Treść głównego artykułu
Abstrakt
Założeniem artykułu jest omówienie językowego wymiaru zarządzania zasobami ludzkimi. W celu zawężenia perspektywy badawczej autorka skupia się na dwóch zjawiskach językowych, zapożyczeniach i metaforach, które odgrywają dużą rolę w komunikacji organizacyjnej. Część badawcza artykułu poświęcona jest analizie korpusu metafor związanych z zarządzaniem personelem i dyskusji o roli języka symbolicznego w kształtowaniu tożsamości indywidualnej i grupowej organizacji.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bielenia-Grajewska, M. (2008), Mem jako jednostka translacyjna w przekładzie terminówekonomicznych, w: A. Pstyga (red.), Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza,Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
2. Bielenia-Grajewska, M. (2009a), Linguistic Borrowing in the English Language ofEconomics, “Lexis”, 3.
3. Bielenia-Grajewska, M. (2009b), The role of metaphors in the language of investmentbanking, “Iberica”, 17.
4. Bielenia-Grajewska, M. (2013), Corporate Linguistic Rights through the Prism of CompanyLinguistic Identity Capital, w: Ch. Akrivopoulou i N. Garipidis (red.), DigitalDemocracy and the Impact of Technology on Governance and Politics: New GlobalizedPractices, IGI, Hershey.
5. Bielenia-Grajewska, M. (2014), CSR online communication: the metaphorical dimensionof CSR discourse in the food industry, w: R. Tench, B. Jones i W. Sun (red.),Communicating Corporate Social Responsibility: lessons from theory and practice,Emerald (w druku).
6. Bolles, R.N. (2011), Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczne doradztwo dla poszukującychpracy i chcących zmieniać zawód, Studio Emka, Warszawa.
7. Brown, V. (1994), The economy as text, w: R. Backhouse (red.), New directions in economicmethodology, Routledge, Londyn.
8. Casula, C.C. (2004), Giardinieri, principesse, porcospini. Metafore per l’evoluzione personalee professionale, Franco Angeli, Mediolan.
9. Czakon, W. (2012), Osobliwości przepływu wiedzy w strukturach sieciowych, w: A. Stabryła,S. Wawak (red.), Metody badania i modele rozwoju organizacji, Mfiles, Kraków.
10. Coe, C., Zehnder, A., Kinlaw, D.C. (2008), Coaching for Commitment: Achieving SuperiorPerformance from Individuals and Teams, Pfeiffer, San Francisco.
11. Dubisz, S. (2006), Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
12. Etzold, V., Buswick, T. (2008), Metaphors in strategy, “Business Strategy Series”, 9(5).
13. Gawrycka, M., Wasilczuk, J., Zwiech, P. (2007), Szklany sufit i ruchome schody – kobietyna rynku pracy, CeDeWu, Warszawa.
14. Giusti, E., Ciotta, A, (2005), Metafore: nella relazione d’aiuto e nei settori formative,Sovera Multimedia s. r. l. , Rzym.
15. Goffman, E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
16. Gospodarek, T. (2012), Aspekty złożoności i filozofii nauki w zarządzaniu, WydawnictwoWałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
17. Harzing, A.W. (2001), Of bears, bumble-bees and spiders: the role of expatriates in controllingforeign subsidiaries, “Journal of World Business”, 36(4).
18. Inkson, K. (2006), Protean and boundaryless careers as metaphors, “Journal of VocationalBehavior”, 69(1).
19. Jemielniak, D. (2008), Praca oparta na wiedzy: praca w przedsiębiorstwach wiedzy naprzykładzie organizacji high-tech, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
20. Juchnowicz, M. (2010), Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników,„Zarządzanie Zasobami Ludzkimi“, 3-4.
21. Lindemann, H., Rosenbohm, Ch. (2012), Die Metaphern-Schatzkiste: Systemisch arbeitenmit Sprachbildern, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht.
22. Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. (2002), Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia,Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
23. Kets de Vries, M.F.R (2011), The Hedgehog Effect: The Secrets of Building High PerformanceTeams, Jossey-Bass, San Francisco.
24. Kobeleva, P., Strongman, L. (2012), Research, Teaching and Learning: Pedagogy and Practicein the Open and Distance Learning Paradigm, Brown Walker Press, Boca Raton.
25. Kopp, F. (2008), Bosse. Wie Männer in Top-Etagen ticken, Wiedeń, Orac.
26. Parkin, M. (2010), Tales for Coaching: Using Stories and Metaphors with Individuals andSmall Groups, Kogan Page Limited, Londyn.
27. Richardson, J., McKenna, S. (2000), Metaphorical “types” and human resource management:self-selecting expatriates, “Industrial and Commercial Training”, 32( 6).
