Treść głównego artykułu
Abstrakt
W drugiej dekadzie XXI wieku związki humanistyki i ekonomii wydają się nieuniknione. Ten nie zawsze bezkonfliktowy mariaż można zaobserwować na różnych – by posłużyć się terminologią Pierre’a Bourdieu – polach działalności społecznej: od finansowania lokalnych przedsięwzięć kulturalnych, poprzez edukację humanistyczną na wszystkich etapach kształcenia, zwłaszcza w perspektywie idei long life learning, aż po radykalne dla kultury przemiany mediów związane z rozwojem nowych technologii. Ekonomia wpływa na humanistykę, a humanistyka niejednokrotnie staje się przedmiotem zainteresowania ekonomii. Nie zawsze jednak między przedstawicielami tych dyscyplin zachodzi pełne porozumienie. Szukaniu tego porozumienia, jak też innych aspektów wymiany myśli między humanistami a ekonomistami jest poświęcony niniejszy artykuł.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Antonik, D. (2014). Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Kraków: Universitas.
2. Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Warszawa: Zysk i S ka.
3. Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas.
4. Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
5. Czapliński, P. (2013). Gry w prestiż. Wstęp do: J.F. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
6. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
7. English, J.F. (2013). Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
8. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
9. Godowska, M. (2012). Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. Studia Regionalne i Lokalne, 3(49), 130–135.
10. Hausner, J., Karwińska A., Purchla J. (2013). Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
11. Iwasiów, I., Zawiszewska, A. (red.) (2014). Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12. Jankowicz, G. (2014). Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi. W: G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: korporacja Ha!art, 15–90.
13. Jankowicz, G., Marecki, P., Palęcka, A., Sowa, J., Warczok, T. (red.) (2014). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: kor poracja Ha!art.
14. Kuźma, E. (1994). Spór o wartość i zasadność interpretacji literackiej. W: E. Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją. Szkice z teorii i historii literatury. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 88–109.
15. Nowak, M. (2010). Kultura w kryzysie. W: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 332–337.
16. O nowej humanistyce. Z Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska (2011). Litteraria Copernicana, 1(7), 220–226.
17. Szahaj, A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
18. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
Referencje
2. Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Warszawa: Zysk i S ka.
3. Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas.
4. Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
5. Czapliński, P. (2013). Gry w prestiż. Wstęp do: J.F. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
6. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
7. English, J.F. (2013). Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
8. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
9. Godowska, M. (2012). Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. Studia Regionalne i Lokalne, 3(49), 130–135.
10. Hausner, J., Karwińska A., Purchla J. (2013). Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
11. Iwasiów, I., Zawiszewska, A. (red.) (2014). Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
12. Jankowicz, G. (2014). Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi. W: G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: korporacja Ha!art, 15–90.
13. Jankowicz, G., Marecki, P., Palęcka, A., Sowa, J., Warczok, T. (red.) (2014). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: kor poracja Ha!art.
14. Kuźma, E. (1994). Spór o wartość i zasadność interpretacji literackiej. W: E. Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją. Szkice z teorii i historii literatury. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 88–109.
15. Nowak, M. (2010). Kultura w kryzysie. W: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 332–337.
16. O nowej humanistyce. Z Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska (2011). Litteraria Copernicana, 1(7), 220–226.
17. Szahaj, A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
18. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury