Treść głównego artykułu
Abstrakt
Przedsiębiorczość to pojęcie, które zwykle rozpatruje się w kategoriach działań indy‑ widualnych, realizowanych indywidualnie procesów czy przedsięwzięć. Jednocześnie podkreśla się rolę przedsiębiorcy jako osoby zarządzającej zespołem i przy jego udziale uzyskującym założone cele. W literaturze pojawiają się zagadnienia związane z przedsię‑ biorczością zespołową i zespołami przedsiębiorczymi, których miejsce w tworzeniu firm i osiąganiu innowacyjnych efektów pracy jest bardzo istotne. Celem artykułu jest ana‑ liza znaczenia pojęcia przedsiębiorczości w zakresie indywidualizmu oraz zespołowości w grupie studentów kierunków menedżerskich. Przeprowadzone badanie pokazuje, że nie są to kategorie istotne dla badanej grupy, zaś dostrzeganie kapitału przedsiębiorczego współpracy pozostaje na niskim poziomie. Artykuł zawiera rekomendacje dotyczące pro‑ mowania kooperacji w działalności przedsiębiorczej.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Chandler, G.N. (2007). New Venture Team. W: M. Minniti, A. Zacharakis, S. Spinelli, M.P. Rice (red.), Entrepreneurship: The Engine of Growth. Westpoint, CT: Praeger Publishers, 65–84.
2. Dubiel, J. (2012). Przedsiębiorczość życiowa. Próba konceptualizacji problemu na tle współczesnej myśli psychologicznej. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Difin, 141–162.
3. Gerber, M.E. (2007). Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić. Warszawa: MT Biznes.
4. Glapiński, A. (2012). Schumpeterowska teoria przedsiębiorcy, czyli skąd się bierze pies. Konsumpcja i Rozwój, 1(2), 3–12.
5. Klimas‑Kuchtowa, E. (2012). Wybrane podmiotowe uwarunkowania przedsiębiorczości życiowej. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Difin, 163–178.
6. Klonowska‑Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.
7. Krawczyk‑Bryłka, B. (2013). Ocena rozwoju cech przedsiębiorczych uczestników projektu „Biznes na Start 8”. W: W.J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 75–88.
8. Kukowska, K. (2010). Ekonomiczno‑społeczne aspekty rozwoju przedsiębiorczości w rejonie częstochowskim. Praca doktorska. http://www.wbc.poznan.pl/Content/138371/Kukowska_Katarzyna‑rozprawa_doktorska.pdf (8.03.2016).
9. Martin, L.M., Janjuha‑Jivraj, S., Carey, C., Reddy, S.S. (2008). Formalizing Relationships? Time, Change and the Psychological Contract in Team Entrepreneurial Companies. W: R. Barret, S. Mayson (red.), International Handbook of Entrepreneurship and HRM. Northampton, USA: Edward Elgar Publishing, Inc. 205–223.
10. Naffakhi‑Charfeddine, H. (2014). Knowledge Creation in Entrepreneurial Teams. W: R. Sternberg, G. Krauss (red.), Handbook of Research on Entrepreneurship and Creativity. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing, Inc. 122–144.
11. Opas, M. (2014). Przywódcy, przedsiębiorcy, menedżerowie – dlaczego tak trudno być przedsiębiorcą? Logistyka, 6, 8120–8128.
12. Rogoda, B. (2007). Przedsiębiorczość zespołowa. Informator dla Przedsiębiorców, 24(06). Kraków: Urząd Miasta Krakowa. http://msp.krakow.pl
13. Rudawska, A., Szarek, M. (2014). Postawy studentów względem pracy zespołowej i ich zespołowa efektywność. E‑mentor, 3(55), 12–21.
14. Salamon, K., Oleniacz, B. (2015). Uwarunkowania przedsiębiorczości sektora MSP. Dylematy i wyzwania dla krośnieńskich przedsiębiorców. TH!NK studenckie nauko‑ we czasopismo internetowe, 3(23), 42–50. www.think.wsiz.rzerzow.pl
15. Schjoedt, L., Kraus, S. (2009). Entrepreneurial Teams: Definition and Performance Factors. Management Research News, 32(6), 513–524.
