Main Article Content
Abstract
W drugiej dekadzie XXI wieku związki humanistyki i ekonomii wydają się nieuniknione. Ten nie zawsze bezkonfliktowy mariaż można zaobserwować na różnych – by posłużyć się terminologią Pierre’a Bourdieu – polach działalności społecznej: od finansowania lokalnych przedsięwzięć kulturalnych, poprzez edukację humanistyczną na wszystkich etapach kształcenia, zwłaszcza w perspektywie idei long life learning, aż po radykalne dla kultury przemiany mediów związane z rozwojem nowych technologii. Ekonomia wpływa na humanistykę, a humanistyka niejednokrotnie staje się przedmiotem zainteresowania ekonomii. Nie zawsze jednak między przedstawicielami tych dyscyplin zachodzi pełne porozumienie. Szukaniu tego porozumienia, jak też innych aspektów wymiany myśli między humanistami a ekonomistami jest poświęcony niniejszy artykuł.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Antonik, D. (2014). Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Kraków: Universitas.
2. Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Warszawa: Zysk i S ka.
3. Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas.
4. Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
5. Czapliński, P. (2013). Gry w prestiż. Wstęp do: J.F. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
6. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
7. English, J.F. (2013). Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
8. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
9. Godowska, M. (2012). Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. Studia Regionalne i Lokalne, 3(49), 130–135.
10. Hausner, J., Karwińska A., Purchla J. (2013). Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
11. Iwasiów, I., Zawiszewska, A. (red.) (2014). Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12. Jankowicz, G. (2014). Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi. W: G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: korporacja Ha!art, 15–90.
13. Jankowicz, G., Marecki, P., Palęcka, A., Sowa, J., Warczok, T. (red.) (2014). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: kor poracja Ha!art.
14. Kuźma, E. (1994). Spór o wartość i zasadność interpretacji literackiej. W: E. Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją. Szkice z teorii i historii literatury. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 88–109.
15. Nowak, M. (2010). Kultura w kryzysie. W: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 332–337.
16. O nowej humanistyce. Z Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska (2011). Litteraria Copernicana, 1(7), 220–226.
17. Szahaj, A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
18. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
References
2. Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Warszawa: Zysk i S ka.
3. Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas.
4. Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
5. Czapliński, P. (2013). Gry w prestiż. Wstęp do: J.F. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
6. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
7. English, J.F. (2013). Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
8. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
9. Godowska, M. (2012). Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. Studia Regionalne i Lokalne, 3(49), 130–135.
10. Hausner, J., Karwińska A., Purchla J. (2013). Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
11. Iwasiów, I., Zawiszewska, A. (red.) (2014). Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12. Jankowicz, G. (2014). Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi. W: G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: korporacja Ha!art, 15–90.
13. Jankowicz, G., Marecki, P., Palęcka, A., Sowa, J., Warczok, T. (red.) (2014). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: kor poracja Ha!art.
14. Kuźma, E. (1994). Spór o wartość i zasadność interpretacji literackiej. W: E. Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją. Szkice z teorii i historii literatury. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 88–109.
15. Nowak, M. (2010). Kultura w kryzysie. W: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 332–337.
16. O nowej humanistyce. Z Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska (2011). Litteraria Copernicana, 1(7), 220–226.
17. Szahaj, A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
18. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury