Treść głównego artykułu
Abstrakt
Motorem napędowym innowacyjności w małych przedsiębiorstwach jest przede wszystkim środowisko pracy. Małe firmy charakteryzuje brak skostniałej struktury organizacyjnej, elastyczne reagowanie na zmiany rynku, czy możliwość udziału pracowników w bezpośrednim kreowaniu nowych produktów bądź usług. Ze względu na niski poziom innowacyjności małych przedsiębiorstw, wynikający często z ograniczeń kapitału rzeczowego i finansowego, małe podmioty gospodarcze powinny częściej korzystać z narzędzi umożliwiających wykorzystanie potencjału swoich pracowników. Celem artykułu jest wskazanie zasadności stymulowania pracowników małych przedsiębiorstw do wykorzystywania umiejętności twórczego myślenia, kreatywności i zaangażowania w podejmowaniu innowacyjnych działań w firmie. Jednym z instrumentów innowacyjności oddolnej stosowanym w małych przedsiębiorstwach jest program pomysłów pracowniczych
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Allen, J.A. (1966), Scientific innovation and industrial prosperity, Longman, London.
2. Amabile, T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, wrzesień-paź-dziernik.
3. Deschamps, J.P. (2011), Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjnośćw firmie, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
4. Freeman, Ch. (1982), The economic of industrial innovation, Printer, London.
5. Glinka, B., Gudkova, S. (2011), Przedsiębiorczość, Oficyna Wolters Kluwer Business,Warszawa.
6. Harvard Business Essentials (2005), Zarządzanie kreatywnością i innowacją, MT Biznes,Konstancin-Jeziorna.
7. Heninborch-Buhaj, M. (2012), Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnejwobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników, w: B. Jamka (red.), Potencjałludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin, Warszawa.
8. Janiuk, I. (2004), Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencjieuropejskiej, Difin, Warszawa.
9. Juchnowicz, M. (2007), Kapitał ludzki w organizacji wiedzy, w: M. Juchnowicz (red.),Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa.
10. Mansfield E. (1968), Industrial research and technological innovation, Norton, New York.
11. Matejuk, M. (2012) (red.), Zarządzanie mała i średnią firmą. W teorii i ćwiczeniach, Difin,Warszawa.
12. Pocztowski, A. (2008) (red.), Zarządzanie talentami w organizacji, Oficyna WoltersKluwer, Kraków 2008.
13. Schulz, T.W. (1976), Investment in Human Capital, The Free Press, New York.
14. Schumpeter, J.A. (1995), Socjalizm, Kapitalizm, Demokracja, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
15. Stawasz, E. (1999), Innowacje a mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,Łódź.
16. Strzelecka, R. (2011), Innowacyjność jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsię-biorstw w okresie spowolnienia gospodarczego, w: A. Zakrzewska-Bielawska (red.),Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw. Innowacje. Technologie.
17. Kryzys, Difin, Warszawa.
18. Turek, D. (2012), Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różniceprofili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania, w: B. Jamka (red.),Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin,Warszawa.
19. Webber, R.A. (1996), Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.
20. Wojtczuk-Turek, A. (2012), Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretycznei praktyczne, Difin, Warszawa.
21. Yuan, F., Woodman, R.W. (2010), Innovative Behavior in the Workplace. The Role ofPerformance and Image Outcome Expectations, “Academy of Management Journal”,vol. 53/2.
Referencje
2. Amabile, T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, wrzesień-paź-dziernik.
3. Deschamps, J.P. (2011), Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjnośćw firmie, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
4. Freeman, Ch. (1982), The economic of industrial innovation, Printer, London.
5. Glinka, B., Gudkova, S. (2011), Przedsiębiorczość, Oficyna Wolters Kluwer Business,Warszawa.
6. Harvard Business Essentials (2005), Zarządzanie kreatywnością i innowacją, MT Biznes,Konstancin-Jeziorna.
7. Heninborch-Buhaj, M. (2012), Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnejwobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników, w: B. Jamka (red.), Potencjałludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin, Warszawa.
8. Janiuk, I. (2004), Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencjieuropejskiej, Difin, Warszawa.
9. Juchnowicz, M. (2007), Kapitał ludzki w organizacji wiedzy, w: M. Juchnowicz (red.),Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa.
10. Mansfield E. (1968), Industrial research and technological innovation, Norton, New York.
11. Matejuk, M. (2012) (red.), Zarządzanie mała i średnią firmą. W teorii i ćwiczeniach, Difin,Warszawa.
12. Pocztowski, A. (2008) (red.), Zarządzanie talentami w organizacji, Oficyna WoltersKluwer, Kraków 2008.
13. Schulz, T.W. (1976), Investment in Human Capital, The Free Press, New York.
14. Schumpeter, J.A. (1995), Socjalizm, Kapitalizm, Demokracja, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
15. Stawasz, E. (1999), Innowacje a mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,Łódź.
16. Strzelecka, R. (2011), Innowacyjność jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsię-biorstw w okresie spowolnienia gospodarczego, w: A. Zakrzewska-Bielawska (red.),Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw. Innowacje. Technologie.
17. Kryzys, Difin, Warszawa.
18. Turek, D. (2012), Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różniceprofili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania, w: B. Jamka (red.),Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin,Warszawa.
19. Webber, R.A. (1996), Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.
20. Wojtczuk-Turek, A. (2012), Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretycznei praktyczne, Difin, Warszawa.
21. Yuan, F., Woodman, R.W. (2010), Innovative Behavior in the Workplace. The Role ofPerformance and Image Outcome Expectations, “Academy of Management Journal”,vol. 53/2.