Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł dotyczy procesów doboru i rozwoju pracowników, jako kluczowych elementów zarządzania kapitałem ludzkim w polskich liniach lotniczych. Zdefiniowano pojęcie zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie lotniczo-transportowym. Następnie zbadano proces rekrutacji i selekcji pracowników w PLL LOT i sprawdzono zastosowanie różnych metod doboru pracowników linii lotniczej dla grup administracyjno-kierowniczej i lotniczej. Proces rozwoju pracowników jest przedstawiony w kontekście analizy działalności ośrodków szkolenia lotniczego w celu udoskonalenia kompetencji personelu lotniczego.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Annex 1 to the Convention on International Civil Aviation. Personnel Licensing.(14.12.2013) http://www.icao.int/safety/AirNavigation/NationalityMarks/annexes_booklet_en.pdfArapova, O.M. (2011), Competency approach in organization personnel compensationsystem managementhttp://www.nbuv.gov.ua/e-journals/econrch/2011_1/11aomvpo.pdfArmstrong, M.A., Baron, A. (2008), Human Capital Management: Achieving ValueThrough People, Kogan Page Publishers, London. Danilewicz, D. (2014), Pozyskiwanie pracowników, w: M. Juchnowicz (red.), Zarządzaniekapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Polskie WydawnictwoEkonomiczne, Warszawa.
2. Dziewulski, J. (2012), Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej, w:W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej,Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
3. Gianasso, G. (2011), Human Capital opportunities and challenges in aviation, Presentation.
4. Global Aviation Human Capital Summit.
5. Hoszman, A. (2012), Wpływ regulacji na sektor pasażerskiego transportu lotniczego,Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
6. Juchnowicz, M. (2014), Wykorzystanie wyników wartościowania pracy w różnych obszarachzarządzania organizacją, w: M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałemludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
7. Juchnowicz, M. (2014), Założenia koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim, w:M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje,Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
8. Kościelniak, A. Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, (09.11.2013) http://zif.wzr.pl/pim/2012_1_3_32.pdfKudlaj, A.V. (2004), Human capital management of enterprise, 08.09.01. Kharkiv StateEconomic University, Kharkiv.
9. Lewicka, D. (2010) Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody,narzędzia, mierniki, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa.
10. Lufthans, F., Youssef, C.M., Avolio, B.J. (2007) Psychological Capital: Developing theHuman Competitive Edge, Oxford University Press, Oxford.
11. PLL LOT, strona internetowa. http://www.lot.comRadomyski, A. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem na rynku usług lotniczych w warunkachsilnej konkurencji, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.
12. Raporty Urzędu Lotnictwa Cywilnego, strona internetowa. www.ulc.gov.plRostkowska, I. (2012), Testy w doradztwie zawodowym, w: T. Rostkowski, D. Danilewicz(red.), Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w doradztwie zawodowym, Difin,Warszawa.
13. Sears, L. (2010), Next Generation HR, Time for Change – Towards a Next Generation forHR, Report, CIPD House, London, s. 15.
14. Szarama, P. Personel lotniczy (17.12.2013) http://www.airlaw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=55Sztucki, J., Gąsior M., Zając G., Szczelina, M. (2011) (red.), Zarządzanie bezpieczeństwemlotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny, Wydawnictwo NaukoweDolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
Referencje
2. Dziewulski, J. (2012), Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej, w:W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej,Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
3. Gianasso, G. (2011), Human Capital opportunities and challenges in aviation, Presentation.
4. Global Aviation Human Capital Summit.
5. Hoszman, A. (2012), Wpływ regulacji na sektor pasażerskiego transportu lotniczego,Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
6. Juchnowicz, M. (2014), Wykorzystanie wyników wartościowania pracy w różnych obszarachzarządzania organizacją, w: M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałemludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
7. Juchnowicz, M. (2014), Założenia koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim, w:M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje,Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
8. Kościelniak, A. Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, (09.11.2013) http://zif.wzr.pl/pim/2012_1_3_32.pdfKudlaj, A.V. (2004), Human capital management of enterprise, 08.09.01. Kharkiv StateEconomic University, Kharkiv.
9. Lewicka, D. (2010) Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody,narzędzia, mierniki, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa.
10. Lufthans, F., Youssef, C.M., Avolio, B.J. (2007) Psychological Capital: Developing theHuman Competitive Edge, Oxford University Press, Oxford.
11. PLL LOT, strona internetowa. http://www.lot.comRadomyski, A. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem na rynku usług lotniczych w warunkachsilnej konkurencji, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.
12. Raporty Urzędu Lotnictwa Cywilnego, strona internetowa. www.ulc.gov.plRostkowska, I. (2012), Testy w doradztwie zawodowym, w: T. Rostkowski, D. Danilewicz(red.), Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w doradztwie zawodowym, Difin,Warszawa.
13. Sears, L. (2010), Next Generation HR, Time for Change – Towards a Next Generation forHR, Report, CIPD House, London, s. 15.
14. Szarama, P. Personel lotniczy (17.12.2013) http://www.airlaw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=55Sztucki, J., Gąsior M., Zając G., Szczelina, M. (2011) (red.), Zarządzanie bezpieczeństwemlotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny, Wydawnictwo NaukoweDolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.