Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł przedstawia zasadnicze założenia wykorzystania idei badań dotyczących satysfakcji pracowniczej w metodach pomiaru kapitału ludzkiego organizacji. Wychodząc z założenia, iż satysfakcja jest postawą pracowniczą, która pośrednio stanowi o sukcesie zarządzania kapitałem ludzkim, można założyć, iż identyfikacja poziomu satysfakcji stanowi ważny aspekt pomiaru kapitału ludzkiego. Aby można było zoperacjonalizować powyższe założenia przedstawiono autorski model poczucia satysfakcji zawodowej identyfikujący determinanty. Są to atrybuty obiektywne i subiektywne, które budują i różnicują końcowy wynik indywidualnego poczucia zadowolenia z pracy.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bartnowska, H., Stankiewicz, J. (2005), Kształtowanie wizerunku pracodawcy i reputacji przedsiębiorstwa a satysfakcja z pracy „klientów wewnętrznych”, w: J. Stankiewicz (red.), Oblicza współczesnego zarządzania organizacją, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
2. Bochniarz, P., Gugała, K. (2005), Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
3. Brief, A.P. (1998), Attitudes in and around organizations, SAGE, Thousand Oaks.
4. Bukowitz, W.R., Wiliams, R.L. (2000), The Knowledge Management Feldbook, Financial Time, Prentice Hall, London.
5. Chrupała‑Pniak, M. (2012), Satysfakcja zawodowa – artefakt czy funkcjonalny wymiar kapitału intelektualnego. Przegląd koncepcji teoretycznych i podejść badawczych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
6. Cooper, M.P., Cox, C.Ch (2000), Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, PWN, Warszawa.
7. Dobija, D. (2003), Raportowanie wyników pomiaru kapitału ludzkiego, w: D. Dobija (red.), Pomiar i rozwój kapitału ludzkiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
8. Eskildsen, J.K., Kristensen, K, Westlund, A.H., (2004), Work motivation and job satisfaction in the Nordic countries, “Employee Relations”, Vol. 26, Iss: 2.
9. Flamholtz, E. (1985), Human Resources Accouting. Advances in Concepts. Methods and Applications, Jossey‑bass Publishers, Los Angeles.
10. Łukasiewicz, G. (2009), Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11. García‑Bernal, J., Gargallo‑Castel, A., Marzo‑Navarro, M., Rivera‑Torres, P. (2005), Job satisfaction: empirical evidence of gender differences, “Women In Management Review”, Vol. 20, Iss: 4.
12. Gros, U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
13. Jachnis, A. (2008), Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa.
14. Juchnowicz, M. (2012), Satysfakcja z pracy w sektorze usług w realiach polskiej gospodarki, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
15. Juchnowicz, M. (2013), Satysfakcja z pracy determinantą jakości kapitału ludzkiego oraz kapitału relacyjnego, „Zarządzanie i Finanse”, Vol. 11, No. 4.
16. Kline, J.B., Boyd, J.E. (1991), Organizational structure, context, and climate: their relationships to job satisfaction at three managerial level, “Journal of General Psychology”, Vol. 118, No. 4.
17. Mouritsen, J., Larsen, H.T., Bukh, P. (2001), Intellectual Capital and the Capable Firm: Narrating, Visualising and Numering for Managing Knowledge, “Accouting, Organizations and Society”, Vol. 28, 7/8.
18. Oshagbemi, T. (2003), Personal correlates of job satisfaction: empirical evidence from UK universities, “International Journal of Social Economics”, Vol. 30, Iss: 12.
19. Pearson, D.A., Seiler, R.E. (1983), Environmental satisfiers in academe, “Higher Education”, Vol. 12.
20. Robbins, S.P. (1991), Organizational behavior. Concepts, controversies and applications, International Editions, Prentice‑Hall.
21. Rogozińska‑Pawelczyk, A. (2012), Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
22. Santhapparaj, A.S., Alam, S.S. (2005), Job satisfaction among academic staff in private universities in Malaysia, “Journal of Social Sciences”, Vol. 1 No. 2.
23. Savery, L.K. (1996), The congruence between the importance of job satisfaction and the perceived level of achievement, “Journal of Management Development”, Vol. 15, Iss: 6.
24. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
25. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002), Satysfakcja z pracy a zachowania pracowników, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
26. Testa, M.R. (1999), Satisfaction with organizational vision, job satisfaction and service efforts: an empirical investigation, “Leadership & Organization Development Journal”, Vol. 20, No. 3.
