Main Article Content
Abstract
W dobie rewolucji informacyjnej można dostrzec silny wzrost znaczenia zasobów niematerialnych przedsiębiorstw zarówno w procesie wyznaczania ich wartości rynkowej, jak również określania pozycji konkurencyjnej względem innych graczy rynkowych. W niniejszym artykule autor skoncentrował się na prezentacji głównych cech niematerialnych zasobów firmy wraz z ograniczeniami ich pomiaru, wynikającymi z ich specyficznego charakteru. Ponadto zostały szczegółowo omówione w perspektywie trzech różnych sektorów gospodarczych trzy modele ścieżkowe służące do pomiaru jednego z obszarów omawianej grupy zasobów, tj. satysfakcji i lojalności klientów.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Chin, W.W. (1998). The partial least squares approach to structural equation mode ling. In: G.A. Marcoulides (Ed.), Modern methods for business research. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 295–358.
2. Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
3. Henseler, J., Ringle, C.M., Sinkovics, R.R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277–320.
4. Kristensen, K., Eskildsen, J. (2010). Design of PLS based satisfaction studies. In: V. Vinzi et al. (Eds.), Handbook of Partial Least Squares. Berlin: Springer Handbooks of Computational Statistics, Springer, 247–278.
5. Lev, B. (2003a). Intangible Assets Concepts and Measurements. New York: New York University Press.
6. Lev, B. (2003b). Remarks on the Measurement Valuation, and Reporting of Intangible Resources. Economic Policy Review – Federal Reserve Bank of New York, 9(3), 17–22.
7. Skowron, Ł. (2013). Istota i pomiar niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. Humanities and Social Science, 2, Research Journal 20, Publishing House of Rzeszow University of Technology, 149–160.
8. Skowron, Ł. (2011). Modele ścieżkowe jako narzędzia opisujące relacje firmy z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Handel Wewnętrzny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 11–12, 80–93.
9. Skowron, Ł. (2010). Modele ścieżkowe jako przykładowe metody badania satysfakcji i lojalności klientów. W: G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości – Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 495–505.
10. Tenenhaus, M., Vinzi, V.E., Chatelin, Y.M., Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159–205.
11. Vinzi, V.E., Russolillo, G. (2013). Partial least squares algorithms and methods. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics, 5(1), 1–19.
References
2. Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
3. Henseler, J., Ringle, C.M., Sinkovics, R.R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277–320.
4. Kristensen, K., Eskildsen, J. (2010). Design of PLS based satisfaction studies. In: V. Vinzi et al. (Eds.), Handbook of Partial Least Squares. Berlin: Springer Handbooks of Computational Statistics, Springer, 247–278.
5. Lev, B. (2003a). Intangible Assets Concepts and Measurements. New York: New York University Press.
6. Lev, B. (2003b). Remarks on the Measurement Valuation, and Reporting of Intangible Resources. Economic Policy Review – Federal Reserve Bank of New York, 9(3), 17–22.
7. Skowron, Ł. (2013). Istota i pomiar niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. Humanities and Social Science, 2, Research Journal 20, Publishing House of Rzeszow University of Technology, 149–160.
8. Skowron, Ł. (2011). Modele ścieżkowe jako narzędzia opisujące relacje firmy z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Handel Wewnętrzny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 11–12, 80–93.
9. Skowron, Ł. (2010). Modele ścieżkowe jako przykładowe metody badania satysfakcji i lojalności klientów. W: G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości – Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 594, Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 495–505.
10. Tenenhaus, M., Vinzi, V.E., Chatelin, Y.M., Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis, 48(1), 159–205.
11. Vinzi, V.E., Russolillo, G. (2013). Partial least squares algorithms and methods. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics, 5(1), 1–19.