Treść głównego artykułu

Abstrakt

Innowacje otwarte są pochodną rozwoju technologii, demokratyzacji informacji, powstania społeczeństw opartych na wiedzy. Przedsiębiorstwa samodzielnie, wewnątrz, nie są w stanie nadążyć za potrzebami rynków. A rynki, konsumenci i kontrahenci nie czekając, zaczęli sami tworzyć innowacyjne rozwiązania, które stały się przedmiotem obrotu na otwartym rynku innowacji, dla którego zasadnicze znaczenie ma czynnik ludzki, jego: zaufanie, otwartość, sprawna komunikacja, kooperacja, wiedza, ciekawość, tolerancja ryzyka i przedsiębiorczość (proinnowacyjny kapitał ludzki). Człowiek, jego wiedza, postawy, sposób myślenia i postępowania jest pochodną kultury społeczności, z której się wywodzi i w której funkcjonuje. Szczególną grupą społeczną połączoną wspólnymi, historycznie uwarunkowanymi cechami jest pokolenie. Pojawienie się pokolenia Y sprzyja rozwojowi innowacji otwartych w Polsce.

Słowa kluczowe

innowacje innowacje otwarte rynek innowacji pokolenie Y czynnik ludzki kapitał ludzki

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Rynkiewicz, D. . (2014). Rola pokolenia Y w tworzeniu innowacji otwartych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 34(4), 121–137. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3420

Referencje

    1. Allen, S., Deragon, J., Orem, M., Smith, C. (2008). The Emergence of the Relationship Economy. California: Silicon Valley.
    2. Baj, W., Pietucha, I. (2013). Charakterystyka czynników stymulujących powstawanie innowacji w przedsiębiorstwie. Gazeta Innowacje, 26, 10. IOSP: Warszawa. Pobrano 13 września 2014 z: http://imik.wip.pw.edu.pl/innowacje26/strona10.htm
    3. Chesbrough, H. (2006). Open Innovation. The New Imperative. Boston – Massachusetts: Harvard Business School Press.
    4. Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
    5. Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
    6. Drucker, P.F. (2008). Myśli przewodnie Druckera. Warszawa: MT Biznes.
    7. Encyklopedia PWN. Pobrano 12 sierpnia z: http://encyklopedia.pwn.pl/
    8. European Commission (2013). Innovation Union. Scoreboard 2013. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius‑2013_en.pdf
    9. Fazlagić, J.A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. E‑mentor, 3(25).
    10. Fazlagić, J.A. (2014). Edukacja dla modernizacji i rozwoju. III Kongres Obywatelski.
    11. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    12. Hopkins, R. (2011). What is Crowdsourcing?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 15–21.
    13. Howe, N., Strauss, W. (2000). Millennials Rising. New York: Vintage Books.
    14. Kotler, Ph. (2005). Marketing. Poznań: REBIS.
    15. Kozłowski, J. (2008). Otwarte innowacje – kierunek przyszłości. PPG 4(39), 1361. Centrum Badań nad Polityką Naukową i Szkolnictwem Wyższym. Pobrano 10 sierpnia 2014 z: www.ppg.gda.pl
    16. Lipkin, N.A., Perrymore, A.J. (2009). Y in the Workplace. Pampton Plains: The Career Press, Inc.
    17. Loren, J.K. (2011). What is Open Innovation?. In: P. Sloane (Eds.), A Guide to Open Innovation and Crowdsourcing. London: Kogan Page, 5–14.
    18. Marciniak, S. (2010). Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki. Warszawa: C.H. Beck.
    19. Neely, A., Hii, J. (1998). Innovation and Business Performence. Cambridge, UK: University of Cambridge.
    20. Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
    21. OECD. Education at a Glance 2012. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.oecd.org/ edu/EAG%202012_e‑book_EN_200912.pdf
    22. Pakulska, T. (2007). Determinanty innowacyjnego zachowania przedsiębiorstwa. W: Z. Olesiński, M.A. Leśniewski (red.), Konkurencyjność regionów i przedsię‑ biorstw. Klastry. Kielce: Studia i Materiały, Wydział Zarządzania i Administracji, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego. Miscellanea Oeconomicae 2(200), 106–116.
    23. PARP. Ośrodki innowacji w Polsce. Katalog instytucji wsparcia innowacyjnego biznesu 2011. Pobrano 12 sierpnia 2014 z: http://www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/OIB/publikacje/ Osrodki_innowacji_w_Polsce_PL.pdf
    24. Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Warszawa: Difin.
    25. Pomykalski, A., Blażlak, R. (2011), Istota innowacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W: H. Bieniok, T. Kraśnicka (red.), Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Katowice: Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 34–41.
    26. Stankiewicz, J., Bortnowska, H. (2010). Motywowanie pracowników do przejawiania twórczych zachowań (w świetle wyników badań). Czy nastąpiły zmiany w kulturze proinnowacyjnej w badanych przedsiębiorstwach?. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i jedność. Tarnobrzeg: WPWSZ, 348–365.
    27. Szafraniec, K. (2011), Raport Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa RP.
    28. Szewko, W. (2012). Oto pokolenie Y. Gazeta Finansowa, 17. Pobrano 14 sierpnia 2014 z: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Oto‑pokolenie‑Y‑2531947.html
    29. Wojnicka, E. (2011), Popytowe podejście do innowacji – charakterystyka koncepcji. PARP: Gdańsk.