28. Sayle, B. (2009), Błękitny Ekspres. Plan dla liderów dynamicznego wzrostu firmy, Replika,Poznań.
29. Sienkiewicz, Ł., Wojtczuk-Turek, A. (2013), Barriers to Human Capital Development inPoland, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(27).
30. Szymański, M., Nogalski, B. (2011), Obrona przed wrogim przejęciem, Wolters KluwerPolska, Warszawa. 24 Magdal
Referencje
2. Bielenia-Grajewska, M. (2009a), Linguistic Borrowing in the English Language ofEconomics, “Lexis”, 3.
3. Bielenia-Grajewska, M. (2009b), The role of metaphors in the language of investmentbanking, “Iberica”, 17.
4. Bielenia-Grajewska, M. (2013), Corporate Linguistic Rights through the Prism of CompanyLinguistic Identity Capital, w: Ch. Akrivopoulou i N. Garipidis (red.), DigitalDemocracy and the Impact of Technology on Governance and Politics: New GlobalizedPractices, IGI, Hershey.
5. Bielenia-Grajewska, M. (2014), CSR online communication: the metaphorical dimensionof CSR discourse in the food industry, w: R. Tench, B. Jones i W. Sun (red.),Communicating Corporate Social Responsibility: lessons from theory and practice,Emerald (w druku).
6. Bolles, R.N. (2011), Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczne doradztwo dla poszukującychpracy i chcących zmieniać zawód, Studio Emka, Warszawa.
7. Brown, V. (1994), The economy as text, w: R. Backhouse (red.), New directions in economicmethodology, Routledge, Londyn.
8. Casula, C.C. (2004), Giardinieri, principesse, porcospini. Metafore per l’evoluzione personalee professionale, Franco Angeli, Mediolan.
9. Czakon, W. (2012), Osobliwości przepływu wiedzy w strukturach sieciowych, w: A. Stabryła,S. Wawak (red.), Metody badania i modele rozwoju organizacji, Mfiles, Kraków.
10. Coe, C., Zehnder, A., Kinlaw, D.C. (2008), Coaching for Commitment: Achieving SuperiorPerformance from Individuals and Teams, Pfeiffer, San Francisco.
11. Dubisz, S. (2006), Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo NaukowePWN, Warszawa.
12. Etzold, V., Buswick, T. (2008), Metaphors in strategy, “Business Strategy Series”, 9(5).
13. Gawrycka, M., Wasilczuk, J., Zwiech, P. (2007), Szklany sufit i ruchome schody – kobietyna rynku pracy, CeDeWu, Warszawa.
14. Giusti, E., Ciotta, A, (2005), Metafore: nella relazione d’aiuto e nei settori formative,Sovera Multimedia s. r. l. , Rzym.
15. Goffman, E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa.
16. Gospodarek, T. (2012), Aspekty złożoności i filozofii nauki w zarządzaniu, WydawnictwoWałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
17. Harzing, A.W. (2001), Of bears, bumble-bees and spiders: the role of expatriates in controllingforeign subsidiaries, “Journal of World Business”, 36(4).
18. Inkson, K. (2006), Protean and boundaryless careers as metaphors, “Journal of VocationalBehavior”, 69(1).
19. Jemielniak, D. (2008), Praca oparta na wiedzy: praca w przedsiębiorstwach wiedzy naprzykładzie organizacji high-tech, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
20. Juchnowicz, M. (2010), Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników,„Zarządzanie Zasobami Ludzkimi“, 3-4.
21. Lindemann, H., Rosenbohm, Ch. (2012), Die Metaphern-Schatzkiste: Systemisch arbeitenmit Sprachbildern, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht.
22. Łuczyński, E., Maćkiewicz, J. (2002), Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia,Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
23. Kets de Vries, M.F.R (2011), The Hedgehog Effect: The Secrets of Building High PerformanceTeams, Jossey-Bass, San Francisco.
24. Kobeleva, P., Strongman, L. (2012), Research, Teaching and Learning: Pedagogy and Practicein the Open and Distance Learning Paradigm, Brown Walker Press, Boca Raton.
25. Kopp, F. (2008), Bosse. Wie Männer in Top-Etagen ticken, Wiedeń, Orac.
26. Parkin, M. (2010), Tales for Coaching: Using Stories and Metaphors with Individuals andSmall Groups, Kogan Page Limited, Londyn.
27. Richardson, J., McKenna, S. (2000), Metaphorical “types” and human resource management:self-selecting expatriates, “Industrial and Commercial Training”, 32( 6).
28. Sayle, B. (2009), Błękitny Ekspres. Plan dla liderów dynamicznego wzrostu firmy, Replika,Poznań.
29. Sienkiewicz, Ł., Wojtczuk-Turek, A. (2013), Barriers to Human Capital Development inPoland, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, 1(27).
30. Szymański, M., Nogalski, B. (2011), Obrona przed wrogim przejęciem, Wolters KluwerPolska, Warszawa. 24 Magdal