Treść głównego artykułu

Abstrakt

Motorem napędowym innowacyjności w małych przedsiębiorstwach jest przede wszystkim środowisko pracy. Małe firmy charakteryzuje brak skostniałej struktury organizacyjnej, elastyczne reagowanie na zmiany rynku, czy możliwość udziału pracowników w bezpośrednim kreowaniu nowych produktów bądź usług. Ze względu na niski poziom innowacyjności małych przedsiębiorstw, wynikający często z ograniczeń kapitału rzeczowego i finansowego, małe podmioty gospodarcze powinny częściej korzystać z narzędzi umożliwiających wykorzystanie potencjału swoich pracowników. Celem artykułu jest wskazanie zasadności stymulowania pracowników małych przedsiębiorstw do wykorzystywania umiejętności twórczego myślenia, kreatywności i zaangażowania w podejmowaniu innowacyjnych działań w firmie. Jednym z instrumentów innowacyjności oddolnej stosowanym w małych przedsiębiorstwach jest program pomysłów pracowniczych

Słowa kluczowe

innowacyjność kreatywność twórcze myślenie pomysły pracownicze małe przedsiębiorstwa.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Borkowski , . R. M. . (2014). Program pomysłów pracowniczych jako narzędzie innowacyjności oddolnej w małych przedsiębiorstwach przemysłowych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 31(1), 141–152. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4619

Referencje

    1. Allen, J.A. (1966), Scientific innovation and industrial prosperity, Longman, London.
    2. Amabile, T.M. (1998), How to Kill Creativity, „Harvard Business Review”, wrzesień-paź-dziernik.
    3. Deschamps, J.P. (2011), Liderzy innowacyjności. Jak rozwijać i utrzymywać innowacyjnośćw firmie, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
    4. Freeman, Ch. (1982), The economic of industrial innovation, Printer, London.
    5. Glinka, B., Gudkova, S. (2011), Przedsiębiorczość, Oficyna Wolters Kluwer Business,Warszawa.
    6. Harvard Business Essentials (2005), Zarządzanie kreatywnością i innowacją, MT Biznes,Konstancin-Jeziorna.
    7. Heninborch-Buhaj, M. (2012), Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnejwobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników, w: B. Jamka (red.), Potencjałludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin, Warszawa.
    8. Janiuk, I. (2004), Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencjieuropejskiej, Difin, Warszawa.
    9. Juchnowicz, M. (2007), Kapitał ludzki w organizacji wiedzy, w: M. Juchnowicz (red.),Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa.
    10. Mansfield E. (1968), Industrial research and technological innovation, Norton, New York.
    11. Matejuk, M. (2012) (red.), Zarządzanie mała i średnią firmą. W teorii i ćwiczeniach, Difin,Warszawa.
    12. Pocztowski, A. (2008) (red.), Zarządzanie talentami w organizacji, Oficyna WoltersKluwer, Kraków 2008.
    13. Schulz, T.W. (1976), Investment in Human Capital, The Free Press, New York.
    14. Schumpeter, J.A. (1995), Socjalizm, Kapitalizm, Demokracja, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
    15. Stawasz, E. (1999), Innowacje a mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,Łódź.
    16. Strzelecka, R. (2011), Innowacyjność jako czynnik rozwoju małych i średnich przedsię-biorstw w okresie spowolnienia gospodarczego, w: A. Zakrzewska-Bielawska (red.),Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw. Innowacje. Technologie.
    17. Kryzys, Difin, Warszawa.
    18. Turek, D. (2012), Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różniceprofili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania, w: B. Jamka (red.),Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Difin,Warszawa.
    19. Webber, R.A. (1996), Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa.
    20. Wojtczuk-Turek, A. (2012), Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretycznei praktyczne, Difin, Warszawa.
    21. Yuan, F., Woodman, R.W. (2010), Innovative Behavior in the Workplace. The Role ofPerformance and Image Outcome Expectations, “Academy of Management Journal”,vol. 53/2.