Main Article Content
Abstract
W artykule zostały zaprezentowane różnice występujące w literaturze polskojęzycznej, anglojęzycznej i niemieckojęzycznej przy definiowaniu dwóch terminów: „marki praco‑ dawcy” i „marki zatrudnienia”. Te różnice definicyjne wywołują odmienności na płaszczyź‑ nie zrozumienia funkcji, jakie spełnia zarządzanie marką pracodawcy wobec zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Zarówno z literatury niemieckojęzycznej, jak i polskojęzycznej wynika, iż zarządzanie marką pracodawcy wpływa na zarządzanie zaso‑ bami ludzkimi głównie przy definiowaniu wspólnych wartości marki pracodawcy z marką zatrudnienia. Natomiast zgodnie z literaturą anglojęzyczną markę pracodawcy stanowi również marka zatrudnienia, a jej celem jest stworzenie miejsca pracy, w którym pracow‑ nicy chcą pracować. Oznacza to, że w literaturze anglojęzycznej procesy w ramach employer brandingu wpływają bezpośrednio na funkcje personalne w przedsiębiorstwie, przy czym w literaturze polskojęzycznej i niemieckojęzycznej ten wpływ jest jedynie pośredni.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Backhaus, K., Tikoo S. (2004), Conceptualizing and researching employer branding,Career Development International, Wydział Zarządzania, King’s College London,Londyn.
2. Baruk, A. (2006), Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy,Wydawnictwo Difin, Warszawa.
3. Budzyński, W. (2002), Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, WydawnictwoPoltext, Warszawa.
4. Dutta, S., Fraser M. (2009), When job seekers invade Facebook, “McKinsey Quarterly”,no. 3.
5. Edwards, M. (2009), An integrative review of employer branding and OB theory,“Personnel Review”, No. 39.
6. Gardner, T., Erhardt, N., Martin‑Rios, C. (2011), Rebranding Employment Branding:Establishing a New Research Agenda to Explore the Attributes, Antecedents, andConsequences of Workers’ Employment Brand Knowledge, in: Aparna Joshi, HuiLiao, Joseph J. Martocchio, (eds.) “Research in Personnel and Human ResourcesManagement”, No. 39.
7. Gołaszewska‑Kaczan, U. (2009), Czas na EB
8. Employer Branding and Corporate Social,Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
9. Keller, K.L. (2008), Strategic brand management, Pearson Education Inc., Upper SaddleRiver.
10. Kotler, P. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S‑ka,Warszawa.
11. Lievens, F. (2007), Employer branding in the Belgian Army: The importance of instrumentaland symbolic beliefs for potential applicants, actual applicants, and military employees,Human Resource Management Wiley Online Library: http://onlinelibrary.wiley.
12. com/doi/10.1002/hrm.20145/abstract (dostępny dnia 20.09.2013).
13. Louart, P. (1995), Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltext,Warszawa.
14. Martin, G., Beaumont, P. (2003), Branding and People Management, CIPD ResearchReport, London.
15. Robbins, S.P., Judge, T.A. (2009), Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa.
16. Schulz, Ch. (2009), Employer Branding als Abgrenzung zum klassichen Personalmarketing,GRIN, Darmstadt.
17. Sojkin, B. (2003), Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
18. Wojtaszczyk, K. (2012), Employer Branding czyli zarządzanie marką pracodawcy,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
19. Zbiegień‑Maciąg, L. (1996), Marketing Personalny, Wydawnictwo Business Press,Warszawa.
References
2. Baruk, A. (2006), Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy,Wydawnictwo Difin, Warszawa.
3. Budzyński, W. (2002), Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, WydawnictwoPoltext, Warszawa.
4. Dutta, S., Fraser M. (2009), When job seekers invade Facebook, “McKinsey Quarterly”,no. 3.
5. Edwards, M. (2009), An integrative review of employer branding and OB theory,“Personnel Review”, No. 39.
6. Gardner, T., Erhardt, N., Martin‑Rios, C. (2011), Rebranding Employment Branding:Establishing a New Research Agenda to Explore the Attributes, Antecedents, andConsequences of Workers’ Employment Brand Knowledge, in: Aparna Joshi, HuiLiao, Joseph J. Martocchio, (eds.) “Research in Personnel and Human ResourcesManagement”, No. 39.
7. Gołaszewska‑Kaczan, U. (2009), Czas na EB
8. Employer Branding and Corporate Social,Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
9. Keller, K.L. (2008), Strategic brand management, Pearson Education Inc., Upper SaddleRiver.
10. Kotler, P. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S‑ka,Warszawa.
11. Lievens, F. (2007), Employer branding in the Belgian Army: The importance of instrumentaland symbolic beliefs for potential applicants, actual applicants, and military employees,Human Resource Management Wiley Online Library: http://onlinelibrary.wiley.
12. com/doi/10.1002/hrm.20145/abstract (dostępny dnia 20.09.2013).
13. Louart, P. (1995), Kierowanie personelem w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltext,Warszawa.
14. Martin, G., Beaumont, P. (2003), Branding and People Management, CIPD ResearchReport, London.
15. Robbins, S.P., Judge, T.A. (2009), Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa.
16. Schulz, Ch. (2009), Employer Branding als Abgrenzung zum klassichen Personalmarketing,GRIN, Darmstadt.
17. Sojkin, B. (2003), Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
18. Wojtaszczyk, K. (2012), Employer Branding czyli zarządzanie marką pracodawcy,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
19. Zbiegień‑Maciąg, L. (1996), Marketing Personalny, Wydawnictwo Business Press,Warszawa.