Treść głównego artykułu
Abstrakt
The article presents fragments of the research report, which was carried out as a part of the project: Examination of low-skilled workers (European Social Fund, The Operational Programme Human Capital). This Project was realized for the Polish Agency for Enterprise Development by Pentor Research International and Ecorys Ltd.; the author was a Key Expert in this Project and co-author of the Final Report. In the presented studies 100 low-skilled workers from each Polish Province, who belong to thirteen sectors of the economy, were asked to fill in a questionnaire. The Social Skills Questionnaire (Kwestionariusz Kompetncji Społecznych) by A. Matczak is the presented in this article method, which can be used in the diagnostic process of three factors of social competencies: social exposition skills, openness to interpersonal intimate communication and the social skills used in situation requiring assertive behavior. The low-skilled workers were asked about various problems and tasks on the social environment. The workers’ level of social competence turned out to be lower than average, especially for those with the lowest education level. On the basis of the results of the research, the image of those employees was created. In the summary conclusions and recommendations for further educational and vocational counseling were formulated.
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Badanie funkcjonowania systemu szkolnictwa zawodowego w Polsce. Raport z badaniadanych wtórnych desk research, Badanie zrealizowane w ramach projektu współfinansowanegoz Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ProgramuOperacyjnego Kapitał Ludzki; Działanie 3.4 Otwartość systemu Edukacji w kontekścieuczenia się przez całe życie „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”,Ministerstwo Edukacji Narodowej Departament Kształcenia Zawodowegoi Ustawicznego, Warszawa 2010.
2. Dostęp do tekstu na stronie: http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/raporty/desk%20research_ost.pdf (odczyt 15.09.2011).
3. Burks B.C., Reeves R., The skills paradox, „Adults Learning”, 2009, 20, 5, January.
4. Global Social Change: Historical and Comparative Perspectives, edited by ChristopherChase-Dunn and Salvatoree Babones (2006).
5. Illeris K., Lifelong learning and the low skilled, „International Journal of LifelongEducation”, 25, 1, January/February 2006.
6. Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na lata 2009-2011 (KPDZ/2009-2011),Warszawa, styczeń 2009.
7. Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik, Pracownia TestówPsychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2001.
8. Mazurek-Kucharska B., Raport zbiorczy. Perspektywy i oczekiwania- mazowieckirynek pracy dla młodzieży, Warszawa, listopad 2007.
9. Nixon, Darren, ‘I just like working with my hands’: employment aspirations and themeaning of work for low skilled unemployed men in Britain’s service economy,„Journal of Education & Work”, 19, 2, April 2006.
10. OECD Employment Outlook, Paris, 2007.
11. Raport zbiorczy: Modułu II „Zakres kwalifikacji i kompetencji absolwentów szkół zawodowychz perspektywy pracodawców” na potrzeby projektu „Szkolnictwo zawodowe.
12. Kondycja – Potencjał – Potrzeby” Działanie 9.2. POKL, Modułu I „Badaniedotyczące zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności osób pracującychprowadzone wśród pracodawców” na potrzeby projektu „Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne” Działanie 9.3. POKL, Modułu II „Audyt kompetencjii kwalifikacji oraz zapotrzebowania na KU wśród osób pracujących” na potrzebyprojektu „Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne” Działanie 9.3.
13. POKL, Warszawa 2011.
Referencje
2. Dostęp do tekstu na stronie: http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/raporty/desk%20research_ost.pdf (odczyt 15.09.2011).
3. Burks B.C., Reeves R., The skills paradox, „Adults Learning”, 2009, 20, 5, January.
4. Global Social Change: Historical and Comparative Perspectives, edited by ChristopherChase-Dunn and Salvatoree Babones (2006).
5. Illeris K., Lifelong learning and the low skilled, „International Journal of LifelongEducation”, 25, 1, January/February 2006.
6. Krajowy Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na lata 2009-2011 (KPDZ/2009-2011),Warszawa, styczeń 2009.
7. Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik, Pracownia TestówPsychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2001.
8. Mazurek-Kucharska B., Raport zbiorczy. Perspektywy i oczekiwania- mazowieckirynek pracy dla młodzieży, Warszawa, listopad 2007.
9. Nixon, Darren, ‘I just like working with my hands’: employment aspirations and themeaning of work for low skilled unemployed men in Britain’s service economy,„Journal of Education & Work”, 19, 2, April 2006.
10. OECD Employment Outlook, Paris, 2007.
11. Raport zbiorczy: Modułu II „Zakres kwalifikacji i kompetencji absolwentów szkół zawodowychz perspektywy pracodawców” na potrzeby projektu „Szkolnictwo zawodowe.
12. Kondycja – Potencjał – Potrzeby” Działanie 9.2. POKL, Modułu I „Badaniedotyczące zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności osób pracującychprowadzone wśród pracodawców” na potrzeby projektu „Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne” Działanie 9.3. POKL, Modułu II „Audyt kompetencjii kwalifikacji oraz zapotrzebowania na KU wśród osób pracujących” na potrzebyprojektu „Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne” Działanie 9.3.
13. POKL, Warszawa 2011.