Treść głównego artykułu
Abstrakt
Opracowane i przedstawione w niniejszym artykule badanie jest elementem realizacji szerszego projektu badawczego. Projekt ten został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki, przy‑ znanych na podstawie decyzji numer DEC‑2011/03/B/HS4/05881. Motyw autonomii jest niejednokrotnie wskazywany jako jeden z istotniejszych czynników skłaniających ludzi do założenia własnej działalności gospodarczej, choć nie dla każdego przedsiębiorcy jest równie ważny. W artykule zaprezentowano wyniki badań przepro‑ wadzonych w grupie początkujących przedsiębiorców. Osoby deklarujące kierowanie się motywem autonomii oczekiwały, że uzyskają wyższy poziom satysfakcji po roku prowa‑ dzenia działalności niż osoby, które nie deklarowały istotności tego motywu. Dokonana po roku weryfikacja faktycznie uzyskanego poziomu satysfakcji wykazała, że osoby, które nie kierowały się motywem autonomii, uzyskały spodziewany poziom satysfakcji, podczas gdy osoby kierujące się motywem autonomii uzyskały poziom satysfakcji niższy od oczekiwanego. W artykule przedstawiono także implikacje uzyskanych wyników, z uwzględnieniem jego znaczenia dla edukacji przedsiębiorczości.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Amit, R., MacCrimmon, K.R., Zietsma, C., Oesch, J.M. (2000). Does Money Matter? Wealth Attainment as the Motive for Initiating Growth‑Orientated Technology Ventures. Journal of Business Venturing, 16, 119–143.
2. Amit R., Muller, E. (1995). “Push” and “Pull” Entrepreneurship. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 12(4), 64–80.
3. Amorós, J.E., Cristi, O., Minniti, M. (2011). Entrepreneurial Volatility: A Cross Country Study. Annual Proceedings of the Wealth and Well‑Being of Nations. III, 159–176. https://www.beloit.edu/upton/assets/Minniti_chapter.pdf (30.12.2015).
4. Carsrud, A., Brännback, M., Elfving, J., Brandt, K. (2009). Motivations: The Entrepreneurial Mind and Behavior. W: A. Carsrud, M. Brännback (red.), Inside the Entrepreneurial Mind. Heidelberg: Springer, 141–166
5. Carter, N.M., Gartner, W.B., Shaver, K.G., Gatewood, E.J. (2003). The Career Reasons of Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18, 13–39.
6. Cassar, G. (2007). Money, Money, Money? A Longitudinal Investigation of Entrepreneur Career Reasons, Growth Preferences and Achieved Growth. Entrepreneurship & Regional Development, 19, 89–107.
7. Cressy, R. (2006). Why do Most Firms Die Young? Small Business Economics, 26, 103–116.
8. Croson, D.C., Minniti, M. (2012). Slipping the Surly Bonds: The Value of Autonomy in Self‑Employment. Journal of Economic Psychology, 33, 355–365.
9. Dahlqvist, J., Davidsson, P. (2000). Business Start‑up Reasons and Firm Performance. http://fusionmx.babson.edu/entrep/fer/ii/iia/iia.htm (21.12.2015).
10. Deci, E.L. (1971). Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 18, 105–115.
11. Deci, E.L., Nezlek, J., Sheinman, L. (1981). Characteristics of the Rewarder and Intrinsic Motivation of the Rewardee. Journal of Personality and Social Psychology, 40(1), 1–10.
12. Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self‑Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press.
13. Feldman, D.C., Bolino, M.C. (2000). Career Patterns of the Self‑Employed: Career Motivations and Career Outcomes. Journal of Small Business Management, 38, 53–67.
14. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
15. Gelderen van, M., Jansen, P. (2006). The Multiple Sources of Autonomy as a Startup Motive. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13, 23–32.
16. Hall, C., Lindezy, G. (1985). Introduction to Theories of Personality. New York: John Wiley & Sons.
17. Hamilton, B.H. (2000). Does Entrepreneurship Pay? An Empirical Analysis of the Returns to Self‑Employment. Journal of Political Economy, 108, 604–631.
18. Islam, S. (2012). Pull and Push Factors Towards Small Entrepreneurship Development in Bangladesh. Journal of Research in International Business Management, 2(3), 65–72
19. Król, H., Ludwiczyński, A. (2014). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. McClelland, D.C. (1965). Achievement and Entrepreneurship: A Longitudinal Study. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 389–392.
21. Obuchowski, K. (2000). Galaktyka potrzeb: psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S‑ka.
22. Porter, L.W., Steers, R.M. (1973). Organizational, Work, and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism. Psychological Bulletin, 80(2), 151–176.
23. Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
24. Sheldon, K.M., Ryan, R.M., Reis, H. (1996). What Makes for a Good Day? Competence and Autonomy in the Day, and in the Person. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 1270–1279.
25. Silva de, L.R. (2010). Business Start‑up and Growth Motives of Entrepreneurs: A Case in Bradford, UK. SSRN Electronic Journal, 5.
26. Wiklund, J., Davidsson, P., Delmar, F. (2003). What do They Think and Feel about Growth? An Expectancy‑Value Approach to Small Business Managers’ Attitudes Toward Growth. Entrepreneurship, Theory and Practice, 27, 247–270.
27. Zaleśkiewicz, T. (2004). Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 303–333.
Referencje
2. Amit R., Muller, E. (1995). “Push” and “Pull” Entrepreneurship. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 12(4), 64–80.
3. Amorós, J.E., Cristi, O., Minniti, M. (2011). Entrepreneurial Volatility: A Cross Country Study. Annual Proceedings of the Wealth and Well‑Being of Nations. III, 159–176. https://www.beloit.edu/upton/assets/Minniti_chapter.pdf (30.12.2015).
4. Carsrud, A., Brännback, M., Elfving, J., Brandt, K. (2009). Motivations: The Entrepreneurial Mind and Behavior. W: A. Carsrud, M. Brännback (red.), Inside the Entrepreneurial Mind. Heidelberg: Springer, 141–166
5. Carter, N.M., Gartner, W.B., Shaver, K.G., Gatewood, E.J. (2003). The Career Reasons of Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18, 13–39.
6. Cassar, G. (2007). Money, Money, Money? A Longitudinal Investigation of Entrepreneur Career Reasons, Growth Preferences and Achieved Growth. Entrepreneurship & Regional Development, 19, 89–107.
7. Cressy, R. (2006). Why do Most Firms Die Young? Small Business Economics, 26, 103–116.
8. Croson, D.C., Minniti, M. (2012). Slipping the Surly Bonds: The Value of Autonomy in Self‑Employment. Journal of Economic Psychology, 33, 355–365.
9. Dahlqvist, J., Davidsson, P. (2000). Business Start‑up Reasons and Firm Performance. http://fusionmx.babson.edu/entrep/fer/ii/iia/iia.htm (21.12.2015).
10. Deci, E.L. (1971). Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 18, 105–115.
11. Deci, E.L., Nezlek, J., Sheinman, L. (1981). Characteristics of the Rewarder and Intrinsic Motivation of the Rewardee. Journal of Personality and Social Psychology, 40(1), 1–10.
12. Deci, E.L., Ryan, R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self‑Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press.
13. Feldman, D.C., Bolino, M.C. (2000). Career Patterns of the Self‑Employed: Career Motivations and Career Outcomes. Journal of Small Business Management, 38, 53–67.
14. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
15. Gelderen van, M., Jansen, P. (2006). The Multiple Sources of Autonomy as a Startup Motive. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13, 23–32.
16. Hall, C., Lindezy, G. (1985). Introduction to Theories of Personality. New York: John Wiley & Sons.
17. Hamilton, B.H. (2000). Does Entrepreneurship Pay? An Empirical Analysis of the Returns to Self‑Employment. Journal of Political Economy, 108, 604–631.
18. Islam, S. (2012). Pull and Push Factors Towards Small Entrepreneurship Development in Bangladesh. Journal of Research in International Business Management, 2(3), 65–72
19. Król, H., Ludwiczyński, A. (2014). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20. McClelland, D.C. (1965). Achievement and Entrepreneurship: A Longitudinal Study. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 389–392.
21. Obuchowski, K. (2000). Galaktyka potrzeb: psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S‑ka.
22. Porter, L.W., Steers, R.M. (1973). Organizational, Work, and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism. Psychological Bulletin, 80(2), 151–176.
23. Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.
24. Sheldon, K.M., Ryan, R.M., Reis, H. (1996). What Makes for a Good Day? Competence and Autonomy in the Day, and in the Person. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 1270–1279.
25. Silva de, L.R. (2010). Business Start‑up and Growth Motives of Entrepreneurs: A Case in Bradford, UK. SSRN Electronic Journal, 5.
26. Wiklund, J., Davidsson, P., Delmar, F. (2003). What do They Think and Feel about Growth? An Expectancy‑Value Approach to Small Business Managers’ Attitudes Toward Growth. Entrepreneurship, Theory and Practice, 27, 247–270.
27. Zaleśkiewicz, T. (2004). Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 303–333.