Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zamiarem autora artykułu jest analiza możliwości wykorzystania technologii wspomagających w obszarze środowiska pracy w celu integracji w jego obrębie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD). Rozwiązaniem może być szersze wykorzystywanie elektronicznych form komunikacji (jak komunikatory, chaty i chatboty), wprowadzenie elektronicznych systemów monitorujących poziom stresu i ułatwiających jego kontrolowanie, a w przyszłości zaprojektowanie całego środowiska pracy zgodnie z koncepcją smart workplace, współpracującego z siecią czujników rejestrujących parametry ciała człowieka oraz połączonych z czujnikami i kontrolerami dostosowującymi parametry otoczenia. W rezultacie czynniki rozpraszające i obniżające wydajność pracy mogłyby zostać w znaczący sposób ograniczone lub wyeliminowane, co zwiększałoby komfort pracy takich osób oraz ich współpracowników.

Słowa kluczowe

spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) technologie wspomagające pracownicy cyfrowe środowisko pracy zarządzanie zasobami ludzkimi

Szczegóły artykułu

Jak cytować
T. Tomczak, M. . (2019). Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych w cyfrowym środowisku pracy – przegląd rozwiązań technologicznych wspierających integrację. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 52(2), 45–54. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2346

Referencje

    1. American Psychiatric Association (2013). DSM-5. http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx (21.11.2018).
    2. Berdowska, A. (2018). Wspomaganie procesu rekrutacji pracowników za pomocą chatbotów – analiza wybranych rozwiązań. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 93–112.
    3. Buława-Halasz, J. (2016). Rehabilitacja społeczno-zawodowa dorosłych osób autystycznych. Wprowadzenie do zagadnienia. Forum Pedagogiczne, 1, 317–325.
    4. Chan, M., Esteve, D., Escriba, Ch., Campo, E. (2008). A review of smart homes – Present state and future challenges. Computer Methods and Programs in Biomedicine, 91 (1), 55–81.
    5. Colbert, A., Yee, N., George, G. (2016). The digital Workforce and the Workplace of the Future. Academy of Management Journal, 59 (3), 731–739.
    6. Empatica (2018a). https://www.empatica.com/en-int/research/e4/ (19.11.2018).
    7. Empatica (2018b). https://www.empatica.com/en-int/embrace2/ (19.11.2018).
    8. Furmanek, W. (2018). Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0). Dydaktyka Informatyki, 13, 55–63.
    9. Han, L., Zhang, Q., Chen, X., Zhan, Q., Yang, T., Zhao, Z. (2017). Detecting work-related stress with a wearable device. Computers in Industry, 90, 42–49.
    10. Hendricks, D. R. (2010). Employment and adults with autism spectrum disorders: Challenges and strategies for success. Journal of Vocational Rehabilitation, 32, 125–134.
    11. Holland, R. (2016). Neurodiversity: The Benefits of Recruiting Employees with Cognitive Disabilities. Harvard Business School. Working Knowledge, July 11. https://hbswk.hbs.edu/item/neurodiversity-the-benefits-of-recruiting-employees-with-cognitivedisabilities (02.01.2018).
    12. Howlin, P. H., Moss, P. (2012). Adults with Autism Spectrum Disorders. The Canadian Journal of Psychiatry, 57 (5), 275–283.
    13. Hsi, S. (2007). Conceptualizing learning from the everyday activities of digital kids. International Journal of Science Education, 29, 1509–1529.
    14. Jędrzejewska-Szczerska, M., Karpienko, K., Landowska, A. (2015). System supporting behavioral therapy for children with autism. Journal of Innovative Optical Health Sciences, 8 (3), 1–8.
    15. Jones, K. (2016). Autistic employees can give companies an edge in innovative thinking. The Guardian, October 17. https://www.theguardian.com/sustainable business/2016/oct/17/autistic-employees-can-give-companies-an-edge-in-innovativethinking (02.01.2018).
    16. Kania, K. (2018). Gamifikacja w procesie wprowadzania nowych technologii informatycznych do organizacji jako zadanie specjalistów HR. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 27–44.
    17. Kbar, G., Aly, S. (2014). SMART workplace for Persons with DISABiLitiEs (SMARTDISABLE). ICMCS’14, April 14–16 2014, Marrakesh, Morocco, 996–1001.
    18. Kossewska, J. (2016). Roboty w terapii osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, IX, 176 194.
    19. Kość-Ryżko, K. (2013). Podręcznik dobrych praktyk. Wsparcie osób z autyzmem II. Warszawa: PFRON.
