Treść głównego artykułu
Abstrakt
Jednym z kluczowych problemów polskiego rynku pracy jest starzenie się zasobów pracy. Wielu pracodawców, kierując się przeświadczeniem o homogeniczności populacji osób w wieku 55+, nie chce ich zatrudniać, uważając, że osoby starsze są nieproduktywne, pracują wolniej i ich zatrudnienie będzie skutkowało dla pracodawcy wyższymi wskaźnikami absencji i większymi kosztami pracy. W artykule podjęto problematykę wspierania zatrudnienia osób, które przekroczyły 55. rok życia. Celem jest wskazanie potencjalnych sposobów podtrzymania i wydłużenia ich aktywności zawodowej. Przedmiotem rozważań są działania w obszarze pozaszkolnej edukacji zawodowej – szkolenia pracownicze, coaching i mentoring odwrócony. Wskazano je jako metody doskonalenia kompetencji lub zniwelowania deficytów kompetencyjnych starszych pracowników. W artykule wykorzystano wyniki badań GUS oraz badań własnych i innych autorów.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Amstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Bennewicz, M. (2008). Coaching, czyli restauracja osobowości. Warszawa: Spółka Komandytowa.
3. Borkowska, S. (2014). Imperatyw rozwoju zawodowego pracowników. Polityka Społeczna, 3, 7–12.
4. Borkowska, S. (1999). Słowo wstępne: o potrzebie i możliwościach wzrostu efektywności zawodowej. W: S. Borkowska (red.), Edukacja zawodowa a rynek pracy. Warszawa: IPiSS, 5–7.
5. Dilts, R. (2006). Od przewodnika do Inspiratora, czyli Coaching przez Duże „C”. Warszawa: PINLP.
6. Feifs, T. (2011), Dobre praktyki zarządzania kapitałem ludzkim – perspektywa europejska. W: M. Juchnowicz (red.), Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metody badania. Opisy przypadków. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 85‒126.
7. Fryczyńska, M., (2014), Stan i perspektywy kształcenia i rozwoju kompetencji dla potrzeb branży telekomunikacyjnej. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2 (32), 57‒72.
8. GUS (2013). Aktywność ekonomiczna ludności. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa.
9. GUS (2018a). Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski IV kwartał 2017. Warszawa.
10. GUS (2018b). Kształcenie dorosłych 2016. Gdańsk.
11. GUS (2016). Wpływ zmian demograficznych i starzenia się społeczeństwa na organizację systemu ochrony zdrowia. Warszawa.
12. Jeruszka, U. (2019). Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy. Warszawa: Difin.
13. Karney, J. E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
14. Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
15. PKD (2007). https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_Klasyfikacja_Dzialalnosci, 2.02.2019.
16. Striker, M. (2015). Stereotypy dotyczące absencji chorobowej a zatrudnialność. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1 (35), 109–121.
17. Szatur-Jaworska, B. (2018), „Socjalna biografia” polskich baby boomersów, czyli jak polityka społeczna kształtowała bieg życia tego pokolenia. Polityka Społeczna, 9, 1–7.
18. Szewczyk, A. (2016). Sztuka prowadzenia dialogu w coachingu. W: L. D. Czarkowska (red.), Coaching jako konstruktywny dialog. Warszawa: Poltext, 79‒103.
19. Szmidt, Cz. (red.) (2012). Kompleksowy program aktywizacji osób starszych 50+. Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego.
20. Walkowska, W. (2018). Pokolenie „sandwich generation” w obliczu współczesnych przemian demograficznych. Polityka Społeczna, 9, 7–12.
Referencje
2. Bennewicz, M. (2008). Coaching, czyli restauracja osobowości. Warszawa: Spółka Komandytowa.
3. Borkowska, S. (2014). Imperatyw rozwoju zawodowego pracowników. Polityka Społeczna, 3, 7–12.
4. Borkowska, S. (1999). Słowo wstępne: o potrzebie i możliwościach wzrostu efektywności zawodowej. W: S. Borkowska (red.), Edukacja zawodowa a rynek pracy. Warszawa: IPiSS, 5–7.
5. Dilts, R. (2006). Od przewodnika do Inspiratora, czyli Coaching przez Duże „C”. Warszawa: PINLP.
6. Feifs, T. (2011), Dobre praktyki zarządzania kapitałem ludzkim – perspektywa europejska. W: M. Juchnowicz (red.), Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metody badania. Opisy przypadków. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 85‒126.
7. Fryczyńska, M., (2014), Stan i perspektywy kształcenia i rozwoju kompetencji dla potrzeb branży telekomunikacyjnej. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 2 (32), 57‒72.
8. GUS (2013). Aktywność ekonomiczna ludności. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa.
9. GUS (2018a). Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski IV kwartał 2017. Warszawa.
10. GUS (2018b). Kształcenie dorosłych 2016. Gdańsk.
11. GUS (2016). Wpływ zmian demograficznych i starzenia się społeczeństwa na organizację systemu ochrony zdrowia. Warszawa.
12. Jeruszka, U. (2019). Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy. Warszawa: Difin.
13. Karney, J. E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
14. Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
15. PKD (2007). https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_Klasyfikacja_Dzialalnosci, 2.02.2019.
16. Striker, M. (2015). Stereotypy dotyczące absencji chorobowej a zatrudnialność. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1 (35), 109–121.
17. Szatur-Jaworska, B. (2018), „Socjalna biografia” polskich baby boomersów, czyli jak polityka społeczna kształtowała bieg życia tego pokolenia. Polityka Społeczna, 9, 1–7.
18. Szewczyk, A. (2016). Sztuka prowadzenia dialogu w coachingu. W: L. D. Czarkowska (red.), Coaching jako konstruktywny dialog. Warszawa: Poltext, 79‒103.
19. Szmidt, Cz. (red.) (2012). Kompleksowy program aktywizacji osób starszych 50+. Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego.
20. Walkowska, W. (2018). Pokolenie „sandwich generation” w obliczu współczesnych przemian demograficznych. Polityka Społeczna, 9, 7–12.