Treść głównego artykułu
Abstrakt
W kontekście kreowania i wzmacniania przedsiębiorczości znaczenie mają czynniki zarówno ekonomiczne, jak i pozaekonomiczne, w tym również społeczne. Celem arty‑ kułu jest eksploracja społecznych determinant postaw przedsiębiorczych obejmujących zmienne społeczno‑demograficzne, a także te związane z socjalizacją, stanowiące istotne mechanizmy warunkujące przedsiębiorczość. Podstawę empiryczną prezentowanych ana‑ liz stanowią badania ogólnopolskie zrealizowane przez Centrum Badań Opinii Społecznej na zlecenie Uniwersytetu Łódzkiego w ramach grantu nt. Przedsiębiorczość Polaków – aspekt społeczny i przestrzenny.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Bartkowski, J. (2007). Kapitał społeczny i jego oddziaływanie na rozwój w ujęciu socjologicznym. W: M. Herbst (red.), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, 54–92.
2. Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 86, 95–120.
3. Domański, H. (2009). Społeczeństwo europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
4. Gibb, A.A. (1993). Enterprise Culture and Education: Understanding Enterprise Education and Its Links with Small Business, Entrepreneurship and Wider Educational Goals. International Small Business Journal, 11(3), 11–34.
5. Gliński, P., Palska, H. (1997). Cztery wymiary społecznej aktywności obywatelskiej. W: H. Domański, A. Rychard (red.), Elementy nowego ładu. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 365–392.
6. Janowski, A. (1998) (red.). Słownik ekonomiczny. Kraków: Wydawnictwo Instytutu GSMiE.
7. Jerschina, J. (2000). Postawy przedsiębiorczości w Polsce na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Elity i społeczeństwa (kontynuacja). Przegląd Socjologiczny, 49(1).
8. Kickul, J., Grundy, L. (2002). Prospecting for Strategic Advantage: The Proactive Entrepreneurial Personality and Small Firm Innovation. Journal of Small Business Management, 40, 85–97.
9. Kohn, M.L., Mach, B. W. (1986). Wprowadzenie. W: M.L. Kohn, C. Schooler (red.), Praca a osobowość. Studium współzależności. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 3–6.
10. Korpysa, J. (2007). Uwarunkowania przedsiębiorczości studentów – rezultaty badań. W: D. Kopycińska (red.), Wykorzystanie zasobów pracy we współczesnej gospodarce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, 228–236.
11. Kunasz, M. (2013). Determinanty przedsiębiorczości w gospodarkach unijnych. Szczecin: Volumina.
12. Linan, F. (2007). The Role of Entrepreneurship Education in the Entrepreneurial Process. Handbook of Research in Entrepreneurship Education, 1, 230–247.
13. Lüthje, C., Franke, N. (2003). The “Making” of an Entrepreneur: Testing a Model of Entrepreneurial Intent Among Engineering Students at MIT. R&D Management, 33(2), 135–147.
14. Majkut, R. (2014). Przedsiębiorczość w świetle uwarunkowań interdyscyplinarnych. Warszawa: CeDeWu.
15. Matusiak, K., Marzewska, M. (2005). Pierwsza praca – pierwszy biznes. Vademecum przedsiębiorczości. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
16. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość a plany życiowe. Przegląd Psychologiczny, 39, 7–28.
17. Mądrzycki, T. (1977). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
18. McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. Princeton: Van Nostrand.
19. Mielimąk, S. (2009). Kształtowanie kompetencji kluczowych w nauczaniu przedsiębiorczości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
20. Pacholski, M., Słaboń, A. (1997). Słownik pojęć socjologicznych. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
21. Postawy przedsiębiorcze a Strategia Lizbońska (2008). http://eur‑lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri (25.10.2015).
22. Sánchez, J. C., Lanero, A., Yurrebaso, A. (2005). Variables determinantes de la intención emprendedora en el contexto universitario. Revista de Psicología Social Aplicada, 15(1), 37–60.
