Treść głównego artykułu

Abstrakt

Knowledge, skills and talents of employees constitute a significant source of competi‑ tive advantage. The consequence of this paradigm is the conclusion that organizations attempting to increase the efficiency must take steps to improve employees’ qualifica‑ tions. Caring for the employee development, the enterprises aspire to creation of the best practices in this area. Over time, best practices are converging in all the companies performing in various cultures and countries. However, the dissimilarity of Polish condi‑ tions, instead of convergence, may cause divergence or cross‑vergence in the employee development. In the article, there were juxtaposed and compared the practices of the employees development in Polish and international companies operating in Poland. The aim of the comparison is to indicate the similarities, differences and trends in changes in employee development.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Suchodolski , A. . (2014). Closer or Further? Comparison of Employee Development Trends in Polish and International Companies Operating in Poland. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 33(3), 99–118. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4599

Referencje

    1. Armstrong, M. (2009). Handbook of Human Resource Management. London: KoganPage.
    2. Bjorkman, I., Stahl, G. & Vaara, E. (2007). Cultural Differences and Capability Transferin Cross‑Border Acquisitions: The Mediating Roles of Capability Complementarity,Absorptive Capacity and Social Integration. Journal of International BusinessStudies, 38, pp. 658–672.
    3. Bohdziewicz, P. (2008). Kariery zawodowe w gospodarce opartej na wiedzy. Łódź: UŁ.
    4. Buchelt, B. (2012). Sukces czy porażka procesu repatriacji?. Praktyki międzynarodo‑wych organizacji działających w Polsce. In T. Listwan & M. Stor (Eds.), Sukces w za‑rządzaniu kadrami. Elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim (pp. 355–364).
    5. Wrocław: UE.
    6. Collings, D. & Mellahi, K. (2009). Strategic Talent Management: A Review andResearch Agenda. Human Resource Management Review, 19, pp. 304–313.
    7. Gounelle, P. & Lhermitte, M. (2009). Reinventing European growth. Ernst & Young’s 2009European attractiveness survey. Studio Ernst & Young.
    8. GUS (2014). Data. Retrieved 26 March 2014, from http://www.stat.gov.pl/.
    9. Hurst, R.,R. (2013). HRD’s Role in Cross‑Border Acquisitions: U.S. and IndianOrganizational Cultures and Their Impact on Acculturation. Zarządzanie zasobamiludzkimi, 6(95), pp. 49–66.
    10. Kianto, A. (2008). Assessing Organizational Renewal Capability. International Journalof Innovation and Regional Development, 1(2), pp. 115–129.
    11. EDUCATION OF ECONOMISTS AND MANAGERS No. 3 (33) 2014_SuchodolskiCloser or Further? Comparison of Employee Development Trends in Polish… 117Kostera M. & Kownacki S. (1997). Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji.
    12. In A.K. Koźmiński & W. Piotrowski (Eds.), Zarządzanie teoria i praktyka (pp. 451–504). Warszawa: PWN.
    13. Lewis, R.E. & Heckman, R.J. (2006). Talent management: a critical review. HumanResource Management Review, 16 (2), pp. 139–154.
    14. Mayo, A. (2002). Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników. Kraków:Oficyna Ekonomiczna.
    15. Ministerstwo Gospodarki (2013). Polska 2013. Raport o stanie gospodarki. Warszawa:Ministerstwo Gospodarki.
    16. Miś, A. (2007). Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji. Kraków: UE.
    17. MSZ (2013). Społeczno‑gospodarcze efekty członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
    18. Warszawa: MSZ. Retrieved 25 March 2014, from https://msz.gov.pl.
    19. Murdoch, A. (2011). Zespoły międzykulturowe – konflikt źródłem kreatywności. Materiałykonferencyjne: Kreatywność jako źródło innowacyjności. Nowy Sącz. Retrieved25 March 2014, from http://inko.wsb‑nlu.edu.pl.
    20. Nibbe, J. & Lhermitte, M. (2013). Coping with the crisis, the European way. Ernst &Young’s 2013 European attractiveness survey. Studio Ernst & Young.
    21. Plawgo B. & Kornecki J. (2010). Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjnaprzedsiębiorstw. Warszawa: PARP.
    22. Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie‑procesy‑metody.
    23. Warszawa: PWE.
    24. Przytuła, S. (2011). Międzynarodowa kadra menedżerska. Wrocław: UE.
    25. Sheehan, M. (2012). Exploring the Link Between Management Development andPerceived Performance in Multinational Corporations (MNCs): An Analysis ofPolish and UK Subsidiaries. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 84(1), pp. 117–134.
    26. Sheehan, M. (2014). Investment in Training and Development in Times of Uncertainty.
    27. Advances in Developing Human Resources, 16 (1), pp. 13–33.
    28. Sitko‑Lutek, A. (2004). Kulturowe uwarunkowania doskonalenia menedżerów. Lublin:UMCS.
    29. Stor, M. (2011). Strategiczne międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi. Wrocław:UE.
    30. Suchodolski, A. (2008). Doskonalenie i rozwój kadry menedżerskiej. In T. Listwan &M. Stor (Eds.), Zarządzanie kadrą menedżerską w organizacjach międzynarodowychw Polsce (pp. 136–159). Wrocław: UE.
    31. Swanson, R.A.& Holton, E.F. (2008). Foundations of Human Resource Development. SanFrancisco: Berrett‑Koehler Publishers Inc.
    32. Szmidt, C. (2007). Zzl a konkurencyjność małych i średnich firm. In S. Borkowska(Ed.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Wolters Kluwer.
    33. Tracz‑Krupa K. (2012). Wytyczne Unii Europejskiej dla rozwoju kapitału ludzkiego. InT. Listwan & M. Stor (Eds.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Elastyczność w zarządza‑niu kapitałem ludzkim (pp. 344–354). Wrocław: UE.
    34. EDUCATION OF ECONOMISTS AND MANAGERS No. 3 (33) 2014_SuchodolskiUNCTAD (2014a). Global Investment Trends Monitor No 15. 28 January 2014. Retrieved24 March 2014, from https://www.unctad.org.
    35. UNCTAD (2014b). Global Value Chains: Investment and Trade for Development. WorldInvestment Report 2013. New York, Geneva: UNCTAD.
    36. Van der Klink, M. & Mulder, M. (1995). Human Resource Development and Staff FlowPolicy in Europe. In A.W. Harzing & J. Ruysseveldt (Eds.), International HumanResource Management (pp. 156–178). London: Sage.