16. Stankiewicz, K. (2015). Razem czy osobno – zespoły a działania przedsiębiorcze. W: A. Postuła, J. Majczyk, M. Darecki (red.), Przedsiębiorczość: jednostka, organizacja, kontekst. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
17. Strojny, J., Prusak, A. (2015). Programowanie rozwoju przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny. Przedsiębiorczość. Edukacja, 11, 37–49.
18. Tylżanowski, R. (2012). Wpływ innowacji na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 25, 393–406. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Referencje
2. Dubiel, J. (2012). Przedsiębiorczość życiowa. Próba konceptualizacji problemu na tle współczesnej myśli psychologicznej. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Difin, 141–162.
3. Gerber, M.E. (2007). Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić. Warszawa: MT Biznes.
4. Glapiński, A. (2012). Schumpeterowska teoria przedsiębiorcy, czyli skąd się bierze pies. Konsumpcja i Rozwój, 1(2), 3–12.
5. Klimas‑Kuchtowa, E. (2012). Wybrane podmiotowe uwarunkowania przedsiębiorczości życiowej. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne. Warszawa: Difin, 163–178.
6. Klonowska‑Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.
7. Krawczyk‑Bryłka, B. (2013). Ocena rozwoju cech przedsiębiorczych uczestników projektu „Biznes na Start 8”. W: W.J. Wasilczuk (red.), Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach. Gdańsk: Politechnika Gdańska, 75–88.
8. Kukowska, K. (2010). Ekonomiczno‑społeczne aspekty rozwoju przedsiębiorczości w rejonie częstochowskim. Praca doktorska. http://www.wbc.poznan.pl/Content/138371/Kukowska_Katarzyna‑rozprawa_doktorska.pdf (8.03.2016).
9. Martin, L.M., Janjuha‑Jivraj, S., Carey, C., Reddy, S.S. (2008). Formalizing Relationships? Time, Change and the Psychological Contract in Team Entrepreneurial Companies. W: R. Barret, S. Mayson (red.), International Handbook of Entrepreneurship and HRM. Northampton, USA: Edward Elgar Publishing, Inc. 205–223.
10. Naffakhi‑Charfeddine, H. (2014). Knowledge Creation in Entrepreneurial Teams. W: R. Sternberg, G. Krauss (red.), Handbook of Research on Entrepreneurship and Creativity. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing, Inc. 122–144.
11. Opas, M. (2014). Przywódcy, przedsiębiorcy, menedżerowie – dlaczego tak trudno być przedsiębiorcą? Logistyka, 6, 8120–8128.
12. Rogoda, B. (2007). Przedsiębiorczość zespołowa. Informator dla Przedsiębiorców, 24(06). Kraków: Urząd Miasta Krakowa. http://msp.krakow.pl
13. Rudawska, A., Szarek, M. (2014). Postawy studentów względem pracy zespołowej i ich zespołowa efektywność. E‑mentor, 3(55), 12–21.
14. Salamon, K., Oleniacz, B. (2015). Uwarunkowania przedsiębiorczości sektora MSP. Dylematy i wyzwania dla krośnieńskich przedsiębiorców. TH!NK studenckie nauko‑ we czasopismo internetowe, 3(23), 42–50. www.think.wsiz.rzerzow.pl
15. Schjoedt, L., Kraus, S. (2009). Entrepreneurial Teams: Definition and Performance Factors. Management Research News, 32(6), 513–524.
16. Stankiewicz, K. (2015). Razem czy osobno – zespoły a działania przedsiębiorcze. W: A. Postuła, J. Majczyk, M. Darecki (red.), Przedsiębiorczość: jednostka, organizacja, kontekst. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
17. Strojny, J., Prusak, A. (2015). Programowanie rozwoju przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny. Przedsiębiorczość. Edukacja, 11, 37–49.
18. Tylżanowski, R. (2012). Wpływ innowacji na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 25, 393–406. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.