    20. Kotlicka-Antczak, M. (2010). Autyzm? Nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. W: T. Pietras, A. Wituska, P. Gałecki (red.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, 143–166.
    21. Krieger, B., Kinebanian, A., Prodinger, B., Heigl, F. (2012). Becoming a member of the work force: Perceptions of adults with Asperger Syndrome. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 43 (2), 141–157.
    22. Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Kraków: Otwarte.
    23. Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R., Sanghvi, S. (2017). Jobs lost, jobs gained: workforce transitions in a time of automation. McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages (15.02.2019).
    24. Morris, M. R., Begel, A., Wiedermann, B. (2015). Understanding the Challenges Faced by Neurodiverse Software Engineering Employees: Towards a More Inclusive and Productive Technical Workforce. ASSETS ’15, 173–184.
    25. Ohl, A., Sheff, M. G., Little, S., Nguyen, J., Paskor, K., Zanjirian, A. (2017). Predictors of employment status among adults with Autism Spectrum Disorder. Work, 56, 345–355.
    26. Othman, R., Teh, C. (2003). On developing the informated work place: HRM issues in Malaysia. Human Resource Management Review, 13 (3), 393–406.
    27. Pisano, G. P., Austin, R. D. (2016). SAP SE: Autism at Work. Harvard Business School Case. Boston: Harvard Business School Press.
    28. Pisula, E. (2010). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Harmonia.
    29. Ramik-Mażewska, I. (2008). Sytuacja prawna dzieci i osób dorosłych z autyzmem w Polsce na tle prawa europejskiego. W: M. Wlazło (red.), Żyć z autyzmem. Dobro osoby z autyzmem – naukowe, społeczne i prawne aspekty rehabilitacji. Szczecin: Krajowe Towarzystwo Autyzmu – Oddział w Szczecinie, 317–325.
    30. Run Ren, L., Paetzold, R. L., Colella, A. (2008). A meta-analysis of experimental studies on the effects of disability on human resource judgments. Human Resource Management Review, 18, 191–203.
    31. Schur, L., Kruse, D., Blasi, J., Blanck, P. (2009). Is disability disabling in all workplaces? Workplace disparities and corporate culture. Industrial Relations, 48 (3), 381 411.
    32. Scott, M., Falkmer, M., Girdler, S., Falkmer, T. (2015). Viewpoints in Factors for Successful Employment for Adults with Autism Spectrum Disorder. PLoS ONE, 10 (10), 1–15.
    33. Shattuck, P. T., Seltzer, M. M., Greenberg, J. S., Orsmond, G. I., Bolt, D., Kring, S., Lounds, J., Lord, C. (2007). Change in autism symptoms and maladaptive behaviors in adolescents and adults with an autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1735–1747.
    34. Stone, D., Deadrick, D., Lukaszewski, K., Johnson, R. (2015). The influence of technology on the future of Human Resource Management. Human Resource Management Review, 25 (2), 216–231.
    35. Synapsis (2018). http://www.synapsis.org.pl/autyzm/skala (19.11.2018).
    36. Szmania, L. (2016). Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnej wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, 39, 331–349.
    37. Tomczak, M., Balcerzak, D. (2016). Internet i media społecznościowe w procesie rekrutacji – perspektywa rekruterów. Marketing i Rynek, 3, 958–967.
    38. Tomczak, M. T., Wójcikowski, M., Listewnik, P., Pankiewicz, B., Majchrowicz, D., Jędrzejewska-Szczerska, M. (2018). Support for Employees with ASD in the Workplace Using a Bluetooth Skin Resistance Sensor – A Preliminary Study. Sensors, 18 (3530), 1–14.
    39. Ulrich, D., Dulebohn, J. H. (2015). Are we there yet? What’s next for HR?. Human Resource Management Review, 25, 188–204.
    40. Wachowicz, M. (2012). Fundacja Synapsis: Niski wskaźnik zatrudnienia osób z autyzmem. https://www.prawo.pl/kadry/fundacja-synapsis-niski-wskaznik-zatrudnieniaosob-z-autyzmem,273900.html (19.11.2018).
    41. Wang, S. S. (2014). How Autism Can Help You Land a Job. The Wall Street Journal, March 27. https://www.wsj.com/articles/companies-find-autism-can-be-a-job-skill-1395963209 (02.01.2018).
    42. Wojciechowska, A. (2011). Charakterystyka języka i komunikacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera. W: M. Obrębska (red.), O utrudnieniach w porozumiewaniu się. Perspektywa języka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 13–27.
    43. Wolski, A., Wolska, D. (2012). Przygotowanie młodzieży z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi do korzystania ze wsparcia w dorosłym życiu w najbliższym środowisku. Sztuka Leczenia, 3–4, 85–102.