23. Słownik języka polskiego (2002). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
24. Tarnawa, A., Zadura‑Lichota, P., Zbierowski, P., Nieć, M. (2014). Global Entrepreneurship
25. Monitor Polska. Raport z badań 2013. Radom: Wydawnictwo Naukowe Istytutu Technologii Eksploracji – PIB.
26. Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: PWSZ, 26–38.
27. Wykształcenie, szansa na sukces czy przeżytek? (2000). Warszawa: TNS OBOB.
28. Zandecki, A. (1999). Wykształcenie a jakość życia. Toruń: Edytor.
Referencje
2. Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 86, 95–120.
3. Domański, H. (2009). Społeczeństwo europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
4. Gibb, A.A. (1993). Enterprise Culture and Education: Understanding Enterprise Education and Its Links with Small Business, Entrepreneurship and Wider Educational Goals. International Small Business Journal, 11(3), 11–34.
5. Gliński, P., Palska, H. (1997). Cztery wymiary społecznej aktywności obywatelskiej. W: H. Domański, A. Rychard (red.), Elementy nowego ładu. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 365–392.
6. Janowski, A. (1998) (red.). Słownik ekonomiczny. Kraków: Wydawnictwo Instytutu GSMiE.
7. Jerschina, J. (2000). Postawy przedsiębiorczości w Polsce na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Elity i społeczeństwa (kontynuacja). Przegląd Socjologiczny, 49(1).
8. Kickul, J., Grundy, L. (2002). Prospecting for Strategic Advantage: The Proactive Entrepreneurial Personality and Small Firm Innovation. Journal of Small Business Management, 40, 85–97.
9. Kohn, M.L., Mach, B. W. (1986). Wprowadzenie. W: M.L. Kohn, C. Schooler (red.), Praca a osobowość. Studium współzależności. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 3–6.
10. Korpysa, J. (2007). Uwarunkowania przedsiębiorczości studentów – rezultaty badań. W: D. Kopycińska (red.), Wykorzystanie zasobów pracy we współczesnej gospodarce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, 228–236.
11. Kunasz, M. (2013). Determinanty przedsiębiorczości w gospodarkach unijnych. Szczecin: Volumina.
12. Linan, F. (2007). The Role of Entrepreneurship Education in the Entrepreneurial Process. Handbook of Research in Entrepreneurship Education, 1, 230–247.
13. Lüthje, C., Franke, N. (2003). The “Making” of an Entrepreneur: Testing a Model of Entrepreneurial Intent Among Engineering Students at MIT. R&D Management, 33(2), 135–147.
14. Majkut, R. (2014). Przedsiębiorczość w świetle uwarunkowań interdyscyplinarnych. Warszawa: CeDeWu.
15. Matusiak, K., Marzewska, M. (2005). Pierwsza praca – pierwszy biznes. Vademecum przedsiębiorczości. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
16. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość a plany życiowe. Przegląd Psychologiczny, 39, 7–28.
17. Mądrzycki, T. (1977). Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
18. McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. Princeton: Van Nostrand.
19. Mielimąk, S. (2009). Kształtowanie kompetencji kluczowych w nauczaniu przedsiębiorczości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
20. Pacholski, M., Słaboń, A. (1997). Słownik pojęć socjologicznych. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
21. Postawy przedsiębiorcze a Strategia Lizbońska (2008). http://eur‑lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri (25.10.2015).
22. Sánchez, J. C., Lanero, A., Yurrebaso, A. (2005). Variables determinantes de la intención emprendedora en el contexto universitario. Revista de Psicología Social Aplicada, 15(1), 37–60.
23. Słownik języka polskiego (2002). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
24. Tarnawa, A., Zadura‑Lichota, P., Zbierowski, P., Nieć, M. (2014). Global Entrepreneurship
25. Monitor Polska. Raport z badań 2013. Radom: Wydawnictwo Naukowe Istytutu Technologii Eksploracji – PIB.
26. Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: PWSZ, 26–38.
27. Wykształcenie, szansa na sukces czy przeżytek? (2000). Warszawa: TNS OBOB.
28. Zandecki, A. (1999). Wykształcenie a jakość życia. Toruń: Edytor.