Treść głównego artykułu

Abstrakt

Warunki otoczenia wymagają od przedsiębiorstw pozostawanie w stanie ciągłej zmiany i rozwoju. W turbulentnym otoczeniu to właśnie zasoby ludzkie stanowią o przewadze przedsiębiorstwa. Zatrudnialność jest bardzo ważnym zagadnieniem w dzisiejszej gospo‑ darce opartej na wiedzy. Dzięki ciągłemu jej zwiększaniu do gospodarki dostarczany jest najważniejszy zasób, jakim są ludzie i ich kompetencje. Jej zwiększanie jest celem szkół wyższych i instytucji naukowych. Tematyka ta jest jednak rozważana w dużej mierze pod kątem czynników osobistych oraz sektora edukacyjnego. Celem artykułu jest omówienie pojęcia zatrudnialności z punktu widzenia biznesu oraz wyeksponowanie roli przedsiębiorstw w likwidowaniu luki kompetencyjnej.

Słowa kluczowe

zatrudnialność luka kompetencyjna biznes współpraca

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Szydło , R. . (2015). Udział przedsiębiorców w kreowaniu zatrudnialności absolwentów szkół wyższych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 35(1), 143–154. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4578

Referencje

    1. Baker, B. (2014). Employability skills: Maintaining relevance in marketing education.The Marketing Review, 1(134), 29–48.
    2. Fugate, M., Kinicki, A.J., Ashforth, B.E. (2004). Employability: A psycho‑social con‑struct, its dimensions and applications. Journal of Vocational Behavior, 65, 14–38.
    3. Berntson, E., Naswall, K., Sverke, M. (2008). Investigating the relationship betweenemployability and self‑efficacy: A cross‑lagged analysis. European Journal of Work& Organizational Psychology, 4(17), 413–425.
    4. Forrier, A., Sels, L. (2003). The concept employability: A complex mosaic. InternationalJournal of Human Resource Development and Management, 3(2), 103–124.
    5. Górniak, J. (2014). Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki. Warszawa: PARP.
    6. Harvey, L. (2001). Defining and Measuring Employability. Quality in Higher Education,7, 97–109.
    7. IPISS (2011). Raport z badań w II edycji projektu Uczelnia Przyjazna Pracodawcom.Warszawa.
    8. Jawor‑Joniewicz, A. (2014). Biznes dla edukacji. Raport specjalny dotyczący współpracybiznesu i edukacji w Polsce. Warszawa: PARP.
    9. Kulkarni, N., Chachadi, A.H. (2014). Skills for Employability: Employers’ Perspective.SCMS Journal of Indian Management, July–September, 64–70.
    10. Konkluzje Rady UE z dnia 11 maja 2012 r. w sprawie zatrudnialności absolwentówszkół i uczelni wyższych.
    11. Manpower (2014). Trwa niedobór talentów. Warszawa.
    12. Parvu, I., Ipate, D.M., Mitran, P.C. (2014). Identification of employability skills – start‑ing point for the curriculum design process. Economics, Management, and FinancialMarkets, 9, 237–246.
    13. PKPP Lewiatan, KPMG (2010a). Formowanie kwalifikacji pracowniczych. Warszawa.
    14. PKPP Lewiatan, KPMG (2010b). Współpraca firm z sektorem edukacji. Warszawa.
    15. Saunders, V., Zuzel, K. (2010). Evaluating Employability Skills: Employer and StudentPerceptions. Bioscience Education, 15, Article 2.