Treść głównego artykułu

Abstrakt

Rola uniwersytetów pod względem kształtowania przedsiębiorczej postawy i umiejęt‑ ności jest nieoceniona. Dlatego ważne jest rozwinięcie efektywnych metod nauczania, które przez cały proces edukacji będą rozwijały te kompetencje. W artykule rozważono, w którym kierunku należy rozwijać program nauczania i jakie metody nauczania powinny zostać włączone. Przedstawiono w nim również, którym kompetencjom przedsiębiorczym trzeba poświęcić szczególną uwagę podczas treningu. W artykule oparto się na materiale badawczym zdobytym podczas wywiadów przeprowadzonych ze studentami różnych lat, absolwentami oraz menedżerami, podczas których zadawano im pytania dotyczące kompetencji potrzebnych menedżerom, liderom i przedsiębiorcom. Na końcu omówiono metody rozwijania owych kompetencji. Uczelnie powinny się koncentrować zwłaszcza na rozwijaniu wyobraźni, kreatywności, krytycznego myślenia i umiejętności analizy.

Słowa kluczowe

edukacja menedżerska przedsiębiorca menedżer lider sposoby kształcenia kom‑ petencje przedsiębiorcze

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Postuła , A. . (2016). Przedsiębiorczość i edukacja – podobieństwa i różnice przedsiębiorców, menedżerów i liderów. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 41(3), 133–148. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.2654

Referencje

    1. Ahmed, S. (1985). Nach, Risk-Taking Propensity, Locus of Control and Entrepreneurship. Personality and Individual Differences, 6, 781–781.
    2. Atkinson, J.W. (1964). An Introduction to Motivation. Princeton: Van Nostrand
    3. Alvesson, M. (2013). The Triumph of Emptiness. Consumption, Higher Education & WorkOrganization. Oxford: Oxford University Press.
    4. Banaszak, S. (2011). Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studiumteoretyczno‑empiryczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
    5. Bandura, A. (1997). Self‑Efficacy. Harvard Mental Health Letter, 13(9), 4–6.
    6. Baron, R. (1998). Cognitive Mechanisms in Entrepreneurship: Why and WhenEntrepreneurs Think Differently Than Other People. Journal of Business Venturing,13, 275–294.
    7. Ben‑Yoseph, M., Gundry, L. (1998). The Future of Work. Women & Business, 3–4.
    8. Benight, Ch.C., Cieslak, R. (2011). Cognitive Factors and Resilience: How Self‑EfficacyContributes to Coping with Adversities. W: S.M. Southwick, B.T. Litz, D. Charney,M.J. Friedman (red.), Resilience and Mental Health: Challenges across the Lifespan. Cambridge: Cambridge University Press, 45–55.
    9. Bird, B. (1995). Toward a Theory of Entrepreneurial Competency. W: J.A. Katz, R.H. Brockhaus (red.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth. Greenwich: JAI Press, t. 2, 51–72.
    10. Bloom, A. (1987). The Closing of the American Mind: How Higher Education Has FailedDemocracy and Impoverished the Souls of Today’s Students. London: Penguin.
    11. Boyatzis, R.E. (1982). The Component Manager. A Model for Effective Performance. London: John Wiley.
    12. Brzozowska, A., Glinka, B., Postuła, A. (2014). Role of University of CreatingEntrepreneurial Attitudes. Horyzonty Wychowania, 13(26), 91–104.
    13. Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
    14. Busenitz, L., Barney, J.B. (1997). Differences between Entrepreneurs and Managers inLarge Organizations: Biases and Heuristics in Strategic Decision‑Making. Journalof Business Venturing, 12(1), 9–30.
    15. Carter, N.M., Gartner, W.B., Shaver, K.G., Gatewood, E.J. (2003). The Career Reasonsof Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(1), 13–39.
    16. Chen, C.C., Greene, P.G., Crick, A. (1998). Does Entrepreneurial Self‑EfficacyDistinguish Entrepreneurs from Managers? Journal of Business Venturing, 13,295–316.
    17. Chia, R. (1996). Teaching Paradigm Shifting in Management Education: University Business Schools and the Entrepreneurial Imagination. Journal of Management Studies, 33(4), 409–428.
    18. Cope, J. (2005). Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice. 29(4), 373–397.
    19. Czarniawska, B. (2010). Trochę inna teoria organizacji. Warszawa: Poltext.
    20. Czarniawska‑Joerges, B. (1992). Exploring Complex Organizations. A Cultural Perspective. Newbury Park, London, New Delhi: SAGE Publications.
    21. Daszkiewicz, N. (2014). Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development. Horyzonty Wychowania, 13(26), 165–178.
    22. Drucker, P. (1985). Innovation and Entrepreneurship. London: Pan.
    23. Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PolskieWydawnictwo Ekonomiczne.
    24. Fleck, L. (1979). Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: University ofChicago Press.
    25. Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer.
    26. Goleman, D., Weisinger, H. (1998). Inteligencja emocjonalna w biznesie, czyli jak zwiększyć własne szanse na sukces. Warszawa: Business Press.
    27. Hall, C.S., Lindzey, G. (1998). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo NaukowePWN.
    28. Hatch, M.J., Kostera, M., Koźmiński, A.K. (2005/2010). Trzy oblicza przywództwa. Menedżer, artysta, kapłan. Warszawa: WAiP.
    29. Kaczmarska‑Krawczyk, J. (2014). Współpraca nauki i biznesu w Polsce na przykładzieregionu łódzkiego. Horyzonty Wychowania, 13(28), 237–248.
    30. Kilar, W., Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodar‑czej jako przejaw postawy przedsiębiorczej studentów kierunków nieekonomicznych. Horyzonty Wychowania, 13(28), 111–130
    31. Kirzner, I.M. (2001/1973). Competition and Entrepreneurhsip. Chicago, London: The University of Chicago Press.
    32. Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    33. Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    34. Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
    35. Latour, B. (1987). Science in Action. Milton Keynes: Open University Press. Lichniak, I. (red.) (2009). Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia. Warszawa:Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
    36. Lichniak, I. (red.) (2009). Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia. Warszawa:Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
    37. McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. Princeton, NJ: Van Nostrand.
    38. Marques, A.P., Moreira, R., Ramos, S. (2015). Stakeholders and Cooperation in HigherEducation Institutions. Problemy Zarządzania, 13(4), 56–69.
    39. Mintzberg, H. (1975). The Manager’s Job: Folklore and Fact. Harvard Business Review,July–August, 49–61.
    40. Piotrowski, W. (2001). Organizacje i zarządzanie – kierunki, koncepcje, punkty wi‑dzenia. W: A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.) Zarządzanie. Teoria i praktyka.
    41. Płaziak, M., Rachwał, T. (2014). Entrepreneurship Course in Spatial Management Studies in Polish Universities. Human Relations, 110, 710–718.
    42. Postigo, S., Iacobucci D., Tamborini, M.F. (2003). Undergraduate Students as a Source of Potential Entrepreneurs: A Comparative Study between Italy and Argentina. Paper Presented at the 2003 IntEnt Conference, Grenoble.
    43. Robichaud, Y., McGraw, E., Roger, A. (2001). Toward the Development of a Measuring Instrument for Entrepreneurial Motivation. Journal of Development Entrepreneurship, 6(1), 189–202.
    44. Rotter, J.B. (1966). Generalized Expectancies for Internal versus External Control ofReinforcement. Psychological Monographs, 80 (609).
    45. Serres, M. (1982). Hermes: Literature, Science, Philosophy. Baltimore: Johns HopkinsUniversity Press.
    46. Sexton, D.L., Upton, N.B., Wacholtz, L.E., McDougall, P.P. (1997). Learning Needs ofGrowth Oriented Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 12(1), 1–8.
    47. Siuta‑Tokarska, B. (2013). Zasadnicze aspekty pomiaru przedsiębiorczości. Organizacjai Kierowanie, 3(156), 91–106.
    48. Sladek, A. (2014). Przedsiębiorczość jako umiejętność życiowa istotna w planowaniuwłasnej przyszłości przez studentów. Horyzonty Wychowania, 13(28), 131–155.
    49. Sladek, A. (2009). Znaczenie kompetencji autokreacyjnych w procesie kształcenia akademickiego. W: A. Szerląg (red.), Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miaręczasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
    50. Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN.
    51. Timmons, A.J. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw‑Hill.
    52. Vargish, T. (1991). The Value of Humanities in Executive Development. SloanManagement Review, 32(3), Spring, 83–91.
    53. Wach, K. (2014). Europeanisation of Entrepreneurship Education in Europe – LookingBack and Looking Forward. Horyzonty Wychowania, 13(26), 11–32.
    54. Whitehead, A.N. (1932). The Aims of Education. London: Williams & Norgate.
    55. Willis, P. (2005). Wyobraźnia etnograficzna. Kraków: Wydawnictwo UniwersytetuJagiellońskiego.
    56. Wu, W.W., Lee, Y.T. (2007). Developing Global Managers’ Competencies Using theFuzzy DEMATEL Method. Expert Systems with Applications, 32(2), 499–507.
    57. Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów – wynikibadań. Horyzonty Wychowania, 13(28), 51–63.
    58. Zbierowski, P. (2015). Przedsiębiorczość pozytywna – przyczyny i rezultaty przedsię‑biorczości z zakresu pozytywnej teorii organizacji. Problemy Zarządzania, 13(4),38–54.