Treść głównego artykułu

Abstrakt

Managing internationalisation in higher education is a complex process. It requires engaging all intellectual capital at the university’s disposal (intellectual capital, all university’s stakeholders, material and organisational resources). The increasing number of foreign students is the main determinant behind the need for internationalisation process management. Capable management in this area becomes a must in the face of new challenges before universities go international. Today, higher education is gaining an international character. An increasing number of young people migrates in the pursuit of new educational and professional experiences outside their home country. Foreign students constitute a valuable social capital both from the perspective of the host country as well the university in which they study. Also, the country of their destination, after they graduate, benefits a lot. Foreign exchange of students is the subject of public discourse and practice. Some important issues are indicated in this area, e.g., education co-financing for foreigners, brain drain phenomenon (loss of human capital in favour of other countries) or the human capital import (Dumitru, 2012; Straubhaar, 2000; Salt, 1997; Solimano, 2006). Managing these students, who are sometimes already employed, as well as their professional competences development, are becoming a crucial element in the internationalisation process of Polish universities. The diagnosis of possessed social capital will enable real actions in various internationalisation dimensions. The purpose of the article is to draw attention to the issues of managing intellectual capital of universities against the background of internationalisation process and its requirements. In the course of the study we used the intellectual capital concept of L. Edvinsson (1997) (theoretical dimension of the work). Due to the high growth dynamics of the number of foreign students, we focused only on this particular internationalisation area. The measurement of selected indicators of social capital of this group of students can be a source of knowledge and may inspire to take actions in the field of internationalisation process management (practical dimension).

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kruk , M. S. (2019). Intellectual capital management in universities in the face of internationalisation challenges. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 54(4), 31–43. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/EEiM/article/view/1837

