Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule podjęto istotny problem dotyczący możliwości wykorzystania współczesnych koncepcji zarządzania jakością stosowanych w komercyjnych przedsiębiorstwach (produkcyjnych i usługowych) dla stymulowania wyższej jakości świadczenia usług zdrowotnych w placówkach medycznych. W nauce występuje wiele koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, wspomagających osiągnięcie efektywności i konkurencyjności, które mogą być także z powodzeniem wykorzystane w szpitalach. Jednak za najbardziej skuteczne narzędzia zarządcze o charakterze projakościowym uważane są metody kompleksowe lub zintegrowane, jak np. bardzo obecnie popularny Zintegrowany System Zarządzania Jakością. W artykule przedstawione zostało wykorzystanie współczesnych koncepcji zarządzania jakością w szpitalach na świecie i w Polsce.

Słowa kluczowe

jakość usługa medyczna konkurencja konkurencyjność współczesne koncepcje zarządzania

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kanownik, G. . (2014). Koncepcje zarządzania jakością w służbie zdrowia. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 34(4), 139–153. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.3421

Referencje

    1. Codagnone, C., Lupianez‑Villanueva, F. (2011). A Composite Index for Benchmarking eHealth Deployment in European Acute Hospitals. European Commission – EUR 24825 EN, 4.
    2. Comarch (2014). Pobrano 2 maja 2014 z: https://www.comarch.pl/erp/business‑intel‑ ligence‑comarch‑erp/rozwiazania‑dla‑branz/medycyna/
    3. Crosby, P.B. (1979). Quality is Free: The Art of Making Quality Certain. New York: Free Press.
    4. Cygańska, M. (2007), Benchmarking w zarządzaniu zakładem opieki zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Business. Pobrane 16 września 2013 z: http://www. zdrowie.abc.com.pl/ko/czytaj/‑/artykul/benchmarking‑w‑zarzadzaniu‑zakladem ‑opieki‑zdrowotnej.
    5. Deming, W.E. (1982). Quality, Productivity and Competitive Position, Cambridge Massachussett: MIT Press.
    6. Fal, A.M. (2012). I Forum Jakości i Bezpieczeństwa w Ochronie Zdrowia. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 3(1), Wrocławski Uniwersytet Medyczny, 65–66.
    7. Feigenbaum, A.V. (1992). Total Quality Control, New York: MacGraw – Hill Cooperation.
    8. Głód, G., Jasłowski, J. (2013). Zastosowanie narzędzi klasy business intelligence w zakładach opieki zdrowotnej – wyzwania i bariery. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, 29, 583–594.
    9. Griffin, R.W. (2005). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.
    10. Hamrol, A., Mantura, W. (1998). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa– Poznań: PWN.
    11. Hass‑Symotiuk, M. (2011). System pomiaru i oceny dokonań szpitala. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
    12. Jones, D., Mitchell, A. (2006). Lean thinking for the NHS. Report commissioned by the NHS Confederation, 9–24.
    13. Juran, J. (1951). Quality – Control Handbok, Section I, The Economics of Quality, New York: Mc Graw – Hill.
    14. Kanownik, G. (2014). Znaczenie benchmarkingu w kształtowaniu konkurencyjności szpitali. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Uniwersytet Szczeciński. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 65, 559–569.
    15. Kasiewicz, S. (2002). Zarządzanie operacyjne w dobie globalizacji. Warszawa: Difin.
    16. Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
    17. LEI POLSKA (2013) Lean Enterprise Institute Polska. Pobrane 10 października 2013 z: http://lean.org.pl/lean‑w‑obszarach‑pozaprodukcyjnych/
    18. Oakland, J. (2000). Total Quality Management. London: Butterworth Heinemann.
    19. Oleksyn, T. (2001). Sztuka kierowania. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego.
    20. Opolski, K., Dykowska, K., Możdżonek, M. (2003). Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych – teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu.
    21. Porter, M.E., Teisberg, E. (2005). Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdro‑ wotnej. Harvard Business Review Polska, 10(32), 106–128.
    22. Szetela, A. (2012). Zewnętrzne metody oceny jakości w ochronie zdrowia – akre‑ dytacja i system zarządzania jakości według normy ISO 9001:2008. Problemy Zarządzania, Uniwersytet Warszawski: Wydział Zarządzania, vol. 10, 2(37), 211–228.
    23. Witkiewicz, W., Cymbała, V., Fiałkowska, M. (2012). Możliwość wykorzystania prostych narzędzi poprawy jakości opartych na filozofii kaizen przy wdrożeniu okołooperacyjnej karty kontrolnej. Materiały pokonferencyjne z dnia 28–29 maja 2012. Pobrane 14 kwietnia 2014 z: http://www.szpital‑tomaszow.pl/aktualnosci/ konferencja/