Treść głównego artykułu
Abstrakt
Gareth Morgan w swojej przełomowej książce pt. Obrazy organizacji zapoczątkował nowy nurt w myśleniu o organizacjach, nazwany postmodernizmem w zarządzaniu. Chociaż jego prace otworzyły wiele nowych możliwości dla badaczy organizacji, wydaje się, że nie zostały w pełni wykorzystane, szczególnie, jeśli chodzi o badania nad kapitałem intelek‑ tualnym. Celem niniejszego opracowania jest choćby częściowe wypełnienie tej luki. Autor zdefiniował 14 metafor kapitału intelektualnego powiatu, stworzonych zgodnie z filo‑ zofią zaproponowaną przez G. Morgana. Metafory mają na celu umożliwienie lepszego zrozumienia kapitału intelektualnego w instytucjach publicznych, w tym przypadku w powiatach. Metafory opracowane przez autorów zostały ocenione w trakcie badań empi‑ rycznych przez wybranych ekspertów, którzy wyrazili swoje opinie na temat ich trafności opisowej. Jako podsumowanie każda z metafor otrzymywała ocenę odzwierciedlającą jej zdolności do wyjaśniania (subiektywnej) rzeczywistości. Rzeczywistość oczywiście jest rozumiana jako subiektywne odzwierciedlenie poglądów respondentów. Z założenia metafora odnosi się do doświadczeń ludzi, nie do rzeczywistości.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Brożek, B., Hohol, M. (2015). Umysł matematyczny. Kraków: Copernicus Center Press.
2. Cornelissen, J.P., Kafouros, M. (2008). Metaphors and Theory Building in Organization Theory: What Determines the Impact of a Metaphor on Theory? British Journal of Management, 19, 365–379.
3. Domaradzki, M. (2012). Miejsce metafor w badaniach nad komunikacją. Acta Universitatis Lodziensis Folia Philosophica, 25, 171–180.
4. Edvinsson, L. (1997). Intellectual Capital: Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brain Power. New York: Harper Business.
5. Fauconnier, G. (1997). Mapping in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press.
6. Fazlagić, J.A. (2010). Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja. E‑mentor, 4/36, www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/773 (27.07.2015).
7. Fouconnier, G., Turner, M. (2008). Rethinking Metaphor. W: R. Gibbs (red.), Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 53–66.
8. Gemel, A. (2015). Językowy model poznania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
9. Harrison, L.E., Huntington, S.P. (2003). Kultura ma znaczenie. Poznań: Zysk i S‑ka.
10. Hill, R.C., Levenhagen, M. (1995). Metaphors and Mental Models: Sense Making and Sense Giving in Innovative and Entrepreneurial Activities. Journal of Management, 21(6), 1057–1074.
11. Itkin, H., Nagy, M. (2014). Theoretical and Practical Use of Metaphors in Organizational Development and Beyond. Pannon Management Review, 3(4), 37–72.
12. Kiklewicz, A. (2006). Teoria Metafor Pojęciowych: Zagadnienia Dyskusyjne. Język. Komunikacja. Wiedza. Mińsk: Prawo i ekonomika, 217–273.
13. Küpers, W., Mantere, S., Statler, M. (2015). Strategy as Storytelling: A Phenomenological Collaboration. Journal of Management Inquiry, 22(1), 83–100.
14. Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory of Metaphor. W: A. Ortony (red.), Metaphor and Thought, wydanie 2, Cambridge: Cambridge University Press, 202–251.
15. Lakoff, G., Johnson, M. (1998). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
16. Lawrence, E., Harrison, L.E. (2003). Upowszechnienie pozytywnych zmian kulturowych – w jaki sposób kultura wpływa na postęp. W: Kultura ma znaczenie. Poznań, 434–435.
17. Mesjasz, C. (2002). Images of Organisation and Development of Information Society: Going into Metaphors. AIP Conference Proceedings, 627(1), 432–448.
18. Morgan, G. (1998). Images of Organization. San Francisco: Berrett‑Koehler Publishers. Wydanie polskie (1999), Obrazy organizacji, Warszawa: PWN.
19. Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company. Oxford: Oxford University Press.
20. Piechocka, A. (2014). Wykorzystanie metody teorii ugruntowanej w nauce rachunkowości na przykładzie badań nad prawdą w sprawozdawczości finansowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
21. Senor, D., Singer, S. (2009). Start‑up Nation: The Story of Israel’s Economic Miracle. New York: Hachette Book Group.
22. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004
23. nr 173 poz. 1807).
Referencje
2. Cornelissen, J.P., Kafouros, M. (2008). Metaphors and Theory Building in Organization Theory: What Determines the Impact of a Metaphor on Theory? British Journal of Management, 19, 365–379.
3. Domaradzki, M. (2012). Miejsce metafor w badaniach nad komunikacją. Acta Universitatis Lodziensis Folia Philosophica, 25, 171–180.
4. Edvinsson, L. (1997). Intellectual Capital: Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brain Power. New York: Harper Business.
5. Fauconnier, G. (1997). Mapping in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press.
6. Fazlagić, J.A. (2010). Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja. E‑mentor, 4/36, www.e‑mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/773 (27.07.2015).
7. Fouconnier, G., Turner, M. (2008). Rethinking Metaphor. W: R. Gibbs (red.), Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 53–66.
8. Gemel, A. (2015). Językowy model poznania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
9. Harrison, L.E., Huntington, S.P. (2003). Kultura ma znaczenie. Poznań: Zysk i S‑ka.
10. Hill, R.C., Levenhagen, M. (1995). Metaphors and Mental Models: Sense Making and Sense Giving in Innovative and Entrepreneurial Activities. Journal of Management, 21(6), 1057–1074.
11. Itkin, H., Nagy, M. (2014). Theoretical and Practical Use of Metaphors in Organizational Development and Beyond. Pannon Management Review, 3(4), 37–72.
12. Kiklewicz, A. (2006). Teoria Metafor Pojęciowych: Zagadnienia Dyskusyjne. Język. Komunikacja. Wiedza. Mińsk: Prawo i ekonomika, 217–273.
13. Küpers, W., Mantere, S., Statler, M. (2015). Strategy as Storytelling: A Phenomenological Collaboration. Journal of Management Inquiry, 22(1), 83–100.
14. Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory of Metaphor. W: A. Ortony (red.), Metaphor and Thought, wydanie 2, Cambridge: Cambridge University Press, 202–251.
15. Lakoff, G., Johnson, M. (1998). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
16. Lawrence, E., Harrison, L.E. (2003). Upowszechnienie pozytywnych zmian kulturowych – w jaki sposób kultura wpływa na postęp. W: Kultura ma znaczenie. Poznań, 434–435.
17. Mesjasz, C. (2002). Images of Organisation and Development of Information Society: Going into Metaphors. AIP Conference Proceedings, 627(1), 432–448.
18. Morgan, G. (1998). Images of Organization. San Francisco: Berrett‑Koehler Publishers. Wydanie polskie (1999), Obrazy organizacji, Warszawa: PWN.
19. Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company. Oxford: Oxford University Press.
20. Piechocka, A. (2014). Wykorzystanie metody teorii ugruntowanej w nauce rachunkowości na przykładzie badań nad prawdą w sprawozdawczości finansowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
21. Senor, D., Singer, S. (2009). Start‑up Nation: The Story of Israel’s Economic Miracle. New York: Hachette Book Group.
22. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004
23. nr 173 poz. 1807).