Treść głównego artykułu

Abstrakt

Niniejszy artykuł podejmuje próbę określenia czy wybrane cechy indywidualne, tj. płeć oraz atrakcyjność interpersonalna są przedmiotem stereotypizacji, a tym samym jak kreują wizerunek pracodawców. W badaniach uczestniczyli studenci (N = 46) i osoby pra‑ cujące w zawodach potencjalnie męskich, żeńskich oraz w zawodach pod tym względem neutralnych (N = 20). Prezentacje pracodawców uwzględniały dwie sfery funkcjonowania człowieka: społeczną i kompetencyjną oraz przedstawiania swojej osoby z dużą dawką pewności siebie lub w sposób skromny. W pierwszej części badań obie grupy respondentów identyfikowały – na podstawie treści dwóch prezentacji – płeć pracodawców, w drugiej części badań oceniały zaś atrakcyjność interpersonalną pary (kobiety i mężczyzny), doko‑ nujących stereotypowych bądź niestereotypowych dla swojej płci prezentacji. Uzyskane wyniki dla badanej grupy związane z wiekiem i płcią badanych mogą posłużyć w odpowie‑ dzi na pytanie: w jakim stopniu treść prezentacji, a w jakim jej zgodność ze stereotypem płciowym decydują o ocenach wizerunku szefa.

Słowa kluczowe

stereotypy płeć prezentacja sfery funkcjonowania człowieka środowisko pracy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Rogozińska‑Pawełczyk , A. . (2013). Stereotypowe postrzeganie wizerunku organizacji jako pracodawcy. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 30(4), 99–113. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4610

Referencje

    1. Brannon, L. (2002), Psychologia rodzaju, GWP, Gdańsk.
    2. Cross, S.E., Madson, L., (1997), Models of the self: Self-construals and gender,“Psychological Bulletin”, 122.
    3. Gutek, B. (1985), Sex and the workplace, Jossey‑Bass, San Francisco.
    4. Gutmann, D.L. (1987), Reclaimed powers: Toward a new psychology of men and women inlater life, Basic Books, New York.
    5. Hall, J.A., Carter, J.D. (1999), Gender-stereotype accuracy as an individual difference,“Journal of Personality and Social Psychology”, 2.
    6. Heilmam, M. E., Wallen, A. S., Fuchs, D., Tamkins, M. M. (2004), Penalties for success:Reactions to women who succeed at male gender-typed tasks, “Journal of Personalityand Social Psychology”, 89.
    7. Stereotypowe postrzeganie wizerunku organizacji jako pracodawcy 111Heilman, M.E., Chen, J.J. (2005), Same behavior, different consequences: Reactions tomen’s and women’s altruistic citizenship behavior, “Journal of Personality and SocialPsychology”, 90.
    8. Juodvalkis, J.L., Grefe, B.A., Hogue, M., Svyantek, D.J., DeLamarter, W. (2003), Theeffects of job stereotype, applicant gender, and communication style on ratings in screeninginterviews, “The International Journal of Organizational Analysis”, 1.
    9. Kirchmeyer, C. (2002), Change and stability in managers’ gender roles, “Journal ofApplied Psychology”, 87.
    10. Kunda, Z. (1999), Social cognition: Making sense of people, MIT Press, Cambridge MA.
    11. Mandal, E., Banot, A.E. (2007), Kobiecość i męskość a stereotyp feministki, w: E. Mandal(red.), W kręgu gender, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
    12. Mandal, E. (2000), Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanychz płcią, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
    13. Martin, C. L. (1995), Stereotypes about children with traditional and nontraditional genderroles, “Sex Roles”, 33.
    14. Mudyń, K., (1998), Stereotypy, w: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia Psychologii, FundacjaInnowacja, Warszawa.
    15. Nelson, T.D. (2003), Psychologia uprzedzeń, GWP, Gdańsk.
    16. Roberts, B.W., Helson, R., Klohnen, E.C. (2002), Personality development and growth inwomen across 30 years: Three perspectives, “Journal of Personality”, 70.
    17. Rudman, L.A., Fairchild, K. (2004), Reactions to counter stereotypic behavior: The roleof backlash in cultural stereotype maintenance, “Journal of Personality and SocialPsychology”, 87.
    18. Wojciszke, B. (2004), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, WydawnictwoNaukowe Scholar, Warszawa.
    19. Wojciszke, B., Bary, W. (2006), Perspektywa sprawcy i biorcy w spostrzeganiu siebie i innych,„Psychologia Społeczna”, 1.
    20. Wosińska, W., Dabul, A. J., Dion, R., Cialdini, R. B. (1996), Self-presentational responsesto success in the organization: The costs and benefits of modesty, “Basic and AppliedSocial Psychology”, 18