27. Vroom, V.H. (1964), Work and motivation, Carnegie Institute of Technology, New York.
28. Wielki Słownik Wyrazów Obcych (2103), M. Bańko (red.), PWN, Warszawa.
29. Sekuła, Z. (2012), Prestiż zawodu, „Personel i Zarządzanie”, 5.
30. Mikuła, B., Pietruszka‑Ortyl, A., Potocki, A. (2002) (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Diffin, Warszawa.
31. Zeffane, R (1994), Computer Usage and Job Satisfaction: An Empirical Exploration, “Information Management & Computer Security”, Vol. 2, Iss: 2.
Referencje
2. Bochniarz, P., Gugała, K. (2005), Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie. Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
3. Brief, A.P. (1998), Attitudes in and around organizations, SAGE, Thousand Oaks.
4. Bukowitz, W.R., Wiliams, R.L. (2000), The Knowledge Management Feldbook, Financial Time, Prentice Hall, London.
5. Chrupała‑Pniak, M. (2012), Satysfakcja zawodowa – artefakt czy funkcjonalny wymiar kapitału intelektualnego. Przegląd koncepcji teoretycznych i podejść badawczych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
6. Cooper, M.P., Cox, C.Ch (2000), Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, PWN, Warszawa.
7. Dobija, D. (2003), Raportowanie wyników pomiaru kapitału ludzkiego, w: D. Dobija (red.), Pomiar i rozwój kapitału ludzkiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
8. Eskildsen, J.K., Kristensen, K, Westlund, A.H., (2004), Work motivation and job satisfaction in the Nordic countries, “Employee Relations”, Vol. 26, Iss: 2.
9. Flamholtz, E. (1985), Human Resources Accouting. Advances in Concepts. Methods and Applications, Jossey‑bass Publishers, Los Angeles.
10. Łukasiewicz, G. (2009), Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11. García‑Bernal, J., Gargallo‑Castel, A., Marzo‑Navarro, M., Rivera‑Torres, P. (2005), Job satisfaction: empirical evidence of gender differences, “Women In Management Review”, Vol. 20, Iss: 4.
12. Gros, U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
13. Jachnis, A. (2008), Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Difin, Warszawa.
14. Juchnowicz, M. (2012), Satysfakcja z pracy w sektorze usług w realiach polskiej gospodarki, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
15. Juchnowicz, M. (2013), Satysfakcja z pracy determinantą jakości kapitału ludzkiego oraz kapitału relacyjnego, „Zarządzanie i Finanse”, Vol. 11, No. 4.
16. Kline, J.B., Boyd, J.E. (1991), Organizational structure, context, and climate: their relationships to job satisfaction at three managerial level, “Journal of General Psychology”, Vol. 118, No. 4.
17. Mouritsen, J., Larsen, H.T., Bukh, P. (2001), Intellectual Capital and the Capable Firm: Narrating, Visualising and Numering for Managing Knowledge, “Accouting, Organizations and Society”, Vol. 28, 7/8.
18. Oshagbemi, T. (2003), Personal correlates of job satisfaction: empirical evidence from UK universities, “International Journal of Social Economics”, Vol. 30, Iss: 12.
19. Pearson, D.A., Seiler, R.E. (1983), Environmental satisfiers in academe, “Higher Education”, Vol. 12.
20. Robbins, S.P. (1991), Organizational behavior. Concepts, controversies and applications, International Editions, Prentice‑Hall.
21. Rogozińska‑Pawelczyk, A. (2012), Wpływ płci na poziom satysfakcji z pracy nauczycieli łódzkich szkół podstawowych, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2(24).
22. Santhapparaj, A.S., Alam, S.S. (2005), Job satisfaction among academic staff in private universities in Malaysia, “Journal of Social Sciences”, Vol. 1 No. 2.
23. Savery, L.K. (1996), The congruence between the importance of job satisfaction and the perceived level of achievement, “Journal of Management Development”, Vol. 15, Iss: 6.
24. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2006), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
25. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002), Satysfakcja z pracy a zachowania pracowników, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
26. Testa, M.R. (1999), Satisfaction with organizational vision, job satisfaction and service efforts: an empirical investigation, “Leadership & Organization Development Journal”, Vol. 20, No. 3.
27. Vroom, V.H. (1964), Work and motivation, Carnegie Institute of Technology, New York.
28. Wielki Słownik Wyrazów Obcych (2103), M. Bańko (red.), PWN, Warszawa.
29. Sekuła, Z. (2012), Prestiż zawodu, „Personel i Zarządzanie”, 5.
30. Mikuła, B., Pietruszka‑Ortyl, A., Potocki, A. (2002) (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Diffin, Warszawa.
31. Zeffane, R (1994), Computer Usage and Job Satisfaction: An Empirical Exploration, “Information Management & Computer Security”, Vol. 2, Iss: 2.