Main Article Content
Abstract
Innowacje otwarte są pochodną rozwoju technologii, demokratyzacji informacji, powstania społeczeństw opartych na wiedzy. Przedsiębiorstwa samodzielnie, wewnątrz, nie są w stanie nadążyć za potrzebami rynków. A rynki, konsumenci i kontrahenci nie czekając, zaczęli sami tworzyć innowacyjne rozwiązania, które stały się przedmiotem obrotu na otwartym rynku innowacji, dla którego zasadnicze znaczenie ma czynnik ludzki, jego: zaufanie, otwartość, sprawna komunikacja, kooperacja, wiedza, ciekawość, tolerancja ryzyka i przedsiębiorczość (proinnowacyjny kapitał ludzki). Człowiek, jego wiedza, postawy, sposób myślenia i postępowania jest pochodną kultury społeczności, z której się wywodzi i w której funkcjonuje. Szczególną grupą społeczną połączoną wspólnymi, historycznie uwarunkowanymi cechami jest pokolenie. Pojawienie się pokolenia Y sprzyja rozwojowi innowacji otwartych w Polsce.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Allen, S., Deragon, J., Orem, M., Smith, C. (2008). The Emergence of the Relationship Economy. California: Silicon Valley.
2. Baj, W., Pietucha, I. (2013). Charakterystyka czynników stymulujących powstawanie innowacji w przedsiębiorstwie. Gazeta Innowacje, 26, 10. IOSP: Warszawa. Pobrano 13 września 2014 z: http://imik.wip.pw.edu.pl/innowacje26/strona10.htm
3. Chesbrough, H. (2006). Open Innovation. The New Imperative. Boston – Massachusetts: Harvard Business School Press.
4. Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
5. Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
6. Drucker, P.F. (2008). Myśli przewodnie Druckera. Warszawa: MT Biznes.
7. Encyklopedia PWN. Pobrano 12 sierpnia z: http://encyklopedia.pwn.pl/
8. European Commission (2013). Innovation Union. Scoreboard 2013. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius‑2013_en.pdf
9. Fazlagić, J.A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. E‑mentor, 3(25).
10. Fazlagić, J.A. (2014). Edukacja dla modernizacji i rozwoju. III Kongres Obywatelski.
11. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
12. Hopkins, R. (2011). What is Crowdsourcing?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 15–21.
13. Howe, N., Strauss, W. (2000). Millennials Rising. New York: Vintage Books.
14. Kotler, Ph. (2005). Marketing. Poznań: REBIS.
15. Kozłowski, J. (2008). Otwarte innowacje – kierunek przyszłości. PPG 4(39), 1361. Centrum Badań nad Polityką Naukową i Szkolnictwem Wyższym. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: www.ppg.gda.pl
16. Lipkin, N.A., Perrymore, A.J. (2009). Y in the Workplace. Pampton Plains: The Career Press, Inc.
17. Loren, J.K. (2011). What is Open Innovation?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 5–14.
18. Marciniak, S. (2010). Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki. Warszawa: C.H. Beck.
19. Neely, A., Hii, J. (1998). Innovation and Business Performence. Cambridge, UK: University of Cambridge.
20. Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
21. OECD. Education at a Glance 2012. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.oecd.org/ edu/EAG%202012_e‑book_EN_200912.pdf
22. Pakulska, T. (2007). Determinanty innowacyjnego zachowania przedsiębiorstwa. W: Z. Olesiński, M.A. Leśniewski (red.), Konkurencyjność regionów i przedsię‑ biorstw. Klastry. Kielce: Studia i Materiały, Wydział Zarządzania i Administracji, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego. Miscellanea Oeconomicae 2(200), 106–116.
23. PARP. Ośrodki innowacji w Polsce. Katalog instytucji wsparcia innowacyjnego biznesu 2011. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/OIB/publikacje/ Osrodki_innowacji_w_Polsce_PL.pdf
24. Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Warszawa: Difin.
25. Pomykalski, A., Blażlak, R. (2011), Istota innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W: H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.), Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Katowice: Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 34–41.
26. Stankiewicz, J., Bortnowska, H. (2010). Motywowanie pracowników do przejawiania twórczych zachowań (w świetle wyników badań). Czy nastąpiły zmiany w kulturze proinnowacyjnej w badanych przedsiębiorstwach?. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i jedność. Tarnobrzeg: WPWSZ, 348–365.
27. Szafraniec, K. (2011), Raport Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa RP.
28. Szewko, W. (2012). Oto pokolenie Y. Gazeta Finansowa, 17. Pobrano 14 sierpnia 2014 z: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Oto‑pokolenie‑Y‑2531947.html
29. Wojnicka, E. (2011), Popytowe podejście do innowacji – charakterystyka koncepcji. PARP: Gdańsk.
References
2. Baj, W., Pietucha, I. (2013). Charakterystyka czynników stymulujących powstawanie innowacji w przedsiębiorstwie. Gazeta Innowacje, 26, 10. IOSP: Warszawa. Pobrano 13 września 2014 z: http://imik.wip.pw.edu.pl/innowacje26/strona10.htm
3. Chesbrough, H. (2006). Open Innovation. The New Imperative. Boston – Massachusetts: Harvard Business School Press.
4. Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
5. Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
6. Drucker, P.F. (2008). Myśli przewodnie Druckera. Warszawa: MT Biznes.
7. Encyklopedia PWN. Pobrano 12 sierpnia z: http://encyklopedia.pwn.pl/
8. European Commission (2013). Innovation Union. Scoreboard 2013. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius‑2013_en.pdf
9. Fazlagić, J.A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. E‑mentor, 3(25).
10. Fazlagić, J.A. (2014). Edukacja dla modernizacji i rozwoju. III Kongres Obywatelski.
11. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
12. Hopkins, R. (2011). What is Crowdsourcing?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 15–21.
13. Howe, N., Strauss, W. (2000). Millennials Rising. New York: Vintage Books.
14. Kotler, Ph. (2005). Marketing. Poznań: REBIS.
15. Kozłowski, J. (2008). Otwarte innowacje – kierunek przyszłości. PPG 4(39), 1361. Centrum Badań nad Polityką Naukową i Szkolnictwem Wyższym. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: www.ppg.gda.pl
16. Lipkin, N.A., Perrymore, A.J. (2009). Y in the Workplace. Pampton Plains: The Career Press, Inc.
17. Loren, J.K. (2011). What is Open Innovation?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 5–14.
18. Marciniak, S. (2010). Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki. Warszawa: C.H. Beck.
19. Neely, A., Hii, J. (1998). Innovation and Business Performence. Cambridge, UK: University of Cambridge.
20. Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
21. OECD. Education at a Glance 2012. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.oecd.org/ edu/EAG%202012_e‑book_EN_200912.pdf
22. Pakulska, T. (2007). Determinanty innowacyjnego zachowania przedsiębiorstwa. W: Z. Olesiński, M.A. Leśniewski (red.), Konkurencyjność regionów i przedsię‑ biorstw. Klastry. Kielce: Studia i Materiały, Wydział Zarządzania i Administracji, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego. Miscellanea Oeconomicae 2(200), 106–116.
23. PARP. Ośrodki innowacji w Polsce. Katalog instytucji wsparcia innowacyjnego biznesu 2011. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/OIB/publikacje/ Osrodki_innowacji_w_Polsce_PL.pdf
24. Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Warszawa: Difin.
25. Pomykalski, A., Blażlak, R. (2011), Istota innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W: H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.), Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Katowice: Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 34–41.
26. Stankiewicz, J., Bortnowska, H. (2010). Motywowanie pracowników do przejawiania twórczych zachowań (w świetle wyników badań). Czy nastąpiły zmiany w kulturze proinnowacyjnej w badanych przedsiębiorstwach?. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i jedność. Tarnobrzeg: WPWSZ, 348–365.
27. Szafraniec, K. (2011), Raport Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa RP.
28. Szewko, W. (2012). Oto pokolenie Y. Gazeta Finansowa, 17. Pobrano 14 sierpnia 2014 z: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Oto‑pokolenie‑Y‑2531947.html
29. Wojnicka, E. (2011), Popytowe podejście do innowacji – charakterystyka koncepcji. PARP: Gdańsk.