Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule podjęto próbę scharakteryzowania opinii i oczekiwań wobec pracy studentów polskich i fińskich. Materiał empiryczny pozyskano metodą sondażową, na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród studentów uczelni w Polsce i Finlandii. Wśród wniosków z badania podkreślić należy przede wszystkim wysoki poziom identyfikacji z uczelnią i wydziałem u studentów polskich oraz ich chęć doskonalenia kwalifikacji; obawę o znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia charakteryzującą obie badane grupy oraz większą chęć do pracy w zespołach wielokulturowych w wypadku studentów fińskich.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Barwińska‑Małajowicz, A. (2013). Start zawodowy absolwentów szkół wyższych w Polscei Niemczech. Warszawa: CeDeWu.
2. Brdulak, J. (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobrepraktyki. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 3(37), 13–21.
3. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2012a). Raport.
4. Badanie losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2010.
5. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
6. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2012b). Absolwentuczelni technicznej na rynku pracy – na przykładzie badań absolwentówPolitechniki Gdańskiej z rocznika 2010. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(39), 182–193.
7. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M. (2013). Raport. Badanie jakościkształcenia i losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2011.
8. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
9. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M. (2014). Raport. Badanie jakościkształcenia i losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2012.
10. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
11. Eurostat (2014). Tertiary Students (ISCED 5–6) by Field of Education and Sex. Pobrano 28lutego 2016 z: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.
12. doEurostat (2015). Eurostat Newsrelease Euroindicators. Pobrano 7 grudnia 2015 z: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7091248/3‑01122015‑AP‑EN.pdf/772e30b0‑2308‑45ab‑a712‑6b3039b632bbFilipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: PWE.
13. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (2014). Erasmus w Polsce w roku akademickim2012/13, Warszawa. Pobrano 11 grudnia 2015 z: http://www.erasmus.org.pl/sites/erasmus.org.pl/files/Erasmus_2012‑13.pdfFryca, J. (red.) (2009). Równi na rynku pracy? Analiza sytuacji absolwentów i osób w wieku50+ w województwie pomorskim. Raport z badań. Gdańsk: WSB w Gdańsku, 71.
14. Główny Urząd Statystyczny (2015). Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 r. Warszawa, 29.
15. Grześkiewicz, A. (2009). Zarządzanie szkołami wyższymi na przykładzie Finlandiiz uwzględnieniem najnowszych zmian. Zarządzanie Publiczne, 3(7), 25–37.
16. Leja, K. (2011). Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem. Gdańsk:Wydawnictwo PG.
17. Leja, K. (2013). Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer Business, 21.
18. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013). Szkolnictwo Wyższe w Polsce.
19. Warszawa.
20. Morawski, M. (2009). Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.
21. OECD (2013). Local Strategies for Youth Employment. Learning from Practice. Paris:OECD Publishing.
22. Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
23. Paczuska, M. (2014). Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wynikówbadań losów zawodowych absolwentów pod kątem zastosowania wskaźników.
24. e‑mentor, 1(53), 4–11.
25. Podogrodzka, M. (2015). Wpływ zmian struktury wieku ludności na zasoby pracyw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 25–40.
26. Sawiński, S., Sztabiński, P.B., Sztabiński, F. (red.) (2000). Podręcznik ankietera.
27. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
28. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Pentor (2008). Absolwent pomorskiejuczelni przedsiębiorcą? – Raport z badań ilościowych studentów ostatnich latstudiów uczelni wyższych województwa pomorskiego. Gdańsk.
29. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Pentor (2010). Studenci ostatniegoroku szkół wyższych – pracodawcy, czy pracownicy? Raport z badań ilościowychrealizowanych dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Gdańsk.
30. Urząd Statystyczny w Gdańsku (2012). Sytuacja zawodowa osób z wyższym wykształceniemw Polsce i w krajach Unii Europejskiej w 2012 r. Gdańsk. Pobrano 12 listopada2015 z: http://gdansk.stat.gov.pl/gfx/gdansk/userfiles/_shared/starszy_redaktor/informacje_okolicznosciowe/sytuacja_zawodowa_polska/sytuacja_zawodowa_polska_ue_2012.pdfWiśniewska, S. (2015). Zatrudnialność – pojęcia, wymiary, determinanty. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów, 1(35), 11–24.
31. Wojdyło‑Preisner, M., Zawadzki, K. (2015). Bariery zatrudnialności osób młodychw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 55–73.
32. Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku (2013). Bezrobotni absolwenci szkół wyższychw województwie pomorskim w 2012 roku. Gdańsk (44). Pobrano 12 listopada 2015z: http://wup.gdansk.pl/g2/2014_01/1ff52d5f407c02e4a5a87cb89232ff03.pdfZielińska, I. (2009). Finlandia. W: M. Kędzierski (red.), Szkolnictwo wyższe w wybranychkrajach świata. Kraków: Klub Jagielloński. Katedra Polityk Publicznych(22–24). Pobrano 12 listopada z: http://www.eksperci.kj.org.pl/wp‑content/uploads/2012/04/Szkolnictwo_wyzsze_w_wybranych_krajach_swiata.pdf
Referencje
2. Brdulak, J. (2015). Wyzwania w zarządzaniu jakością na uczelniach w Polsce – dobrepraktyki. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 3(37), 13–21.
3. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2012a). Raport.
4. Badanie losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2010.
5. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
6. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2012b). Absolwentuczelni technicznej na rynku pracy – na przykładzie badań absolwentówPolitechniki Gdańskiej z rocznika 2010. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(39), 182–193.
7. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M. (2013). Raport. Badanie jakościkształcenia i losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2011.
8. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
9. Bykowski, P., Szeluga‑Romańska, M., Tomczak, M. (2014). Raport. Badanie jakościkształcenia i losów zawodowych absolwentów Politechniki Gdańskiej. Rocznik 2012.
10. Gdańsk: Wydawnictwo PG.
11. Eurostat (2014). Tertiary Students (ISCED 5–6) by Field of Education and Sex. Pobrano 28lutego 2016 z: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.
12. doEurostat (2015). Eurostat Newsrelease Euroindicators. Pobrano 7 grudnia 2015 z: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7091248/3‑01122015‑AP‑EN.pdf/772e30b0‑2308‑45ab‑a712‑6b3039b632bbFilipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: PWE.
13. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (2014). Erasmus w Polsce w roku akademickim2012/13, Warszawa. Pobrano 11 grudnia 2015 z: http://www.erasmus.org.pl/sites/erasmus.org.pl/files/Erasmus_2012‑13.pdfFryca, J. (red.) (2009). Równi na rynku pracy? Analiza sytuacji absolwentów i osób w wieku50+ w województwie pomorskim. Raport z badań. Gdańsk: WSB w Gdańsku, 71.
14. Główny Urząd Statystyczny (2015). Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 r. Warszawa, 29.
15. Grześkiewicz, A. (2009). Zarządzanie szkołami wyższymi na przykładzie Finlandiiz uwzględnieniem najnowszych zmian. Zarządzanie Publiczne, 3(7), 25–37.
16. Leja, K. (2011). Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem. Gdańsk:Wydawnictwo PG.
17. Leja, K. (2013). Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer Business, 21.
18. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013). Szkolnictwo Wyższe w Polsce.
19. Warszawa.
20. Morawski, M. (2009). Zarządzanie profesjonalistami. Warszawa: PWE.
21. OECD (2013). Local Strategies for Youth Employment. Learning from Practice. Paris:OECD Publishing.
22. Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
23. Paczuska, M. (2014). Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wynikówbadań losów zawodowych absolwentów pod kątem zastosowania wskaźników.
24. e‑mentor, 1(53), 4–11.
25. Podogrodzka, M. (2015). Wpływ zmian struktury wieku ludności na zasoby pracyw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 25–40.
26. Sawiński, S., Sztabiński, P.B., Sztabiński, F. (red.) (2000). Podręcznik ankietera.
27. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
28. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Pentor (2008). Absolwent pomorskiejuczelni przedsiębiorcą? – Raport z badań ilościowych studentów ostatnich latstudiów uczelni wyższych województwa pomorskiego. Gdańsk.
29. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Pentor (2010). Studenci ostatniegoroku szkół wyższych – pracodawcy, czy pracownicy? Raport z badań ilościowychrealizowanych dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Gdańsk.
30. Urząd Statystyczny w Gdańsku (2012). Sytuacja zawodowa osób z wyższym wykształceniemw Polsce i w krajach Unii Europejskiej w 2012 r. Gdańsk. Pobrano 12 listopada2015 z: http://gdansk.stat.gov.pl/gfx/gdansk/userfiles/_shared/starszy_redaktor/informacje_okolicznosciowe/sytuacja_zawodowa_polska/sytuacja_zawodowa_polska_ue_2012.pdfWiśniewska, S. (2015). Zatrudnialność – pojęcia, wymiary, determinanty. EdukacjaEkonomistów i Menedżerów, 1(35), 11–24.
31. Wojdyło‑Preisner, M., Zawadzki, K. (2015). Bariery zatrudnialności osób młodychw Polsce. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1(35), 55–73.
32. Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku (2013). Bezrobotni absolwenci szkół wyższychw województwie pomorskim w 2012 roku. Gdańsk (44). Pobrano 12 listopada 2015z: http://wup.gdansk.pl/g2/2014_01/1ff52d5f407c02e4a5a87cb89232ff03.pdfZielińska, I. (2009). Finlandia. W: M. Kędzierski (red.), Szkolnictwo wyższe w wybranychkrajach świata. Kraków: Klub Jagielloński. Katedra Polityk Publicznych(22–24). Pobrano 12 listopada z: http://www.eksperci.kj.org.pl/wp‑content/uploads/2012/04/Szkolnictwo_wyzsze_w_wybranych_krajach_swiata.pdf