Treść głównego artykułu

Abstrakt

Wysoki dynamizm zmian zachodzących w otoczeniu i funkcjonowaniu przedsiębiorstw wiąże się z potrzebą przekształceń wielu rozwiązań stosowanych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, w tym również w dziedzinie kształtowania wynagrodzeń, które jako istotne narzędzie motywowania mogą skutecznie przyczyniać się do realizacji celów organizacji i budowania ich przewagi konkurencyjnej. Jedną z ważnych tendencji zmian w systemach wynagrodzeń jest rozwój wynagradzania kompleksowego, uwzględniającego różne składniki (materialne i niematerialne) motywujące pracownika do realizacji zadań firmy, a zarazem dostosowane do jego oczekiwań oraz charakteru wykonywanej pracy. Podstawowym celem prezentowanych badań była identyfikacja oraz ocena rozwiązań stosowanych w zakresie wynagradzania kompleksowego w przedsiębiorstwach funkcjonujących na polskim rynku. Badania przeprowadzono metodą ankietową. Objęto nimi duże firmy (zatrudniające powyżej 250 pracowników) prowadzące swoją działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Słowa kluczowe

wynagrodzenie kompleksowe wynagrodzenia materialne wynagrodzenia niematerialne środki uznania.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Stachowska, S. (2013). Wynagradzanie kompleksowe w praktyce przedsiębiorstw. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 28(2), 61–79. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6320

Referencje

    1. Armstrong, M. (2009), Zarządzanie wynagrodzeniami, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
    2. Borkowska, S. (2012a), Struktura wynagrodzeń w procesie zmian, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 5.
    3. Borkowska, S. (2012b), Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
    4. Juchnowicz, M. (2010), Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa.
    5. O’Neal, S. (1998), The phenomenon of total rewards, “ACA Journal”, 7.
    6. Thompson, P. (2002), Total Reward, Chartered Institute of Personnel and Development, London.
    7. Wilson, T.B. (2008), Total Rewards Strategy, in: Berger, L.A., Berger, D., The compensa‑ tion handbook. A state‑of‑the‑art guide to compensation strategy and design, McGraw Hill Professional.