2018). Diagnoza jakości kapitału ludzkiego w organizacji. Metody i narzędzia pomiaru. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
8. Ligarski, M. J. (2008). Dlaczego systemy zarządzania jakością mogą nie działać. W: J. Pyka (red.), Metody i narzędzia nowoczesnego zarządzania. Katowice: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa (Oddział w Katowicach), 468–476.
9. Ligarski, M. J. (2015). Dobór i przygotowanie kandydatów do pełnienia funkcji audytora jakości – analiza krytyczna. Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 3 (12), 99–108.
10. Lisiecka, K., Lisiecka-Biełanowicz, M. (2016). Kryteria oceny jakości audytu w organizacjach. Quarterly Journal, 2 (17), 39–53.
11. Mindor, K. (2011). Rola audytów w systemie zarządzania jakością. Studium przypadku. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 40, 252–262.
12. Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
13. Pietroń-Pyszczek, A. (2015). Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów. Wrocław: Wydawnictwo MARINA.
14. Rogala, P. (2012). Mechanizmy doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 272, 27–34.
15. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Oficyna a Wolters Kluwer business.
16. Suchacka, M., Dziuba, S., Sygut, P. (2017). Rola menedżera a jakość w procesie doskonalenia produkcji. Częstochowa: Oficyna Wydawnicza Stowarzyszenia Inżynierów Produkcji i Jakości.
17. Szczerbak, M. (2016). Audyt wewnętrzny (jakości) jako narzędzie zapewniające bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Logistyka, 1, 128–133.
18. Szostek, D., Glińska-Neweś, A. (2017). Identyfikacja wymiarów jakości relacji interpersonalnych w organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 11–24.
19. Szulawski, M. (2017). Pozafinansowe metody motywowania pracowników – ujęcie perspektywy teorii autodeterminacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 44 (2), 69–82.
20. Toruński, J. (2013). Znaczenie audytu w procesie zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, seria: Administracja i Zarządzanie, 98, 51–60.
21. Ulrich, D. (1998). A New Mandate for Human Resources. Harvard Business Review, January– February, 125–134.
22. Winiarska, K. (2015). Zasoby kadrowe audytu wewnętrznego na świecie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 892, 157–172.
23. Winiarska, K. (2017). Kwalifikacje audytorów wewnętrznych na świecie. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 3(87/1), 205–215.
24. Wojtoszek, K. (2014). Zarządzanie przez konflikt. Teoria przeciwko praktyce. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 26 (1), 53–64.
25. Woźniakowski, A. (2012). Ewolucja funkcjonowania i zadań działów HR. Nowe wyzwania dla dyrektorów HR. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 137–152.