Treść głównego artykułu

Abstrakt

W drugiej dekadzie XXI wieku związki humanistyki i ekonomii wydają się nieuniknione. Ten nie zawsze bezkonfliktowy mariaż można zaobserwować na różnych – by posłużyć się terminologią Pierre’a Bourdieu – polach działalności społecznej: od finansowania lokalnych przedsięwzięć kulturalnych, poprzez edukację humanistyczną na wszystkich etapach kształcenia, zwłaszcza w perspektywie idei long life learning, aż po radykalne dla kultury przemiany mediów związane z rozwojem nowych technologii. Ekonomia wpływa na humanistykę, a humanistyka niejednokrotnie staje się przedmiotem zainteresowania ekonomii. Nie zawsze jednak między przedstawicielami tych dyscyplin zachodzi pełne porozumienie. Szukaniu tego porozumienia, jak też innych aspektów wymiany myśli między humanistami a ekonomistami jest poświęcony niniejszy artykuł.

Słowa kluczowe

ekonomia kultury nowoczesność humanistyka klasa kreatywna filologia–ekonomia

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Iwasiów , S. . (2015). Humanistyka i ekonomia na początku XXI wieku Rozważania wokół książki Jamesa F. Englisha Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej oraz innych rozpraw humanistyczno‑ekonomicznych. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 35(1), 95–109. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4595

Referencje

    1. Antonik, D. (2014). Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Kraków: Universitas.
    2. Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Warszawa: Zysk i S ka.
    3. Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas.
    4. Czapliński, P. (2009). Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
    5. Czapliński, P. (2013). Gry w prestiż. Wstęp do: J.F. English, Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    6. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
    7. English, J.F. (2013). Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    8. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    9. Godowska, M. (2012). Richard Florida. Narodziny klasy kreatywnej. Studia Regionalne i Lokalne, 3(49), 130–135.
    10. Hausner, J., Karwińska A., Purchla J. (2013). Kultura a rozwój. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
    11. Iwasiów, I., Zawiszewska, A. (red.) (2014). Księgowanie. Literatura, kobiety, pieniądze. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
    12. Jankowicz, G. (2014). Formy heteronomii. Polskie pole literackie po 1989 roku i jego relacje z innymi polami społecznymi. W: G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: korporacja Ha!art, 15–90.
    13. Jankowicz, G., Marecki, P., Palęcka, A., Sowa, J., Warczok, T. (red.) (2014). Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań. Kraków: kor poracja Ha!art.
    14. Kuźma, E. (1994). Spór o wartość i zasadność interpretacji literackiej. W: E. Kuźma, Między konstrukcją a destrukcją. Szkice z teorii i historii literatury. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 88–109.
    15. Nowak, M. (2010). Kultura w kryzysie. W: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 332–337.
    16. O nowej humanistyce. Z Ewą Domańską rozmawia Katarzyna Więckowska (2011). Litteraria Copernicana, 1(7), 220–226.
    17. Szahaj, A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
    18. Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury