Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł dotyczy procesów doboru i rozwoju pracowników, jako kluczowych elementów zarządzania kapitałem ludzkim w polskich liniach lotniczych. Zdefiniowano pojęcie zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie lotniczo-transportowym. Następnie zbadano proces rekrutacji i selekcji pracowników w PLL LOT i sprawdzono zastosowanie różnych metod doboru pracowników linii lotniczej dla grup administracyjno-kierowniczej i lotniczej. Proces rozwoju pracowników jest przedstawiony w kontekście analizy działalności ośrodków szkolenia lotniczego w celu udoskonalenia kompetencji personelu lotniczego.

Słowa kluczowe

dobór i rozwój pracowników polskie linii lotnicze zarządzanie kapitałem ludzkim rekrutacja i selekcja szkolenie lotnicze.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Shoda, T. . (2014). Dobór i rozwój pracowników w polskich liniach lotniczych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 31(1), 59–73. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4628

Referencje

    1. Annex 1 to the Convention on International Civil Aviation. Personnel Licensing.(14.12.2013) http://www.icao.int/safety/AirNavigation/NationalityMarks/annexes_booklet_en.pdfArapova, O.M. (2011), Competency approach in organization personnel compensationsystem managementhttp://www.nbuv.gov.ua/e-journals/econrch/2011_1/11aomvpo.pdfArmstrong, M.A., Baron, A. (2008), Human Capital Management: Achieving ValueThrough People, Kogan Page Publishers, London. Danilewicz, D. (2014), Pozyskiwanie pracowników, w: M. Juchnowicz (red.), Zarządzaniekapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Polskie WydawnictwoEkonomiczne, Warszawa.
    2. Dziewulski, J. (2012), Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej, w:W. Harasim (red.), Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej,Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa.
    3. Gianasso, G. (2011), Human Capital opportunities and challenges in aviation, Presentation.
    4. Global Aviation Human Capital Summit.
    5. Hoszman, A. (2012), Wpływ regulacji na sektor pasażerskiego transportu lotniczego,Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
    6. Juchnowicz, M. (2014), Wykorzystanie wyników wartościowania pracy w różnych obszarachzarządzania organizacją, w: M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałemludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,Warszawa.
    7. Juchnowicz, M. (2014), Założenia koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim, w:M. Juchnowicz (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje,Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
    8. Kościelniak, A. Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, (09.11.2013) http://zif.wzr.pl/pim/2012_1_3_32.pdfKudlaj, A.V. (2004), Human capital management of enterprise, 08.09.01. Kharkiv StateEconomic University, Kharkiv.
    9. Lewicka, D. (2010) Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody,narzędzia, mierniki, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa.
    10. Lufthans, F., Youssef, C.M., Avolio, B.J. (2007) Psychological Capital: Developing theHuman Competitive Edge, Oxford University Press, Oxford.
    11. PLL LOT, strona internetowa. http://www.lot.comRadomyski, A. (2007), Zarządzanie przedsiębiorstwem na rynku usług lotniczych w warunkachsilnej konkurencji, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa.
    12. Raporty Urzędu Lotnictwa Cywilnego, strona internetowa. www.ulc.gov.plRostkowska, I. (2012), Testy w doradztwie zawodowym, w: T. Rostkowski, D. Danilewicz(red.), Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w doradztwie zawodowym, Difin,Warszawa.
    13. Sears, L. (2010), Next Generation HR, Time for Change – Towards a Next Generation forHR, Report, CIPD House, London, s. 15.
    14. Szarama, P. Personel lotniczy (17.12.2013) http://www.airlaw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57&Itemid=55Sztucki, J., Gąsior M., Zając G., Szczelina, M. (2011) (red.), Zarządzanie bezpieczeństwemlotnictwa cywilnego. Skrypt dydaktyczny, Wydawnictwo NaukoweDolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.