Treść głównego artykułu
Abstrakt
Rosnące wyzwania związane z globalizacją, a także liczne zmiany cywilizacyjne przyczyniają się do przyjęcia nowych paradygmatów w ramach zarządzania. Kapitał ludzki staje się w każdej organizacji niezwykle cennym zasobem, umożliwiającym dynamiczne dostosowanie się do pojawiających się szans rynkowych. Przedsiębiorcy zmieniają podejście do prowadzonego biznesu, a w efekcie pojawiają się nowoczesne formy organizacji. Jedną z nich są organizacje innowacyjne typu start-up, którym poświęcono niniejszy tekst. Celem artykułu jest identyfikacja najczęściej stosowanych modeli biznesowych w start- -upach oraz ocena zmieniających się tendencji w tym zakresie.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Afuah, A., Tucci, Ch.L. (2003). Biznes internetowy. Strategie i modele. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2. Beauchamp, M., Kowalczyk, A. (2017). Przedsiębiorczość startupowa. Bank pomysłów dla polityków i samorządowców. Warszawa: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
3. Beauchamp, M., Kowalczyk, A., Skala, A. (2017). Polskie startupy. Raport 2017. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
4. Beauchamp, M., Krysztofiak-Szopa, J., Skala, A. (2018). Polskie startupy. Raport 2018. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
5. Blank, S. (2013). The Four Steps to the Epiphany. Pescadero: K&S Ranch.
6. Casadesus-Masanell, R., Ricart, J. E. (2010). From Strategy to Business Models and onto Tactics. Long Range Planning, 43 (2), 195–215.
7. Chrzanowski, M., Zawada, P. (2018). Otwarte innowacje i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach typu start-up. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
8. Criscuolo, P., Nicolaou, N., Salter, A. (2012). The elixir (or burden) of youth? Exploring differences in innovation between start-ups and established firms. Research Policy, 41, 319–333.
9. Damodaran, A. (2009). Valuing Young, Start-up and Growth Companies: Estimation Issues and Valuation Challenges. New York: Stern School of Business, New York University.
10. Deloitte (2016). Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce.
11. Gassmann, O., Frankenberger, K., Csik, M. (2013). The St. Gallen Business Model Navigator. https://www.thegeniusworks.com/wp-content/uploads/2017/06/St-Gallen- -Business-Model-Innovation-Paper.pdf (30.10.2015).
12. Janasz, W. (2011). Strategie organizacji innowacyjnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 21, 46.
13. OECD (2001). The Well-being of Nations, The Role of Human and Social Capital.
14. OECD (2008). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
15. Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
16. Pawlicz, A., Molski, A., Liszka, W. (2017). Wpływ wieku i wielkości przedsiębiorstw turystycznych na ich innowacyjność. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5 (4), 231.
17. Ries, E. (2011). The Lean Startup. New York: Crown Business.
18. Rothwell, R., Dodgson, M. (1991). External Linkages and Innovation in Small and Medium Sized Enterprises. R&D Management, 21 (2), 125–138.
19. Rudny, W. (2013). Model biznesowy a tworzenie wartości. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141, 98–108.
20. Schumpeter, J. A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
21. Shafer, S., Smith, H., Linder, J. (2005). The Power of Business Models. Business Horizons, 48, 202.
22. Skala, A., Kruczkowska, E. (2016). Raport Polskie Startupy 2016. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
23. Slywotzky, A. J., Morrison, D. J., Andelman, B. (2000). Strefa zysku. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
24. Stawasz, E. (1999). Innowacje a mała firma. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
25. Zott, Ch., Amit, R., Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 37 (4), 1020.
Referencje
2. Beauchamp, M., Kowalczyk, A. (2017). Przedsiębiorczość startupowa. Bank pomysłów dla polityków i samorządowców. Warszawa: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
3. Beauchamp, M., Kowalczyk, A., Skala, A. (2017). Polskie startupy. Raport 2017. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
4. Beauchamp, M., Krysztofiak-Szopa, J., Skala, A. (2018). Polskie startupy. Raport 2018. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
5. Blank, S. (2013). The Four Steps to the Epiphany. Pescadero: K&S Ranch.
6. Casadesus-Masanell, R., Ricart, J. E. (2010). From Strategy to Business Models and onto Tactics. Long Range Planning, 43 (2), 195–215.
7. Chrzanowski, M., Zawada, P. (2018). Otwarte innowacje i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach typu start-up. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
8. Criscuolo, P., Nicolaou, N., Salter, A. (2012). The elixir (or burden) of youth? Exploring differences in innovation between start-ups and established firms. Research Policy, 41, 319–333.
9. Damodaran, A. (2009). Valuing Young, Start-up and Growth Companies: Estimation Issues and Valuation Challenges. New York: Stern School of Business, New York University.
10. Deloitte (2016). Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce.
11. Gassmann, O., Frankenberger, K., Csik, M. (2013). The St. Gallen Business Model Navigator. https://www.thegeniusworks.com/wp-content/uploads/2017/06/St-Gallen- -Business-Model-Innovation-Paper.pdf (30.10.2015).
12. Janasz, W. (2011). Strategie organizacji innowacyjnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 21, 46.
13. OECD (2001). The Well-being of Nations, The Role of Human and Social Capital.
14. OECD (2008). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
15. Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2013). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
16. Pawlicz, A., Molski, A., Liszka, W. (2017). Wpływ wieku i wielkości przedsiębiorstw turystycznych na ich innowacyjność. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5 (4), 231.
17. Ries, E. (2011). The Lean Startup. New York: Crown Business.
18. Rothwell, R., Dodgson, M. (1991). External Linkages and Innovation in Small and Medium Sized Enterprises. R&D Management, 21 (2), 125–138.
19. Rudny, W. (2013). Model biznesowy a tworzenie wartości. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141, 98–108.
20. Schumpeter, J. A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
21. Shafer, S., Smith, H., Linder, J. (2005). The Power of Business Models. Business Horizons, 48, 202.
22. Skala, A., Kruczkowska, E. (2016). Raport Polskie Startupy 2016. Warszawa: Fundacja Startup Poland.
23. Slywotzky, A. J., Morrison, D. J., Andelman, B. (2000). Strefa zysku. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
24. Stawasz, E. (1999). Innowacje a mała firma. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
25. Zott, Ch., Amit, R., Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 37 (4), 1020.