Treść głównego artykułu

Abstrakt

The above-average involvement of knowledge workers in their work is not synonymous with loyalty to the employer. Although the work performed is a kind of passion, there are many determinants, indicating disloyalty of knowledge workers to the organization. The conclusion is that the knowledge workers have characteristics of disloyal employees. Therefore, the disloyal knowledge worker can be used as a specific object of synectics, for instance: circular structure, pie chart and clusters. The characteristics of disloyalty of knowledge workers should be one of the dominant areas of interest to specialists in the management of human capital. The growing importance of this category of workers implies a problem for management and above all how to retain them in the organization. The dynamic environment is the source of many opportunities for knowledge workers, which may be reasons for their disloyalty to the employer (e.g. departure to the competition). Therefore, managers of various organizations will be forced to modify the existing management systems, taking into account the more attractive elements influencing the loyalty of knowledge workers to the organizations employing them.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Zięba, K. (2012). Disloyalty of Knowledge Workers to their Employing Organizations – Synectic Angle. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 23(1), 178–200. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.5776

Referencje

    1. Andrukowicz W., Dydaktyka komplementarna, Wydawnictwo Wyższej SzkołyPedagogicznej, Warszawa 2004.
    2. Boguszewicz-Kreft M., Metafory w marketingu, „Ekonomika i OrganizacjaPrzedsiębiorstwa” 2009, nr 8.
    3. Buchelt B., Tendencje wynagrodzeń na rynku pracy, w: Systemy wynagrodzeń w okresiespowolnienia gospodarczego, red. A. Pocztowski, Wydawnictwo C.H. Beck,Warszawa 2011.
    4. Cortada J.W., Where Did Knowledge Workers Come From, in: Rise of the KnowledgeWorker, Ed. J.W. Cortad, Butterworth-Heinemann, Boston 1998.
    5. Davenport T.H., Zarządzanie pracownikami wiedzy, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.,Kraków 2007.
    6. Drucker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1999.
    7. Goodwin C., Grove S.J., Fisk R.P., Collaring the Cheshire Cat: Studying CustomersServices Experience trough Metaphor, „The Service Industries Journal” 1996,Vol. 16, No. 4.
    8. Holmes J.G., Trust and the appraisal process in close relationships, in: Advances inpersonal relationships, Eds. W.H. Jones, D. Perlman, Jessica Kingsley Publishers,London 1991, t. 2.
    9. http://sjp.pwn.pl/szukaj_poczatek/lojalny (data dostępu: 21.01.2012 r.).
    10. Jasiński L.J., Sektor wiedzy w rozwoju gospodarki, Wydawnictwo Key Text, Warszawa2009.
    11. Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H., Kreatywność w biznesie, WydawnictwoAkademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
    12. Lipka A., Synektyka, w: A. Lipka, M. Król, A. Winnicka-Wejs, Kreatywność i rutynaw działalności personalnej. Granice HR-owego kreacjonizmu, Difin, Warszawa2011.
    13. McWilliam G., Dumas A., Using Metaphor in New Design, „Journal of MarketingManagement” 1997, Vol. 13.
    14. Mikuła B., Dostosowanie Systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi do WymagańZarządzania Wiedzą, „E-mentor” – czasopismo internetowe SGH 2006, nr 4.
    15. Morawski M., Zarządzanie profesjonalistami, PWE, Warszawa 2009.
    16. Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,Kraków 1995.
    17. Nęcka E., Twórcze rozwiązywanie problemów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,Kraków 1994.
    18. Perechuda K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2005.
    19. Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów,Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
    20. Schön D.A., Generative metaphor. A perspective on problem-setting in social policy,in: Metaphor and Thought, Ed. A. Ortony, Cambridge University Press 1993.
    21. Strużyna J., Malik-Kozłowska B., Zarządzanie przedsiębiorczym pracownikiem:w kierunku nowego spojrzenia na zarządzanie zasobami ludzkimi, w: Zarządzaniestrategiczne. Stan i perspektywy rozwoju, red. R. Krupski, Wydawnictwo WSZiP,Wałbrzych 2001.
    22. Zaltman G., How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market,Harvard Business School Press, Boston 2003.
    23. Zięba K., Wynagradzanie za kreatywność (na przykładzie programistów), w: StudiaEkonomiczne nr 83. Kształtowanie kreatywnego kapitału ludzkiego, red. A. Lipka,Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012.