Referencje

    1. Act of 20 July 2018. Law on Higher Education and Science (Journal of Laws 2018,Item 1668, Chapter 11).
    2. Alacron, R. (2007). The free circulation of skilled migrants in North America. In:A. Pecoud, P. de Guchteneire (Eds.), Migration without borders. Essays on the freemovement of UNESCO. Paris: Berghahn, 243–244.
    3. Andrejuk, K. (2011). Narodowa integracja czy europeizacja? Strategie osobiste i zawodoweimigrantów edukacyjnych w państwach Unii Europejskiej. Studia Migracyjne– Przegląd Polonijny, 2, 149–166.
    4. Bielecka-Prus, J., Kruk, M., Kawczyńka-Butrym, Z. (Eds.) (2015). Europejski UniwersytetWschodni. Raport z badań motywacji potencjalnych studentów z zagranicy. Lublin: UMCS.
    5. Bombiak, E. (2011). Istota i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 88, 83–93.
    6. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In: J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theoryand research for the sociology of education. New York: Greenwood Press, 241–258.
    7. Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journalof Sociology, 94, 95–120.
    8. Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Uniwersytet – instytucja naukowo-edukacyjna czyprzedsiębiorstwo? Szkoła wyższa w procesie zmiany. In: J. Piekarski, D. Urbaniak--Zając (Eds.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany.Łódź: University of Lodz Publishing House.
    9. Dumitru, S. (2012). Skilled migration: Who should pay for what? A critique of theBhagwati tax. Diversities (UNESCO), 14 (1), 9–23.
    10. Dworzecki, Z. (2001). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi – w stronę paradygmatuorganizacji uczącej się. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1, 11–26.
    11. Edvinsson, L. (1997). Developing intellectual capital at Skandia. Long Range Planning,3, 366–377.
    12. Edvinsson, L., Malone, M. S. (2001). Kapitał intelektualny. Warsaw: Polish ScientificPublishers PWN.
    13. Egron-Polak, E., Howard, L., Hunter, F. et al. (2015). Internationalisation of higher education.European Union: Directorate – General for Internal Policies.
    14. Elliott, A., Urry, J. A. (2010). Mobile lives. London.
    15. Fazlagić, J. (2012). Kapitał intelektualny szkoły wyższej z perspektywy studentów.E-Mentor, 3 (45). Retrieved from: http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/73/id/1333 (access: 2.08.2019).
    16. Feliniak, U. (2005). Kapitał ludzki w procesie zarządzania wiedzą. In: A. Pocztowski(Ed.), Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej. Cracow: OficynaEkonomiczna, 392–407.
    17. Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warsaw: Narodowe Centrum Kultury.
    18. Fukuyama, F. (1997). Social capital and the modern capitalist economy: Creating a hightrust workplace. Sten Business Magazine, 4.
    19. Glaser, W., Drain, B. (1979). Immigration and Return. New York.
    20. Harasim, W. (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim. ZeszytyNaukowe, Człowiek i organizacja XXI wieku, 2, 8–36.
    21. Hofman, J. (2015). Umiędzynarodowienie uczelni – jak to zrobić dobrze? Nauka, 1,135–144.
    22. Kaczmarczyk, P., Turowicz, J. (2008), Migracje osób z wysokimi kwalifikacjami. BiuletynFundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warsaw. Retrieved from: http://rynekpracy.org/files/1bezrobocie.org.pl/public/biuletyny_fise/biuletyn_fise_nr4_kwalifikowani.pdf (access: 2.03.2019).
    23. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2006). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategięna działanie. Warsaw: Polish Scientific Publishers PWN.
    24. Knight, J. (2008). Updating the definition of internationalisation. International HigherEducation, 33, 2–3.
    25. Lin, N. (2001). Building a network of social capital. In: N. Lin, K. Cook, R. Burt (Eds.),Social capital. Theory and research. New York: Aldine Transaction.
    26. MPiPS (2013). Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020. Warsaw: Ministry of Laborand Social Policy (Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, MPiPS).
    27. Mucha, J. (2013). Współczesne zjawiska migracji uczonych a „sprawa polska”. StudiaMigracyjne – Przegląd Polonijny, 39, 59–76.
    28. NAWA (2019). Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.
    29. Nowicki, M. (2013). Organizacja w otoczeniu – od analizy otoczenia do dynamicznejlokalizacji. In: A. Adamik (Ed.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne. Warsaw: OficynaWolters Kluwer Business.
    30. Probotyn, A. (2012), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem.Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne Społecznei Techniczne, 1, 121–134.
    31. Putnam, R. (1995). Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech.Cracow: Wydawnictwo Znak.
    32. Salt, J. (1997). International movements of the highly skilled. Occasional Papers OECDParis, 3, OECD/GD 97, 169.
    33. Sierocińska, K. (2011). Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar, typy. Studia Ekonomiczne,1, 69–85.
    34. Solimano, A. (2006). The international mobility of talent and its impact on globaldevelopment. World Institute for Development Economics Research, Helsinki: UnitedNations University, 08.
    35. Straubhaar, T. (2000). International mobility of the highly skilled: Brain Gain, BrainDrain or Brain Exchange. Discussion Paper HWWA, DP 88, Hamburg.
    36. Study in Poland (2016). Studenci zagraniczni w Polsce. Retrieved from: http://studyinpoland.pl/konsorcjum/index.php?option=com_content&view=article&id=8174: temat--wydania&catid=229:122‑newsletter-2016&Itemid=100284 (access: 2.08.2019).
    37. Study in Poland (2017). Umiędzynarodowienie polskich uniwersytetów. Raport. Retrievedfrom: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/1106/105618‑raport-studencizagraniczni-w-polsce-2017.pdf (access: 2.08.2018).
    38. Sveiby, K. E. (2001). Methods of measuring intangible assets. Retrieved from: https://www.sveiby.com/files/pdf/intangiblemethods.pdf (access: 1.08.2019).
    39. Świdrowska, E. (2015). Imigranci-absolwenci w oczach pracodawców. In: J. Konieczna--Sałamatin (Ed.), Imigranci o wysokich kwalifikacjach na polskim rynku pracy. Raportz badan 2014–2015. Warsaw: Instytut Społeczno-Ekonomicznych Ekspertyz Fundacja“Nasz Wybór”.
    40. UMCS (2019). Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – dane o studentach zagranicznychz roku 2019. Lublin: Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej. Retrieved from: https://www.umcs.pl/pl/informacje-prasowe,4623,umcs-na-1‑miejscu-w-polsce-w-zakresieumiedzynarodowienia,56877.chtm (access: 10.08.2019).
    41. Wawak, T. (2012). Kluczowe czynniki kreujące jakość zarządzania w uczelniach w warunkachglobalizacji oraz integracji europejskiej. Retrieved from: https://tadeusz.wawak.pl/system/files/KLuczowe_czynniki_kreujace_jakosci_zarzadz.w_uczelniach.pdf(access: 3.08.2019).
    42. World Bank (2002). Understanding and measuring social capital: A multidisciplinary toolfor practitioners, 1.
    43. Wysocka, K., Leja, K. (2018). Dekalog internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce.E-mentor, 1 (73). Retrieved from: http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/73/id/1333 (access: 1.08.2019).081_